Knapp_0 Postad 1 Januari , 2006 Rapport Postad 1 Januari , 2006 Har en laptop där XP-Home Edition kraschat. Alternativt har disken gett sig. Skulle vilja rädda en GB med bilder innan jag prövar att formatera om. Prövade Knoppix för att hämta bilderna från disken, men det gick inte så bra. Fick iofs över bilderna till ett USB med FAT32, men bilderna är förvrängda och de andra datorerna tappar kontakten med USB'n efter jag kopierat några få bilder. Jaja, Vet någon av er om det finns något liknande program som Knoppix, men som är Windows-baserat s a s? Citera
Lunkan88 Postad 1 Januari , 2006 Rapport Postad 1 Januari , 2006 Har en laptop där XP-Home Edition kraschat. Alternativt har disken gett sig. Skulle vilja rädda en GB med bilder innan jag prövar att formatera om. Prövade Knoppix för att hämta bilderna från disken, men det gick inte så bra. Fick iofs över bilderna till ett USB med FAT32, men bilderna är förvrängda och de andra datorerna tappar kontakten med USB'n efter jag kopierat några få bilder. Jaja, Vet någon av er om det finns något liknande program som Knoppix, men som är Windows-baserat s a s? http://www.ultimatebootcd.com/ Jag använde något program därifrån för att rädda lite filer när datorn kraschade. Dock lyckades jag bara rädda filer till diskett, så 1 GB bilder kan bli lite krångligt. Eventuellt om du kan koppla in en extra hårddisk och använda något av filhanteringsprogrammen för att föra över filer till den. Dessutom var det ett tag sen som jag använde det där så de kanske lagt till några nya program på skivan. Skadar ju inte att prova. Citera
oblique Postad 1 Januari , 2006 Rapport Postad 1 Januari , 2006 Frågor: * Kan du starta upp i felsäkert läge? Om du kan det kan du ju starta i felsäkert läge med nätverk och föra över bilderna till en annan dator. * Har du 1 eller 2 RAM-minne i laptopen? Kan ju vara RAM-minnet som inte mår bra och om du har 2 så kan du ju prova att plocka ut det ena. Citera
Knapp_0 Postad 2 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2006 Felsäkert läge är kört. Diskarna är ok enl analysen från Bios. Två RAM-minnen har jag i Laptopen. Ska kolla minnena där. Jag har en 160GB bärbar också. Jackade in den för filöverföring, men den funkade inte med Knoppix eftersom HD'n är formaterad i NTFS och det gillar inte Unix. Ska prova din länk Lunkan88. Tack. Det är möjligt att det funkar att köra in Windows-CD'n och reparera installationen. Men jag har lite dåliga erfarenheter av det. Det får bli den näst sista utvägen. (Innan formatering). Citera
oblique Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Är det en laptop med förinstallerat OS? Förstår om du är tveksam till att reparera. Finns ju en lösning att du faktiskt installerar XP eller W2K MEN väljer ett annat namn på installationsmappen och väljer att i detta läget inte formatera hårddisken, så att du får två installationer av XP - den gamla och en ny som förhoppningsvis fungerar. Det gör ju att alla dina gamla mappar bevaras och du kommer förhoppningsvis åt dem. Citera
lazerharp Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Brukar vara lättast att flytta över disken som sekundär i en stationär. Adapter för 2,5" disk finns att köpa i de flesta databutikerna. Citera
Andersson Postad 2 Januari , 2006 Rapport Postad 2 Januari , 2006 Jag tycker också du borde kolla minnet innan du gör något annat. Det skulle ju förklara både varför windows inte funkar och varför det blir fel när du kopierar till usb-disken. Har du redan en knoppixskiva, är det bara att sätta i den och starta "memtest" istället för knoppix. Citera
Recommended Posts