Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
har alltid fått för mig att skatten är lägre i USA. Men jag har alltså fel?

Eftersom man bara skattar vinsterna som kapitalvinst så blir det väl inte värre i Sverige, eftersom det är en fast skatt på 30%.

Inte jämförbart med hur mycket man får skatta på andra inkomster.

Om jag förstått rätt så är det bruttovinsten som man ska betala skatt på. Dvs. man får inte dra av för de potter man förlorat.

Vilket naturligtvis är helt förödande.

Så det är väl skattereglerna för spel utanför EU/ESS som är sjuka!

• Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

nu rä jag full men jag orkade inte läsa hela urslprungsinlägget. orkat inte korrigera alla skrivfel heller.

Jag har aldrig hört Bosse rinholm säga att poker är ett lotteri. den juridiska definitionen på poker är lotteti. Det är en helt anna femma. Den juridiska definitionen på våltäkt innebär inte att det nödvändigtvis varit våld inblandat heller.

det är en förlegad lag som kommer att ändras tyvärr för vi kommer även att bli tvingade att börja betala skatt också.

så spela på och njut för om fem år eller så så är det inte skattefritt längre.

Postad

Jag har aldrig hört Bosse rinholm säga att poker är ett lotteri

Jag hittar tyvärr inte citatet men han sa i våras till Kent Lennárd:

"Du tycks tro att poker är ett skicklighetsspel"

Jag kan väl i och för sig leva med det men betänk nu att Bosse är vice statsminister och har varit finansminister och följande skrämmande tanke slår mig:

Anser han liknande om andra saker? Att börsen kanske också är ett lotteri? Och världsekonomin? Och har han planerat Sveriges ekonomi därefter?

Den mannen är farlig för Sverige!

Postad

Om man spelar poker en gång per år i en halvtimme. Vad snackar vi, tur eller skicklighet? Verkar som att många utgår från att poker är något man spelar varje dag året runt, men detta kanske inte är verklighet för alla?

Poker lotteri? Jag vill inte skatta mera än nödvändigt så...

Postad
Om man spelar poker en gång per år i en halvtimme. Vad snackar vi, tur eller skicklighet? Verkar som att många utgår från att poker är något man spelar varje dag året runt, men detta kanske inte är verklighet för alla?

Om jag går till jobbet en gång per år i en halvtimme. Om jag då får normal lön har jag inte haft tur då.

AHA. Brezz, med ditt resonemang måste även arbete vara ett lotteri ! ! ! :twisted:

Postad
det är en förlegad lag som kommer att ändras tyvärr för vi kommer även att bli tvingade att börja betala skatt också.

så spela på och njut för om fem år eller så så är det inte skattefritt längre.

Med tanke på dagens väder ser jag ingenting som håller mig kvar i landet om de börjar kräva skatt. En hel del andra länder har redan haft hela den här processen och ändå lämnat det skattefritt. UK here I come! (Err, med tanke på väder var det kanske inte det bäst valda mållandet.)

Postad

Om jag går till jobbet en gång per år i en halvtimme. Om jag då får normal lön har jag inte haft tur då.

AHA. Brezz, med ditt resonemang måste även arbete vara ett lotteri ! ! ! :twisted:

Va?

Postad

Va?

Plocka ut ett undantag som nästan aldrig gäller.

Visa att ett påstående är sant för detta undantag.

Dra slutsatsen att det alltid är sant!!! :roll:

Det var det ditt resonemang gick ut på, och jag använde samma resonemang på arbete, och det blev rätt absurt va!

Bara för att nått kan vara riktigt i ett extremfall gör det inte till en sanning annat än i just extremfallet.

Kom ihåg skicklighet vs. tur har INGENTING med lotteri att göra.

Postad

Med tanke på dagens väder ser jag ingenting som håller mig kvar i landet om de börjar kräva skatt. En hel del andra länder har redan haft hela den här processen och ändå lämnat det skattefritt. UK here I come! (Err, med tanke på väder var det kanske inte det bäst valda mållandet.)

Ha Ha

Helt sant. Själv håller jag på att spela ihop till en asien semester om några månader.

Postad

Ok, har skummat igenom tråden, och jag kan ha fel, men jag kände av en viss diskussion kring för- och nackdelar med om poker bedöms som lotteri- eller skicklighetsspel.

Om spelet bedöms som lotterispel behöver du inte skatta för vinster inom EU. Och det är i princip den enda fördelen. För vinster utanför EU så måste du betala vinstskatt. Man tar då inte hänsyn till dina kostnader. Låt oss säga att du har betalt 10 000 dollar och vinner 12 000 dollar. Då har du egentligen gått plus 2 000. Men du får skatta på 12 000.

Dessutom får man inte anordna spel om pengar i landet utan lotteriinspektionens tillstånd, och det tillståndet kan du se dig om efter i stjärnorna.

Men om spelet bedöms vara ett skicklighetsspel så skattar du för dina vinster med avdrag för relaterade kostnader såsom resa, boende, avgift osv. Dessutom kan spel ordnas utan att särskilt tillstånd behövs.

Så frågan är helt enkelt vilken sort man föredrar. De flesta pokerspelare vill ha det senare alternativet.

Låt oss säga att du är med i 10 turneringar på ett år och det kostar dig 150 000 dollar. På en turnering i USA vinner du 120 000 dollar.

I första fallet ska du skatta 36 000 dollar och din totalkostnad för året blir 186 000 dollar.

I det senare alternativet så har du underskott med 30 000 dollar vilket gör att du slipper skatta och dessutom kan använda underskottet senare år, beroende på vilken bolagsform du använder i din verksamhet.

Postad

Men om spelet bedöms vara ett skicklighetsspel så skattar du för dina vinster med avdrag för relaterade kostnader såsom resa, boende, avgift osv. Dessutom kan spel ordnas utan att särskilt tillstånd behövs.

Så här trodde jag också tidigare, men om man kollar i lotterilagen så är det ganska tydligt att skicklighet inte har någon betydelse för hurivida t.ex. poker ska betraktas som lotteri eller inte. Alltså man kan "bedöma" det som ett skicklighetsspel men det är ändå ett lotteri!

Och då finns det ju ingen anledning för lotteriinspektionen att göra någon bedömning eftersom det ändå inte spellar någon roll.

Men finns det något annat stöd för att de du säger har betydelse, fram för allt då för spel utanför EU/ESS?

Jag menar om det inte är lotterilagen så kan det vara någon annan lag. T.ex. någon skattelag. Men jag har kollat på skatteverket och där kan jag inte hitta något. Har någon någon ide om var man kan leta?

Jag är i och för sig ingen expert inom skattelagstiftningen men det här ämnet verkar så omdebatterat att de "bör" finnas någon substans någonstans.

Postad

Va?

Plocka ut ett undantag som nästan aldrig gäller.

Visa att ett påstående är sant för detta undantag.

Dra slutsatsen att det alltid är sant!!! :roll:

Det var det ditt resonemang gick ut på, och jag använde samma resonemang på arbete, och det blev rätt absurt va!

Bara för att nått kan vara riktigt i ett extremfall gör det inte till en sanning annat än i just extremfallet.

Kom ihåg skicklighet vs. tur har INGENTING med lotteri att göra.

Bara komenterade ämnesrubriken och skicklighet/tur i poker allmänt. Hur som helst, tror jag att det är mera tur (alltså slumpen som avgör) än skicklighet för det stora flertalet spelare.

Postad
Om man spelar poker en gång per år i en halvtimme.

Hur många år går det på en halvtimme??

Antar att du menar "om man spelar poker i en halvtimme en gång per år"

Små detaljer kan göra enorma skillnader... ;)

Postad

Så frågan är helt enkelt vilken sort man föredrar. De flesta pokerspelare vill ha det senare alternativet.

I så fall är de idioter!

Ja, det är taskigt att du inte får göra avdrag för kostnader vid spel utanför EU. Men det är en gyllene sits för spel inom EU. Problemet med att göra skicklighetsspel av det är att på sådana betalar du inkomstskatt. Jag ryser vid tanken på vilken marginalskatt man når med en årsinkomst på ett par mille.

Postad
En annan möjlig definition är "spel om pengar med stort slumpmoment" och i så fall är poker ett klockrent lotteri.

Nja, definitionen borde väl fortfarande hänga på en jämförelse. Även om det finns ett stort slumpmoment kan det ju vara så att skicklighetsmomentet är ännu större, och då låter det ju inte helt klockrent längre?

Ord.

I så fall är de idioter!

Är det ett argument?

Postad
Även om det finns ett stort slumpmoment kan det ju vara så att skicklighetsmomentet är ännu större, och då låter det ju inte helt klockrent längre?

Vad exakt betyder det att skicklighetsmomentet är större (eller mindre för den delen) än slumpmomentet? Definition tack!

Postad

PS Den väsentliga skillnaden mellan spel som bridge och poker jämfört med t ex roulette eller lotteriet på julmarknaden är ju att det finns ett skicklighetsmoment. Det finns en skillnad i förväntat värde mellan olika handlingsalternativ.

På roulette kan man inte vara skicklig, det finns inga vinnande alternativ. (Fast, klart, det är rätt oskickligt att spela på både rött och svart för att "inte ta några risker"...)

Postad
Vad exakt betyder det att skicklighetsmomentet är större (eller mindre för den delen) än slumpmomentet? Definition tack!

Okej, jag vet, det där är hårigt. Det kanske är bättre att definiera lotteri som "ett spel som helt avgörs av slumpen" och så är saken klar.

Kanske är det faktiskt så i spel som har ett skicklighetsmoment, att skicklighetsmomentet alltid övervinner slumpmomentet - bara man mäter tillräckligt länge. Ja, så är det nog.

Postad
Kanske är det faktiskt så i spel som har ett skicklighetsmoment, att skicklighetsmomentet alltid övervinner slumpmomentet - bara man mäter tillräckligt länge. Ja, så är det nog.

Fast du har ju inte förklarat vad "skicklighetsmoment" är.

Är det exempelvis ett stort eller litet skicklighetsmoment i 3x3-rutors luffarschack?

Postad

Man kanske kunde säga att ett spel innehåller ett skicklighetsmoment om det tillåter olika strategier varav minst en är vinnande?

Är det exempelvis ett stort eller litet skicklighetsmoment i 3x3-rutors luffarschack?

Jag har dödförklarat diskussionen om stora och små skicklighetsmoment. ;) Varje skicklighetsmoment är i längden större än varje slumpmoment. (Lämnas som övning.)

Men i luffarschack finns det antagligen ingen slump alls, om man bortser från yttre omständigheter som vulkanutbrott.

Postad

Det enda säkra uppdelningen man kan göra är väl att uppdela spel i de som har ett skicklighetsmoment (luffarschack, poker, fia med knuff, stryktipset) och de som inte har något skicklighetsmoment (roulette, lotto, keno). Ytterligare uppdelningar blir kniviga. Graden av skicklighet som krävs behöver ju t.ex. inte stå i motsats till hur stor roll slumpen har.

Postad

Hur länge då? Kortare eller längre tid än min livstid?