Gå till innehåll

Chans att få Royal på Floppen?


Cadaver

Recommended Posts

glömde säga att jag va på ett bord med 10pers med. Gör det större skillnad?

Du gör ett vanligt nybörjarfel: att tro att de andra spelarnas kort påverkar dina chanser.

Säg att vi spelar mörkpoker och jag ger dig en fyrkortsfärg på given.

Chansen att du får en färg efter köpet är 9/47 (av de 47 kvarvarande korten är 9 i den färg som du vill ha).

 

Istället för att ge dig det översta kortet så låter jag dig dra ett kort ur leken.

Ändras dina chanser att få färgen?

Nej!

VARJE kort i leken har 9/47 chans att ge dig färg.

 

Förutom din hand så delar jag ut ytterligare 6 händer.

Jag tittar på de andra händerna.

Ändras dina chanser att få färgen?

Nej!

Att jag har sett korten påverkar inte dina chanser att få färgen så länge jag inte talar om för dig vad jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom din hand så delar jag ut ytterligare 6 händer.

Jag tittar på de andra händerna.

Ändras dina chanser att få färgen?

Nej!

Att jag har sett korten påverkar inte dina chanser att få färgen så länge jag inte talar om för dig vad jag sett.

 

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Ponera att du bland de övriga händerna ser alla de, tex, hjärter som någon är ute efter. Personen ifråga har då 0 kort som ger honom färgen. Du påstår alltså att det fortfarande finns 9/47 kort i leken som ger honom en färg?

 

Hans *chanser att få en färg* påverkas aldrig av vad du säger till honom. De beror bara på hur många hjärter som finns i leken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans *chanser att få en färg* påverkas aldrig av vad du säger till honom. De beror bara på hur många hjärter som finns i leken.

Han pratar om subjektiv sannolikhet, vilket är den enda vi har att tillgå och den skiljer sig från observatör till observatör. Har man alla fakta till hands så talar man ju inte längre om sannolikheter* utan då kommer han få färgen eller inte få den.

 

*Ok, alla kvantfysiker och liknande folk kan hoppa på mig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett vanligt nybörjarmisstag, ungefär lika vanligt som att tro att man ska syna för att man själv har lagt massor med pengar tidigare i potten.

 

Ponera att du bland de övriga händerna ser alla de, tex, hjärter som någon är ute efter. Personen ifråga har då 0 kort som ger honom färgen. Du påstår alltså att det fortfarande finns 9/47 kort i leken som ger honom en färg?

Säg att jag ger dig en femkortshand som innehåller 4 hjärter.

Du bestämmer dig för att köpa ett kort.

Innan du får dit kort så tittar jag på en femkortshand, den kan innehålla allt från noll till fem hjärter.

Informationen om hur många hjärter jag såg skulle hjälpa dig, men jag talar INTE om vad jag sett.

Nu kommer du få ditt kort ur en lek med 42 kort och ett okänt antal hjärter, medans jag har sett 5 kort med ett (för dig) okänt antal hjärter - det enda du vet är at bland de 5 jag sett och de 42 som du drar ur finns det totalt 9 hjärter.

Vad är din chans att få färg?

 

Hans *chanser att få en färg* påverkas aldrig av vad du säger till honom. De beror bara på hur många hjärter som finns i leken.

Helt rätt!

Men även om jag skulle titta på 6 händer, dvs 30 kort så finns det fortfarande 47 teoretiska kort kvar i leken.

 

Säg att du och jag brukar se på fotboll på TV tillsammans och att vi även brukar satsa en slant mot varandra om vilket lag som ska vinna.

En kväll så ska vi se en match som spelats tidigare under dagen.

Skulle du då vägra att satsa pengar med motiveringen att matchen redan är färdigspelad, fastän ingen av oss vet resultatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Ok, alla kvantfysiker och liknande folk kan hoppa på mig nu.

 

Hehe, jag är kvantfysiker. Men jag tänker inte "hoppa på dig" eftersom jag anser pokerkort vara synnerligen makroskopiska objekt som inte beskrivs så bra med kvansannolikheter . För övrigt anser jag att man, när man talar om sannolikheter, alltid talar om subjektiva sannolikheter. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anth: Min chans att få färg beror helt och hållet på hur många hjärter som finns kvar i leken. Jag förstår vad du försöker visa men jag tycker din formulering är ganska olycklig, eftersom det du vill visa inte handlar om hur stor chans man egentligen har (vilket kan vara 0 om alla hjärter ligger längst ner i leken) utan om hur man ska beräkna odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...