Gå till innehåll

Homegame-tips?


Jenslave

Recommended Posts

Hejsan!

Skall ha över lite kompisar nu på Lördag och skulle behöva lite tips. Vi är 6-8 pers, en del helt nybörjare och andra kan reglerna bra. Vill också att det skall gå hyfsat snabbt för vi skall iaf hinna med minst 2 st turneringar under kvällen. När jag spelat innan hos kompisar så körde vi att vi började med 1500 i chips och sen hade 5,25 och 100 i marker och vi började på 5/10 blinds. Det funkar väl men jag skulle heller ha 10,20 och 100-marker. Hur skall jag då lägga upp Blindsen? Jag tänkte köra 12 el. 15 minuters blinds och av erfarenhet så vet jag att det går rätt snabbt när nybörjare spelar.Så vad sägs att ha blindsen så här:

10/20

20/40

30/60

40/80

50/100

Här vet jag dock inte vad som är bäst. Skall jag fortsätta och köra 60/120, 70/140, 80/160 etc eller skall jag dubbla direkt till 100/200?

 

Tacksam för alla svar och all hjälp då jag är total nybörjare på Homegames. Tips? Länkar? Allt vore till hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstiga markervärden om du frågar mig.. varför inte använda 25, 100 och 500. eller liknande. jag brukar använda typ 16 stycken 25 marker, 11 stycken 100 marker och 3 stycken 500 marker.

totalt 3000 chips.

sen kan man köra sådan här blindsstruktur.

25,50

50,100

75, 150

100, 200

150, 300

200, 400

300, 600

400, 800

500, 1000

600, 1200

700, 1400

 

turneringen bör ta slut innan ni kommer högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de andra svaren ovan, plus ett länktips: Home Poker Tourney

 

Med det du först tänkt, 5, 25 och 100 i valörer och blinds "multipler av 10" kan jag av egen erfarenhet från våra tidiga hemmaturneringar säga att då blir det ett fasligt pusslande med chips.

 

Blinds 10/20, då måste big blind in med fyra 5or. 20/40, då måste big blind in med en 25 och tre 5. Och t ex om någon höjer minimum innan flopppen till 80, tre 25 och en 5 eller två 25 och sex 5, o s v. Och det är bara innan floppen, därefter tre satsningsomgångar till och om det då varit tre spelare med är det ett stort antal chips som ska sorteras och växlas. Alltså måste alla ha många chips av varje valör, eller så blir det en massa växlande "jag behöver fler femmor, kan du växla min tjufemma", "jag växlar den här hundringen med potten" (stör pågående spel) och så strular det till sig.

 

Strukturen som dj.lasseman föreslår är samma som vi/jag använt i hemmaspel många gånger nu med gott resultat. Multipler av 25 är nyckeln. Om du tänker efter så ser du att det inte krävs många marker för satsningar eller höjningar, möjligtvis förlorar man lite finkornighet i och med att man inte kan höja med 60 eller 105.

 

"Vill att det ska gå hyfsat snabbt": Inga pauser mellan blindsnivåer! Möjligtvis pausa klockan om det skulle bli en knepig regelfråga. Strikta tidsgränser för betänketid och frånvaro från bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att ladda hem Tournament Director!

 

Hjälper till att hålla koll på blinds, markervärde, prissummor (vid rebuy o sånt) och bordsplaceringar (vid flerbordsturnering). Hjälper till att föreslå lämpliga blindsstrukturer när man vill spela en viss tid osv osv.

 

http://www.thetournamentdirector.net/

 

Är dessutom helt gratis, men om man tycker om det så kan man skänka en liten slant.

 

Förövrigt har jag för mig att "mellan tummen och pekfingret" så kommer turneringen att ta slut när Bigblind är 2 ggr startstacken. (+/- 1 Blinds omgång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för tipsen! :D Skall köra blindstrukturen som Lasseman rekommenderade. Låter mycket bättre än det som jag kört förut!

 

Hyler: Håller med dig fullständigt! Det blev en massa plottrande med marker, mycket växlingar hela tiden etc som drog ner tempot i spelet. Men nu hoppas jag att allt skall gå bra!

 

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...