Gå till innehåll

Hur hantera loosing streaks?


Incognito

Recommended Posts

När man är inne i en förlust period så tror jag det handlar om att bryta mönster. Hur man gör för att bryta mönstert är nog individuellt.

Det vanligaste är nog att man tar ett break från pokern en tid. Andra kan vara att hitta på någon aktivitet av något slag. Att byta sajt kan nog också funka. Listan kan göras lång.

 

Personligen tog jag ett kort break och gick igenom varför jag inte hade samma vinnande spel som tidigare. Kom fram till att jag ofta spelade alldeles för passivt i vissa lägen. Ändrade på detta och är tillbaka på vägen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är nog att man tar ett break från pokern en tid. Andra kan vara att hitta på någon aktivitet av något slag. Att byta sajt kan nog också funka.

 

Att ta ett break eller hitta på nån annan aktivitet kan hjälpa för att man lugnar ner sig och tänker på annat och på så vis undviker tilt. Eller att man som du tänker igenom och analyserar sitt spel så att det förbättras.

 

Att byta sajt verkar mer vara en vidskeplig sak. "Jag har otur på den här sajten, jag kanske har mer tur på den andra".

 

Har ingen "bevisad" anledning, vet bara att det har funkat för mig varje gång hittills och jag hoppas att det fortsätter att göra det.

 

Själv brukar jag spela insmetad i tomatketchup om det gått dåligt ett tag. Har ingen "bevisad" anledning till att det funkar men det verkar göra det så det kan jag rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att aldrig ta ut pengar från pokersiten också, för då kommer crew att bocka i "cash out curse" på dig, då kan man inte vinna ;)

 

Jag känner igen det där med att stå still på t,ex $1200 och sen hoppa upp några hundra och sen fastna igen..

 

Ang aktieliknelsen: Just nu har jag varit nere i en djuup losing streak men är på väg upp igen, så jag rekomenderar att invvestera i mig nu, innan jag peakar igen.

 

Men åter till topic: Ladda ner pokertracker så kan du kan analysera dina läckor bättre (och förslagsvis göra något åt dem också), och lycka till med ditt fortsatta spelande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta sajt verkar mer vara en vidskeplig sak. "Jag har otur på den här sajten, jag kanske har mer tur på den andra".

Fast till skillnad från att smeta in sig med tomatketchup så kan sitebyte ge upphov till rejält ändrade spelförhållanden även om man gör det av vidskepliga skäl. Exempelvis kan det vara så att fisktillgången på ens huvudsite drastiskt har minskat, vilket bör vara ett vanligt problem för folk som lirar höglimit, eller att man spelar mot folk som lärt sig ens spelstil rätt så väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast till skillnad från att smeta in sig med tomatketchup så kan sitebyte ge upphov till rejält ändrade spelförhållanden även om man gör det av vidskepliga skäl.

 

Sant. Men gjorde man det av vidskepliga skäl så hade man ju i så fall bara tur om site-bytet gav upphov till bättre resultat (har man otur kan det ju istället gå ännu sämre). Så därför bör man ju knappast rekommendera det som en allmän lösning på att bryta en losing-streak.

 

Exempelvis kan det vara så att fisktillgången på ens huvudsite drastiskt har minskat, vilket bör vara ett vanligt problem för folk som lirar höglimit, eller att man spelar mot folk som lärt sig ens spelstil rätt så väl.

 

Jepp, handlar det på det viset om en genomtänkt flytt är det helt klart vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Men gjorde man det av vidskepliga skäl så hade man ju i så fall bara tur om site-bytet gav upphov till bättre resultat (har man otur kan det ju istället gå ännu sämre). Så därför bör man ju knappast rekommendera det som en allmän lösning på att bryta en losing-streak.

Om vi säger att vi har en bra spelare A som plötsligt börjar torska så är det väl troligare att ett sitebyte hjälper honom än skadar honom?

 

Egentligen så borde vi försöka få ihop någon formaliserade diagnosticeringsprocedur för att ta reda på om och vad som felar när man börjar torska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så borde vi försöka få ihop någon formaliserade diagnosticeringsprocedur för att ta reda på om och vad som felar när man börjar torska.

 

Ja, det vore praktiskt. :)

 

Det är nog det som är den viktiga poängen. Vet man varför det går dåligt kan man vidta rätt åtgärder. Väldigt ofta handlar dock jobbiga losing-streaks bara om naturliga variationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

För att besvara trådens initiala fråga så är det bara att behålla lugnet som gäller.Jag är gammal sportbettare,och som sådan vet jag allt om losingstreaks.Hur enormt jobbiga de är och hur svårt det är att fortsätta försöka handla rationellt i en sådan period.

Dock hjälper det med vetskapen att losingstreaks är ett NATURLIGT inslag i den långa serien(av bets,pokerhänder eller annat sannolikhetsbaserat).ALLA drabbas som spelar långa serier.Det är ingenting att göra åt.Tingens ordning är ju som de är,och matematikens lagar låter sig inte ruckas på.

Det är bara att fortsätta som vanligt.En komparativ fördel upphör inte att vara en komparativ fördel.

Ner med huvudet och jobba!Ändra inte på något som kommer att ge vinst i det långa loppet.

Losingstreaks?-Business as usual.Som alla streaks upphör även losingditos!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...Ovanstående skrivet emot den bakgrunden att du verkligen besitter en komparativ fördel i ditt Pokerspelande.Gör du inte det så är istället Losingstreaks symptomen på sjukdomen så att säga-och spelet bör då från ett rent ekonomiskt perspektiv upphöra.

Dock är det direkt förkastligt att göra några djuplodande analyser av sitt spel under en losingstreak.Sådana skall göras i ett tillstånd av balans och jämvikt.Inte i en streak period.Vinst eller förlust dito kvittar lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan en loosingstreak hålla på??

 

Jag har förlorar i stort sett allt jag har satt in på en veckas tid nu.... Några hundra dollar... (exakt 100 på PokerChamps, 200 på Expekt, 150 på MultiPoker, 150 på Pacific...

 

Jag spelar, bettar, förlorar...spelar bettar förlorar... Så har det sett ut i en veckas tid..... Tycker att nån gång ska det ju vända men den här gången så känns det inte alls så..... OCH, vill bara påpeka att jag inte spelar dåligt heller..... (dvs jag spelar väldigt tight med bra kort för det mesta, undvik gärna att kommentera 7,9 bara haha)

 

7,9 floppar stege, går allin mot 8,8 som blir en kåk på rivern...

 

9,10 floppar stege, höjer och blir raisad med allin han har 10,K par i 10or..(25$bord) killen sitter på ett par i 10or och går ut med högre stege... Jag har säkert 20 såna här händer på raken som jag loosat....vad är oddset på det måtro?? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingen begränsning i teorin för hur länge en streak kan hålla på.Har ingen erfarenhet av losingstreaks än i Poker(men det kommer ju att komma,därom kan man vara fullt förvisst)-men när det gällde sportbetting betta jag 14 raka CHALKbets utan att vinna(chalk=förhandsfavorit).Jag känner andra som har det tvivelaktiga nöjet att stoltsera med betydligt längre serier.

Dock-är spelet i sig sunt så vänder det.Lika obönhörligt oundvikligt såsom losingstreaks är.

Det är losingstreaks som gör Money Management så betydelsefullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Money Management är helt enkelt hur du hanterar din spelkassa.

Det är oerhört viktigt med sunt MM.Bra MM säkerställer att du överlever de tunga perioderna-så att du kan vinna pengar i "flyt"perioderna.

När det gäller sportbetting så kan man inte betta för mycket varje gång.NÄR(inte OM)loseperioden kommer så äter en för hög vadnivå upp kapitalet i för snabb takt.Du riskerar att gå gul-och kan därför inte komma tillbaka.

Jag är novis på Poker-men saker som att inte spela vid för höga bord torde höra till sunt PokerMM.Att inte höja insatserna så att de inte blir för höga till din spelkassa.

Exempel på horribelt MM är tomtar som sportbettar enligt Martingales t,ex dubblerar insatsen(eller mer)TILLS ett vinnande vad sätter dem på plus.Sådant leder obönhörligen till ruinens brant förr eller senare via losingstreaks.

Checka forumet för MM-tips.Jag skall själv checka för att få det mera Pokerrelaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Van oben - Jag beundrar din inställning och ditt tålamod måste jag säga. Det är A och O när det gäller att hantera tunga perioder, för alla som spelar regelbundet har dem, de flesta är införstådda med att det är helt naturligt, men jag tror att majoriteten är dåliga på att hantera dem på ett bra sätt, - Dvs hamnar på tilt lätt, slutar spela sitt A-game när "man ändå kommer att bli utdragen av nån jävla tomte" osv. Önskar jag hade ett uns av de egenskaper du verkar besitta.

Hade väl inte något vettigt att tillföra egentligen men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sigges-Tackar för de vänliga orden.Jag har haft förmånen att införskaffa mig nödvändig förstahandserfarenhet av losingstreaks via mångårigt sportbettande-och har därmed lärt mig den hårda vägen att man inte kan tillåta sig själv något avsteg från strategi eller att spela mera lose i en tung period.Efter regn kommer solsken,så är det bara-förusatt man spelar spelet på ett sätt som är gångbart i det långa loppet.Vad folk verkligen måste fatta,jag menar VERKLIGEN fatta,är att ens bankrulle aldrig är statisk.Många låter sig bländas av bankrullen efter en bra period till exempel.Sådant leder till att de inte har den nödvändiga mentala beredskapen NÄR bad beats börjar komma frekvent.Man skall ha koll på sin bankroll,jag menar intet annat,men man måste förstå att den lever hela tiden-både upp OCH ner.Man bör också ha en färdig strategi i beredskap att ta till under tunga perioder.Man KAN bestämma sig på förhand att INTE gå tilt.Det handlar om ren och skär disciplin,en förståelse för varför losingstreaks uppstår och omöjligheten i att undvika desamma.

Då har man den MENTALA beredskap som krävs för att ödmjukt foga sig i tingens orubbliga ordning och fortsatt maximera sin intjäningskapacitet.Man kan sett på sikt tjäna lika mycket på att INTE tilta i tunga perioder som att spela skarpt i bra perioder.Uppsidan är lika stor för spelaren åt båda hållen så att säga.Därför finns det ingen logik i att avstå från någon.Förutsatt att spelet håller att spelas på LÅNG SIKT,så vänder det förr eller senare.Det är närmast 100% säkert-och bättre odds kan vi inte kräva.

Sedan inte sagt att det inte är enerverande som tusan under en tung period-men har man vetskapen om att det kommer att vända samt förtroende för sin spelstrategi samt erfarenhet av långa spelserier så hjälper det högst betydligt.

Redan vänt för mig förresten.Vann igår-och har vunnit förhållandevis rejält idag.Nu är det nämligen MIG som floppen och rivern är vänlig mot.Dessutom får jag pockets som visar sig hålla.Dessutom verkar jag för tillfället närmast immun emot utdragning.Nu djäklar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte de flesta nya inlägg här postas i "farbror hristo"-tråden alt. i "vad tror du om riggade sajter" ämnet är ju seriöst

(Oj vad bitchig man kan vara :D )

Ja. Mera on-topic tack.

 

Vill ni snacka om era egna resultat. Gör det i Pokerresultat eller inte alls. Vill ni snacka om hur riggade siterna är gör det i Konspirationstråden eller inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger som alla andra: Analysera ditt spel.

Om man haft ett par dåliga sessioner och det fortsätter så kan det mycket väl vara så att du börjar spela sämre, jag har definitivt gjort det.

Jag har varit för fokuserad på att vinna igen pengarna än att spela bra poker vilket gjort at jag torskat ännu mer. Det har heller inte känts särskilt kul att spela och är det inte kul spelar jag sämre.

 

Ta någon/några dagars paus och gå igenom händer du spelat, läs om några böcker etc (rekommenderas även om man inte torskar...).

 

Det tar emot att erkänna att man spelat som en tomte men det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...