Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nybörjarreflektioner :?

Teori och Praktik går alltid inte hand i hand, läser man på detta forum så verkar det ofta det är bara att sätta in pengar och spela så ökar de.

Har spelat nu på Micronivå i 4 dagar, började på 22d, spelat kanske 4 tim/dag.

Dag1: 27,69

Dag2: 35,15

Dag3: 36,67

Dag4: 28,44

Dag4 så var jag dum och gick med i NL (spelar inte NL annars) med miniblinds vilket gör att alla går med vad de än har, kommer inte göra om det :(

Man får vänta och vänta på bra kort och även fast man får det så när floppen kommer upp så är de bortkastade. Vid 10-mannabord så är det svårt att bluffa för alltid hänger några på och det är oftast bortkastat.

Den här förlusten dag4 fick mig att hänga med huvudet :(

Många säger man ska spela aggressivt men kan inte förstå det eftersom jag tycker man skulle förlora pengar mer då, med många spelare hänger oftast några på.

Jag försöker spela som Pokerhandboken rekommenderar men det verkar som man får vänta på rätt kort så Insatsen sjunker och även när man provar med några händer så förlorar man dom så den sjunker ändå mer och sedan får man kämpa i timmar för att få någon dollar i vinst.

När man spelar på Micronivå för att utveckla sig som spelare räcker det att hålla någorlunda plus eller ska vinsten skjuta i höjden.

Tacksam för svar ;)

Postad
Aggressivt handlar bara till 1/3 om att beta. Att spela aggressivt är att INTE SYNA, utan BETA ELLER FOLDA.

Tack för svaret.

Man väntar 10 händer t.ex, går med och det sket sig, samma sak igen och igen, till sist drar man in någon liten pott.

Kan aggressivt spel vara lösningen, beta på t.ex 5 och 6 i färg, gå med på D8 eller liknande eller är det bara väääääntan som gäller. Jag tror att det skulle gå sämre men är å andra sidan nybörjare.

Om jag betar på halvhyfsade kort kanske jag skrämmer bort 5-6 spelare vilket det innebär det i alla fall är runt 5 kvar :?

De borde också ha hyfsade kort vilket kommer göra en raisekörning som gör att om man inte vinner Insatsen sjunker ganska fort.

Postad

Det är väntan som gäller. Man kan inte tvinga fram resultat och man kan inte gå plus en specifik session för att man spelar bra. Man måste ha tur med korten!

Jag misstänker att många NL-spelare har en annan åsikt och det är möjligt att de har rätt. Mitt filosoferande gäller bara fixed och jag har ofta fel i alla möjliga sammanhang.

Man spelar aggresivt av två skäl, dels för att få så bra betalt som möjligt när man är bäst och dels för att göra det lättare för motspelarna att göra misstag. Endast undantagsvis vinner de potter åt en. Men det gäller ju att vara selektiv. Identifiera situationer där ett agerande har högre förväntat värde än ett annat och välja det.

På den nivå du och jag spelar är grundprincipen för att plussa att ta betalt av de passiva och lösa. Dom vi så kärleksfullt brukar kalla callingstations (det finns andra typer också men dom vanligaste och mest bidragande är just cs). Och det gör vi genom att spela aggresivt. Men eftersom dom just är callingstations så måste vi dessutom ha bästa handen i slutändan, och det är där tålamodet kommer in.

/chlu

Postad

Kan vara så vissa dagar. ibland får man bara inte korten som man borde och förlorar allt. Så efter en dags spelande tycker jag du drar allt för hårda slutsatser.

Om du sen har bra kort så vill du inte ha med så många till floppen eftersom chansen att bli utdragen blir större. Om det nu var så att för många följer med till floppen så får du helt enkelt höja mer innan. Oftast är det inte svårare än så.

Tycker inte du ska spela händer som Q 8 vilket kommer bli svåra att spela när du väl träffar något marginelt. NL är ofta vänta och spela väldigt selektiva händer i position och så vidare men det tycker jag man också ska göra i FL också förståss.

Tror bara att du behöver känna av spelet lite mer så du känner dig säkrare när du ska satsa och inte. Att inte våga satsa tillräckligt mycket är ofta en förlorande spelstil.

Postad

Det du råkat utför är att du har förlorat lite pengar genom ett dumt spel (No limit chansningen) och det är helt enkelt sånt man måste lära sig att ta. Du kommer säkert spela dåligt på fyllan ett par gånger och ha fet ångest dagen efter eller tilta nån gång och då mår man skit, men det är sånt man måste lära sig och ta och undvika. Ju mer man spelar desto mer lär man sig att undvika dessa misstag samt när dom kommer så tar man det hela med en nypa salt. Man mår dåligt som pokerspelare ganska ofta (spec ibörjan av ens karriär) och är på topp ganska ofta (ännu mer vanligt ibörjan) nästan som ett drogmissbruk hehe. Men ju mer erfarenhet man har desto mindre blir humörsvängningarna och desto mindre tiltar blir det.

Men iaf försök verkligen och undvika detta så mycket som möjligt, om du fortsätter kommer du garanterat känna dig oövärvinnlig och troligtvis må ännu sämre vissa dagar, det är sånt man får ta.'

Edit: spela bara för pengar du verkligen kan förlora, se dom inte som dina pengar, se dom som ditt företag, ditt medel, inte som den där filmen du vill köpa :P

Postad

Dina iakttagelser är helt korrekta. På mikkrålimmit handlar det om att vänta, då du inte kan bluffa ut folk. De flesta pokerböcker utgår från att du spelar mot någorlunda normala motståndare där aggression kan få folk att lägga sina händer, detta gäller inte mikkrålimmit. Dock har de flesta pokerböcker också en kommentar om att du inte ska bluffa calling stations, men sedan är alla exempelhänder mot aggressiva spelare eller tajta rockar.

1. Vänta på stålet, som minst topp-par med toppkicker om du vet att handen kommer att spelas till rivern med flera motståndare.

2. Slöspela INTE när du har bra händer, de flesta motståndare kommer inte att beta åt dig och de kommer oftast att syna din bet ändå. Höj för att inte släppa in skräphänder (de kommer ofta att syna ändå, men då har du iallafall fått in pengar i potten med bästa handen, mer kan man inte göra).

Börjar inte lira skräp eller försöka vara aggressiv som du har sett spelare på TV göra, detta är till för skickliga spelare som vet vad de gör och som spelar mot motståndare som de vet kan lägga sig.

Postad

Som sagt, många pokerförfattares teori är helt korrekt, problemet är att den inte stämmer överens med din verklighet...

Kika på den här sidan, den är anpassad efter låglimit-spel och hjälpte mig jättemycket när jag började lira FL.

Postad

Köp dig själv Small Stakes Hold'em av Ed Miller i nyårspresent. En hel bok bara om att mjölka löspassiva spelare på maximalt belopp.

De flesta pokerböcker konstaterar bara i förbigående att det är trivialt att mjölka synstationer, och det är det ju iofs, men de flesta läsare vill nog ha mer vägledning än så.

Postad
Köp dig själv Small Stakes Hold'em av Ed Miller i nyårspresent. En hel bok bara om att mjölka löspassiva spelare på maximalt belopp.

De flesta pokerböcker konstaterar bara i förbigående att det är trivialt att mjölka synstationer, och det är det ju iofs, men de flesta läsare vill nog ha mer vägledning än så.

Jag har köpt den och hade fram tills dess gått noll (varav bonus räddat mig från förlust). Jag har sedan jag köpt boken nästan bara spelat 10 manna Fixed 0.15/0.30 på Ladbrokes och har Winrate på drygt 10BB/100 senaste 2300 händerna (började vinna nästan direkt fast lite mindre i början).

Enda nackdelen är att boken endast behandlar 10 manna bord.

Postad

Första gången jag gick in och spelade NL efter att bara ha spelat FL tidigare fick mig också att hänga med huvudet. Hade helt enkelt ingen aaaaaning om att spelet är så markant annorlunda mellan NL/FL som det faktiskt är. :oops:

När det gäller nivå att spela på så startade jag med $300 och 0,5/1 FL med målet att inte gula samt att få ett grepp om hur spelet fungerar i praktiken efter att ha läst ett par böcker. Jag skulle också tillbringa den tid som krävdes på varje nivå för att spela ihop en BR för att kunna gå upp på nästa nivå. Som det sagts så många gånger förr här så är det ju så att om du inte går plus på micronivå så är du antagligen inte en vinnande spelare på högre nivåer heller...

Ett par bra böcker att läsa är Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger, som visserligen inte heller behandlar SH-bord men är ändå ovärderlig läsning när det gäller FL på nätet, samt Weighing The Odds In Hold'em Poker av King Yao är min andra rekommendation och är en av få böcker som tar upp SH-spel. Shorthanded kapitlen tar upp ungefär 30 sidor och är mycket läsvärda.

Lycka till.

Postad

Dag4 så var jag dum och gick med i NL (spelar inte NL annars) med miniblinds vilket gör att alla går med vad de än har, kommer inte göra om det :(

Såna bord slår du lätt, vänta på premiumhänder och höj brutalt mkt preflop. Visst kan du fortfarande förlora, men på medellång sikt tjänar du bra på sådana synstationer.