Gå till innehåll

Diskussion om skattepolitik och människors värde


Hjort

Recommended Posts

Och ja! Jag skrev mer rättvist. För nu är det väl ganska orättvist att några ska bli tvungen att betala mer än andra i skatt. Fastän jag som inte tjänar så mycket tycker att "nog kan dom bjuda på det dom täta j**larna" så är det orätvist. Den svenska avundsjukan ni vet.

 

Fattar inte rikigt. Menar du att det skulle vara orättvist om "dom täta j**larna" inte behövde betala så mycket i skatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Och ja! Jag skrev mer rättvist. För nu är det väl ganska orättvist att några ska bli tvungen att betala mer än andra i skatt. Fastän jag som inte tjänar så mycket tycker att "nog kan dom bjuda på det dom täta j**larna" så är det orätvist. Den svenska avundsjukan ni vet.

 

Fattar inte rikigt. Menar du att det skulle vara orättvist om "dom täta j**larna" inte behövde betala så mycket i skatt?

 

Jag tror att han menar att det rättvisaste vore om alla betalade lika mycket i skatt, oavsett inkomst. Vilket tyder på att han missat poängen med skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ja! Jag skrev mer rättvist. För nu är det väl ganska orättvist att några ska bli tvungen att betala mer än andra i skatt. Fastän jag som inte tjänar så mycket tycker att "nog kan dom bjuda på det dom täta j**larna" så är det orätvist. Den svenska avundsjukan ni vet.

 

Fattar inte rikigt. Menar du att det skulle vara orättvist om "dom täta j**larna" inte behövde betala så mycket i skatt?

 

Jag tror att han menar att det rättvisaste vore om alla betalade lika mycket i skatt, oavsett inkomst. Vilket tyder på att han missat poängen med skatt.

 

Aha, i sådana fall håller jag med honom.

 

Vad är poängen med skatt då? Att utjämna skillnader mellan individer? Att utsätta enskilda individer för tvång och därmed reducera dem till redskap för andra människors mål? Upplys mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt är stöld
Tvångsarbete alltså!

Juttis: ditt snack om att skatt är stöld och att staten påtvingar dig tvångsarbete för att du ska kunna köpa det du vill är ju första klassens dravel. Enligt ditt resonemang påtvingar isåfall min arbetsgivare på mig tvångsarbete eftersom jag måste jobba flera år för att kunna köpa den lyxbilen jag vill ha, eller?

 

Vad är poängen med skatt då? Att utjämna skillnader mellan individer? Att utsätta enskilda individer för tvång och därmed reducera dem till redskap för andra människors mål? Upplys mig!

Om du inte har förstått poängen med skatt förstår jag att du tycker skatt är stöld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kommer kollapsa?

Ja det skulle inte förvåna mig, men det kommer ju inte att ske imorgon direkt...

 

Men jag kanske har en vinklad syn, vad vet jag? Är dessutom inte ekonom, så mina tankegångar kan ha några akademiska brister. Tydligen helt uppåt väggarna om man ska tro dig, och du pluggar ju ändå i USA. Jag har inte ens varit där.

 

Det räcker inte ditt argument för att göra. Det skulle inte förvåna mig om det fanns empirisk forskning som visade att det inte var effektivt, men de spekulationerna räcker inte riktigt.

Ok, jag kan inte avfärda det helt. Krävs väl rätt ingående ekonomiska studier för det. Och olika ekonomer hade säkert kommit fram till olika svar. Men det är iaf därför jag tror det är nationalekonomiskt dåligt.

 

När man är död alltså. Jag ser ingen jätteanledning att ha rätt till sin kropp efter sin död, skulle ju vara om någon ärvde kroppen då. Eftersom vi redan har ett jäkla överförmyndari med offentlig sjukvård så känns det här som lätt trivialt i jämförelse. Jag blir mer upprörd om någon tar pengar av mig när jag lever än om någon tar min lever när jag är död.

Jag vet att du menade när man är död. Personligen bryr jag mig idag inte om vad som händer med mig när jag dör. Men tidigare motsatte jag mig starkt att någon skulle in och plocka ut saker ur min kropp när jag var död. Men lite rationellt tänkande har ändrat det nu. Men om jag hade velat ha min kropp i fred eller jag var en en religiös övertygelse att min kropp ej får "skändas" så hade jag varit vansinnig om staten satte sig över det. Det är en allvarlig kränkning av mig som individ.

Vad jag skulle tänka mig är att staten skall ha rätt till dödas kroppar om personen inte gjort ett aktivt val under sin levnad angående donation. Idag är det väl så att om personen inte gjort ett val så ska anhöriga bestämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han menar att det rättvisaste vore om alla betalade lika mycket i skatt, oavsett inkomst. Vilket tyder på att han missat poängen med skatt.

Det beror ju på om man anser att det viktigaste med skatt är att omfördela resurser eller att effektivisera saker som kan betalas gemensamt. Jag vet faktiskt inte vad om svenska skatter har något uttalat syfte och vad det i så fall är.

 

Men om jag hade velat ha min kropp i fred eller jag var en en religiös övertygelse att min kropp ej får "skändas" så hade jag varit vansinnig om staten satte sig över det. Det är en allvarlig kränkning av mig som individ.

Ja, och jag är tillräckligt aggressivt antireligiös för att tycka att det är en relativt liten kostnad för att rädda ett liv. Jag tycker också att det är rimligt att man ska vara donator för att få donationer, på det sättet så kan man åtmninstone rensa upp lite i köerna samtidigt som man antagligen rejält ökar tillgången på donatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj.

 

 

Otippad tråd. Nåja, skatt har ju inte en enda given mening. Utjämna, finansiera, styra, straffa, etc. Några bra o några dåliga. Beroende på vilken effekt en skatt har så tycker jag att den är bra eller dålig.

 

Helt enkelt. Sluta låtsas att ni har svaret i en mening ("Skatt är stöld", "meningen med skatt är att..." osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om man anser att det viktigaste med skatt är att omfördela resurser eller att effektivisera saker som kan betalas gemensamt. Jag vet faktiskt inte vad om svenska skatter har något uttalat syfte och vad det i så fall är.

 

Menar du att du inte förstår syftet med skatten i Sverige eller har jag missförstått dig totalt? Eller menar du att du inte vet om syftet med svensk skattepolitik är att omfördela resurser eller effektivisera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du inte förstår syftet med skatten i Sverige eller har jag missförstått dig totalt? Eller menar du att du inte vet om syftet med svensk skattepolitik är att omfördela resurser eller effektivisera?

Nummer två.

Ok.

 

Syftet med den svenska skattepolitiken är väl inte det ena eller det andra utan som Klyka säger: skatten har inte en enda given mening . Skatten är till för att finansiera den offentliga sektorn, stödja forskning, styra (t.ex hög alkoholskatt => lägre alkoholmissbruk (?), miljöskatt => bättre miljö(?) ) och stödja befolkningen (t.ex sjuka, arbetslösa) mm mm.

 

Och man kan väl argumentera in absurdum över vad som är bra och dåligt med de olika skatterna och vilken skattetryck som är bäst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juttis: ditt snack om att skatt är stöld och att staten påtvingar dig tvångsarbete för att du ska kunna köpa det du vill är ju första klassens dravel. Enligt ditt resonemang påtvingar isåfall min arbetsgivare på mig tvångsarbete eftersom jag måste jobba flera år för att kunna köpa den lyxbilen jag vill ha, eller?

 

Som jag har sagt tidigare handlar det inte enbart om konsumtion av lyxartiklar. Det är nämligen skatt på allt. Att jämföra en arbetsgivare med staten är inte särskilt förnuftigt då förhållandet till arbetsgivaren skiljer sig på allt för många punkter. Du föds exempelvis inte in i ett avtalsförhållande med din arbetsgivare. Därtill har du möjlighet att förhandla dig till bättre villkor med din arbetsgivare etc.

 

 

Om du inte har förstått poängen med skatt förstår jag att du tycker skatt är stöld.

 

Men du vågar inte sticka ut hakan och dela med dig av din kunskap? Jag tycker som sagt att en viss "medborgaravgift" är motiverad. Den bör emellertid inte vara progressiv i förhållande till inkomst. Den bör dessutom inte finansiera mer än det absolut nödvändigaste, dvs. sådana samhällsverktyg som omöjligen kan privatiseras, t.ex. instutioner inom rättsväsendet, militär etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har förstått poängen med skatt förstår jag att du tycker skatt är stöld.

Men du vågar inte sticka ut hakan och dela med dig av din kunskap?

Som jag och även Klyka skrev ovan går skatten till diverse saker såsom att finansiera den offentliga sektorn, stödja forskning, styra (t.ex hög alkoholskatt => lägre alkoholmissbruk (?), miljöskatt => bättre miljö(?) ) och stödja befolkningen (t.ex sjuka, arbetslösa) mm mm.

 

Den bör dessutom inte finansiera mer än det absolut nödvändigaste, dvs. sådana samhällsverktyg som omöjligen kan privatiseras, t.ex. instutioner inom rättsväsendet, militär etc.

Privatisering ser jag som ett uselt alternativ som enbart gynnar den rika delen av befolkningen, och i förlängningen leder oss mot större klyftor i samhället. Ta ett exempel som sjukvård. Skulle den privatiseras kommer de fattiga inte ha råd att gå till läkaren, detta leder till fler sjukdomar bland fattiga som leder till osv osv

 

Privatisering och fri konkurrens i sig har ju inte alltid lyckats, se på exempel som Telia, Posten, SJ och även avregleringen av elmarknaden.

 

Personligen känns det å ena sida som skattetrycket är högt men å andra sidan har jag svårt att peka ut saker jag tycker det borde skäras ned på. Men som sagt, detta går ju att diskutera in absurdum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...