Gå till innehåll

Continuation bets, ½pot vs pot


mrALMIGHTY

Recommended Posts

När man gör ett continuation bet har jag förstått att det optimala bettet är ½potten, läst det i bl.a. HoH2. Men idag läste jag en artikel "stealing small pots " på http://www.bet-the-pot.com

där det rekommenderas att beta hela potten istället och ändå ha stadig profit.

 

Vilken är att rekommendera(bäst profit)? Eller beror det på situation vilken man bör använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig jag läste i nån bok att ifall man "alltid" gör ett 1/2 potbet ínnebär det att man bara behöver vinna 1/3 för att gå pluss på det spelet. Så alltså vettigare att hålla dig runt 1/2 -> 2/3 pott, för att kunna göra bästa förtjänst.

 

Storleken beror juh även på hur bordet ser ut, ibland kanske under potbet ger för många syn.

 

Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror dels på hur foldbenägna motståndarna är, dels på hur ofta de viker på turn mot ännu ett bet, dels på lite andra faktorer som vad jag råkar klicka på för tillfället eller vad jag råkar skriva i boxen. Men oftast 1/2-1 pottbet. Ibland trycker jag in 2xPott bara för att.

 

(Jag antar att du menar CB som bet när du är antingen tom eller har något kasst drag efter att ha höjt preflop, inte CB som i jag-höjde-med-T9-och-floppen-kom-678?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig jag läste i nån bok att ifall man "alltid" gör ett 1/2 potbet ínnebär det att man bara behöver vinna 1/3 för att gå pluss på det spelet. Så alltså vettigare att hålla dig runt 1/2 -> 2/3 pott, för att kunna göra bästa förtjänst.

 

Det är sant att man med ett pot-bet behöver vinna 1/2 för att gå med vinst men endast vinna 1/3 ifall man betar ½potten. Men då började jag fundera att nackdelen med ½pot-bet är att man ger fi riktigt goda odds, och om han har något överhuvudtaget så är det stor chans att han synar. Men med ett pot-bet så kan man ju skrämma iväg allt från low-pair till HPlowK så man borde ju vinna långt fler potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag antar att du menar CB som bet när du är antingen tom eller har något kasst drag efter att ha höjt preflop, inte CB som i jag-höjde-med-T9-och-floppen-kom-678?)

 

... att fortsätta beta då man träffar nötstegen är inte ett CB.

 

Va?.. Klart det är ett CB om han höjde preflop och betar postflop..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar variera mellan 2/3 och potbet. Mindre bettar jag inte efter det att jag klivit upp till 5/10, det är som att be om att bli fråntagen potten. På lägre nivåer tyckte jag det fungerade fint med minimala bet för att ta hem potten utan motstånd.
Men ifall du skulle beta mindre även när du träffar borde det ju funka någolunda..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag antar att du menar CB som bet när du är antingen tom eller har något kasst drag efter att ha höjt preflop, inte CB som i jag-höjde-med-T9-och-floppen-kom-678?)

 

... att fortsätta beta då man träffar nötstegen är inte ett CB.

 

Nej, då är det ett värdebet. Men om man gör båda lika stora så vet inte motståndarna vilket det är man gör.

 

Dvs har man helt missat floppen eller har man fått in nötstegen ? Motståndaren vet inte det och får därmed chansen att göra fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på 0.25/0.5 max8 (inköp max 100bb).

 

Jag spelar konservastiv poker, men byter växel om det finns läge till LAG.

 

Tidigare betade jag nästan alltid potten, om floppen var extremt ofarlig betade jag ner till 60% av potten.

 

Jag började gå mycket mera plus när jag började variera mina bets, beroende på motståndare, min image, bordet, hur många som är med i potten, korten och slumpen (slår tärning). På 0.25/0.5 behöver man dock inte variera så mycket beroende på slumpen eftersom folk är så ouppmärksamma där.

 

Tycker att bästa storleken på en CB är 50% av potten. Då måste i princip folk slänga sin hand om de inte träffat. Tycker själv det är bättre att bluffa ut folk utan en hand. Jag vet att det uppfattas som weaktight av många, men på min nivå synar folk nästan alltid med minsta lilla hand och då är det bättre att vänta på en bättre hand än deras än att beta potten hela vägen och gå allin på river och förlora mot ett lågt par.

 

Som en del ovan påpekat finns det ett problem med att CB 50%. Problemet är att man hamnar i en situation där man egentligen måste VB 50% oftare än man CB 50%. För att folk inte ska se att man oftast bluffar då man betar 50%.

 

Men man behöver nog inte lägga så mycket energi på såna resonemang på 0.25/0.5. Möter man motståndare som är så vaksamma att de ser att en viss person oftast bluffar då han betar 50%, då bör man byta bord!

 

Ett större problem tycker jag är hur ofta man ska CB. Gör man det hela tiden så upptäcker de flesta motståndare detta och man blir konfronterad med rerais bluffar. Jag försöker se efter att jag inte betar mycket oftare än 2/3 av gångerna då jag betat innan, hur stor del av dessa som är CB varierar. Försöker se till att 60% av mina betar är VB.

 

Om man etablerat en konservativ image, så kan man köra en move ibland istället för CB:

 

Om en konservativ spelare plötsligt slöspelar har jag märkt att många spelare blir mistänksamma. En konservativ spelare förväntas ju ha en bra hand då han spelar en pott, om han helt plötsligt slöspelar, synar en eventuell bluff och betar kraftigt på river så tror många att han har ett monster.

 

 

Men som alltid i poker finns det inga absoluta sanningar. Ovan är en variant av konservativ poker, som jag tycker funkar bra. En LAG spelare tycker förmodligen helt annorlunda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Funderar om det ändå inte ger bättre EV att C-betta pot vid låga bord?... tycker att det är så gott som omöjligt att beta ut någon om betet är litet i jfr med stackarna, trots att man betar rätt stort relativt med potten eftersom spelarna här inte verkar jfr beten med pottens storlek utan ser bara om det är ett stort eller litet bet överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer nog en overklig noobfråga men jag är inte helt 100 på vad LAG är. Jag gissar på loose aggressive men någon sa: "om det finns läge till LAG." och det gjorde mig mer tveksam :S

 

Han menade nog "utrymme till att spela LAG", dvs att motståndet är vekt och/eller passivt. LAG är exakt det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Beror på enormt mycket imo. Mot tomtar så skulle jag säga att luta mer mot potbet för i deras ögon så representerar det topparet medans en 1/2 potbett innebär någonting annat som de tror de kan komma ifatt lätt. Annars så är frågan rätt mycket ifall du vill spela lowball eller om stora potter och då bör man betänka motståndaren. Att spela stora potter mot en maniac eller en tight spelare är 2 olika saker. Variera mellan probebet/cb på 1/2 lr 2/3 pot och potbet är det bästa så länge som du kan göra det utan att få reaktioner som att motståndaren kommer över toppen på dig ofta osv (för då måste du tänka om och fundera på varför han gör det). Ifall du kan vinna missade potter med 1/2 CB så är det så klart ultimata annars iom du inte behöver vinna så många av dessa men gör inte CB bets hjärnlöst och på rutin för då kommer det och biter dig i häcken rätt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar cashgame, betta i regel potbet, eller t o m överbetta potten. Där är det hard cash som ska in och då ska du ta hem floppen direkt när det finns möjliga drag ute.

 

När du spelar turnering, har som regel att du bettar 75-50 % av potten med anledning av att folk är försiktigare i turneringar i och med att om de blir av med sin stack så är de ute ur turneringen. Därför har 75-50% samma effekt som pot- eller överbet i cashgames.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...