Gå till innehåll

NLT - SnG, hamnar ofta all-in, känner du igen det?


Hristo

Recommended Posts

Tjena

 

Lirar rätt ofta SnG med varierande framgång. Eftersom jag lirar tigth hamnar jag ofta i en situation då min stack är mindre än 10 bb och det är därmed bättre att gå all-in än att syna/höja. Vinner jag denna all-in brukar jag som regel hamna ITM. Detta eftersom det brukar vara kring 5 spelare kvar då jag lirar min kritiska hand. Fler som känner igen sig i detta scenario?

 

Finns det andra sätt att lira på? (Klart det finns, men ni förstår säkert vad jag menar...)

 

Foldar ex. gärna AKo i tidig post under period 1-2. Händer att jag även lägger ner QQ i dessa perioder oxå, detta efter som man kan få call av vilka händer som helst...sitter jag i tidig position och höjer med QQ då vi är 10 spelare så kan jag nästan vara säker på att få en all-in mot mig. En all-in redan på första handen är ju inte helt ovanligt. Det känns nästan meningslöst att höja under period 1-2 (blindsen 10/25 & 25/50, starting stack 1000) för att man får nästan alltid 3-4 callers. Visst, potten blir stor om man träffar. Men det är svårt att bluffa ut 3-4 pers ur potten om man missar helt.

 

Så fram med lite tankar om mitt spel, även om det kanske är lite lite information...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att du måste tänka om lite. Du säger att folk synar med vad som helst i början. Det måste ju gynna dig om du har AK eller QQ? Gör en 3xbb raise, går någon all-in så är det ju bara att syna, finns inget att snacka om egentligen, du vill ju vara all-in med händer du i oerhört många situationer är långt före med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter jag i tidig position och höjer med QQ då vi är 10 spelare så kan jag nästan vara säker på att få en all-in mot mig.

 

Drömläge. 90% av gångerna är du uppe mot en hand du dominerar, 5% av gångerna har du coinflip mot AK, 5% av gångerna är du körd.

 

Eller något i den stilen, på sng's med låg buyin brukar ju folk trycka med vad fan som helst. Any two facecards, typ. Får jag in någon preflop med QQ så är jag mer än nöjd eftersom jag allra oftast dubblar. AK kör jag också hårt med, du är lika ofta mot ett lägre PP som typ AJ eller KQ eller liknande.

 

De gångerna du är upp mot AA/KK så är det väl bara att ta nya tag. Du kan ju försöka föra anteckningar på de spelare som bara går all-in med höga PP i början också för att underläta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det ok att hamn mot en dålig hand all-in, men ofta synar ju fler än en person och då känns inte AK så speciellt stabilt.

Hade en hand då hela bordet limpat och jag satt i bb med QQ, jag gick all-in och fick tre(!) syn...fick en rejäl stack, men ändå...med AK är det ju nästan lika bra att gå all-in direkt, för de som synar sitter väldigt ofta med sämre A (A5 osv)...får se hur jag utvecklar mitt spel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju inte gå allin när hela bordet limpat. Nu skrev du inte vad blindsen var men ifall vi förutsätter att dom är relativt låga ex 50-100 och alla är med så tror jag du skulle få samma resultat genom att höja med ex 500 eller 600 dvs 3 synare. Kommer det nu en flop utan A eller K så allin, kommer det ett A check och fold (jag förutsätter att du har 1500 i marker från start eftersom jag spelar bara på Pokerstars) en kung kan vara lite lurigare då dom flesta verkar spela A + vilket skitkort som helst men med K så är det oftast lite bättre typ J eller Q. På det sättet ger du dig en möjlighet att backa ur handen ifall det kommer ett kort du inte vill se och ändå ha marker kvar för att kunna spela vidare. Allin preflop kan man ägna sig åt när det är 4-5 kvar och alla vill komma i pengarna. Då kan man ge sig ut på stöldturné.

 

/Onlinechimp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju ingen anledning att folda ner monsterhänder bara för att klara sig längre i en SnG om det påverkar ditt spelsätt senare (till det sämre då).

 

Visst går folk all-in på mer skräp än vanligt, men det är också en fördel.

 

Hade en gång KK i sb och fick fyra limpers, raisade pott och fick reraise all-in mot mig. 3 st (!) gick all-in fram till mig och inte för en sekund hade jag en tanke på att folda. Sannolikheten blev ju plötsligt mycket högre att de 3 sitter med varandras outs (Ässen) och det e aldrig fel att fyrdubbla ;)

(De satt med AQ, A8, 99 och kungarna stod hela vägen).

 

Visst får du lägre % att vinna i en multiway pott, men med monsterkort är det ju +EV oavsett vilket.

 

/Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Tjena

 

Lirar rätt ofta SnG med varierande framgång. Eftersom jag lirar tigth hamnar jag ofta i en situation då min stack är mindre än 10 bb och det är därmed bättre att gå all-in än att syna/höja. Vinner jag denna all-in brukar jag som regel hamna ITM. Detta eftersom det brukar vara kring 5 spelare kvar då jag lirar min kritiska hand. Fler som känner igen sig i detta scenario?

 

Finns det andra sätt att lira på? (Klart det finns, men ni förstår säkert vad jag menar...)

 

Foldar ex. gärna AKo i tidig post under period 1-2. Händer att jag även lägger ner QQ i dessa perioder oxå, detta efter som man kan få call av vilka händer som helst...sitter jag i tidig position och höjer med QQ då vi är 10 spelare så kan jag nästan vara säker på att få en all-in mot mig. En all-in redan på första handen är ju inte helt ovanligt. Det känns nästan meningslöst att höja under period 1-2 (blindsen 10/25 & 25/50, starting stack 1000) för att man får nästan alltid 3-4 callers. Visst, potten blir stor om man träffar. Men det är svårt att bluffa ut 3-4 pers ur potten om man missar helt.

 

Så fram med lite tankar om mitt spel, även om det kanske är lite lite information...

 

Vi verkar spela ganska likt, och jag skulle också behöva lite tips, tror jag.

Jag spelar ganska billiga NL SnG:s på Pacific ($2.20 - $11, 10 - 20 pers) och i början brukar jag nästan inte spela några händer alls, om det inte är KK, AK eller AA. Spelar kanske en KQ eller QQ också, men höjer då ganska 3-4BB innan floppen. Händer ofta att man blir utdragen på dessa annars. Blir kanske inte så hög pott, men oftast tar jag hem potten, floppen osedd.

 

Det verkar löna sig för mig att inte spela så många händer, och vänta på shorthanded spel (< 7 pers, väl?), eller monsterhänder. Folk faller som furor den första halvtimmen, ofta är man ITM efter 45 min. Problemet är att det blir svårt att vinna, ja... Jag kommer ofta tvåa eller trea då de andra spelar loose/aggressive. Jag spelar hyffsat aggressivt i slutskedet, brukar jag dubbla upp ganska kvickt, men ändå ha mindre än hälften mot chipleader. Heads up förlorar jag kanske i 60% av fallen (dålig statistik, ja. Hjälp?). Om man bara vill hamna ITM så funkar väl det här bra, och jag är ganska nöjd med $100 i turneringar på tre dagar (2 turneringar per dag), men jag hade ju gärna fått lite tips.

 

Det här skrev jag under tiden jag lirade en $2.20, kom tvåa och vann $10, så jag vet inte om jag fått någon struktur på texten, eller om någon förstår något.

 

Jag kan inte säga att du eller jag spelar fel, men det borde finnas något roligare/bättre sätt att lira och ha bättre väntevärde. Eller? (upprepad fråga, ja...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju inte gå allin när hela bordet limpat. Nu skrev du inte vad blindsen var men ifall vi förutsätter att dom är relativt låga ex 50-100 och alla är med så tror jag du skulle få samma resultat genom att höja med ex 500 eller 600 dvs 3 synare. Kommer det nu en flop utan A eller K så allin, kommer det ett A check och fold (jag förutsätter att du har 1500 i marker från start eftersom jag spelar bara på Pokerstars) en kung kan vara lite lurigare då dom flesta verkar spela A + vilket skitkort som helst men med K så är det oftast lite bättre typ J eller Q. På det sättet ger du dig en möjlighet att backa ur handen ifall det kommer ett kort du inte vill se och ändå ha marker kvar för att kunna spela vidare. Allin preflop kan man ägna sig åt när det är 4-5 kvar och alla vill komma i pengarna. Då kan man ge sig ut på stöldturné.

 

/Onlinechimp

 

Spelar man på Party får man 800 marker att börja med, detta kräver ett litet annat sätt att ge sig på SnG där. Ligg lågt i början när blindsen är 50 och under. Spela PP och AK,AQ,AJ. Oftast tunnas fältet ut snabbt. När blindsen höjs efter 50 kan en rejäl höjning med ett lågt PP va OK, får jag omslag går jag oftast med. Jag lovar, du blir förvånad vad folk ställer in med.

Har man dubblat med 5 man kvar så är man oftast ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...