Stoffe Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 AK är en hand som jag ofta har problem med. Här väljer jag att spela den som om jag hade haft AA. 0/0 Texas Hold'em Game Table (NL) - Thu Nov 17 04:03:48 EST 2005 Table Table 67044 (Real Money) -- Seat 4 is the button Total number of players : 10 Seat 1: PocketJax4me ( $7.55) Seat 2: SHARK3691 ( $21.24) Seat 3: stiffe_05 ( $25) Seat 4: schwagme ( $5.95) Seat 5: andvede ( $14.50) Seat 6: phud1 ( $57.80) Seat 7: Preachereagl ( $43.90) Seat 8: hedinghong ( $8.32) Seat 9: Jim22684 ( $29.75) Seat 10: Premo_Butta ( $22.80) andvede posts small blind (0.10) phud1 posts big blind (0.25) ** Dealing down cards ** Dealt to stiffe_05 [ Ad, Ks ] Preachereagl calls (0.25) hedinghong folds. Jim22684 folds. Premo_Butta folds. PocketJax4me calls (0.25) SHARK3691 folds. stiffe_05 raises (1.25) to 1.25 schwagme folds. andvede folds. phud1 folds. Preachereagl calls (1) PocketJax4me folds. ** Dealing Flop ** : [ 5c, 4s, 4d ] Preachereagl checks. stiffe_05 bets (2.50) Preachereagl calls (2.50) Jag missar med AK, men betar ut. Möjligt drag med 67, men knappast troligt. Vad kan han syna med? 55-JJ? ** Dealing Turn ** : [ Jh ] Preachereagl checks. stiffe_05 bets (6) Preachereagl raises (12) to 12 stiffe_05 ?? Fel att beta ut på turn också när jag fick syn på floppen? Jag tror att han har ett par som han släpper om jag betar. Hur ska handen spelas? Citera
Big Less Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Utan väldigt specifika reads skulle jag lägga utan särskilt mycket eftertanje. Det är ingen tvekan om att han representerar en väldigt stark hand och ska du försöka köpa potterna mot sådana spel, kommer det bli dyrt för dig i längden. EDIT: Läste fel. Citera
Stoffe Postad 17 November , 2005 Författare Rapport Postad 17 November , 2005 Fold, såklart. Du har inte tillräckligt stor stack för att få bort honom från handen. Självklar fold när han raisar, men hur ska jag spela på floppen och turn innan han höjer mig? Citera
Big Less Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Självklar fold när han raisar, men hur ska jag spela på floppen och turn innan han höjer mig? En bet på floppen är sällan fel heads up när man höjt preflop och motståndaren checkar. Vad som är rätt att göra på turn beror helt och hållet på motståndare. Standardspel på den nivån bör vara check för gratiskortet. Citera
Supertequila Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Du spelade rätt fram till turn. Där skulle du ha checkat, en s k aggressiv check. Om du tittar på Lederers More secrets to holdem poker så går han igen om en liknande hand och utvecklar begreppet aggressiv check. Vad Lederer kort menar är att antingen så leder du på turn eller ligger efter, och som bordet ser ut är det få kort som skulle försämra din position på river. Om du leder på turn skulle en satsning innebära att Fi lägger sig och du kan således inte vinna mer pengar. Om han leder så synar han eller höjer och du har förlorat pengar på turn. Dessutom kommer du kanske att förlora ännu mer på river. Genom att checka på turn åstadkommer du två saker: Om du leder på turn så ger du sken av svaghet vilket gör att Fi kanske försöker bluffa på river, och när du synar så får du ut extra pengar som du inte hade fått med en ledande hand på turn om du hade satsat. Om du ligger efter på turn så bettar fi på river och du synar och förlorar, men du sparar pengar genom att inte ha satsat på turn. Du begränsar således din skada. Citera
Stoffe Postad 17 November , 2005 Författare Rapport Postad 17 November , 2005 Resultat: Jag foldade självklart. Bra inlägg Supertequila. Det ska jag ha med mig i fortsättningen. Jag brukar checka i det här läget på turn, men har inte tänk så långt som det scenario du beskriver. Hur ska man spela på turn om man inte har position på fi i en liknande hand? Kan det vara vettigt att beta ut då eller ska man checka även då och ge upp handen om man får bet emot sig?? Citera
Crazy Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Supertequila, tycker att du får ta med en del bättre händer än AK som fi lägger ner på turn. Vissa spelare synar floppen för att se vad som händer på turn. Checkar du alltid bakom vet fi att du missat. Du bör nog beta här vid vissa tillfällen tycker jag Citera
Supertequila Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Crazy: En spelare som synar floppen utan att ha träffat för att se vad som händer på turn ligger under mot dig. Om du satsar på turn så lägger han sig förmodligen och du tjänar inga pengar. Däremot om han, precis som du sa, tror att du är svag och bluffar på river så får du ut mer pengar från honom. Självklart ska man vid sådana beslut ta hänsyn till community cards textur. Det är bara om man anser att sannolikheten för att fi förbättrar sin hand på rivern är låg som man ska ge ett gratiskort. Har Fi två olika kort utan träff är oddsen för att han ska få par på rivern runt 15% som mest. Du är alltså 85% favorit, om inte färg- eller stegdrag finns. Lederer menar faktiskt att det bästa riverkortet är ett kort som bildar par med ett annat kort på bordet, t ex Q722. Först och främst vet du då att Fi inte har förbättrat sin hand. Om han ledde på turn leder han fortfarande, och om han var efter så är han fortfarande efter. Dessutom kan det få fi mer benägen att bluffa och försöka representera triss. -------------------------------------------------------------------------------- Avseende frågan kring hur man ska agera om man inte är i position så är det otroligt svårt. Det finns nog inte ett så självklart svar på den frågan. Man ska nog känna av sin motståndare och se vad som är bäst. Doyle Brunson säger att han tycker bättre om AK än AA och KK, just för att det är lättare att lägga ner AK om man inte träffar. Så ha det i bakhuvudet och lägg gärna ner AK om du inte känner dig säker, det kommer fler händer där du är i bättre position. Citera
Crazy Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Crazy: En spelare som synar floppen utan att ha träffat för att se vad som händer på turn ligger under mot dig. Jag har spelat mot många spelare som kan syna floppen med här med pockets (22,33,66,77) och sedan folda när det kommer ett överkort som t.ex J i det här fallet. Om du satsar på turn så lägger han sig förmodligen och du tjänar inga pengar. Han lägger sig, du vinner potten och antagligen pengar, om man inte spelar om grodor eller bananer. Citera
Adapa Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Doyle Brunson säger att han tycker bättre om AK än AA och KK, just för att det är lättare att lägga ner AK om man inte träffar. Så ha det i bakhuvudet och lägg gärna ner AK om du inte känner dig säker, det kommer fler händer där du är i bättre position. Lirar du inte AK ur alla positioner i en ohöjd pott lirar du alldeles för tajt. Och Doyles snack om att AK är bättre än AA håller jag inte med om, en AA är en AK med garanterad träff, i princip. Samt att den är mindre uppenbar än AK. Citera
Supertequila Postad 22 Februari , 2006 Rapport Postad 22 Februari , 2006 Supertequila skrev: Om du satsar på turn så lägger han sig förmodligen och du tjänar inga pengar. Han lägger sig, du vinner potten och antagligen pengar, om man inte spelar om grodor eller bananer. Crazy, om du leder på turn och chansen att Fi ska förbättra sin hand är liten (beroende på texturen på korten) så kan man som du säger betta ut och ta potten på turn. MEN, om du checkar här så kan din vinst öka genom att du ger svaghetstecken och Fi kanske bettar på rivern. Liknande tankar ser du i följande artikel: http://www.cardplayer.com/poker_magazine/archives/?a_id=14990&m_id=65573 där Ted Forrest bara synar turn för att öka sin vinst på rivern. Han kunde ha bettat på turn o avslutat potten där (som du föreslår), men så spelar man inte optimalt poker. I och för sig förlorade Forest den handen tack vare en mirakelriver, men det är mer tankesättet jag vill peka på. Supertequila skrev: Doyle Brunson säger att han tycker bättre om AK än AA och KK, just för att det är lättare att lägga ner AK om man inte träffar. Så ha det i bakhuvudet och lägg gärna ner AK om du inte känner dig säker, det kommer fler händer där du är i bättre position. Lirar du inte AK ur alla positioner i en ohöjd pott lirar du alldeles för tajt. Och Doyles snack om att AK är bättre än AA håller jag inte med om, en AA är en AK med garanterad träff, i princip. Samt att den är mindre uppenbar än AK. Adapa, du missförstår mig här. Jag menar självklart INTE att du ska lägga ner AK preflop i en ohöjd pott!!! Vem skulle kunna argumentera för det? Och självklart är AA rent objektivt en bättre hand att ha preflop och vinner fler pottar än AK. Jag tycker att du läser igenom inlägget utan större eftertanke om du kommer fram till vad du skrivit. Du måste ändå ge Brunson lite cred för att veta vad han skriver om. Som bekant är AA, KK, QQ o händer som man ofta vinner små pottar med och förlorar stora. Dessa händer är svåra att lägga ner när man får motstånd, och då förlorar man stora pottar mot tvåpar och bättre. Brunson menar att han föredrar att spela med AK av just den anledningen att det är lättare att lägga ner den handen när man får motstånd på turn eller flopp. Citera
variance_beta Postad 22 Februari , 2006 Rapport Postad 22 Februari , 2006 Supertequila: Visst finns det lirare som synar en flopp-bet efter PF-raise med bara överkort, men större delen av gångerna innebär en syn att motståndaren t.ex. har ett pocketpar på hand, slowspelar, har träffat floppen halvdant eller har ett drag. Checkar du konsekvent i dessa lägen med syfte att alltid syna en riverbet uppnås följande: 1. Om Fi drar till stege/färg: Motståndaren får se två kort billigt, istället för ett dyrt. Dessutom bluffbettar långt ifrån alla på river med ett missat drag. 2. Har han ett pocketpar är checken heller inte bra, eftersom en rivercall är lika dyr som en turnbett, med det undantaget att du med en turnbett kan få Fi att lägga sitt pocketpar flera gånger. 3. Fi slowspelar: Här går du +-0... du har antagligen inga outs till en vinnande hand om Fi slowspelar så en turnbet eller river-call ger samma effekt. 4. Fi har träffat halvdåligt: Se samma resonemang som pockerparet. 5. Fi synar med överkort: Om han inte väljer att bluffa på river om han inte träffar är det ett korkat beslut, eftersom du då endast kommer ge han chansen att gratis dra ut dig, men inte belöna dig med en bluff. Du bör vara ganska säker på att han verkligen kommer försöka bluffa dig, annars är checken helt verkningslös. Man ska inte betta turn varje gång tom, men visst finns det anledning att göra det ganska ofta, synnerhet om alternativet skulle vara att istället syna en riverbet med ess-hög. Citera
rickie Postad 22 Februari , 2006 Rapport Postad 22 Februari , 2006 Jag tycker inte att ett J är tillräckligt bra scarecard på turn för att fortsätta betta. Ge mig Q+ så bettar jag oavsett vad jag håller (2/3 pott sisådär). EDIT: Kanske inte oavsett vad jag håller, men om jag har missat iaf. Citera
variance_beta Postad 22 Februari , 2006 Rapport Postad 22 Februari , 2006 Rickie: Men om alternativet till en turnbett skulle vara en river-call så föredrar du väl ändå alla dagar i veckan att fortsätta betta på turn? Citera
rickie Postad 22 Februari , 2006 Rapport Postad 22 Februari , 2006 Rickie: Men om alternativet till en turnbett skulle vara en river-call så föredrar du väl ändå alla dagar i veckan att fortsätta betta på turn? Joo, jag gillar inte att checka och syna ett riverbet på en sån här bräda. Finns typ en hand man slår och det är 67 som inte alltid kommer bluffa heller för den delen. Citera
Recommended Posts