Gå till innehåll

Pokerpsykologi före matematiken vid borden?


GuzTen

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som triggas av psykologi framför exempelvis matematiken vid pokerborden?

 

Jag skall försöka få lite balans från alla inlägg som enbart koncentrerar sig på vad som är matematiskt & logiskt korrekt att göra i specifika situationer och föra in lite mer pokerpsykologi. (kan det ha och göra med att jag är matematiskt klent begåvad lr?)

 

Jag kanske skall börja med att presentera mig. Är 31 år och bor i Malmö, spelat poker i nio månader och börjar nu känna en viss säkerhet vid pokerbordet. Började min "karriär" på Empire och 1/2 limit SH.. :roll: Det gick ju inget vidare kan man ju säga. Köpte böcker och lärde mig om potodds och position och starthänder osv. och samtidigt spelade uteslutande NL STT (SnG) Sakta men säkert började mina förluster minska (mindre frekventa deposits :)) men det var något som ändå inte stämde helt.

 

Började spela på 24H och på 0.25/0.5 NL 50 och har kommit fram till att de främsta anledningarna till att jag går plus idag är följande;

 

1. Rädslan att någon bluffar dig är minimal. Jag skiter i om någon försöker bluffa mig då och då.. De är välkomna att ta potten. Jag tar honom/henne nästa gång istället.

 

2. Jag spelar inte med för höga insatser, jag gör gladeligen en all-in även om mina händer har en marginell fördel/nackdel. Skulle jag förlora så gör jag en buy-in och försöker igen. Jag är alltså inte rädd att förlora det insatta kapitalet, viktigt!.

 

3. Tålamod.. Jag kan vänta in bra händer och bra floppar.. Jag slänger gärna händer som har mindre chans att förbättras. Eller händer som kan lätt domineras av andra.

 

4. Två par och triss är INTE monsterhänder. Spelar dem hårt! Slowplaya inte! Möter du stort motstånd, folda! Våga folda den bästa handen! :shock:

 

5. Känner jag mig frustrerad, blivit utdragen av en tomte ett par ggr. så tar jag en kort paus.. Allt för att behåll lugnet och tålamodet..

 

Allt ovan har inget med matematik att göra utan psykologi.

Framförallt handlar det om rädsla men också om frustration och otålighet..

 

Om jag skulle välja mina motståndare så skulle jag välja en person som inte behärskar ovanstående framför en som inte behärskar potodds och övrig matematik.

 

Sist vill jag bara säga att att fokusera på att vinna potten är ett förlorande spel, fokusera stället på att MAXIMERA din vinst, och MINIMERA din förlust. Börjar bli riktigt klyshigt, jag vet..

 

Någon som vill kommentera och kanske kan bidra med andra situationer där psykologin spelar större roll än det matematiska?

 

/GuzTen....

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som triggas av psykologi framför exempelvis matematiken vid pokerborden?

 

1. Rädslan att någon bluffar dig är minimal. Jag skiter i om någon försöker bluffa mig då och då.. De är välkomna att ta potten. Jag tar honom/henne nästa gång istället.

/GuzTen....

 

Hmm, vad menar du här, lägger du dig eller du hänger på..oavsett

 

2. Jag spelar inte med för höga insatser, jag gör gladeligen en all-in även om mina händer har en marginell fördel/nackdel. Skulle jag förlora så gör jag en buy-in och försöker igen. Jag är alltså inte rädd att förlora det insatta kapitalet, viktigt!.

 

Här håller jag med fullständigt, jag har spelat lika länge som du ungefär

och det var uppenbart i början av karriären att man var rädd att förlora inköpet, detta lossnade efter att jag gick upp i nivå på SnG med 20$ i inköp, mina cashgames NL med buyin max 25$ förbättrades avsevärt

just för att jag hade slutat vara rädd att förlora stacken.

 

3. Tålamod.. Jag kan vänta in bra händer och bra floppar.. Jag slänger gärna händer som har mindre chans att förbättras. Eller händer som kan lätt domineras av andra.

 

Visst, framför allt händer som blir lätt utdominerade Axo , största nybörjarfelet.

 

4. Två par och triss är INTE monsterhänder. Spelar dem hårt! Slowplaya inte! Möter du stort motstånd, folda! Våga folda den bästa handen! :shock:

 

Ska bara flika in att enligt min PokerOffice så är 2 par det händer jag förlorat mest på, jag är inte förvånad. Betar oftast pott här och har inte haft vett att lämna när jag fått respons, ofta slagen av Triss eller kåk.

Ska bli bättre här.....

 

Känner jag mig frustrerad, blivit utdragen av en tomte ett par ggr. så tar jag en kort paus.. Allt för att behåll lugnet och tålamodet..

 

Själv känner jag det att det har lagt sig med tiden att bli upprörd, det blir mer ett skånskt "jaja, det blir nog bra med det" ;)

 

Om jag skulle välja mina motståndare så skulle jag välja en person som inte behärskar ovanstående framför en som inte behärskar potodds och övrig matematik.

 

Vet inte här, själv skulle jag föredra att dom inte hade en susning om nåt :D

 

Sist vill jag bara säga att att fokusera på att vinna potten är ett förlorande spel, fokusera på att MAXIMERA din vinst, och MINIMERA din förlust. Börjar bli riktigt klyshigt, jag vet..

 

Själv kör jag bara för vinst om det är 2$ eller 102$ så är det på rätt sida strecket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du nämnde det om två par.. Jag upptäckte precis det samma.. Förlorar oftast mer på dem än vad jag vinner.. Alltså foldar jag nu oftare än callar en big bet/raise med två par.

 

1. Rädslan att någon bluffar dig är minimal. Jag skiter i om någon försöker bluffa mig då och då.. De är välkomna att ta potten. Jag tar honom/henne nästa gång istället.

 

Jag menar att om jag exempelvis möter just en stor reraise alternativt ett potbet på turn/river och brädan ser riktigt oroväckande ut, samt att jag har en read på honom som hyffsat solid, så foldar jag hellre än callar, även om det finns en chans att personen bluffar..

 

Själv känner jag det att det har lagt sig med tiden att bli upprörd, det blir mer ett skånskt "jaja, det blir nog bra med det" :D

Det känns igen :D

Men efter tre efter varandra sprukna AA så börjar även mitt skånska humör att svikta.. :-) därav pausen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som triggas av psykologi framför exempelvis matematiken vid pokerborden?

 

Ja det skulle vara kul med fler såna trådar..

 

 

1. Rädslan att någon bluffar dig är minimal. Jag skiter i om någon försöker bluffa mig då och då.. De är välkomna att ta potten. Jag tar honom/henne nästa gång istället.

 

Mot en aggressiv och duktig spelare kommer du att få det väldigt jobbigt.

 

2. Jag spelar inte med för höga insatser, jag gör gladeligen en all-in även om mina händer har en marginell fördel/nackdel. Skulle jag förlora så gör jag en buy-in och försöker igen. Jag är alltså inte rädd att förlora det insatta kapitalet, viktigt!.

 

Hur vet du om du har en marginell fördel/nackdel utan att bygga det på lite statistik och matematik?

 

3. Tålamod.. Jag kan vänta in bra händer och bra floppar.. Jag slänger gärna händer som har mindre chans att förbättras. Eller händer som kan lätt domineras av andra.

 

Hur olika händer klarar sig mot varandra bygger väl ändå på statistik/matematik?

 

4. Två par och triss är INTE monsterhänder. Spelar dem hårt! Slowplaya inte! Möter du stort motstånd, folda! Våga folda den bästa handen! :shock:

 

Ja, det beror väl på situationen. HU så känns det väl inte så ofta aktuellt att lägga ner trissen...

Återigen, med matematik och statistik får du en mycket bättre bild av om hur sannolikt det är att din hand är bäst och om den är värd att spela vidare...

 

 

5. Känner jag mig frustrerad, blivit utdragen av en tomte ett par ggr. så tar jag en kort paus.. Allt för att behåll lugnet och tålamodet..

 

Kan ju vara klokt, men ännu bättre är ju att bara fortsätta spela matematiskt korrekt poker mot spelare som gärna försöker dra ut dig när de inte har odds till det...

 

 

Allt ovan har inget med matematik att göra utan psykologi.

Framförallt handlar det om rädsla men också om frustration och otålighet.

 

Nej, det ovan handlar bara om att ha disiplin att hålla sig till ett spel som grundat på matematik och sannolikhet gör att du vinner i längden mot dem som spelar vilka kort som helst, to the bitter end...

 

Om jag skulle välja mina motståndare så skulle jag välja en person som inte behärskar ovanstående framför en som inte behärskar potodds och övrig matematik.

 

Och du får inga fördelar mot den som spelar matematiskt korrekt, bara nackdelar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också psykologi biten i poker är mycket fascinerande, dock så är det vell svårare att tillämpa den på lågre nivåer med mycket tomtar, framförallt online.

Ett ex

Jag raisar 4x bigblind preflop med KQs

 

En kille har limpat in med A5o i tidagare pos, alla foldar fram till han som callar mig.

 

flop: A 8 2 rainbow

 

killen bettar ut 2x big blind och jag höjer honom 8x bigblind

 

Killen callar mig och och blir tillslut tvungen att ge upp potten eftersom jag inser att jag kommer inte bli av med honom

Typisk tomte situation, när tomten tror att dennes A är ett monster.

 

Hade jag i detta läge mött en bättre spelare på en högre nivå, hade nog fi lagt sig eftersom jag hade med min preflop rais och min re-rais representerat ett starkt ess.

 

Dock skulle nog ingen bra spelare calla min 4x bb rais preflop med A5o =)

men jag kunde inte komma på nått bättre exempel för tillfälle.

 

Psykologin är väldigt annorlunda på lägre nivåer. Därav, bland annat när vi spelar homegames och jag spelar ett spel som jag tycker håller högre nivå, försöker representera bra händer mm, så slutar det ofta i en förlorad hand. Jag känner att jag själv kan känna av detta från andra spelare och jag kan göra många bra laydowns, medans de händer där jag själv försöker mig på en "bluff" semibluff" ofta blir callad av halvhyfsade händer.

 

Jag tror dock att i low limit online spel så fungerar det helt klart bättre att spela mer på korten och sannolikheter än att "spela spelaren" när man senare tar sig upp i nivåer får psykologin helt klart en viktigare roll.

Spelet blir mer komplext och därav mycket roligare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också psykologi biten i poker är mycket fascinerande, dock så är det vell svårare att tillämpa den på lågre nivåer med mycket tomtar, framförallt online.

Ett ex

Jag raisar 4x bigblind preflop med KQs

 

En kille har limpat in med A5o i tidagare pos, alla foldar fram till han som callar mig.

 

flop: A 8 2 rainbow

 

killen bettar ut 2x big blind och jag höjer honom 8x bigblind

 

Killen callar mig och och blir tillslut tvungen att ge upp potten eftersom jag inser att jag kommer inte bli av med honom

Typisk tomte situation, när tomten tror att dennes A är ett monster.

 

Hade jag i detta läge mött en bättre spelare på en högre nivå, hade nog fi lagt sig eftersom jag hade med min preflop rais och min re-rais representerat ett starkt ess.

 

Dock skulle nog ingen bra spelare calla min 4x bb rais preflop med A5o =)

men jag kunde inte komma på nått bättre exempel för tillfälle.

 

Psykologin är väldigt annorlunda på lägre nivåer. Därav, bland annat när vi spelar homegames och jag spelar ett spel som jag tycker håller högre nivå, försöker representera bra händer mm, så slutar det ofta i en förlorad hand. Jag känner att jag själv kan känna av detta från andra spelare och jag kan göra många bra laydowns, medans de händer där jag själv försöker mig på en "bluff" semibluff" ofta blir callad av halvhyfsade händer.

 

Jag tror dock att i low limit online spel så fungerar det helt klart bättre att spela mer på korten och sannolikheter än att "spela spelaren" när man senare tar sig upp i nivåer får psykologin helt klart en viktigare roll.

Spelet blir mer komplext och därav mycket roligare

Ja det är sant vad det gäller tomtar på dem lägre borden men då ska man komma ihåg också att det är många fler gånger, åtminstone för min del, som man har vunnit med AK eller AQ mot just såna här spelare. Oftast syns inte detta eftersom många gånger ser man inte den förlorandes hand. Visst är det dock surt när dem träffar sin 5-a när man själv sitter på AK men i längden vniner man på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om tvåparen ni förlorar så mycket på bildas då comunity-korten parar, eller om ni träffar båda era hålkort (den senare formen av tvåpar är uppenbarligen mycket starkare).

 

Intressant, jag vet faktiskt inte rakt av, ska gå igenom lite händer och se hur det ser ut...bra inlägg BAyes....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara förtydliga att jag spelar enbart 0.25/0.5 No-Limit SH samt Pot-limit 10-hand och där spelar jag hyffsat ok. En stor anledningen till att jag inte spelar på högre nivåer är för att jag påverkas negativt av den höga (för mig) insatsen. Mitt spel, som inte är på långa vägar optimalt idag, blir än mindre optimalt på dem högre nivåerna.

 

Jag vill också förtydliga att jag INTE anser matematiken som mindre viktigt, bara att det finns andra faktorer som spelar minst lika stor roll om du vill bli en bra NO-Limit spelare. Limit är vad jag förstår lite annorlunda, där en matematiskt begåvad person oftast har en större "edge" än en person som kanske behärskar pokerpsykologin till fullo.

 

Mot en aggressiv och duktig spelare kommer du att få det väldigt jobbigt

 

Jup, stämmer. Det är därför jag håller mig på låglimit än så länge. Tills jag känner mig komfortabel med insatserna och mitt spel.

 

Hur vet du om du har en marginell fördel/nackdel utan att bygga det på lite statistik och matematik?

 

Matematik spelar naturligtvis roll, men också spelarens preflop- och flopbet storlek, samt dina tidigare erfarenheter av denna persons spel etc.

 

Ja, det beror väl på situationen. HU så känns det väl inte så ofta aktuellt att lägga ner trissen...

 

Stämmer att det är situationsberoende, HU är trissen naturligtvis ett monster, även två-par.. Men i en multipot skall man vara mer vaksam..

 

Nej, det ovan handlar bara om att ha disiplin att hålla sig till ett spel som grundat på matematik och sannolikhet gör att du vinner i längden mot dem som spelar vilka kort som helst, to the bitter end...

 

Så du säger att rädsla, prestige och table-image etc. inte påverkar utfallet i poker utan det är bara matematik som gäller?

 

Tycker också psykologi biten i poker är mycket fascinerande, dock så är det vell svårare att tillämpa den på lågre nivåer med mycket tomtar, framförallt online.

 

Mot dem sk. tomtarna så kan man nästan alltid strunta i att bluffa, bara nästan dock. Däremot kan du med fördel utnyttja deras prestige (jag vill inte ge ett weakt intryck) och deras ovilja att bli bluffade. Ingen vill ge bort en bra pot mot en bluffare. Har du nöten eller en väldigt stark hand, betta precis hans stack, många tar det för en bluff.. Fler än vad man kan tro.

 

Men det stämmer att mot sämre spelare så spelar psykologin mindre roll och vilka kort du har på hand mkt. större roll.

 

Undrar om tvåparen ni förlorar så mycket på bildas då comunity-korten parar, eller om ni träffar båda era hålkort (den senare formen av tvåpar är uppenbarligen mycket starkare).

 

När jag får två par på floppen utan att comuitykorten paras. Även om den är bra mycket starkare än när brädan paras så är det inte ett monster i en multipot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag kan inget om NL. Anledning till min fråga är att jag själv (som inte är överdrivet duktig) ligger ordentligt plus med mina tvåpar i FL. Men en sak reagerade jag på:

 

Ska bara flika in att enligt min PokerOffice så är 2 par det händer jag förlorat mest på, jag är inte förvånad. Betar oftast pott här och har inte haft vett att lämna när jag fått respons, ofta slagen av Triss eller kåk.

Om du ofta blir slagen av triss eller kåk låter det som att du ofta bettar tvåpar då det ena paret ligger på bordet. Något att vara uppmärksam på, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste passa på att notera att jag hittills inte läst ett enda inlägg här där någon har erkänt sig bli bluffad av exv handen ovan A5o. Samtliga personer refererar till dessa personer som "Tomtar". Det kan ju faktiskt vara så att det är en person som läst dig så bra och vet att du bara kör efter skolböckerna, och vet när han kan bluffa dig. Desto bättre att du tycker han är en tomte, det ökar bara hans chanser nästa gång...

 

Johan Hjort,

Jag håller med dig, de flesta av GuzTens kommentarer (de är bra!) handlar i botten om siffror. Egentligen är de snarare råd om hur man förhåller sig mentalt till matematiken.

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså ni har lyckats gräva upp den här tråden :)

 

Vet inte riktigt om jag håller med om att fyrdubbla killens postflop bet med absolut ingenting är att spela efter skolboken.

 

Ganska precis efter att jag skrev mitt förra inlägg har jag börjat omvärdera den här typen av spel på låglimit borden, jag har helt enkelt slutat med det :) Däremot i online turneringar fungerar det rätt bra. bättre som sagt att vänta tills man verkligen har AK och båda träffar ess och trycka på rejält då.

 

Hjort du skrev att du skulle återkomma till psykologin senare, väntar fortfarande :)

 

Håller dock med nu när jag läser igenom tråden igen att det inte är så mycket psykologi ändå.

 

Jag tror att anledningen till att psykologin i poker inte disskuteras lika flitigt är att den är så otroligt situationsberoende och mycket svårare att ta upp exempel på.

 

Sen så är den ju inte lika viktig som mattematik/sannolikhet. speciellt inte i cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten kommentar till diskussionen om två-par:

 

Igår hade jag två gånger JJ och hade höjt och synats preflop, varpå brädan kommer upp AAx. Första gången körde jag på och förlorade mot en triss i ess. Sen tänkte jag efter lite. Andra gången slängde jag handen direkt det hände något efter floppen. Som tvåpar är denna typ av hand i princip värdelös på låg nivå, eftersom chansen att någon ska ha slängt sitt ess är mycket liten så det är mindre än 40% chans att jag inte har triss emot mig. Mina möjligheter att förbättra min hand är minimala.

 

Men frustrerande är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle välja mina motståndare så skulle jag välja en person som inte behärskar ovanstående framför en som inte behärskar potodds och övrig matematik.

 

Inte jag. Vad har man för glädje av att inte tilta om man inte kan spela när man inte är på tilt heller? För mig som motspelare kvittar det om någon synar mig all in med sin trefärg för att han är psykologisk instabil för tillfället, eller om han gör det för att han helt enkelt inte vet bättre. Skillnaden är bara att den ena av dem kan spela ordentlig när han inte är tiltad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...