Gå till innehåll

Odds för att 2 spelare vid ett 4-bord får AA?

Ades

Recommended Posts

Väldigt stor, eftersom det spelas ett antal miljoner händer vid ett fyrmannabord. Den är också mycket mindre än sannolikheten att två stycken får 2c8d och Ah7h vid ett fyrmannabord.

Om du menar att sannolikheten för att två personer ska få in AA samtidigt under en specifik hand, säg din 2000:de från och med nu, så är den rätt liten. Det är också en hyffsat meningslös fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt nya svar är (1/221)*(3*2/50)*(1/49) ... gånger 4. tror jag. Nu skiter jag i det i alla fall!

Nja, det blir i så fall mer så här:

(1/221)*3*(2/50)*(1/49)

+

(1/221)*2*(2/50)*(1/49)

+

(1/221)*1*(2/50)*(1/49)

:arrow: (1/221)*6*(2/50)*(1/49)

vilket blir 1 på 45 121 (jämför med mitt resultat ovan) 8-)

men vad vet jag.

Håller hur som helst med om att:

Nu skiter jag i det i alla fall!

Länk till kommentar

Ja, det kan hända att jag räknade fel igår. Det var rätt sent på dygnet ;)

Jag har säkert missat nångting om att inte räknat med kort som gått eller likande, blev lite överslagsräkning. Fel av mig att i så fall ange ett sånt exakt tal. Orkar inte grubbla på det mer nu... :?

Länk till kommentar

Väldigt stor, eftersom det spelas ett antal miljoner händer vid ett fyrmannabord. Den är också mycket mindre än sannolikheten att två stycken får 2c8d och Ah7h vid ett fyrmannabord.

Om du menar att sannolikheten för att två personer ska få in AA samtidigt under en specifik hand, säg din 2000:de från och med nu, så är den rätt liten. Det är också en hyffsat meningslös fråga.

Exakt vad är det som gör den frågan så hyffsat meningslös?

Länk till kommentar

rätt meningslöst att fundera på om jag sitter just nu med AA mot AA.... har man AA mot AA så det väl bara så, spelar ingen större roll hur ofta det händer..

Självfallet är det ju så, det jag vänder mig mot är Hjortronets tendens att hela tiden slå ner på folk. Vem har rätt att avgöra huruvuda någons fråga är meningslös eller inte? Att en fråga har olika relevans är ju självklart, men man har olika motiv till att ställa sina frågor.

Är man nybörjare kanske man tycker det är lite roligt att se alla ässen ute på bräden under en giv. Andra personer kan ha andra motiv. Frågan i sig är ju inte mindre intressant för frågeställaren bara för att vissa andra tycker att den är dum.

Länk till kommentar

Exakt vad är det som gör den frågan så hyffsat meningslös?

För att den inte svarar på den oftast underliggande frågeställningen. Vilken vanligen är en variant på "Hur troligt är det att något så här konstigt hände eller kommer hända?" Vilket naturligtvis är mycket troligare än att båda AA är ute under en hand. Man kommer helt enkelt få se massor av saker som verkar lika otroliga.

Men visst, om det verkligen är så att frågeställaren vill veta vad sannolikheten är för att båda AA ska delas ut till fyra spelare under exakt en hand så är det väl ett relevant svar. Det är bara det att i min erfarenhet så är det väldigt sällan det som egentligen efterfrågas. Exempelvis så skulle ju frågeställaren så gott som alltid bli lika förvånad om det skedde när som helst under en serie på 10000 händer och tillskriva det ungefär samma otrolighet som om det händer på just 1001:a handen.

Frågan är i samma klass som hur sannolikt det är att AsJh och Td6h båda blir delade till fyra pers.

Ytterligare en anledning till att jag inte riktigt gillar de här frågeställningarna är att de ofta brukar användas helt felaktigt för att komma fram till att given är riggad och liknande resonemang.

Länk till kommentar

Håller med Hjort till stor del. Frågan i sig är faktisk helt meningslös på sätt o vis, men vissa nördar (som jag tex) tycker det är intressant att räkna på ändå. Helt onödig visserligen, men om nån ger en sån här fråga så är det svårt att låta bli att lägga sig i ;)

Sen är det frågeställarens första inlägg i forumet så man kan ha överseende med att frågans betydelse i sig inte är så stor.

Länk till kommentar

Det är ju självklart att de flesta reagerar på ett helt annat sätt när två spelare visar AA vid showdown än om de skulle visa A4 mot JT eller nåt sånt.

Och det är inte det minsta konstigt att man börjar fundera på hur sannolikt det är. Dessutom skadar det väl absolut inte att få veta hur man räknar ut det.

Länk till kommentar

rätt meningslöst att fundera på om jag sitter just nu med AA mot AA.... har man AA mot AA så det väl bara så, spelar ingen större roll hur ofta det händer..

Beror på liggat. spelar man på, enligt min tro och åsikt, riggsiten 24hpoker, så kan du räkna med att när du hamnar AA mot AA och allt cappas, så blir du fyrflushad av hans äss.

Hände mig igår iallafall.

Jodå, det blev tilt och bust efter det.

Länk till kommentar

Det är ju självklart att de flesta reagerar på ett helt annat sätt när två spelare visar AA vid showdown än om de skulle visa A4 mot JT eller nåt sånt.

Ja det är självklart eftersom vi tror att det är mer relevant med AA vs AA. Faktum är ju att AsAd mot AhAc är mycket vanligare vid showdown än As4s vs JhTc.

Och det är inte det minsta konstigt att man börjar fundera på hur sannolikt det är.

Grejen är ju då bara att standardsvaret oftast är fel. Eftersom frågeställning brukar vara hur sannolikt var det att det här eller något liknande konstigt skulle hända någon gång under en jäkla massa händer.

Dessutom skadar det väl absolut inte att få veta hur man räknar ut det.

Bara man har klart för sig exakt vad det är man räknar ut.

Länk till kommentar

Ja det är självklart eftersom vi tror att det är mer relevant med AA vs AA. Faktum är ju att AsAd mot AhAc är mycket vanligare vid showdown än As4s vs JhTc.

Ja, det låter rimligt. Det är väl ingen som har sagt nåt annat.

Grejen är ju då bara att standardsvaret oftast är fel. Eftersom frågeställning brukar vara hur sannolikt var det att det här eller något liknande konstigt skulle hända någon gång under en jäkla massa händer.

Då är det väl alldeles utmärkt att svara med hur sannolikt det är att det händer i en enda hand och samtidigt göra klart att det är detta man svarar på. Om man sen är orolig för att svaret inte är korrekt tycker jag att man ska sluta vara det. Jag tvivlar på att frågeställaren skulle spela sina AA annorlunda om det visade sig att rätt svar var 1/90000 och inte 1/45000.

Länk till kommentar

• 5 weeks later...

Beror på liggat. spelar man på, enligt min tro och åsikt, riggsiten 24hpoker, så kan du räkna med att när du hamnar AA mot AA och allt cappas, så blir du fyrflushad av hans äss.

Hände mig igår iallafall.

Jodå, det blev tilt och bust efter det.

Fast det vore väl märkligt om 24h riggade siten på ett sätt som missgynnar dem själva? Visst, nu tiltade du, och det får du skylla dig själv för, men annars hade det varit bättre för 24h om ni både hade fått behålla era pengar och fortsätta dra in rake. Då hade de kunnat ge er AA mot AA massor av gånger tills ni RAKAT bort alla era pengar.

Den konstigaste har sett var när JJ, QQ, KK och AA var med i samma hand. Ändå gnällde ingen på att siten var riggad. Hur kan det kommer sig?

Länk till kommentar