Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har cirka 300 dollar på min bankrulle och hade tänkt börja spela fixed limit holdem istället för nolimit. Jag ska spela shorthanded.

- Genereelt, ska man spela högre blinds på fixed limit än på nolimit?

- Vilken blindsnivå tycker ni jag ska spela på? (Har inga planer att spela på mikrolimit dock)

- Ska spela på Prima nätverket, Hur är spelstilen på fixed limit på där?

-Är det bäst att köpa in sig på max inköp, eller ska jag köpa in mig för mindre? tips och råd om det tack!

Andra tips och råd godtages med glädje!

Tack på förhand.

* Lite RP - QoS *

Postad

Det finns det inget maxinköp i FL. Jag brukar se till att ha så jag kan cappa alla gator som minst.

Det som rekomenderas är att spela på en nivå som är 300*BB.

I ditt fall blir det då 0,5-1.

Jag har spelat på prima nu ett par dagar på några nivåer högre och motståndet är väldigt blandat men löst och passivt är nog inte fel att tro...

Kör så det ryker...

Postad
Jag har cirka 300 dollar på min bankrulle och hade tänkt börja spela fixed limit holdem istället för nolimit. Jag ska spela shorthanded.

Det är ett kul spel. :-)

- Genereelt, ska man spela högre blinds på fixed limit än på nolimit?

O ja. 1/2 no limit är mycket mycket högre än 1/2 limit.

- Vilken blindsnivå tycker ni jag ska spela på? (Har inga planer att spela på mikrolimit dock)

Det du kommer att spela är mikrolimit. Du har inte rulle för mer.

Du kan spela 0.5/1 t.ex. Fast om du är beredd på att sätta in mer om du har en downperiod kan du nog spela 1/2.

Vet ej.

-Är det bäst att köpa in sig på max inköp, eller ska jag köpa in mig för mindre?

Finns det max inköp på FL? Annars räcker det väl med sådär en 30BB.

Postad

I shorthanded limit är det väldigt mycket action. Man har sen position eller blinds att försvara i de flesta händer. Kul som f*n. Dessutom har jag personligen mindre swingar shorthanded än longhanded.

Jag skulle börja spela 1/2 (=0.5/1 blinds). Skulle det gå dåligt så kan man ju alltid gå ner en nivå. En runda kostar som mest 24 på den nivån, men det är sällan det blir cap på varje varv, om ens något varv. Köp dock inte in för mindre än att du kan betala för ett max-varv. Man tappar ju chansen att spela ut folk om man är all-in...

Jag har spelat en del på dessa nivåer på Prima och har personligen lättare att hantera spelet på 1/2-3/6 än på 0,5/1. Den stora andelen chasers på den senare nivån fick mig att spela sämre, men kan man bara lära sig att dra sig ur missade händer i tid så finns det nog mycket pengar att hämta där - fördelen är ju att man får bra betalt då man har vinnar-handen.

Lycka till med SH Fixed - kanske vi möts på borden...

EDIT: stavning

Postad

Jag har spelat på prima nu ett par dagar på några nivåer högre och motståndet är väldigt blandat men löst och passivt är nog inte fel att tro...

Jo, faktiskt...

Tight(ibland rejält) och passivt är melodin på Prima FL 0,5/1, i min erfarenhet. Full ring alltså.

Postad

Såg i ditt första inlägg att du skulle sadla om från NL till FL short 0,5/1 eller 1/2. Tänkte bara nämna några saker som jag tycker är värt att tänka på.

I NL kan du fräsa på med satsningarna när du har nått typ TPTK, och få bort drag, mellanpar etc. Låglimit FL släpper ingen NÅNTING. Var beredd på att folk synar hela vägen med bottenpar, underpar, hålstegar och all möjlig dynga. Kan bli ganska frustrerande i längden.

I short FL måste du spela händer som tidigare gått ner i mucken direkt. Det blir många marginella beslut.

Det svänger REJÄLT när du spelar short. $100 på 1/2 short behöver man inte ens spela dåligt för att förlora på kort tid.

Måste jobba lite nu märker jag...får se om jag fyller på listan senare.

Postad
Känn efter först på 0.5/1.. Men om du har någorlunda kunskaper om positionsspel så kan du lätt spela 1/2 med $300. Finns otroligt mycket fisk som du kan sno pengar av ; )

På att spela på bord med massor av fisk är det inget problem alls att dyka 150BB. OP ska nog ha mer pengar i madrassen som han kan stoppa in om han ska våga sig på att börja på 1/2.

Låt oss vara extremt generösa och anta att OP redan från första handen har en win rate på 2BB/100 och en SD på 18BB/100. Vilket får anses vara gudomliga siffror för en nybörjare, även om nybörjaren är väl påläst.

I så fall har OP en risk of ruin på ganska exakt 15%.*

*) Givet att han inte tar ut en spänn av sina vinster, utan återinvesterar allt i sin rulle tills den är fet som en blåval.

Ps. Blåvalar är ungefär 1000BB feta. Om man mäter mellan tummen och pekfingret.

Postad

När jag lirade 1/2 på prima så var de tight weaka som f*n. Eller som jag uppfattade det. Släppte nästan allt om man bara tryckte på raiseknappen. Det fanns en del idoiter som kunde spela med lite vad som helst men inte i närheten av party. Bara du gillar trycka på raiseknappen kommer du nog gilla prima...

Postad

Om nu någon är intresserad så har det gått riktigt bra för mig! Började från första början på 1/2$.

De första 2 dagarna gick det sådär, gick lite minus. Men efter det vände det, antagligen beroende på att jag lärde mig spelet mer + studerat en del litteratur ang. fixed limit, bla Jason Pohls artiklar på http://www.pokerpages.com som jag lärt mig mycket av. De senaste 2 dagarna har det gått riktigt bra. Har nästan dubblat min bankrulle, har knappt 600 nu. Antar att jag inte kan räkna med att det ska gå så här bra hela tiden, men det käns bra med en bra början!

Någon som har förslag till bra litteratur som jag kan läsa? Helst artiklar på internet.

Postad

du har fått många bra svar här Jenzoe. här kommer ett till.

Tänk på att det är viktigt att veta när du är slagen. när du har en stark hand är det bara att beta på o ta hem en monsterpott men det svåra är att läsa när någon träffat nåt o trycker på. Ta mycket anteckningar på dina motspelare så blir det lättare. Var extra uppmärksam när du får se deras händer efter rivern.

Du kommer ofta stöta på check-raise från bb på floppen om du raisat pre-flop FI i sen position. BB's checkraise är det äldsta knepet i stan som du besvarar på olika sätt beroende på dina reads.

lycka till

Postad
se till att spela mot och nyttja de bonusar som är generösa för FLT spelare på .5/1 och 1/2 så behöver du ingen 300BB rulle.

Har jag också tänkt på. Men eftersom inte NETeller går att använda på nordicbet och jag har inget kreditkort, visa tex, så är det väldigt svårt att flytta runt pengarna, så jag får nog ta och hålla mig till nordicbet ett tag till :(

Postad
se till att spela mot och nyttja de bonusar som är generösa för FLT spelare på .5/1 och 1/2 så behöver du ingen 300BB rulle.

Har jag också tänkt på. Men eftersom inte NETeller går att använda på nordicbet och jag har inget kreditkort, visa tex, så är det väldigt svårt att flytta runt pengarna, så jag får nog ta och hålla mig till nordicbet ett tag till :(

Stort misstag. Speciellt om du ska spela 1/2 då primas lir är ganska tight och aggro. Casha ut efter signupbonusen är på kontot hur du nu tänkt göra det. Deras cashout är tyvärr allt annat än snabb så det kan bli en naturlig tid för teoristudier och reflextioner. Skapa netellerkonto och testa bet365 om du gillade prima. Annars vore partypoker-multi-empire-pokernow en naturlig väg att vandra för en FLT låglimitspelare.

Postad
Jag skulle aldrig våga lira FL på långa nivåer. :P Det känns som att folk bara hänger med hela tiden och spelar värsta skitspelet. :P Luktar många fiskutdragningar!

Jag vill ingenting hellre på guds gröna jord än att Partys 15/30 i morgon ska vara fullt av fisk som spelar alla två och glatt hänger med till river. (Ok, det skulle vara att Partys 100/200 var i samma skick och jag hade rullen för det då...) Om det spelet såg ut som 0.01/0.02 brukar göra skulle jag ha en egen tryckpress för pengar i datorn!

I <3 Fish

Ps. Om jag får välja på ovanstående scenario eller världsfred behöver jag betänktetid. Risken är dock att världsfreden får stryka på foten. Ds.