bzkt Postad 23 November , 2005 Rapport Postad 23 November , 2005 Read på HighOnPok: fisk, lös och passiv. Hamnar ofta i dessa lägen och har svårt att släppa. Är inte säker på att det är rätt att folda här, poten är väldigt stor. Så vad säger ni? Enkel fold? Game #1401584663: Hold'em FL ($2/$4) - 2005/11/23 - 18:15:20 (ET) Table "Otello" Seat 4 is the button. Seat 1: Luckynr7 ($223 in chips) Seat 2: jinkse ($74.24 in chips) Seat 3: poreznik ($20.50 in chips) Seat 4: Rikard ($169.75 in chips) Seat 5: HighOnPok ($130.38 in chips) Seat 6: Hero ($168.25 in chips) HighOnPok: posts small blind $1 Hero: posts big blind $2 ----- HOLE CARDS ----- dealt to Hero [] Luckynr7: folds jinkse: calls $2 poreznik: calls $2 Rikard: folds HighOnPok: calls $1 Hero: raises $2 jinkse: calls $2 poreznik: calls $2 HighOnPok: calls $2 ----- FLOP ----- [] HighOnPok: checks Hero: bets $2 jinkse: calls $2 poreznik: calls $2 HighOnPok: calls $2 ----- TURN ----- [][] HighOnPok: checks Hero: bets $4 jinkse: calls $4 poreznik: calls $4 HighOnPok: raises $8 Hero: ? Citera
Bjorn_ Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Tycker att givet att det finns en chans att du leder är det en enkel höjning. Potten är trotts allt 11 big bets stor så att folda vad som trotts allt mycket väl kan vara den bästa handen känns inte aktuellt. Detta i kombination med att ifall du har bästa handen har antagligen de två spelarna mellan er en hel del outs att dra ut gör en raise till det naturliga alternativet. /Bjorn Citera
duckstab Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Om det finns en betydande chans att ha bäst hand så tycker jag också höj. Men när en passiv spelare höjer hela fältet på turn så känns det som han kan slå top-par ca 100% av gångerna (jag är nog väl negativ dock). Rent spontant så skulle jag nog höja om min read var fiskig/aggressiv, och folda om han är fiskig/passiv. Tycker dock att det är svårt att bedömma sånt här Citera
Goldwinner Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 jag hade callat hela vägen el reraisat för att se hur bra hand han sitter med Citera
jemten Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Om det finns en betydande chans att ha bäst hand så tycker jag också höj. Men när en passiv spelare höjer hela fältet på turn så känns det som han kan slå top-par ca 100% av gångerna (jag är nog väl negativ dock). Rent spontant så skulle jag nog höja om min read var fiskig/aggressiv, och folda om han är fiskig/passiv. Tycker dock att det är svårt att bedömma sånt här Skulle aldrig lägga mig där. Även om killen är så passiv att han inte höjer med mindre än ett tvåpar har du alldeles för många outs för att inte syna när du får 1-11, och om han har trissen eller stegen... sån't händer. Jag skulle inte omedelbart sätta honom på ett tvåpar heller, har stött på många vanligtvis lös-passiva spelare som bettar och höjer sina parade A-skräp. Om det så bara finns en liten möjlighet att denna person tillhör den kategorin så är höjningen det enda rätta, med tanke på den stora potten, dragvänliga brädan och spelarna efter. Har själv stora problem med såna här situationer, kan jag ju tillägga Citera
bzkt Postad 24 November , 2005 Författare Rapport Postad 24 November , 2005 Vad för typ av händer kan han raisa med då? De händer jag slår är ju i stort sett AJ-A9, A7, A5, A2. Kan ju inte tänka mig att han skulle raisa med middlepair eller bottompair här. Det enda jag kan slå som han raisar med här känns som ett färgdrag? Gyre och morberg vad har ni för synpunkter på den här? Skulle vara intressant att höra. Citera
duckstab Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Detta är ju inte 100% relevant för handen, men lite intressant för mig i alla fall. Jag började nämligen tänka på hur många outs man kan tänkas ha om man antar att man är efter. Låt oss anta att han han är så lös att det är lika troligt att han spelar alla händer som slår oss från före floppen. Om jag tänkt rätt så är det dessa händer. 1st AA (0 outs) 3st 44 (0 outs) 3st 33 (0 outs) 3st 88 (0 outs) 6st A4 (3 outs) 6st A3 (3 outs) 6st A8 (3 outs) 9st 38 (8 outs) 9st 48 (8 outs) 9st 34 (8 outs) 16st 52 (1 out för split = 0.5 out) totalt 71 händer Nu har jag inte räknat med att någon av de andra två spelarna stjäl några outs av oss, vilket de helt säkert gör, så detta torde bli det absolut bästa vi kan hoppas på. (10*0 + 18*3 + 27*8 + 16*0.5)/ 71 = 3.9 outs. Då skulle du alltså med ett nödrop kunna syna om vi använder oss av denna glädjekalkyl. Men om vi skulle syna ett bet även på rivern om vi missar våra outs så har vi ju inte längre odds. Och eftersom vi ofta inte kommer att veta om vi dragit ut eller inte så är vi även offer för så kallade "reverse implied odds" snarare än att implied odds jobbar till vår fördel? Sen kan man naturligtvis diskutera hur troliga de olika händerna är med tanke på hans spel. För mig känns det fortfarande som att jag vill höja om jag tycker mig ha en rimlig chans att ha bäst hand. Annars fold. Citera
jemten Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 6st A4 (3 outs) 6st A3 (3 outs) 6st A8 (3 outs) 9st 38 (8 outs) 9st 48 (8 outs) 9st 34 (8 outs) Inte riktigt. A4 ger dig 6 outs (3 damer, 3 åttor) och A3 9 (samma+3 fyror). Citera
duckstab Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 6st A4 (3 outs) 6st A3 (3 outs) 6st A8 (3 outs) 9st 38 (8 outs) 9st 48 (8 outs) 9st 34 (8 outs) Inte riktigt. A4 ger dig 6 outs (3 damer, 3 åttor) och A3 9 (samma+3 fyror). Aj fan. Det stämmer. Då blir det (10*0 + 6*3 + 6*6 + 6*9 + 27*8 + 16*0.5)/ 71 = 4.7 outs... vilket ju är betydligt bättre. Tack för hjälpen. Då får jag nog ge dig rätt i att man skulle kunna syna för i alla fall ett bet. (nu finns det väl många andra faktorer som spelar in och som jag inte tog hänsyn till. Som t.ex vilka händer som är mer troliga, men en fingervisning kan det ju i alla fall vara.) Citera
bzkt Postad 24 November , 2005 Författare Rapport Postad 24 November , 2005 Mycket intressant duckstab, tack för den. Verkar inte som jag kan tänka speciellt klart just nu, men vad menas med X st framför händerna? Men som sagt då har vi konstaterat att en syn är det som gäller (räknade du in att de bakom mig förmodligen synar också?). Men det är väl en fold på river om jag inte träffar något? Citera
duckstab Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Det jag menar med X st av de olika händerna är helt enkelt bara antalet möjliga kombinationer av just den handen han kan ha. T.ex så finns det ju bara en kombination av AA som han kan ha eftersom två ess redan är ute. En i din hand och en på brädan. T.ex 44 är ju troligare att han har eftersom den kan förekomma i 3 olika varianter. 4c 4h, 4c 3d, 4d 3h. Det jag försökte uppskatta var alltså antalet outs du kan tänkas ha mot fördelningen av händer som han kan ha (om du är slagen) och kom då fram till 4.7 outs. Nu är det ju inte riktigt sant eftersom de andra två spelarna i handen kan sitta på kort som förstör outs för dig. T.ex så kan dom ha färgdrag, vilket tar bort vissa outs för dig. Eller så kan dom ha parat ett av korten på bordet, vilket också förstör outs för dig. Poängen med att höja skulle då vara att folda bort sådana händer och frigöra värdefulla outs för dig. I en stor pott torde detta vara värdefullt. Jaha, det blev ju grötigt värre detta Om jag skall sammanfatta så tycker jag du skall skita i mitt svammel och lyssna på de som redan gett rådet att höja Kombinationen av chans att ha bästa handen, samt möjligheten att frigöra några outs om du är efter låter vettigt i mina öron. Eftersom han är passiv så kan du kanske även skrämma ett litet tvåpar till att ge dig gratis showdown om du höjer. Citera
Gyre Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Roligt att ens åsikt är efterfrågad Jag skulle nöja mig med en syn här, och syna på river i princip oberoende av kort. Chansen att du leder här mot en spelare du anser vara passiv är ju inte speciellt stor även om det säkert händer då och då, ibland blir man mäkta förvånad över hur folk spelar Oftast sitter han nog på ett tvåpar, även om han givetvis sitter och trycker på ett sett eller typ då och då. Du får direkt 11:1 på din syn och antagligen lite mer eftersom de som sitter efter dig kommer syna majoriteten av gångerna. Så en syn är givet i mina ögon. Att höja här är inget jag vill göra. 90% av gångerna är det vi som måste dra ut och i denna potten lär vi knappast knuffa bort några färgdrag eftersom de får odds att dra iaf. De händer vi kan tryck ut är väl hålstegsdrag eller liknande och de lär de andra två inte ha speciellt ofta och det är inget vi direkt vinner något på heller. Chansen att vi ökar vår equity med en höjning är alltså väldigt liten. I dessa lägen vill jag se showdown billigt. Skulle vår höjning sedan bli cappad är det katastrof. Citera
duckstab Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Det som Gyre säger låter ju onekligen klokt. *går för att meditera över problemet* Citera
morberg Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Gyre och morberg vad har ni för synpunkter på den här? Skulle vara intressant att höra. Klart jag ställer upp när någon vill lyssna på min åsikt! Utan att ha lästa några andra kommentarer i tråden: Givet att din read är korrekt ska du nog lägga dig. Det stora problemet är att ens read sällan är det. Jag vet inte hur många gånger jag har fått omvärdera spelare efter att ha sett ett spel som detta. Trots allt har jag ganska svårt att se att du leder här. Möjliga händer hos fi (givet att han är lös): A4, A3, A8, 33, 44, 88, 43. Mindre sannolika, men möjliga då han sitter i BB och får rätt schyssta odds att komma in i en ohöjd pott (om han nu känner till sådana begrepp): 84 och 83. Har han tvåpar har du fem rena outs att komma förbi (men har han t.ex. A3 är även alla fyror och åttor outs för dig), har han triss drar du dött. Sen har du folk efter dig som båda har synat ett bet även på turn vilket betyder att de sannolikt har en del av brädan eller kanske plockade upp ett färgdrag. Sammantaget: du ligger förmodligen efter och du har ganska svårt att komma ikapp. Jag hade stängt ner. Citera
bzkt Postad 24 November , 2005 Författare Rapport Postad 24 November , 2005 Mycket intressanta tankar och ideér, tack så mycket. Det slutade med att jag synade ner, vilket kändes rätt och de verkar som att ni tycker det också. Han slängde upp 88 vid showdown sen, vilket iofs är helt irrelevant i diskussionen. Men någon kanske är nyfiken. Ingen rolig beat när man precis gått upp på 2/4 Citera
duckstab Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Bra tråd detta. En nybörjare som jag har lärt sig en del. Synd bara att du torskade bzkt Citera
morberg Postad 24 November , 2005 Rapport Postad 24 November , 2005 Nu har jag läst alla andras inlägg också. Jag tycker nog fortfarande att det är rätt att lägga sig, en syn kommer på andra plats. Höjningen tycker jag inte alls om (betänk att jag ändå har 3 i aggressionsfaktor på turn, förmodligen något högt). Det finns inte direkt några händer som du vill få bort -- mer än färgdragen kanske och de lägger sig ändå inte -- och det är bara bra med overcalls från två personer bakom som stoppar in mer i potten. Jag roade mig och gjorde en PokerStove-uträkning på turn givet följande HD hos motståndarna: SB: 88,44-33,A8s,A5s,A3s,84s-83s,52s,43s,A8o,A5o,A3o,84o-83o,52o,43o Fi2: Vilka två ruter som helst Fi3: TT+,ATs+,KTs+,QTs+,JTs,ATo+,KTo+,QTo+,JTo På turn har händerna då följande equity: SB: 62% Du: 13% Fi2: 23% Fi3: 2% Kanske är HDn på SB något snäv, men har du read på honom som passiv har han sannolikt en hand och då kan det stämma hyfsat. Om/hur man kan använda equity-siffrorna för att avgöra om en syn är korrekt givet en viss pottstorlek har jag däremot ingen aning om. Citera
Gyre Postad 25 November , 2005 Rapport Postad 25 November , 2005 Intressanta siffror morberg. Jag hade tänkt pilla lite med PokerStove med men hade inte tid att göra det. Jag står och velar lite mellan fold och syna ner. Jag gillar inte att släppa så här starka händer i stora potter där jag varit aggressor och puttat in massa betts i potten eftersom det kan få vissa spelare att försöka betta ut en ur andra händer senare och hade nog därför synat ner. Skulle det senare visa säg att jag foldat bästa handen skulle jag tilta sönder Om man tar handen ut ur sammanhanget och tar bort faktorer som andras spel mot en i senare händer, tiltrisken om man lägger bäst hand osv tror jag det är väldigt nära mellan syn och folda. Man kan nog räkna med att potten blir 15BB och det kostar 2 och se showdown, är ganska övertygad att man inte vinner 1 gång på 7.5 utan att förbättra men sitter han på tvåpar har man rätt hyffsat med outs att dra till. EDIT: Tog mig friheten att lägga upp den på 2+2: länk till 2+2 * LP - QoS * Citera
bzkt Postad 25 November , 2005 Författare Rapport Postad 25 November , 2005 De verkar förespråka fold också precis som morberg. Jag kan ju definitivt säga att jag kände mig slagen när han raisade mig, men jag valde att syna ner ändå. Kommer nog att lägga om jag hamnar i ett liknande läge igen. Citera
Jessica Postad 25 November , 2005 Rapport Postad 25 November , 2005 Syna sen så foldar du rivern UI om du måste overcalla om inte typ lägsta kortet parar Citera
Recommended Posts