Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en rätt fin stack och har stulit en hel del, borde ha lite halvlös image.

Dirty rat har tryckt varannan hand på sistone så honom är jag ganska säker på att jag har där jag vill ha honom.

Snowdak har inte gjort mycket väsen av sig, hyggligt tight, inte sett honom göra några moves.

Det här är nog ett av mitt livs svåraste MTT beslut,

känns som att snow kan ha en bra hand, AA-77 samt AK-AJ medans dirty kan ha typ vad som helst.

Svårt, jag täcker de båda, ska jag syna?

Jag siktar påa tt komma högt, hellre åka ut tidigt än blinda mig bort.

***** Hand History for Game 3344429673 *****

NL Texas Hold'em Trny:19049520 Level:13 Blinds (750/1500) - Monday, January 09, 21:34:21 EDT 2006

Table Multi-Table(563753) Table #3 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: trisha12 ( $24676 )

Seat 2: jugdish31 ( $29868 )

Seat 3: eisenhower1 ( $30835 )

Seat 4: TXSigEp11 ( $21685 )

Seat 5: canbuyathril ( $26222 )

Seat 6: Djens222 ( $29494 )

Seat 8: dirty_rat ( $8890 )

Seat 9: snowdak111 ( $13823 )

Seat 10: mjs613 ( $12898 )

Trny:19049520 Level:13

Blinds (750/1500)

** Dealing down cards **

Dealt to Djens222 [ Jd Jh ]

mjs613 folds.

trisha12 folds.

jugdish31 folds.

eisenhower1 folds.

TXSigEp11 folds.

canbuyathril folds.

Djens222 raises [3500].

dirty_rat is all-In [8140]

snowdak111 is all-In [12323]

snowdak111: two for the p;5rice of one

Your time bank will be activated in 5 secs. If you do not want it to be used, please act now.

Djens222 will be using his time bank for this hand.

Postad

Snowdak har ju sett 1, en knapphöjning/steal, 2, en dåre som ställt in. Känns ju som att hans HD skulle kunna vara ganska bred i det där läget. Med typ AA/KK tror jag han bara synar där, så har du otur är du uppe mot damerna. Mot en normaltight kille där måste ju hans HD vara nånstans 88-AA, A(K-T), KQs, typ. Eller? Med de oddsen måste du nog ta synen, tror jag, särskilt om du siktar på att vinna. (Med reservation för att jag inte spelar särskilt mkt turneringar)

Postad

Fold finns inte på kartan för mig, det är bara så jätteooptimalt. Du höjer på knappen (typ skitmånga händer), sb går all-in jätteshort och nästa kille ställer (vilket är hans enda alternativ om han ska syna) så han behöver bara tro att han ska slå en desperat kille som gick all-in på knappen. Lägger du JJ här så gör du det så enormt sjukt lönsamt för sb och bb att ställa att det är äckligt.

Sätt för sjutton bb på en rimlig hd så ser du hur enkelt det här beslutet är. Ska han vara dålig nog att dumpa 77 eller A9 här?

Att folk ens funderar på fold i sådana här situationer är vad som gör aggressivitet så löjligt effektivt i turneringar.

Postad
Fold finns inte på kartan för mig, det är bara så jätteooptimalt. Du höjer på knappen (typ skitmånga händer), sb går all-in jätteshort och nästa kille ställer (vilket är hans enda alternativ om han ska syna) så han behöver bara tro att han ska slå en desperat kille som gick all-in på knappen. Lägger du JJ här så gör du det så enormt sjukt lönsamt för sb och bb att ställa att det är äckligt.

Sätt för sjutton bb på en rimlig hd så ser du hur enkelt det här beslutet är. Ska han vara dålig nog att dumpa 77 eller A9 här?

Att folk ens funderar på fold i sådana här situationer är vad som gör aggressivitet så löjligt effektivt i turneringar.

Faktiskt, den jobbigaste situationen i turneringar är när man höjer med halvbra kort och blir återhöjd.

Postad
Faktiskt, den jobbigaste situationen i turneringar är när man höjer med halvbra kort och blir återhöjd.

Jo, men nu är ju JJ inte "halvbra" i öppningsdistributionen på knappen, de är monster. Hade han öppnat från UTG hade de varit "halvbra" eller sämre.

Postad

Bland det viktigaste i en sån här situation är väl hur många som är kvar i turneringen och vad medelstacken är.

För min del skulle det spela in lika mycket som vilka kort jag har.

Jag skulle nog själv hålla för ögonen och trycka call i den här situationen.

I värsta fall har du fortf. en hyfsad stack om du blir slagen.

Blir du slagen av den ena har du chans på en hyfsad sidopott också.

Postad

Jösses.

nu framkommer det inte hur långt in i turneringen handen kommer eller?

Ganska viktigt för beslutet.

dock är jag otroligt tveksam till att en kille som djens betraktar som tight helt plötstligt väljer att ta en förmodad coinflip för minst 70% av sin stack?

I bästa fall har Djens en coinflip precis som i vilket annat läge som helst där en kille reraisar all-in. Sen får Hjort gärna babbla på om vekhet och aggressitivitet men det handlar väl ändå om att ta rätt beslut för varje enskild hand?

Sen att Djens täcker båda två kan ju göra att beslutet blir enklare och att man väljer att hoppas på coinflipen.

Postad
nu framkommer det inte hur långt in i turneringen handen kommer eller?

Ganska viktigt för beslutet.

Nej, inte särskilt det är bara på finalbordet som det kan bli en faktor som inverkar särskilt mycket i de allra flesta onlineturneringarna.

I bästa fall har Djens en coinflip precis som i vilket annat läge som helst där en kille reraisar all-in.

EV för fan och resten av resonemanget är ju ungefär så fel som det kan bli.

men det handlar väl ändå om att ta rätt beslut för varje enskild hand?

Absolut inte, då slösar man bort en massa tid på trivia.

Postad

Det var ganska sent i turneringen, ca 30/684 kvar med en snittstack på runt 20k.

Jag hade faktiskt stulit på rätt bra och troligen skulle BB ställt där med AK-AT oxå , jag hoppades på att de satt och blockade varann och jag skulle ha ett jätteläge.

Postad

När snowdak går all-in vet han att han kommer gå till show down. Enligt mig sitter han på en stark hand. JJ tycker jag inte bara är svårspelat rent generellt jag tycker den är ganska svag i ett sådant här läge ocskå. Men det är väldigt intressant att höra de olika åsikterna för hur man spelar i deta läge, vilket kanske beror mycket på vilken typ av spelare man är, vilket läge i turneringen man är och vad man har för mål. Vinna eller komma ITM och se till att man får in pengar.

//Matte

Postad
Men seriöst, det är inte alls tveksamt om man är ute efter att tjäna pengar.

Du tycker inte att man ska ta hänsyn alls till hans tell? "Two for the price of one". Min första tanke där är att han vill ha syn.

Postad
I bästa fall har Djens en coinflip precis som i vilket annat läge som helst där en kille reraisar all-in.

Det var en underlig sammanfattning. Har man alltså alltid som bäst en coinflip när någon reraisar en all in?

Personligen tycker jag BB vore kass om han inte ställde på tex 88-TT där.

Postad
Men seriöst, det är inte alls tveksamt om man är ute efter att tjäna pengar.

Nej inte tveksamt, kanske bara två olika sätt att nå samma mål. Ditt sätt är kanske det rätta/bästa. Jag har inte spelat så länge så det är mycket möjligt att jag tänker i helt fel banor när jag tror att snowdak sitter på en stark hand eller kanske starkare än JJ.

Skulle du tänka/agera annorlunda om snowdak hade täckt dig och du hade varit tvungen att gå all-in?

//Matte

Postad
Du tycker inte att man ska ta hänsyn alls till hans tell? "Two for the price of one". Min första tanke där är att han vill ha syn.

Ja, det ökar sannolikheten att han har ett monster men vi har ingen aning om hur mycket. Om vi har rätt i att det ökar sannolikheten för överpar med kanske 30-50% (vilket är en extremt stark tell mot en internetsnubbe man spelat färre än 100 händer mot) så förlorar vi lite/tjänar lite på att folda. Om vi har fel och tellen är svagare än så/helt fel så förlorar vi jättemycket på folden.

Nej inte tveksamt, kanske bara två olika sätt att nå samma mål. Ditt sätt är kanske det rätta/bästa. Jag har inte spelat så länge så det är mycket möjligt att jag tänker i helt fel banor när jag tror att snowdak sitter på en stark hand eller kanske starkare än JJ.

Några saker som kanske får dig att tänka lite annorlunda:

1) Tänk dig att du måste berätta för mörkarna hur ofta du foldar när du har höjt. Om man lägger JJ här så måste det innebära att man lägger typ 90% av händerna om båda mörkarna går all-in. Det innebär att de skulle kunna gå all-in utan att titta på sina kort och tjäna på det.

2) Fundera på hur olika mycket värda olika markerstapler och konfigurationer av dem är. Var konkret och sätt exempelvis 10 kr på en och 12 kr på en annan. Utveckla vad det är som gör den ena situationen mer värd än den andra.

Skulle du tänka/agera annorlunda om snowdak hade täckt dig och du hade varit tvungen att gå all-in?

Lite grann, men jag hade fortfarande blixtsynat.

Postad

Det var en underlig sammanfattning. Har man alltså alltid som bäst en coinflip när någon reraisar en all in?

Personligen tycker jag BB vore kass om han inte ställde på tex 88-TT där.

lite flummigt skrivet. Jag tycker i alla fall absolut att man ska gå på reads när man kommit så långt i en turnering. Djens ser på personen som tight. Vill den tighte riskera hela stacken på ett mellanpar?

Alltså, jag hade antagligen synat också. Men att det är ett lätt beslut verkar varken jag eller Djens hålla med Hjort och vissa andra om.

Postad
lite flummigt skrivet. Jag tycker i alla fall absolut att man ska gå på reads när man kommit så långt i en turnering. Djens ser på personen som tight. Vill den tighte riskera hela stacken på ett mellanpar?

Öh, Djens har ju max sett killen under 40-50 händer kan ju lätt vara så att han helt enkelt knappt sett ett par under hela den tiden. Det är typ som om man skulle se ett mynt komma klave tre gånger och sedan lägga odds på 10:1 att det kommer klave nästa gång också.

Det är bara om bb spelar jättedåligt (super för tight mao) som det är bättre att folda än att syna och det har vi inte sett särskilt mycket som antyder. Att med någon säkerhet att någon är alldeles för vek kräver jättemycket mer data än att med samma säkerhet säga att någon är för lös.