Gå till innehåll

Beachjohan på vägen mot toppen, år 2006!


Beachjohan

Recommended Posts

Vi kan utöka diskutionen lite.

 

Vilken HD kan jag ställa in med om motståndarna vet om min HD.

Dvs de spelar matematiskt optimalt mot mig.

 

För att generallisera lite (såvida någon nu inte vill sätta sig och göra en jätteanalys) genom att anta att om person X synar så foldar alla bakom.

 

Deras HD kommer att bli aldeles för stor.

Men man borde ganska lätt kunna se vilka händer, de måste folda med personer kvar bakom att agera

 

Om vi utgår från att

 

1) cEV = $EV

2) Alla bakom en eventuell synare foldar*

3) Alla kvarvarande spelare täcker oss

 

Så är det oexploaterbart att ställa med 21% av händerna här, d.v.s. 22+,A5o+,A2s+,KQo,KTs+,QTs+,J9s+,T9s. Tajtare än så bör man alltså inte vara så länge man inte räknar med att få större edge snart, men med dessa blindsen och med hänsyn till att positionen försämras för varje hand (positionen är viktigare än handstyrkan, så det är inte nödvändigtvis bättre för oss att vänta tre händer och få AQ) så känns inte det resonemanget så applicerbart här.

 

Minst marginal har man när samtliga fi synar med 19-24% av sina händer, så fort de är tajtare eller lösare än så så ökar marginalerna och man kan ställa med fler händer. Om samtliga fi synar med 7% (eller mindre) av sina händer så kan man ställa med any two, och om de synar med 100% så kan vi ställa med 65% (22+,A2+,K2+,Q2+,J3o+,J2s+,T6o+,T3s+,97o+,95s+,86s+,76s).

 

 

Sidenote: Om det hade varit en SnG så hade gränsen för att ställa med any two gått vid 5% (lite beroende på stackstorlekar förstås) och när fi synar med 100% av sina händer så kan vi bara ställa med 38% av våra händer. Vår oexplaterbara HD krymper till 11% (55+,A9o+,A7s+,KQs) och syn-HD's för fi som ger oss minsta möjliga marginal vidgas till 19-34%. Man måste helt enkelt vara tajtare när cEV inte = $EV, vilket också visar varför Harringtons red zone-strategy inte är helt och hållet tillämpbar på SnG-spel.

 

 

* Den HD'n de skulle syna med är iofs så snäv att den inte inverkar särskilt mycket, men om man vill göra det mer realistiskt utan att göra en jätteanalys så kan man dra ifrån ett par %-enheter på ovanstående ställ-HD's och antagligen komma rättså nära sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 808
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hade av misstag satt 4 spelare bakom dig istället för 5. Det gör inte någon enorm skillnad, vi kan ställa med 99% av händerna när de synar med 6%, men fortfarande ställa med 65% om de synar med 100%. Oexploaterbar ställ-HD minskar ner till 17% (22+,A8o+,A4s+,KQo,KTs+,QTs+,JTs).

 

Readen på spelarna bakom är viktig. Om de t.ex. skulle syna med 77+,ATs+,AJo+, så kan man ställa med hela 75% av våra händer, inklusive t.ex. 32s eller 54o. Om de är lite lösare och synar med 66+,A9s+,ATo+,KQs+ så minskar vår ställ-HD till 45%, och om de är ännu lite lösare (44+,A7s+,A9o+,KJs+) så är vi nere på 25%. Kurvan är alltså väldigt brant här, och det är oftast dyrare att gissa fel åt det lösare hållet, än vad man skulle tappa i värde genom att låta bli att ställa för att man har gissat fel åt det tajtare hållet.

 

 

 

Vad gör man i Polen så här års? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 4679007390 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Friday, July 07, 22:36:24 ET 2006

Table Table 100094 (No DP) (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 3: Barbiegirlq ( $998 )

Seat 6: krizzykriz ( $2567.53 )

Seat 2: XRatholerX ( $1254 )

Seat 5: NgrindNshine ( $985 )

Seat 1: tqjrtqjr ( $829 )

Seat 4: fishing505 ( $200 )

XRatholerX posts small blind [$5].

Barbiegirlq posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to Barbiegirlq [ Qc Qs ]

NgrindNshine folds.

krizzykriz calls [$10].

tqjrtqjr folds.

XRatholerX folds.

Barbiegirlq raises [$45].

krizzykriz calls [$45].

** Dealing Flop ** [ 5d, Td, 6h ]

>You have options at Constantia Table!.

Barbiegirlq bets [$100].

>You have options at Owl Island (No DP) Table!.

krizzykriz calls [$100].

** Dealing Turn ** [ 5h ]

Barbiegirlq bets [$250].

krizzykriz raises [$500].

 

 

Vad ska jag göra? vad ska han ha?

 

Han har 35/11 och verkar aningen fiskig.

 

Blir ett jobbigt läge på turn?

Hade han ställt eller gjort en stor raise, då hade jag varit mer benägen att syna... men miniraise? Kan han ha en femma?

TT 66 55 raisar han nog ofta med pre och om han nog slowspelar dem och träffar FH. Kommer han troligen inte raisa turn

 

FH=?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 4679007390 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Friday, July 07, 22:36:24 ET 2006

Table Table 100094 (No DP) (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 3: Barbiegirlq ( $998 )

Seat 6: krizzykriz ( $2567.53 )

Seat 2: XRatholerX ( $1254 )

Seat 5: NgrindNshine ( $985 )

Seat 1: tqjrtqjr ( $829 )

Seat 4: fishing505 ( $200 )

XRatholerX posts small blind [$5].

Barbiegirlq posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to Barbiegirlq [ Qc Qs ]

NgrindNshine folds.

krizzykriz calls [$10].

tqjrtqjr folds.

XRatholerX folds.

Barbiegirlq raises [$45].

krizzykriz calls [$45].

** Dealing Flop ** [ 5d, Td, 6h ]

>You have options at Constantia Table!.

Barbiegirlq bets [$100].

>You have options at Owl Island (No DP) Table!.

krizzykriz calls [$100].

** Dealing Turn ** [ 5h ]

Barbiegirlq bets [$250].

krizzykriz raises [$500].

 

 

Vad ska jag göra? vad ska han ha?

 

Han har 35/11 och verkar aningen fiskig.

 

Blir ett jobbigt läge på turn?

Hade han ställt eller gjort en stor raise, då hade jag varit mer benägen att syna... men miniraise? Kan han ha en femma?

TT 66 55 raisar han nog ofta med pre och om han nog slowspelar dem och träffar FH. Kommer han troligen inte raisa turn

 

FH=?

 

Fulla huset? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 4786781312 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Saturday, July 22, 23:16:47 ET 2006

Table Table 100094 (No DP) (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: Sneginka ( $6511.06 )

Seat 3: everest_11 ( $3272.22 )

Seat 5: XRatholerX ( $1369.75 )

Seat 6: cc2117 ( $792.25 )

Seat 4: Barbiegirlq ( $1336 )

cc2117 posts small blind [$5].

Sneginka posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to Barbiegirlq [ Ad 2d ]

everest_11 folds.

Barbiegirlq raises [$35].

XRatholerX folds.

cc2117 calls [$30].

Sneginka folds.

** Dealing Flop ** [ 5d, 3d, Ac ]

cc2117 bets [$50].

 

 

Vilken line vill ni välja här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 4786781312 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Saturday, July 22, 23:16:47 ET 2006

Table Table 100094 (No DP) (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: Sneginka ( $6511.06 )

Seat 3: everest_11 ( $3272.22 )

Seat 5: XRatholerX ( $1369.75 )

Seat 6: cc2117 ( $792.25 )

Seat 4: Barbiegirlq ( $1336 )

cc2117 posts small blind [$5].

Sneginka posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to Barbiegirlq [ Ad 2d ]

everest_11 folds.

Barbiegirlq raises [$35].

XRatholerX folds.

cc2117 calls [$30].

Sneginka folds.

** Dealing Flop ** [ 5d, 3d, Ac ]

cc2117 bets [$50].

 

 

Vilken line vill ni välja här?

 

Slå om till 225 syna AI, syna/pusha turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska intressant att han bettar ut mot dig. 50$ in i en 80$-pot tycker jag känns lite lite på en sådan bräda men det kanske är standard för er. Kan man se det som ett stopbet eller vet han att du kommer raisa honom och det därmed innebär stål?

 

Även om en höjning till 225 är ungefär en pothöjnnig vad jag förstår så känns det lite mycket då det innebär att shortstacked Fi vid syn är inne med nära halva sin stack. Sitter han på en färdig hand (set, bätttre A eller färdig stege) så är han från 50-50 (t ex AK) till 62 % favorit (set). Jag tror bara att det är dessa händer vi kommer få syn av om vi raisar för mycket och mot denna HD kan det inte vara ett mål att hamna allin.

 

Fi kanske iofs sitter på ett sämre A än AK eller AQ och vid en raise till 225 kan man utnyttja handen som en semibluff och utnyttja den Fe som finns mot en hand som annars är coinflip. Emellertid tror jag att en mindre raise uppnår samma effekt.

 

Vid en lite mindre raise har vi kanske lite större utrymme att släppa handen om ingen :diamond: eller 4 faller på turn och Fi ställer och särskilt om brädan parar.

 

Jag tycker nog en höjning till 175 ungefär är lagom men är syn helt otänkbart? Jag skulle nog inte syna själv men jag vet inte hur stora växlar man ska dra av att han better ut mot dig som höjde pre. Osäkerhet/stop eller stål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett sånt bra drag tycker jag det är bättre att slå om direkt, man kan ju möta sämre färgdrag också, då vill man inte behöva folda turn vid nåt move från hans sida eller vinna mindre när båda träffar för att potten inte blivit stor nog (att FI inte betalar av hela stacken med en färg om vi visar stålstyrka senare). Sedan fungerar det väl som semibluff när man möter ett bättre äss och man kan nog få ut en del om man träffar stege eller färg om FI tänker betala av med AK, AQ, AJ. Möter man reraise för monster eller allin känns det bättre att få in pengarna nu till bra odds än till troligen sämre på turn.

 

Är jag inte efter noteringar eller dylikt rätt säker på att han har monster så slår jag om för jag tror det är bättre värde i det efter vad för händer han kan ha. Har han bättre äss fungerar omslaget som semibluff, har han set, eller tvåpar vill jag få in pengarna nu och inte behöva folda turn om det blir ett sånt läge. Stege känns inte alls troligt rent betingat erfarenhetsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flop leder du ju mot A med bättre kicker men om du missar turn kommer du att vara rejäl underdog, typ 65/35. Oftast försöker väl händer som slår dig att check/raisa här så mest troligt känns en hand som AJ.

 

En raise till sådär 200 känns vettig. Även om han synar borde han checka turn till dig ofta. Trycker han in har du odds att syna även om du är slagen, dessutom tror jag att du leder rätt ofta när han har luft eller drag.

 

Om han synar din raise och trycker turn när du missar får du väl lägga dig, det är det enda negativa som kan komma ur en raise tycker jag, och den typen av stop&go är ju väldigt ovanlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Game ID 879758566 starting - 2006-08-01 01:10:41

** Close Your Eyes [Hold 'em] (5.00|10.00 No Limit - Cash Game) Real Money

 

- sizeup sitting in seat 1 with $1453.88

- Beachjohansitting in seat 3 with $995.00

- Luhrmann sitting in seat 4 with $2412.00 [sitting out]

- kennyu sitting in seat 5 with $892.04 [Dealer]

- tHe_EcLiPsE sitting in seat 6 with $1452.50

 

tHe_EcLiPsE posted the small blind - $5.00

sizeup posted the big blind - $10.00

** Dealing card to GaIactus: Ace of Spades, Queen of Clubs

Beachjohanraised - $35.00

kennyu folded

tHe_EcLiPsE called - $35.00

sizeup folded

 

** Dealing the flop: 6 of Clubs, 7 of Hearts, Queen of Hearts

tHe_EcLiPsE checked

Beachjohanbet - $77.00

tHe_EcLiPsE called - $77.00

 

** Dealing the turn: King of Diamonds

tHe_EcLiPsE checked

 

 

Hur tänker ni här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check på turn känns som ett ganska dumt spel då han ändå kommer lägga 88-JJ QJ etc mot ditt riverbet, dessutom ger du honom då ett gratiskort till sina drag. Eftersom alla de händerna har någorlunda showdownvärde dock kommer han säkert inte försöka bluffa ut dig på river heller så bluffvärdet på river kommer mestadels från missade drag och floats.

 

Genom att betta ut turn får du veta vart du står och så får fi betala lite extra med dragen. Du behöver nog inte vara så rädd för en check-raise bluff/semibluff här så ofta då Kungen är ett ganska kasst kort från hans synvinkel också.

 

River checkar du bakom 9/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket potvärde tappar jag på bettet?

Om han är kapabel till C/r bluff?

 

Kommer en bra spelare syna med en sämre hand?

Fiskar som älskar att jaga färgdrag har jag ju jättevaluebet.

 

Problemet är vidare att jag har ganska tight image.

Hade jag varit tokloose hade jag väldigt ofta fått syn av mellanpar och svagare Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att check kan vara bra här. Som spelet har gått så tror jag att fi antingen har ett monster eller annars ofta en hand som han jagar med och semibluffar med. Så om du bettar på turnen så tror jag att han oftast kommer att höja(ev syn+raise) och du foldar säkert så jag tror det är EV minus att betta.

Om du därimot checkar så kan du syna ner varje gång det inte kommer ett skrämselkort åtminstånde så att du bara förlorar mot monstret men då en liten pott. Så den sekvensen måste vara EV+. Jag tror inte att han synar ned en sämre hand en din om du bettar med de kraftiga neg implicita det innebär för honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En offensiv-check torde vara ganska std här mot en normal -> bra spelare, mot en superkass-SDmuppet given value bet.

 

Rivern är klurigare beroende på hur duktig Fi är (om vi förutsätter att rivern blankar). Om fi leder rivern så torde syn-frekvensen vara väldigt hög, då väldigt få bra spelare hade bettat in i dig på rivern med någonting bättre än din hand. Om han checkar igen så är jag dock väldigt osäker på vad som är bäst... Mot en duktig trixig-aggresiv spelare hade jag nog checkat bakom (då vi i princip redan har berättat för honom vad vi har och han kan aggera utifrån detta), mot en medioker spelare hade jag kunnat tänka mig att value betta en stor del av ggrna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En offensiv-check torde vara ganska std här mot en normal -> bra spelare, mot en superkass-SDmuppet given value bet.

 

Rivern är klurigare beroende på hur duktig Fi är (om vi förutsätter att rivern blankar). Om fi leder rivern så torde syn-frekvensen vara väldigt hög, då väldigt få bra spelare hade bettat in i dig på rivern med någonting bättre än din hand. Om han checkar igen så är jag dock väldigt osäker på vad som är bäst... Mot en duktig trixig-aggresiv spelare hade jag nog checkat bakom (då vi i princip redan har berättat för honom vad vi har och han kan aggera utifrån detta), mot en medioker spelare hade jag kunnat tänka mig att value betta en stor del av ggrna.

 

Menar du att Hero ska göra en offensiv check på turn för att få ut bluffvärde på river och om bluffen uteblir så tycker du att man ska checka igen på river i position?

Hoppas att du menar att man ska checka river utifall att man redan betat på turn och fått en syn...

Är ju annars ultra-weakt att bet-check-check med TPTK.

 

Tycker personligen att en bet på turn ska ligga ganska nära till hands även om det är bra eller dåliga spelare man mötter. Bräddan innehåller på tok för många drag.

En observant spelare skulle ganska snabbt lägga märke till att Hero ofta ger grattis kort på turn, det blir då mkt lättare att följa med till river billigt med många händer. Betar man däremot turn oftare så vet Fi att det kommer kosta att följa med och att man måste vara beredd att spela om en stor del av stacken. Obs! bluffar man inte mkt så e det ju skitsamma. Tycker dock att det kan vara bra att försöka skydda sin hand och dessutom så är det svårare att få betalt av ett missat drag på river än på turn.

 

Att vara rädd för att bli utbluffad på turn tycker jag känns lite väl skrajset. Lite snabbt räknat ligger poten på 220-230,turn bet borde ligga på $150-200 vilket gör en bluff väldigt dyr (typ $450-600). Inte så många spelare gör bluffar på 45-60bb efter att man vissat styrka och de som är kapabla till att göra det har man oftast koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gecko: Menar du att bra spelare inte betar in händer som slår oss på rivern eller att de inte ofta HAR bättre än oss?

 

Jag är inne på att checka turn hellre mot en dålig-> halvbra spelare och beta turn mot bra spelare. Om jag checkar mot dålig -> halvbra spelare betalar jag ofta av river på blanks men även ibland då färg kommer. Skulle blanka Q eller A komma slår jag om river. Om FI checkar betar jag gärna river när jag checkade turn, jag betar även blank river när jag betade turn mot en bra spelare.

 

Jag menar att dålig-> halvbra spelare mycket oftare lägger sig på bet turn och då missar jag värde för handen, bra spelare är mer benägna att syna turn med pockets eller en dam? Men om man checkar turn mot en dålig spelare kan man ofta få betalt river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del spelare som synar floppen med drag/mellanpar även om Hero slänger iväg en potbet, för de vet att många blir rädda och checkar turnen, o då har de för pottpriset fått se turn o river, vilket ger bra pris.

 

Därför känns det inte som man ska bjuda på det i CG.

 

Just i CG använder jag offensiv check på turn oftast när jag känner att jag leder på turn och vill inducera bluff på river.

 

Här ska du definiera din hand genom en stark bet på runt 150, och invänta respons. Du säger helt enkelt genom satsningen att du sitter på en hand motsvarande TPTK lr bättre.

 

Om Fi check-rejsar så ligger fold nära till hands då du förmodligen är uppe mot tvåpar/triss. Om Fi synar så är det också styrketecken.

 

På river är det check-check som gäller, lr syn av liten bet alternativt fold av stor bet.

 

Angående frågan om du tappar värde på bet om fi check-rejsar så beror det på olika omständigheter. Om fi är lurig o du ofta har märkt att han spelar sina starka händer så, är det bäst att checka.

 

Annars kan en duktig motspelare lätt se mönster i din handling och alltid syna starka bet på floppen med marginella händer lr drag för han vet att du checkar turn. Det skadar ditt metaspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på handen destå mer gillar jag check pga

1) Man får nästan bara syn av en bättre hand. Och då är det ju dåligt att betta.

2) Har fi en sämre hand är det normalt dåligt att inte betta men här rör det sig om max 20% chans för fi att gå om och då har han inga implicita.

Och man kan få ut pengar på river av en dålig hand som skulle ha foldat på turn.

3) Man blir svårbluffad och behöver inte betala av så mycket till monstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer hellre in 4 8 än K 2. Får jag syn på K 2 finns det en klar chans att jag är dominerad. Den chansen är minimal med 2 låga kort.

 

Ja det är ju rätt tänkt, men det är fortfarande fel. Kx står sig bättre mot de flesta HD's än vad 84 gör. Visst är du dominerad färre gånger med 84, men du är också tokdöd mot 88-QQ, vilket du inte är med Kx.

 

Du ska inte tro allt som Harrington skriver...

 

Dessutom vinner man med Kx om båda missar...

 

Vad ska jag säga grabbar ni är bra mycket mer insatta än jag säkert så jag viker mig direkt. Men det var ju roligt att Harrington skriver som jag skriver om det nu är så för jag har inte läst hans böcker (beställt en nu). Denna sak har jag dock kommit fram till på egen hand efter att ha varit inblandad i och observarat all in situationer. Synd att den var felaktig jag skall gråta ut hos Harrington och se om han kan supporta mig lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...