Gå till innehåll

NLT - SH, överpar blir bettat rakt in i på turn


psatiw

Recommended Posts

Bordet: 6-manna NL-bord.

 

UTG - loosepassive, är ofta med före floppen, och synar flopbet ofta.Foldar dock ofta på turn. Har inte visat så många kort, men verkar spela alla 2 höga mot höjningar, och ännu hellre om de är suited.

 

UTG+1 - Semi-LAG, höjer ofta preflopp, och spelar ofta hårt på senare gator. I position först in eller med en limper höjer han alla PP's, SC's och 1-gappers, och typ ATs, AJs, AQ, AK, KQ. Gillar inte att lägga preflop mot re-raises.

 

Du - lite av en ABC-pokerspelare. Vill inte gärna committa för mycket pengar i en enskild pott. Höjer dock premiumhänder ur alla positioner, och typ 88+ paren i sen position mot en eller ibland 2 limpers.

 

Stackar:

 

UTG 125 BB

UTG+1 150 BB

Button (du) 115 BB

 

Hand: Js Jd

 

UTG Syn

UTG+1 Syn

Button Raise 5BB

UTG Syn

UTG+1 Syn

(Alla andra fold)

 

Flop: 7s 6d 3s

Pott: ~16 BB

 

UTG Check

UTG+1 Check

Du Bet 15BB

UTG Syn

UTG+1 Syn

Pott: ~61BB

 

Turn: 8h

UTG Check

UTG+1 Bet 35BB

Button ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En semi-LAG betar en mängd händer här. Några som har mig dragandes dött, några som jag leder mot, några som jag krossar (t.ex. A7). UTG, givet beskrivning, lär väl oftast folda turn om han inte har ett monster, men den risken får jag ta.

 

Problemet med UTG+1's bet på 35BB är att han är listig nog att lämna tillräckligt i stacken för att kunna passa mot ett omslag all-in de gångerna han ligger efter (om jag räknat rätt), samtidigt som du får spela för hela stacken de gångerna du ligger efter - ett typiskt och bra LAG-bet.

 

Eller, nej, han kan inte passa bara mot dig. Du har 95BB kvar, 96BB i potten efter hans bet. När du synar hans bet har du 60BB kvar, 130BB i potten. Ditt omslag blir då under halvpott - förutom en ren bluff är han i de flesta fallen pottcommittad. Så in med såsen - givet pottodds tror jag att du har tillräcklig equity mot hans HD för att det spelet ska vara rätt. Dessutom kan du inte låta LAGs/semi-LAGs köra över dig hur som helst, och att vänta på nötter blir för dyrt.

 

Dessutom vill du kunna visa att du kan gå till showdown även med bara ett par, det stärker ditt framtida spel och kan få LAG'sen att sakta ner lite. Alltså har du en del att vinna i framtiden på att ställa.

 

(PS. Har läst bägge, tänkte svara igår på denna också, men då insåg jag hur bias:ed mitt tänkande var, så jag analyserade denna hand idag och försökte göra detta i ett vakuum, till den grad det är möjligt. Givet handbeskrivningen utgår jag från att spelet var live, eller mot motspelare du ofta möter. Är detta på nätet spelar jag handen annorlunda beroende på limits, är detta live och/eller mot spelare jag spelar mot hyfsat ofta är de framtida implikationerna av ditt handlande i denna pott viktiga. Är det ett randombord på nätet är de oviktigare, men faktum kvarstår: du kan inte bara folda överpar mot halvpottbets mot LAGs hur som helst, men du kan heller inte syna och låta LAG:en dra gratis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är det ju "ute" att den här och den här handen är samma hand. Ville med en sådan dubbel-postning se om åsikterna skiljde sig mycket beroende på från vems sida man såg det. Typ "här är du alltid slagen" om man var JJ-spelaren, och "check-folda" i 75s-handen (som jag trodde att det skulle bli).

 

Hursomhelst: Parre, alltid kul (och uppskattat) att läsa dina resonemang och att du skriver genomtänkta svar.

 

Lite kommentarer (kommenterar den andra tråden också)

 

Problemet med UTG+1's bet på 35BB är att han är listig nog att lämna tillräckligt i stacken för att kunna passa mot ett omslag all-in de gångerna han ligger efter (om jag räknat rätt), samtidigt som du får spela för hela stacken de gångerna du ligger efter - ett typiskt och bra LAG-bet.

 

Har exprimenterat en del med den här typen av spel, eftersom jag själv tycker det är svårt att spela emot, och det har flera fördelar. "Jag" är ju alltså den som bettar här - killen med JJ (som han sa sen att han hade) foldade mot mitt bet. Tanken är att syna en farlig flop, eller minraisa/mincheckraisa den, och sen betta ut direkt på turn. Spelet funkar såklart bara med stora stackar och mot vissa spelartyper, men jag tycker verkligen det är ett spel som ofta går hem, just eftersom det indikerar så mycket styrka. Med två överkort måste man så gott som alltid folda, och med överparen, särskilt typ TT-QQ, känns det alltid olustigt, eftersom man alltid måste ta ett beslut om att spela om hela stacken. Dessutom, och det är inte minst viktigt, är det så grymt fördelaktigt när man väl sen sitter på stål, eftersom man då kan få betalt för de händerna också.

 

Ang. betstorleken så funderade jag på nånstans mellan 35-50 BB, men jag tycker ett bet på 50BB känns mer bluffigt än ett än på 35-40. Kommentarer? Dessutom har jag fått för mig att folk (sjukt nog) oftare tänker "äh, vafan jag trycker" om man bettar 50BB här än 35BB. Slutligen har jag förlorat mindre om knappen bestämmer sig för att trycka och UTG:n bakom får för sig att ställa in.

 

Givet handbeskrivningen utgår jag från att spelet var live, eller mot motspelare du ofta möter.

 

Spelet var på nätet, och vi hade suttit vid samma bord 1-2 h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul!

 

från början tänkte jag att det var en enkel fold men efter lite mer fundering tänkte jag att vad skulle kunna locka fram en bet här om han inte vill skrämma bort ett drag etc. Har man floppat en fin stege och det inte riktigt har kommit något som borde skrämma, så börjar det kanske lukta lite bluff, men det kräver ju lite mer tankemöda än vad man normalt har tid med. Denna lucka täpps ju iofs till om du spelar likadant när du har klonkat floppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man floppat en fin stege och det inte riktigt har kommit något som borde skrämma, så börjar det kanske lukta lite bluff

 

Antar att du menar att det verkar konstigt/inte trovärdigt att spela en stege så? Då förutsätter du ju att alla spelar sina bra händer sakta och bluffar/foldar sitt skräp. Dessutom finns det ju så otroligt mycket andra händer än just stegen bettaren kan ha där som han vill skydda - och nånstans vill han ju börja få in pengarna i potten också.

 

Denna lucka täpps ju iofs till om du spelar likadant när du har klonkat floppen...

 

Exakt. Och det gör ju säkert bettaren. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...