Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2026-06-27 i Forum Inlägg

  1. Är ju gött kunna magkänslerekrytera till ett imperium men det gissar jag sällan är aktuellt när det kommer till praktikplatser i Sverige. Jag delar sedan inte alls din uppfattning om att frågor är dåligt. Tvärtom anser jag det vara något som visar på engagemang och vilja. Sen kanske det reflekterar lite vem man är som ledare också och vi är sannolikt olika där bara. Hursom, bra för ts höra lite olika resonemang och att det sannolikt saknas facit. Som standard törs jag dock lova det är bättre vara angelägen om jobbet än tvärtom.
    1 poäng
  2. Bara att släppa det och gå vidare. Ingen idé att vältra sig i ångest. Det kommer komma många fler möjligheter att göra nästa intervjuer betydligt bättre. Till nästa gång, lyft fram på ett ödmjukt vis dina styrkor. Det är inte fel att säga att man är duktig, men det behöver levereras på ett sätt som inte blir arrogant och drygt. Tex, att du tycker om problemlösning och att du är en i klassen som presterar väldigt bra på era uppgifter och att du tycker om att förklara och hjälpa dina kursare. För företagen så är det en risk att rekrytera, en felrekrytering är ofta väldigt kostsam. Och det kan vara av olika anledningar. Antingen så lämnar den anställde efter inlärningstiden för ett annat arbete, eller så är personen inte kompetent nog att utföra uppgifterna, eller så fungerar man inte i samspelet mellan andra människor. Ett sätt att vora att säga att du vill stanna för att utvecklas och göra karriär och att du tycker om rutiner. Gällande dina svagheter, om det kommer upp på tal, så kan du säga att du är medveten om att det inte är dina bästa egenskaper men att du arbetar på att bli bättre. Det är tyvärr så mycket mer än att vara bäst. Det sociala är initialt är viktigt för att få in en fot. Men jag tror att alla som behöver göra en operation eller dylikt hellre väljer den mest kompetenta personen även om den är ett socialt rövhål än en medioker figur som är likeable och skojfrisk. Gällande kemi och intervjuer, det är en knepig situation. Men försök svara på frågorna kort och koncist och att inte raljera så du hamnar i en jäkla röra av ordbajsande. Sen förbered dig med lite frågor som du kan ställa, de flesta människor gillar att prata så om du frågar tex om rekryteraren kan förklara djupare vad en anställnings hos dom skulle innebära och vad de har för förväntningar på dig. Nu är det ett bra tag sedan jag avslutade mina studier, och de från klassen som "lyckats" bäst med bättre yrke är inte de som var bäst i klassen utan de var duktiga på att framhäva sig själva och duktiga socialt.
    1 poäng
  3. Jag läste just att BBC har sagt att "Fifa is considering expanding the format even further to 64 teams as early as 2030". Bra förslag.
    1 poäng
  4. Har bara haft 3 jobbintervjuer i mitt liv så inte jätterutinerad, men varit hjälpsamt att försöka visualisera intervjun i mitt huvud och svara på förväntade frågor. Nu har du också lite inblick i vilka frågor kan ställas, då har du god tid att förbereda rimliga svar. Du har iallafall självinsikten att du svarat fel enligt rekryterarperspektiv, så ett praktiskt tips skulle kanske vara att ta någon extrasekund innan du svarar. Sen som Markus säger så är det knappast så att det kryllar av social kompetens in den branschen, men det finns ju en gräns. På min f.d. arbetsplats hade vi en exjobbare som verkade vara ett supergeni, kodat C sedan barnsben och var troligtvis top 1% rent tekniskt på kontoret, men han var också superautist, med lite mindre charmerande attributer så som väldigt högmodig och överdrivet envis. Han fick ingen anställning. Finns säkert roller som han kan skina i, men gissar på att det är ganska begränsat. Samtidigt anställdes folk som t.ex. inte visste vad WinRAR var (tycker de e sjukt märkligt hur dålig datorvana folk kan ha i sådan bransch, sånt borde tillhöra till allmänbildning!). Jag är iallafall hoppfull iom att du inser i efterhand vad som låter bättre för en rekryterares öron, så kört hårt kukbajs !
    1 poäng
  5. Du har helt rätt i att det var ett dåligt svar. Några generella tips som andra säkert kan komplettera: - Förbered dig noga. Läs annonsen en extra gång och nämn samma ord under intervjun med förklaringar om hur du kan bidra. - Förklara varför du vill ha jobbet. Bara i positiva termer, dvs att du vill dit, inte från något. - Berätta varför du är unik i någon form av adekvat kontext. Att du valde ditt PF-nick som du valde hade jag själv skippat, bara som exempel. Sen kan du nog avdramatisera sociala färdigheter en del för praktikplats som programmerare. Det spelar mindre roll så länge du bara kan uppföra dig. Du kan med andra ord fortfarande fått jobbet om du bara framförde dina färdigheter ok.
    1 poäng
  6. Jag måste nog typ öva på vad jag ska säga innan.
    1 poäng
  7. Kan bli åka av mot Le Bleu men mirakel inträffar lite då och då i sportvärlden. Jag ska försöka se matchen på storskärm i huvudstaden. Alltid tänkt det skulle vara kul.
    1 poäng
  8. Reka ”lamm racks” är nästan värre än att byta position på borden
    0 poäng
×
×
  • Skapa nytt...