Barf
Members-
Innehåll Antal
1 049 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Profiler
Forum
Articles
Allt postat av Barf
-
Att jag knappt slår en bluff på denna limit är väl att ta i. Många spelar nog TP sämre kicker likadant. Men jag är nog av samma åsikt att jag måste ge fi cred för färgen här. Att du knappt slår en bluff var såklart en överdrift men du sitter ju inte direkt på stål, överens? Men jag fann det osannolikt att din hand, såsom den utspelades, fortfarande stod sig efter det att fi synat potbets på flop och turn för att sedan betta ut halvpott när färgkortet kommer. Att många spelar TP sämre kicker likadant måste väl ändå vara att ta i? I undantagsfall stöter man väl på dessa fiskar som bestämt skall ta sig till showdown med sitt TP (kosta vad det kosta vill), men det måste väl anses höra till ovanligheterna. Den motståndare som har balls att bluffa på färgen efter det att motståndaren bettat pott både på flop och turn borde ha balls nog att betta/checkraisa knappen med sitt TP, eller?
-
Tycker du helt klart underskattar fiskigheten på PL50-borden som finns på Party Poker. Skulle vilja säga att de med stor sannolikhet är de sämsta motståndare jag nånsin mött. Eventuella händer som fisken kan tänkas syna med på den här floppen är tex KQ, KK, TT och T9o + en drös andra händer. Motsåndarna på den här nivån spelar stora potter på samma sätt som du ser folk spela stora potter i FL. Har dom minsta vinstchans är dom comittade till showdown, även om det rör sig om händer såsom runner-runner på stege eller backdoor triss. Så det kan tänkas finnas en hel del händer som befinner sig i potten som hero har slagna. Underskatta aldrig fiskens kärlek till kombinationen: grunda stackar+potsize bets+inside-drag. Tycker du bör betta rakt för att kolla hur du ligger i handen och sen agera därefter. Skulle alla syna ditt bet på floppen och du får två-par på turn skulle jag förmodligen i stridens hetta trycka in resten och hoppas att jag drar ut de ggr jag får syn på mitt turn-bet. Svårt att se att två-par skulle vara good på detta brädet såsom handen utspelats (underskatta som sagt dock aldrig fiskigheten på PL 50). Men enveten som jag är (+vissa problem att folda i stora potter vid spel med och mot små stackar) hade degen åkt in i mitten på turn då jag fortfarande 4 outs till nöten (förutsatt att ingen sitter på osannolika AA eller KK). [Kritik] Förstår inte riktigt hur du tänker när du automatiskt antar att nån sitter med en bättre hand än din egen men ändå försöker dig på en check-raise? Vad tror du att du kommer att uppnå genom att check-raisa hela bordet? Förmodligen händer följande: händer som du dominerar kommer att lägga sig och händer bättre än din (tex TT/77) kommer att syna ditt raise för att sedan gå/hamna all-in på turn. Finns inte en chans att du får ut en bättre hand än din egen. Så nu sitter vi här på turn med topptvå, en monstruös pott och två motståndare (där åtminstone en av dom borde ha ett set vid det här laget). Check-fold? [/Kritik] Som jag ser det kan du spela handen på tre olika sätt. Har rankat dom i vilken ordning jag hade spelat handen. 1) Betta ut på floppen (fold för omslag/readberoende) - Bet alt CR all-in på turn (och be till gud för min 4-outare om vi fortfarande är 3 st till rivern) 2) CR all-in på floppen (om möjligt, annars in med stacken på kortast möjliga tid) 3) Check-fold (för den försiktige/kloke? som inte vill backa upp handen med hela sin stack) Glömde ett alternativ som jag med största sannolikhet skulle använt om jag hade spelat handen: 4) Limp-raise (kommer ev vinna dig potten direkt, om inte sätter du press på fi att träffa hårt för att kunna fortsätta förbi floppen då du representerat en premiumhand såsom AA/KK/AK) Du får ju som du märkte en väldigt massa folk med dig i handen när du höjer först in, vilket i sin tur leder till att handen blir bra mycket svårare att spela och att graden av osäkerhet ökar i en family som denna. Med ett limp-raise kommer du (förmodligen) endast vara uppe mot nån enstaka motståndare och dennes HD kommer inte vara särskilt stor vilket leder till att besluten du måste fatta inte kommer att vara särskilt krävande. Den potentiella nedsidan blir att potten du vinner/förlorar kommer förmodligen vara bra mycket mindre än i multiway-handen du postade, men detta uppvägs i sin tur av att variansen kommer att minska. Och blir det stora potter multiway vill jag gärna sitta på något annat än AKo i första position (om jag inte floppat stege eller kåk dvs). Sättet du spelade handen påminner lite om alt 2 med vissa inslag av alt 3. Du hamnade nånstans i gränslandet mellan att göra en smaskig CR och folda handen, vilket jag också tycker framgår av dina kommentarer. Jag är av uppfattningen att man antingen spelar för att vinna potten/handen eller inte spelar alls. Av din HH tycker jag att det framgår att du mer tänker i banorna; hur mycket kan jag investera men fortfarande ha en möjlighet att lägga mig om det börjar osa hett, vilket jag tycker är felaktigt sätt att tänka. Vadå halvfart? All-in eller fold! (med viss modifikation) Onekligen en jobbig hand att spela ur position mot så många motståndare och presumtiva monsterhänder. Tycker dock att du förmodligen gjorde en bra lay-down när en av synarna bestämde sig för att gå all-in. Hade du spelat som jag förordar hade du inte haft något utrymme att lägga dig och förmodligen varit 30$ fattigare idag! Eftersom jag är något av en novis på big-bet poker är det jag skrivit ovan inga generella riktlinjer hur du bör spela, utan endast redogörelser för hur jag hade spelat handen. Just PL måste jag nog säga är det jag vet minst om och spelat minst (ligger dock på ca 60 bb/100 över 10 k händer på PL 50, streak någon?) Hmm, vad handlade tråden om nu igen? Jaja, hoppas det kan vara till nån hjälp iallafall...Let's discuss!
-
Ledsen för att jag inkräktar på din tråd men jag har en fråga till Gdaily (eller nån annan NL-räv för den delen). Spelar det någon roll att hero i den aktuella handen sitter i tidig position och har flera att tala efter sig? Fortfarande en solklar syn? (förutsatt att hero skulle suttit med 100 bb i stacken) Tacksam för svar!
-
Om du inte är övertygad om att det rör sig om en personlig uppgörelse mellan MP1 och MP2 där MP1 bestämt sig för att han absolut inte ska förlora en pott till mot MP2 (med tanke på deras batalj tidigare) så åker handen fort i mucken ... I den aktuella handen tror jag fi har pocket 8's och i rent vredesmod tryckte in degen för att visa att MP2 ska ge fan i att jävlas med hans blind ... Antagligt resultat (om nu nämnda förutsättningar är uppfyllda): Hero vinner potten med sina oförbättrade 9:or. Har svårt att se huruvida fi överspelar små pockets post-flop eller inte på något sätt säger något om vilka händer han trycker med pre-flop. Att fi är tiltad över förra potten kan möjligtvis påverka ditt beslut. Att han limp-reraisar just när MP2 höjer bakom kan även det tyda på en viss bitterhet/rivalitet från fi's sida. Men vad vet jag? Men fastän vi utgår från att fi är på tilt och ute efter MP2 tycker jag att du bör folda. Pocket 9's ser helt enkelt inte så häftiga ut när man ska syna en all-in ... Skulle råda dig att spara pengarna och ta fi's pengar postflop istället!
-
Öppet stegdrag som missar, och då representerar han färgen istället ... Jag håller med om att det var snyggt. Kanske något att ta efter. Det är väl ett hyffsat vanligt spel man använder sig av om man sitter på en hand liknande fi's. Tycker dock inte att det är särskilt effektivt när man som fi sitter ur position och inte vet hur pass mycket färgkortet skrämt ens motståndare ... Alve skulle ju som sagt likaväl kunnat sitta och betta färgdraget i den aktuella handen och då framstår inte fi's fiffiga spel som särskilt inkomstbringande.
-
Skulle personligen tagit kommando i handen på genom att re-raisa på floppen. På så sätt styr du över hur handen utspelas samtidigt som det är dina motståndare som nu får leka gissningslekar och inte tvärtom. Hur du ska spela handen på turn ifall du inte träffar blir lite olika från fall till fall. Bland annat hur många som är kvar i handen, deras aggressivitet, stackdjup osv. Möter du aggressiva motståndare (som var fallet här) torde det säkraste vara att ta ett gratiskort på turn och syna ev bet på rivern i och med att du visade svaghet på turn. Din 9 borde inte vålla något kickerproblem i de fall du är uppe mot ett annat A (med undantag för A6/A5) med tanke på att potten är ohöjd (tänker mig att folk på den här nivån höjer upp AT i sb). Såsom handen utspelades skulle jag tagit en syn på turn iom att du har position på fi och han förmodligen blir tvungen att betta ut på rivern fastän det ligger tre till en färg. Däremot foldar jag nog handen på rivern om jag inte förbättrat mig (såklart beroende på bet-storlek) då fi spelar som att han håller två-par eller triss. Att fi skulle CR ur position på floppen med ett inside-drag förefaller högst osannolikt. Om han nu spelar på det sättet skall du genast adda honom till din buddy-list ... En annan sak, eftersom du nämnde att bordet var tight (hur det nu är möjligt på low-limit ) tycker jag det är obligatoriskt komma in med en höjning när du håller A9s i sen position. Dels köper du dig ofta knappen samt får mer respekt för ett floppat ess post-flop. My 2 cents ... Jaja, hoppas det var till nån hjälp iallafall!
-
Skulle tippa på att det är ev- på en syn i de här fallen. Man måste nog ge fi cred för en hand i det här läget med tanke på hur handen utspelades. I extrema fall skulle fi kunna sitta på en J sämre kicker och valt att stoppbetta/bluffa (vilken hand han hoppas få syn av är en annan fråga), men det händer förmodligen inte särskilt ofta. På rivern slår du ju knappt en bluff så utan read skulle jag blixtfolda!
-
Lite konstigt spelat men som sagt, money talks! Pre-flop: Tycker du bör folda pre-flop då du sitter lite illa till med flera kvar att tala efter dig, alltså en fold pre-flop! Flop: Här hittar jag nog ytterligare en fold. Fi bettar 1/3 av din stack vilket gör att din ev vinst inte blir särskilt stor de ggr du träffar. För att göra den synen skulle jag personligen behöva lite större stackar och en motståndare som gärna synar stora bets med marginella händer och tre ruter på bordet, dvs en riktig maniac/idiot. Som jag ser det har du två val, fold eller ställ in om du tror att fi inte är särskilt stark. Turn: Hade aldrig befunnit mig i den här situationen men jag antar att du är comittad till en showdown med så många % av din stack investerad i potten. Om jag nu mot förmodan hade varit i din situation hade jag dock blixtfoldat om inte fi brukar göra samma stunt med 72o. River: Inte mycket att säga, inga pengar kvar att betta och du har förmodligen bäst hand. Skulle fi sitta på AKruter (som är en hand han förmodligen spelat likadant) är det dock dags att reloada o ta nya tag! Huruvida fi eller du var den största fisken måsta jag nog säga att du drog det kortare strået. Angående fi's spel tycker jag att det var rätt bra med undantag för raiset preflop och överbettet på floppen. Ditt spel tyder ju mycket på att du är på just ett drag (generellt sett). Det finns helt enkelt inte många händer som har fi slagen som skulle kunna tänkas slöa på den floppen (återigen enligt mig). Såg att det blev lite långt och osammanhängande, hojta till om det är nåt särskilt i mitt meddelande ni funderar på ... Just my 2 cents ... [/b]
-
Vet inte om denna fråga behandlats innan men skulle någon vänlig själ vara villig att besvara den igen skulle jag vara tacksam ... Låt säga att jag för tillfället har 3000 $ och ämnar spela lite NL .5/1. En tråkig eftermiddag förlorar jag oförklarligt 5 inköp (500 bb) och har sålunda endast 2500 $ kvar. Skall jag då gå ner i limit tills jag grindat tillbaka så att jag har 3000 $ innan jag sätter mig på .5/1 igen? Tacksam för svar!
-
Vet inte om detta kavilificerar sig som en bad streak men jag har tappat 700 bb på SH NL .5/1 under de tre senaste dagarna. Ingenting verkar funka; fisken synar alla mina bluffar och vägrar syna de få gånger jag har stål ... I vilket fall som helst: efter regn kommer solsken (sägs det?!)
-
Svår fråga att svara på utan ytterligare information ... Viktigt att veta är tex om det rör sig om fixed limit eller no limit, position gentemot höjaren, betstorlek, stackdjup, höjarens aggresivitet och spelmönster etc ... Helt omöjligt att svara på frågan utan denna basala information.
-
Beachjohan: jag har en fråga/or angående handen när du la ner 88 (bottenset) mot presumtiva QQ. 1) Hur kommer det sig att du inte testar fi på floppen? 2) Hur hade du agerat utifall fi hade bettat ut på floppen? Hade det funnits nåt sätt för dig att komma ifrån handen ifråga? Jag har ytterligare en fråga angående KQo-handen. Är det ditt "vanliga" spel eller hade du nån read på fi i den aktuella handen? Tacksam för svar ... Trevlig dagbok du har knåpat ihop Johan!
-
Intressant dagbok, fortsätt gärna posta resultat! En fråga bara, av dina rapporter att döma hamnar du alltid itm i turneringarna, stämmer det eller är det endast itm-resultat du väljer att berätta om? Jaja, iallafall en trevlig dagbok ... /Mvh Peter
-
Missade helt det, my bad Isåfall tycker jag att det var bra spelat! /Mvh Peter
-
Tycker du bör betta när esset kommer upp, ett perfekt kort för dig som raisade pf. Genom att checka turn så får du många par lägre än TT att bluffa på potten ... Stoneburg: vilket drag var det som satt på turn? /Mvh Peter
-
Hade spelat handen exakt likadant ... Mycket bra spelat med andra ord! Problemet blir dock vad du ska göra om du inte träffat nåt på turn som du gjorde i det här fallet, nån med några funderingar? /Mvh Peter
-
Jag hade slagit om rejält på floppen för att ta kommandot i handen, i den aktuella handen mini-raisar du och släpper in alla eventuella överkort till dina 88. Färgdragen kommer dock hänga kvar hur mycket du än höjer. Synar fi hade jag lagt ett rejält bett på turn och checkat ner handen på river ...(om jag nu fick chansen) Hade fi smaskat på rejält på river är det enligt mig en enkel fold. Föredrar att spela handen snabbt eftersom ditt par oftast inte står sig i de fall du komer till turn och river. Såsom handen nu utspelade sig hade jag foldat alt slagit om på turn. /Mvh Peter
-
Rättelse: såg nu att fi var en passiv fisk vilket ändrar resonemanget lite. Tycker faktiskt att du spelade helt rätt, kanske att du skulle synat fi:s 3-bet med tanke på att potten ger dig runt 14 mot 1 med en backdoor och två damer som outs (om inte fi har AA dvs). Skulle turnen komma blank kan du nog med gott smavete lägga dig om fi bettar ... Förresten, en cap pre-flop är nog rätt spel med tanke på din hand och position ... Lite väl pessimistiskt att sätta fi på AA/KK i det här läget.
-
Hade nog personligen synat ner handen, har sett folk på party limp-reraisa med allt från AA till j5o ... Det blir svårt att definera fi:s hand med tanke på att det ligger kort till en flush på floppen. /Mvh Peter
-
Tja! Hyffsat löst och passivt bord på Party ( 30 % flops seen och 5% PFR) Party Poker 3/6 Hold'em (10 handed) converter Preflop: Hero is UTG+2 with T:spade:, T:heart:. 2 folds, Hero raises, 3 folds, CO 3-bets, 3 folds, Hero calls. Fi har 35 % flops seen och PFR på 16 %. Väljer att syna pga min dåliga position, hade jag talat efter honom skulle jag kunnat tänka mig cappa för att sätta press på fi. Flop: (7.33 SB) A:heart:, 9:club:, 8:spade: (2 players) Hero checks, CO bets, Hero raises, CO calls. Lite halvtråkig flop, HU får man väl försöka spela vidare och hoppas på att han höjde mig med nåt annat än ess på handen. Att betta ut i det här läget känns dock som att fi skulle raisa med KQ och ger mig ingen direkt information om fi's hand. En check-raise sätter dock lite press på fi om han skulle ha tex KK/QQ/JJ/TT, och om man möter en lite weak motståndare är det möjligt att han skulle lägga ner en bättre hand än min (dock inte med ett ess) Turn: (5.66 BB) 6:heart: (2 players) Hero bets, CO raises, Hero folds. Finns ju knappt några händer som är sämre än min som skulle raisa på turn så det känns som en självklar fold. Final Pot: 8.66 BB Nåväl, hur klarade jag mig i den här? Finns det bättre sätt att spela handen? /Mvh Peter (RP - Kubo)
-
Hejsan! Är väl medveten om att ett raise med KQo UTG är högst marginellt, dock givet bordstämningen samt mitt humör för tillfället blev det så ... Den egentliga frågan var väl mer huruvida man skall släppa handen vid turn eller syna ner den ...(utan direkt read på fi?) Results: BB has 3d 5d (two pair, fives and threes). Hero has Qc Kd (one pair, queens). Outcome: BB wins 9.25 BB
-
Tänkte bara kolla om du ville uteckla lite mer hur handen borde spelats istället för dom lite imho korthuggna retoriska frågorna? /Mvh Peter
-
Ingen alls hade jag hoppats på ... Hade jag fått syn av nån i mittenposition hade det varit enklare att sätta dom på en kvalitetshand (vilket hade gjort handen mer lättspelad imho), i mitt fall fick jag endast syn av bb vilket dock inte behöver betyda att att han har en hand bättre än min ... Du får gärna utveckla ditt resonemang Kubo, kanske är en ointressant hand? /Mvh Peter
-
Hej! Det var väl inte riktigt planen, ser nu att det dock kan tolkas så. Vad jag ville ha sagt att folk tenderade att respektera ett raise i tidig position och tightade till sig ytterligare ... /Mvh Peter
-
Hejsan! Det är en hand som är ett mycket bra exempel på situationer som allt som oftast dyker upp ... Stämning Hyffsat tighta och passiva motståndare Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter Preflop: Hero is UTG with Q:club:, K:diamond:. Hero raises, 7 folds, BB calls. BB hade för tillfället 45% flops seen så en syn från hans sida ur BB behöver inte betyda särskilt mycket, any two ungefär. Vet inte om det är korrekt att att höja KQo UTG, anledningen var det här bordet var tight för att vara Party och ofta fick man blindsen med en höjning. I vilket fall som helst känns det som om man ska spela handen överhuvudtaget så är det lika bra att spela den snabbt, rätt eller fel? Flop: (4.50 SB) 5:club:, Q:diamond:, 3:club: (2 players) BB checks, Hero bets, BB calls. Känns som en bra flop för mig HU, det skrämmande är klöverdraget och stegdraget, men ingen anledning att sakta ner. Turn: (3.25 BB) 9:spade: (2 players) BB checks, Hero bets, BB raises, Hero calls. Jaha, då var man väl slagen då! Känns som att det inte finns en enda hand som Fi check-raisar mig med som jag har slagen. Är man uppe mot nån hyffsat aggresiv snubbe skulle han kunnat vakna till med tex 77 och försöka köra mig av AK. Så till min fråga, är detta en automatisk fold? Vet man att det inte är nån maniac man är uppe mot så känns en syn här som att kasta pengarna i sjön (lik förbannat gör jag det! ) Hur skulle ni agerat? Hade Fi bettat in i mig hade en syn känts vettigare än vad som är fallet när man blir check-raisad, vad säger ni om det? River: (7.25 BB) A:club: (2 players) BB bets, Hero calls. Final Pot: 9.25 BB /Mvh Peter
