Gå till innehåll

NLT - Ska jag ge honom credit för AA?


Tamdam

Recommended Posts

Jag tror att de andra uppfattar mig som lite småloose, fast jag är inte helt säker. CrewFan har jag fått uppfattning av att inte vara den normala spelaren på 50-inköpen utan lite above average.

Ska jag ta en syn här och.. ja vad gör man sen på floppen? Kommer A så blir det nog fold, beroende på vad som händer och ett K så hamnar jag säkert allin.

Kan jag folda KK? Går det öht att folda KK preflop i lågt cash game?

Ska jag ställa in?

 

POKERSTARS GAME #XXXX: HOLD'EM NO LIMIT ($0.25/$0.50) - 2005/11/27 - 18:50:34 (ET)

Table 'Eurysaces II' Seat #6 is the button

Seat 1: CrewFan ($134.45 in chips)

Seat 2: fioro ($106.45 in chips)

Seat 3: Ostatoy ($93.60 in chips)

Seat 4: Richie776 ($38.60 in chips)

Seat 5: Tamdam ($279.45 in chips)

Seat 6: BrnngLeaves ($49.25 in chips)

CrewFan: posts small blind $0.25

fioro: posts big blind $0.50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Tamdam [K:spade: K:club:]

Ostatoy: folds

Richie776: folds

Tamdam: raises $1 to $1.50

BrnngLeaves: folds

CrewFan: raises $1.50 to $3

fioro: calls $2.50

Tamdam: raises $8 to $11

CrewFan: raises $31 to $42

fioro: folds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv aldrig foldat KK pre-flop och jag tror det är extremt sällan som en pref-flop-fold är korrekt om man spelar på en nivå som ens rulle tillåter. Men i ditt fall sitter både du och FI på djupa stackar och då kan inte längre se det som NL50. En all-in här motsvarar ju ungefär en all-in på NL150 och kanske kan då en fold vara helt rätt om det är för stor procentuell del av din rulle, men isåfall ska du nog inte sitta kvar vid bordet överhuvudtaget med så djup stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En all-in här motsvarar ju ungefär en all-in på NL150 och kanske kan då en fold vara helt rätt om det är för stor procentuell del av din rulle, men isåfall ska du nog inte sitta kvar vid bordet överhuvudtaget med så djup stack.

 

Så kan du verkligen inte resonera. Det intressanta är framför allt antalet bb man leker med, i detta fall en hel jäkla massa. Jag hade hittat folden i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En all-in här motsvarar ju ungefär en all-in på NL150 och kanske kan då en fold vara helt rätt om det är för stor procentuell del av din rulle, men isåfall ska du nog inte sitta kvar vid bordet överhuvudtaget med så djup stack.

 

Så kan du verkligen inte resonera. Det intressanta är framför allt antalet bb man leker med, i detta fall en hel jäkla massa. Jag hade hittat folden i det här läget.

 

Du får gärna förklara varför man inte kan resonera så. Låt oss rent hypotetiskt anta att man vunnit grymt mycket och sitter med 1000 inköp och att FI ändå täcker en. Då kan man mycket väl folda AA mot en all-in preflop eftersom det handlar om nästan hela ens totala rulle.

Jag säger inte att jag har rätt, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som är så fel med mitt resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phew hur vettigt tycker du att de låter att hävda att man kan folda AA i ett CG? Brukar du folda nötterna på floppen också?

 

Tycker iaf att det lutar åt fold i handexemplet iaf då du har den readen som du har. Antingen e det starkt spelat av honom om han tror du kan folda en stark hand men det är ganska troligt att han har AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv aldrig foldat KK pre-flop och jag tror det är extremt sällan som en pref-flop-fold är korrekt om man spelar på en nivå som ens rulle tillåter. Men i ditt fall sitter både du och FI på djupa stackar och då kan inte längre se det som NL50. En all-in här motsvarar ju ungefär en all-in på NL150 och kanske kan då en fold vara helt rätt om det är för stor procentuell del av din rulle, men isåfall ska du nog inte sitta kvar vid bordet överhuvudtaget med så djup stack.

 

Jag har mer än tillräcklig rulle för $50-inköpen, så det är ingen fara.

Om det hade varit $150NL så hade det bara varit 1/3 så stor pott relativt sett, så så kan du inte tänka tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är ju med om liknande situationer ofta och jag förstår inte varför man inte ska kunna folda i det där läget. Det sämsta han kan sitta på är typ KK själv.

 

Alla säger att man alltid ska trycka med KK men ibland är det helt uppenbart att den andra har AA. Som ett exempel om båda sitter med runt 200 bb, måhända att båda är mycket aggressive och även lite aggressive så måste man vara dum om man spelar QQ eller AK på det där sättet fi gör, inte en chans. Folk har blivit för duktiga generellt och det är AA när båda har djupa stackar och spelar halvtight agressive och gör sådär preflop. Jag skulle foldat och har även gjort många gånger och fi har visat AA ibland när jag sagt att jag har KK. I turneringar är det väl en annan sak när folk kan trycka med vad som helst, men inte mot djupa stackar med en kompetent spelare bakom sig på cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag tycker också att en fold här är bra om det inte framgick tillräckligt tydligt. Det som skiljer mitt resonemang från andras är nog att jag väljer fold just pga att båda har djupa stackar i förhållande till chansen att man har bästa handen. Om en liknande situation uppkom och jag satt med ett inköp hade jag däremot gamblat och synat/ställt in med KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här handen behöver ju mer kött på benen för att vi ska kunna säga något! Utan info - som nu - är det rätt att lägga KK. Som det ser ut så är det förlorande att syna. Visst, han KAN ha KK också, men risken för AA är enorm. Troliga händer är väl AA-QQ där absolut störst sannolikhet ligger på AA och KK.

 

 

Meeeeeeeeeeeeen! Det hela beror ju helt och hållet på DIG! Hur har du spelat? Är du ett lösaggro miffo med 44% VPIP och 30% Preflopraise, då ändras ju hans HD REJÄLT.

 

 

Så, svaret är: Om du har spelat tight och har den imagen, då är det en tokgiven fold. Du kan hoppas på en split, men annars nästan säkert att du är uppe mot AA där. MEN om du har spelat löst så är chansen BRA mycket större att han trycker tillbaka med något sämre än AA. Har du spelat galet är det nog inte ens omöjligt att han trycker på med JJ där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En all-in här motsvarar ju ungefär en all-in på NL150 och kanske kan då en fold vara helt rätt om det är för stor procentuell del av din rulle, men isåfall ska du nog inte sitta kvar vid bordet överhuvudtaget med så djup stack.

 

Så kan du verkligen inte resonera. Det intressanta är framför allt antalet bb man leker med, i detta fall en hel jäkla massa. Jag hade hittat folden i det här läget.

 

Du får gärna förklara varför man inte kan resonera så. Låt oss rent hypotetiskt anta att man vunnit grymt mycket och sitter med 1000 inköp och att FI ändå täcker en. Då kan man mycket väl folda AA mot en all-in preflop eftersom det handlar om nästan hela ens totala rulle.

Jag säger inte att jag har rätt, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som är så fel med mitt resonemang.

 

Grejen är att det är mycket bättre EV i att dega in $150 preflop med KK på ett NL150-bord än det är på ett NL50-bord. Om jag får välja fritt var jag skulle vilja trycka in $150 skulle jag välja ett NL10000-bord eftersom jag då får syn av vilken hand som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meeeeeeeeeeeeen! Det hela beror ju helt och hållet på DIG! Hur har du spelat? Är du ett lösaggro miffo med 44% VPIP och 30% Preflopraise, då ändras ju hans HD REJÄLT.

 

Min VPIP var på 64%, och Prelopraises på 28%, så jag är kanske lite loose? :D

CrewFan låg på 52% respektive 10-11%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meeeeeeeeeeeeen! Det hela beror ju helt och hållet på DIG! Hur har du spelat? Är du ett lösaggro miffo med 44% VPIP och 30% Preflopraise, då ändras ju hans HD REJÄLT.

 

Min VPIP var på 64%, och Prelopraises på 28%, så jag är kanske lite loose? :D

CrewFan låg på 52% respektive 10-11%.

 

Med VIPI på 64% och preflopraise på 28% så säger jag att det är en klockren AI.

 

Raisar du var tredje hand och ser 2 av 3, då kommer han att höja dig med BRA många fler händer än AA. Med andra siffror skulle jag säga att risken för AA var 85%, KK 10% och resten 5%.

 

Med dina siffror på 64/28, skulle jag säga att han har AA 40% av gångerna, KK 10% och annat 50% av gångerna. Spelar du SÅ löst så kommer han att spela hårt med MÅNGA fler händer. Förmodligen var han pissed på dig och när du raisade så tänkte han att du var ute och cyklade igen, och smaskade med JJ. Tror INTE risken för AA är SÅ stor längre. Visst, med AA kommer han att spela sådär, men om du är så lös så kommer han att spela sådär med alla PP ner till JJ, och förmodligen med AKs också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en bra fold.

 

Jag har inte skrivit ut resultatet än.

 

Syna och låt han "värdebeta" sina QQ/JJ/AK hela vägen (om det inte floppar ett A). Med sådana VPIP kan han lika gärna ha QQ/JJ och det kommer han beta hårt med underkort på bordet.

 

Det valet har jag aldrig tänkt på. Tankarna cirkulerar kring allin/syn/fold på floppen och allin/fold på floppen. Intressant. Fast jag lär ju hamna allin till slut om det bara kommer underkort känns det som, eftersom 1/3 av hans stack är i potten preflop.

 

En all-in här motsvarar ju ungefär en all-in på NL150 och kanske kan då en fold vara helt rätt om det är för stor procentuell del av din rulle, men isåfall ska du nog inte sitta kvar vid bordet överhuvudtaget med så djup stack.

 

Så kan du verkligen inte resonera. Det intressanta är framför allt antalet bb man leker med, i detta fall en hel jäkla massa. Jag hade hittat folden i det här läget.

 

Du får gärna förklara varför man inte kan resonera så. Låt oss rent hypotetiskt anta att man vunnit grymt mycket och sitter med 1000 inköp och att FI ändå täcker en. Då kan man mycket väl folda AA mot en all-in preflop eftersom det handlar om nästan hela ens totala rulle.

Jag säger inte att jag har rätt, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som är så fel med mitt resonemang.

 

Grejen är att det är mycket bättre EV i att dega in $150 preflop med KK på ett NL150-bord än det är på ett NL50-bord. Om jag får välja fritt var jag skulle vilja trycka in $150 skulle jag välja ett NL10000-bord eftersom jag då får syn av vilken hand som helst.

 

Jag hade då aldrig ställt in hela min rulle med AA. Varför slänga in rullen när man som bäst har typ 80%(jaja kanske högre, minns inte exakt) chans att vinna. Letar hellre upp lägre bord då.

 

Håller med om det med $150-bord och $50-bord, men nu var det inte vad min hand handlar om.

 

Handen handlar om en looseaggro med fet stack, en tight relativt bra med stor stack och en jobbig pott med KK. Jag vill å ena sidan folda, med tanke på hans aggressivitet, men sen å andra sidan vill jag aldrig folda KK preflop i cash game.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det valet har jag aldrig tänkt på. Tankarna cirkulerar kring allin/syn/fold på floppen och allin/fold på floppen. Intressant. Fast jag lär ju hamna allin till slut om det bara kommer underkort känns det som, eftersom 1/3 av hans stack är i potten preflop.

 

Jo, men genom att ställa så ger du honom en chans att passa JJ, AK och liknande händer. Målet mot en sådan spelare är enligt mig att hamna allin på alla floppar som inte innehåller ett A (eller preflop) - fast även om floppen innehåller A är jag benägen att rätt ofta syna mig allin. Innehåller floppen två eller fler A är det ju inget att orda om...

 

Varför jag ibland förespråkar en totalt omvänd strategi (dvs check-call) är att du genom att beta i detta läge kan ge honom en chans att lägga, men om du bara synar så kommer degen att åka in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS: Ni som förespråkar fold preflop mot en sådan spelare givet hur han spelat tidigare verkar spela så enormt weaktajt och försiktigt att det inte finns. Mot en LAG tänker man hur man får in degen med KK senast på turn, inte om han har AA. Det är ju inte direkt så att MegaRock2442 vaknat till liv och plötsligt smackat på ett jätteraise.

 

En LAG som är på slask/tiltmode behöver i detta fall förresten inte ens ha en bra hand, varför jag förespråkar call och sedan låta honom hänga sig själv på flop/turn. Om jag slaskar för mycket och börjar re-raisa vilt preflop med skit brukar det finnas en typ av motståndare som oftast får bra betalt: de som synar preflop och låter mig bluffa pott på floppen. Det finns en annan typ av motståndare som inte får så bra betalt; de som ställer in (eftersom jag passar de flesta av mina händer då). Sedan finns en grupp som jag oftast kör över totalt, och det är de som ens överväger att passa KK preflop mot en LAG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga erfarenhet från den nivån är att när en så stor stack gör ett sånt move preflop så handlar det om höga pockets. Då allra sämst QQ och det är nog inte många gånger det. Ne, jag skulle folda, visa kungarna om sidan tillät det och hoppas få se honom vända upp essen. Efter en sån fold kommer du krossa bordet 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså - tänk er in vad MOTSTÅNDAREN kan tänka (om jag kommer ihåg rätt hade Hero också spelat LAG):

 

Okej, han höjer. Jag miniraisar och ser vad han gör, jag har ju position också. Ohh, en coldcall och sen re-raise, hmm. Ähh. Vad ska han ha? Jag kan ju ta och representera AA, på låglimit vet ju alla att en stor re-raise betyder essen, han får nog passa en hel del av de händer som han re-raisar med preflop mot en stor höjning, har svårt att se honom syna/slå om med t.ex. JJ/AQ, händer som han skulle kunna tänkas re-raisa mot mig. Slår han om har jag ju en enkel fold, så jag kommer billigt undan. Får jag syn kanske jag träffar hårt och får betalt ändå, annars kan jag nog köpa potten på floppen.

 

EDIT: Blado - ska vi sätta oss och lira på 0.01/0.02 SEK HU Tx NL, det kan väl inte ta så lång tid för dig att hitta KK och folda preflop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och varför inte bara ta synen och återevaluera och se vad han gör på floppen? Jag tycker många spelare är mkt för rädda för postflopspel!

Det är egentligen där som man drar in cash...

Håller med där,

 

Och även om det inte finns tillräckligt med implicita odds för att försöka träffa set på floppen kan det ju komma...

 

Trevligt för övrigt med en Handanalys innehållande lite reads, både på fi och hur fi förmodligen ser på hero... Tröttsamt med alla "första handen på bordet, har ingen aning vad dom andra gjort tidigare"-varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...