Gå till innehåll

NL - Mörkcheck innan floppen först in, tankar?

Recommended Posts

Postad

Vad har ni för tankar om att checka mörkt efter betandet på floppen om man sitter i SB (eller snackar först)? På sistone har jag gjort det rätt ofta vid livespel, med hyfsat resultat. Nu ska det kanske tas i beaktande att jag har en jättelös och slaskig image, så folk sätter mig sällan på bra händer - det kanske inte funkar lika bra för tajta spelare, men vad vet jag.

Hur som helst, jag har rätt ofta börjat checka mörkt antingen i multiwaypotter (särskilt om det varit action preflop) eller i HU-potter (mer sällan) beroende på situation.

Fördelarna som jag ser det:

1) Läcker ingen som helst info om min hand och får agera sist. Särskilt i multiwaypotter med action preflop kan detta ge fint betalt om man träffar hårt (alt. ge bluffläge) när någon betar ut på floppen och man kan check-raisa med vad Fi tror är en randomhand. Betar jag däremot ut i fältet från SB väcks genast misstankar om att jag faktiskt för en gångs skull i livet träffat något. En check-raise när man checkat mörkt respekteras helt enkelt inte lika mycket som en check-raise när man checkat ljust, alltså: större chans att få action på bra händer samt enkelt att passa om man missar.

2) Slipper dilemmat med "ska jag beta mit drag eller inte". Får istället fatta beslut om jag ska syna eller höja med mitt drag (eller folda), vilket är trevligare än att kanske tvingas beta in i fältet och få omslag och tvingas passa, alternativt check-syna.

3) Det är lite smått förvirrande för motståndarna... vilket alltid är sådär småkul.

Nackdelar:

1) Man får en mörkcheck bakom... tilt!

2) Blir rundcheck när man har stål.

3) Tappar en del i värde och bluffequity senare i handen, samtidigt som man ibland missar chansen att bygga pott tidigt.

Jag vet inte - det känns som om en checkraise efter en mörk check inte ges någon respekt, varför det ger ett ypperligt tillfället att spela en stor pott med bra kort. Just det - nu kanske ni undrar varför jag inte lagt till "motståndaren vet att du har slaskkort och inte AA" som nackdelar. Det är helt enkelt för att jag checkar AA mörkt också, i alla fall tillräckligt ofta för att det ska vara en hand som ingår i min HD. De gångerna man visar höga pockets efter en mörkcheck har ju också ett visst advertising-värde eftersom folk blir lite osäkra och så.

Jag vet inte - vad har ni för tankar om mörkcheck? Kanske är helt ute och cyklar, men det känns som en kul grej att köra, särskilt om man har hyfsad koll på bordet.

* Mini RP - QoS *

Postad

Live:

Jag brukar köra med mörkcheck om man har dålig possition, då flyttar man ju fram sig till bästa possition speciellt om men har SC eller låga PP

Men som sagt det kan ju bli till nackdel oxå då det kanske passas runt och du har träffat set och färgdraget går in på turn för någon

Men jag tycker att det är användbart.

Edit: Sitter nog i sen gamla knektöppningsdagar, man passmörkt:a för att om man sätter färgen/kåken/stegen kunna reraisa

Online:

gör även en liknande sak när jag spelar på nätet om någon har raisat preflop och som man vet kommer betta ur sen posstion då kryssar jag i "checkrutan" om det är någon framför en så de tror att man kryssat i check/fold och sedan så checkraisar jag mitt set när han försöker köpa potten. Inte riktigt som mörkcheck men lika användbart