Gå till innehåll

FL - Att gå upp i nivå (främst 2/4 eller 3/6)?


unreal

Recommended Posts

Hej jag spelar 1/2 fixed och det går rätt bra. Tycker att motståndet är generellt sett väldigt lätt. Tänkte gå upp till 2/4 och sen 3/6 när min BR klarar av det, hur stor skillnad på motstånd är det på en eller två nivåer?

 

En till fråga, kan man förvänta sig att antalet bigbets per timme man tjänar går ner för varje nivå man går upp eftersom folk spelar tightare?

 

* Ändrar rubriken och flyttar till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag sitter nu och nöter på FL $0.10/$0.20 borden på prima.. började med ca $3 vunna på en freeroll och har nu en BR på $25 efter ca 1 och en halv vecka.

Att jag inte ska gå upp i nivå än har jag förstått eftersom jag har hört att man skall ha ca 300bb BR på den nivån man spelar vilket då innebär $150 för att spela på $0.5/$1-nivån?..

Min fråga är igentligen denna: Det går hyffsat stadigt uppåt för mig nu på den nivån jag spelar. Är det mycket svårare att spela på 0.5/1 nivån? färre tomtar? är det samma matematiska korrekta poker som gäller även i denna nivån för att gå plus?

När börjar man märka skillnad i nivåerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja kimpan,

 

Jag har nyss gått upp från FL $0.10/$0.20 till FL $0.5/$1 (expekt) och det känns för tillfälligt ganska nice, ligger +50 dolares. Dock så sved det i första dagen då jag gick back -30 dolares på en gång. Jag fortsatte nämligen att lira med nästan vilka "skitkort" som helst för att se floppen(precis som vid FL $0.10/$0.20). Oftast pricka jag ett par och forsatte för att tillslut få stryck av 2par, stege, färg etc, och jag förlora mer än jag vann.

 

Tog mig en funderare där jag kom fram till att jag man kanske borde spela lite mer tajtare(doh!!), göra upp en fin starthandtabell, analysera bordet man sitter i, och framförallt positionen man har.....allt detta är väl ganska självklart men man glömmer det ibland. Jag sket i det iaf då det inte kändes som det lönades i FL $0.10/$0.20, då alla såg floppen...

 

Gick genast bättre, de tre senaste dagarna har jag gått +50 dolares.

 

Summa sumarium så blir jag nog kvar på FL $0.5/$1. 100 dolares har räckt för mig(hittils iaf) :P

 

/e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summa sumarium så blir jag nog kvar på FL $0.5/$1. 100 dolares har räckt för mig(hittils iaf) :P

 

Anledningen till varför folk säger att man bör ha 300 big bets, alltså $300 för att köra 0.5/1 är för att klara downperioder. Ja, dessa är oundvkliga, tro mig! Du sitter och får skit, när du väl får något så träffar du inte, träffar du så får någon annan in något bättre.

 

Detta är ju alltså en oskriven regel man bör ta i beaktning, för spelar man länge så kommer neråtperioderna såväl som uppåtperioder, men har du inget att spela för när uppåtperioderna kommer, så är det svårt att utynyttja dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog nizze.

 

Har fått AA 2ggr, QQ 3 grr och AKs 2 grr nu ikväll och inte en enda har gått in....istället har man förlorat stora potter för att man blivit så kåt av att ha sett sina kort och inte trott att de är slagbara :cry:

 

Återigen på 100 dolares, va ända nere på 60, men lyckades jobba mig upp tillslut.

 

Har nog lärt mig ett antal läxor ikväll och lägger ner poker ett par veckor framåt (försöka iaf :? )

 

Poker är svårt som fan

 

godnatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter nu och nöter på FL $0.10/$0.20 borden på prima.. började med ca $3 vunna på en freeroll och har nu en BR på $25 efter ca 1 och en halv vecka.

Att jag inte ska gå upp i nivå än har jag förstått eftersom jag har hört att man skall ha ca 300bb BR på den nivån man spelar vilket då innebär $150 för att spela på $0.5/$1-nivån?..

Min fråga är igentligen denna: Det går hyffsat stadigt uppåt för mig nu på den nivån jag spelar. Är det mycket svårare att spela på 0.5/1 nivån? färre tomtar? är det samma matematiska korrekta poker som gäller även i denna nivån för att gå plus?

När börjar man märka skillnad i nivåerna?

 

Skillnaden är att det är inte lika många som ser floppen, en del spelare klarar av att släppa en hand och drar inte till det omöjliga. Fast det är inga problem att hitta väldigt dåliga spelare på den nivån som försöker fiska upp det omöjliga i varje hand.

Du behöver inte byta nivå permanent, hoppa in på ett $0.50/1 precis till höger om knappen och spela ett varv tills det är din tur att betala big blind. Spela lite extra tight och se flop enbart med riktigt bra händer, samtidigt som du observerar hur de andra spelar. Har du tur får du in ett par kanonhänder och kan öka upp din bankroll rejält, har du otur så kan du förlora allt. Sen kan du göra några såna här inhopp då och då och se hur det känns och hur det går.

Testa dock inte om du är för rädd att förlora hela din BR.

 

 

@unreal, färre som ser floppen, det kan gå att bluffa och det går att vinna redan på floppen med bara ett mellanpar. Du ser lite fler check-raise etc. Som Meckah sa så är väl största skillnaden att det svänger mer i bankrollen, motståndet är inte så mycket tuffare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lowlimit så är det ganska skitsamma vad du har för BR för du kan antagligen(om du har ett jobb vilket jag antar eftersom du spelar LL) ersätta förlorade pengar utan större problem.

 

Spelar du däremot professionellt(dvs du tjänar ditt levebröd på poker) bör du ha åtminstone 1000ggr BB(yeah yeah åsikterna går isär och många har mycket mindre och många har mycket mer) för att klara svängningarna utan att svälta ihjäl.

 

 

BTW om ni har problem med no foldem holdem på lowlimitbord så kan ni ju spela jättetight och sen köra på som fan med suited connectors och hoppas ni sätter dom. Oftast är pocketpar skit eftersom alla går med till rivern och då har en suitedconnector slagit ditt par. Dessutom känns det jätteskönt att sätta en jättepot på rivern med färg, stege eller rentav färgstege!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lowlimit så är det ganska skitsamma vad du har för BR för du kan antagligen(om du har ett jobb vilket jag antar eftersom du spelar LL) ersätta förlorade pengar utan större problem.

Bra råd, jag håller med.

 

Spelar du däremot professionellt(dvs du tjänar ditt levebröd på poker) bör du ha åtminstone 1000ggr BB(yeah yeah åsikterna går isär och många har mycket mindre och många har mycket mer) för att klara svängningarna utan att svälta ihjäl.

Bra råd, jag håller med.

 

 

BTW om ni har problem med no foldem holdem på lowlimitbord så kan ni ju spela jättetight och sen köra på som fan med suited connectors och hoppas ni sätter dom. Oftast är pocketpar skit eftersom alla går med till rivern och då har en suitedconnector slagit ditt par. Dessutom känns det jätteskönt att sätta en jättepot på rivern med färg, stege eller rentav färgstege!

Här håller jag inte riktigt med, även om jag håller med om att oförbättrade pockets knappast är någon höjdare i post-flopspelet mot ett rejält gäng. Men jag håller verkligen med om att man ska spela steg-och färgdrag hårt (så länge man får tillräckligt med synare och troligen har det bästa draget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är lite bitterhet som talar också, vet inte hur många gånger mina AAs och KKs har blivit bitna av 32o eller 46s i lowlimit, tillochmed 26o har slagit mig en gång även fast jag spelade superaggresivt. Noob's fattar inte handens svaghet vilket är tur i oturen för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är lite bitterhet som talar också, vet inte hur många gånger mina AAs och KKs har blivit bitna av 32o eller 46s i lowlimit, tillochmed 26o har slagit mig en gång även fast jag spelade superaggresivt. Noob's fattar inte handens svaghet vilket är tur i oturen för dom.

Har du fått AAs :shock:!!!! Jag har alltid fått nöja mig med mina skabbiga AA off-suit. Onlinepoker är baske mig riggat. ;-)

 

Skämt åsido, om du kollar på vinsten i ett program som poker tracker så är jag minst sagt säker på att AA toppar ligan med god marginal, antagligen så följs det av AKs/AQs och KK/QQ, JJ är jag inte så säker på eftersom det är många som nog överspelar den vid lösa bord. Grejen är ju bara att man blir besviken ganska ofta med stora par eftersom man ju börjar som favorit men ganska ofta slutar som näst bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är lite bitterhet som talar också, vet inte hur många gånger mina AAs och KKs har blivit bitna av 32o eller 46s i lowlimit, tillochmed 26o har slagit mig en gång även fast jag spelade superaggresivt. Noob's fattar inte handens svaghet vilket är tur i oturen för dom.

Har du fått AAs :shock:!!!! Jag har alltid fått nöja mig med mina skabbiga AA off-suit. Onlinepoker är baske mig riggat. ;-)

 

Skämt åsido, om du kollar på vinsten i ett program som poker tracker så är jag minst sagt säker på att AA toppar ligan med god marginal, antagligen så följs det av AKs/AQs och KK/QQ, JJ är jag inte så säker på eftersom det är många som nog överspelar den vid lösa bord. Grejen är ju bara att man blir besviken ganska ofta med stora par eftersom man ju börjar som favorit men ganska ofta slutar som näst bäst.

 

Haha jag menar givetvis AA i plural form när jag sätter ett s efteråt och inte suited.

 

Ja det är sant AA är en stark hand, när man spelar mot motståndare som vet när dom ska lägga sig(dvs när man raisar som en tok). När man spelar mot motståndare som INTE har vett att lägga sig hur mkt man än raisar finns det därför en större chans att en sketen hand om 32o kommer med och därmed en ökad chans att den handen ska slå dig, suited connectors är trots allt oftast favoriter över pocketpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Skämt åsido, om du kollar på vinsten i ett program som poker tracker så är jag minst sagt säker på att AA toppar ligan med god marginal, antagligen så följs det av AKs/AQs och KK/QQ, JJ är jag inte så säker på eftersom det är många som nog överspelar den vid lösa bord. Grejen är ju bara att man blir besviken ganska ofta med stora par eftersom man ju börjar som favorit men ganska ofta slutar som näst bäst.

 

Ytterliggare en anledning till att många nybörjare tjänar mindre än vad de borde på händer som TT, JJ och QQ på slaskmikroborden är att de gör misstaget att slöspela när de träffar ett set. Samma spelare som du sitter och förbannar för att de drar på svaga kort fast du bettar/höjer med överpar kommer garanterat också syna med samma svaga händer (som ibland/ofta drar helt dött) de gånger du floppar toppset. TRYCK IN MAX ANTAL BETS I POTTEN!

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att gå upp i limit måste du ha en betydligt större BR. Enligt Hilgers bok Internet Texas Holdem: $0.5-1 $500, 1-2 $800, 2-4 $1200, 3-6 1800 samt att man lirat minst 100timmar på varje nivå.

 

kul att han då rekkar 500big bets på den lägre nivån och 300 på den högre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att gå upp i limit måste du ha en betydligt större BR. Enligt Hilgers bok Internet Texas Holdem: $0.5-1 $500, 1-2 $800, 2-4 $1200, 3-6 1800 samt att man lirat minst 100timmar på varje nivå.

 

kul att han då rekkar 500big bets på den lägre nivån och 300 på den högre...

Så länge man går ner i nivå om din BR minskar så funkar det alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett vanligt jobb (eller annan motsvarande inkomst) behöver man knappast rent ekonomiskt bekymra sig om BR på FLT $3/6. För min egen mentala stabilitet skulle jag dock vilja ha vunnit ihop mer än $1800 på lägre nivåer men då snackar vi snarare om mental rulle...

 

Om man däremot lirar FLT $3/6 i försörjningsyfte skulle jag vilja ha avsevärt mer än $1800 i rullen. (Skall dock tilläggas att jag inte skulle rekomendera att man försöker förörja sig på den nivån i längden.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...