Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Denna situation känns som om jag hamnar i alldeles för ofta när jag sätter mig vid ett nytt bord. 13:e handen som spelas. Om man suttit längre och har lite koll på motståndet är ju besluten inte lika svåra att fatta. Lite av poängen med min fråga är just att man inte har någon direkt koll. Hur gör man då? Vill gärna ha lite synpunkter på mitt spel och hur ni skulle gjort i samma situation.

Game #000000: Hold'em No Limit ($0.25/$0.50) - 2006/01/11 - 09:36:57 (ET)

Table 'XXXX' Seat #4 is the button

Seat 1: ard ($26.20 in chips)

Seat 2: Gap ($38.70 in chips)

Seat 3: mil ($56.15 in chips)

Seat 4: Big ($51.40 in chips)

Seat 6: Hagbard ($48 in chips)

Hagbard: posts small blind $0.25

ard: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hagbard [As Js]

Gap: folds

mil: folds

Big: raises $1.50 to $2

Hagbard: calls $1.75

ard: calls $1.50

*** FLOP *** [Jc 4c 3s]

Hagbard: checks

ard: bets $2.50

Big: calls $2.50

Hagbard: raises $6.50 to $9

ard: raises $15.20 to $24.20 and is all-in

Big: folds

Hagbard: ????

Hoppsan! Den spelaren hade jag i stort sett räknat bort. Raisen var tänkt för att se hur höjaren reagerade.

33, 44, överpar, drag? Kom på att jag glömde en hand, 34s. Den skulle jag själv ha kunnat spela på det viset :)

Vilka händer kan han egentligen ha som jag slår?

Kast eller syn?

Postad

Jag tycker du ska höja tillbaka preflop. Han höjer på knappen och din hand är bra, om än inget monster. Mitt standardspel där skulle vara att höja tillbaka preflop och om jag lyckades isolera mot knappen, betta ut floppen vad som än kom.

När det nu blev som det blev gillar jag verkligen inte CR där alls. Betta ut istället. Att CR 2 pers såhär med en hand som du ändå inte vill ställa in alla pengar med är ett läge jag alltid vill undvika. Med typ QJ och om bara en var kvar i potten - fine. För då är det inget jobbigt att släppa om han ställer in. Nu har du varken reads att gå på, en fin hand men som inte särskilt ofta förbättrar och du har stoppat in rätt mycket pengar i potten.

Postad

Återhöja innan flop? Njae.. det har jag aldrig gjort med dom korten efter höjning med 4BB. (bör jag bli mer aggro?)

Jag hade satt honom på set i 3or el 4or... QQ KK AA el färgdrag. dvs du ligger efter. störst chans att han har 3or el 4or tror jag och är skraj för färgen.

ähh.. det är vad jag tror då jag lirar på samma nivå som dig o vad jag hittills sett.

hmm.. han har ju halvt inköp också vilket ökar chansen till syn med några promille! :)

Postad

Jag skulle inte checkraisa med TPTK i NL.

Som det nu blev så måste man nästan syna. På den här nivån så kommer man att se många JT, QJ och KJ göra sådär. Det kan även vara färgdraget han semibluffar.

Eller också har han ett set. Men jag skulle syna.

Postad
Återhöja innan flop? Njae.. det har jag aldrig gjort med dom korten efter höjning med 4BB. (bör jag bli mer aggro?)

Det är 5-handed och killen höjer först in på knappen. Mot allt utom den värsta rocken så reraisar jag honom med flera händer sämre än AJs där. Lätt. Och särskilt om jag har satt mig ganska nyligen, för att visa att han inte kan komma undan med att sitta och höja knappen med vilket skräp som helst utan motstånd. Min raise-HD om jag var knappen där skulle typ vara Axs, Kxs, Qxs mot tighta blinds, alla PP, alla SC's, lite one-gappers, och självklart alla broadwaykort. Mot den distributionen står sig AJs ganska fint.

Postad

Intressanta kommentarer.

Min första tanke var att reraisa pre, men det händer ganska ofta, allra helst när man är ny vid ett bord, att man får tillbaka hela hans stack i ansiktet mot en hand man inte gärna vill ställa in på preflop.

Jag vill gärna se en flop med den handen.

Att jag checkraisade beror på att min ringa erfarenhet säger mig att, i nio fall av tio kommer knappen att beta här. Då vill jag hellre höja honom än beta först. Kanske fel tänkt?

BBs bet på flopen VAR jag inte så orolig för. Det är många som gör så om knappen är vek (vilket jag inte har koll på). Mitt misstag, som jag ser det, var att räkna bort BB.

Kunde spelat annorlunda/bättre preflop mao :)

Inressant att flera av er tycker jag ska syna när det nu blev som det blev. Har inte odds för att syna direkt, men oftast gör jag nog det i det här läget. Är ganska nyfiken vid nytt bord, vilket kan bli dyrt ibland :)

Den otroligt spännande upplösningen kommer inatt :D

Postad

Jag ser framför mig hur din avatar precis tänt sin sticka och ska vända på bladet som för honom till svaret på HH'n. Lucky him, jag är förbannat nyfiken :)

Annars tycker jag att det är fold som gäller, har svårt att se vilka händer du slår här. Förutom KJ, eller kanske split på AJ då... Att re-raisa pre tycker jag inte om, men så är jag kanske vek preflop också :roll:

Postad

Jag hade nog tagit synen till det priset även om risken är stor att du är slagen. Spelar på samma nivå själv och hade nog också checkat flop eftersom man ogärna tror att "ard" ska blanda sig i den potten.

Postad

känns ju helt klart som en fold vore det rätta.

Känns väll ganska troligt att han sitter på pocket 3/4.

Hade han haft överpar hade han väll nästan reraisat preflop för att isolera handen i möjligaste mån ?

Din enda chans jag ser här skulle väll vara att han sitter på färgdraget och försöker skrämma bort dig...

Detta är väll vad jag tycker känns troligast.

Vill reservera mig utifall det skulle visa sig att han är skäggig, rödklädd o bär luva :oops:

Postad

Här kommer upplösningen:

Game #000000: Hold'em No Limit ($0.25/$0.50) - 2006/01/11 - 09:36:57 (ET)

Table 'XXXX' Seat #4 is the button

Seat 1: ard ($26.20 in chips)

Seat 2: Gap ($38.70 in chips)

Seat 3: mil ($56.15 in chips)

Seat 4: Big ($51.40 in chips)

Seat 6: Hagbard ($48 in chips)

Hagbard: posts small blind $0.25

ard: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hagbard [As Js]

Gap: folds

mil: folds

Big: raises $1.50 to $2

Hagbard: calls $1.75

ard: calls $1.50

*** FLOP *** [Jc 4c 3s]

Hagbard: checks

ard: bets $2.50

Big: calls $2.50

Hagbard: raises $6.50 to $9

ard: raises $15.20 to $24.20 and is all-in

Big: folds

Hagbard: calls $15.20

*** TURN *** [Jc 4c 3s] [4h]

*** RIVER *** [Jc 4c 3s 4h] [7s]

*** SHOW DOWN ***

Hagbard: shows [As Js] (two pair, Jacks and Fours)

ard: mucks hand

Hagbard collected $54.90 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $56.90 | Rake $2

Board [Jc 4c 3s 4h 7s]

Seat 1: ard (big blind) mucked [Qc Kc]

Seat 2: Gap folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: mil folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Big (button) folded on the Flop

Seat 6: Hagbard (small blind) showed [As Js] and won ($54.90) with two pair, Jacks and Fours

Observera att jag inte är ute efter pukor och trumpeter för att jag vann handen, allra helst eftersom jag tycker det är en, om än inte värdelös, så åtminstone tveksam syn. Jag har andra liknande exempel där jag förlorar. Det här var bara den jag hittade först :)

Summa av det hela:

Hade jag spelat handen annorlunda/bättre både pre- och postflop så hade jag troligtvis undvikit en svår situation.

Fi satte mig troligtvis på TPTK eller set och gjorde isf en betydligt bättre manöver än vad jag gjorde. Färgdrag och två levande överkort ger honom 52/48 enligt pokerstove. Plus möjligheten att jag lägger mig (vilket jag borde gjort). EDIT: Mot ett set har han ju givetvis inte 52/48, bara mot TPTK.

Vad jag lärt mig:

Försök undvika att hamna i kniviga situationer på ett nytt bord. Se och lär dina motspelare först.

Gör inte dumsyner för halva eller hela stacken tidigt på ett bord.

Lär dig spela bättre poker helt enkelt :)

Tack för alla tips och synpunkter.

Postad

Det var han ju faktiskt, Djens. :)

Jag har en viss förmåga att ofta syna bort halva, hela, eller tom flera inköp tidigt på ett bord, med för lite information om hur folk spelar.

Sen kan man spela hur bra som helst ett par timmar, bara för att konstatera att sessionen slutade +/- noll :(

Måste lära mig att bluffsyn inte är någon vinnande strategi :)

Någon som känner igen sig?