Gå till innehåll

Förutsättningar och kringfaktorer för bra spel?


che1977

Recommended Posts

Skillnaden i resultat blir enorm om du spelar på 100% eller 80% av din förmåga. Skulle du spela ännu sämre än så (det vi pokernördar kallar för TILT) blir resultatet katastrofalt.

 

Jag har de senaste två online-månaderna swingat nåt oerhört i resultat. Jag har analyserat mitt spel ganska noga (Pokertracker) och kommit fram till att när jag förlorar pengar beror det helt enkelt på att jag spelar dåligt. När jag spelar bra har jag nästan uteslutande plus-sessioner även om jag blir utdragen vid nån all-in situation under kvällen.

 

Eftersom jag är något av en perfektionist har jag börjat fundera på vad som gör att jag spelar bra eller dåligt och kommit fram till bland annat nedanstående. Vissa saker kanske låter fåniga men för mig är dom sanning.

 

Spelar jag när jag är hungrig spelar jag dåligt. Mätt och belåten fungerar mycket bättre.

 

När jag har stökigt runt datorn (gamla kaffekoppar, räkningar, snusdosor, läskburkar, tallrikar med intorkade makaroner osv osv) spelar jag sämre.

 

När sessionerna blir över 4 timmar utan paus försämras mitt spel markant. Har gjort en del HORRIBLA misstag i slutet av 7-8-timmars sessioner.

 

En kaffekopp jag fyller på då och då förbättrar mitt spel avsevärt. Kanske för att man har nåt att pilla med förutom datorn och att man tar ögonen från skärmen.

 

När jag mår psykiskt dåligt (ångest, förbannad på nån jag känner, sexuellt frustrerad eller liknande) är det förödande för mitt resultat.

 

Jag spelar markant bättre när jag spelar med rakeback än utan. Varför vet jag inte. Kanske för att jag kan slappna av när jag lirat i två timmar och ligger minus 4 dollar totalt eftersom jag ändå tjänat lite på det i och med rakebacken och inte behöver jaga den där dunderpotten.

 

TV på i bakgrunden eller inte gör ingen större skillnad för mig verkar det som.

 

Prata i telefon samtidigt som jag spelar är förenat med livsfara (för bankrullen dårå) verkar det som.

 

Dessa saker kan göra stor skillnad för mig i alla fall. När jag har bra förutsättningar och är i "zonen" bluffar jag rätt, lägger bottenset när fi har toppset, släpper KK preflop eftersom pokertracker hävdar att just den här fi är tajt som ett crabbarsle och valuebetar mina monster som en gud.

 

När däremot förutsättningarna är dåliga och mitt spel är uselt har jag inga som helst problem med att få in all deg på floppen med K7o i en preflopphöjd pott när brädan ligger 576 alla i en färg jag inte har på handen...

 

Överdrifter åt båda håll kanske men ni förstår nog vad jag menar.

 

Är det någon som känner igen sig av ovanstående eller som kanske har fler tips på kringfaktorer för ett diciplinerat och bra onlinepokerspel?

 

* Flytt till Allmänn - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta du säger stämmer jäkligt bra på mig också. Dock vill jag inte vara direkt nymatad och mätt, för då är jag rätt seg. Men det är ivf bättre än att vara hungrig.

 

Speciellt:

När jag mår psykiskt dåligt (ångest, förbannad på nån jag känner, sexuellt frustrerad eller liknande) är det förödande för mitt resultat.

Jag tror ens psykiska tillstånd har en otrolig inverkan på ens spel. Mycket större än vad jag först trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går altid minus om tjejen strax ska komma hem, ca 30 min - 1 timme innan hon ska komma hem börjar jag förlora. Vet inte om det beror på att jag blir stressad eller om det är slumpen som slår in nästan varje gång.

Uj, det där känner jag igen extremt mycket. Det är väl antagligen bara en tillfällighet att det blivit så, men det känns ju lite märkligt ibland... Att vara sur och tvär och inte vilja säga vad det beror på eller att det beror på att man förlorat pengar är ju inga höjdare så nu försöker jag helt enkelt att undvika spel när vi snart ska träffas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag känner av mest är tidspressen. T.ex om jag vet att jag bör äta, jag måste sova den å den tiden och därför bara har 1-2 timmar på mig att plussa så att säga. Då går det otroligt kasst för mig, känner mig stressad och äcklig, ska jag spela poker vill jag gärna ha minst 5-10 timmar framför mig av dödtid, som jag bara kan spela över.

Har jag inte det kan jag inte plussa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag har märkt är att jag spelar bättre när jag lyssnar på något, enligt följande med bäst resultat högst upp:

 

-Radio med mycket musik dock lite snacka mellan låtarna. (Rix & NRJ)

-Radio med bara musik

-Radio med rätt mycket snacka P3/P4 eftersom jag då kommer in i deras disskutioner osv.

-Musik som jag väljer själv, tar bort en del av koncentrationen eftersom jag "måste" välja musik.

-När någon spelar TV-spel i bakgrunden, specielt om denne skriker till när den gör mål eller liknande. Här är det dock intressant är jag lite små full så spelar jag bättre då, kanske beror det på att jag ignorerar lättare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jag har märkt att jag har lättare att tilta framför datorn än i ett live game. Det vore ju lite pinsamt om polarna skulle se att man blir sur bara för att någon av dem får in sin två outare på rivern. Faktiskt så pinsamt att jag inte ens känner samma ilska i det läget.

 

Absolut.. känner mig som ghandi när jag lirar live, blir nästan aldrig nån tilt där, även om han sätter t ex en två outare. Då blir det bara skratt och "jaja.. kul". På nätet blir det smälla till burken skrika lite och sedan lacka ur i typ 10 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att jag spelar bättre när min flickvänn sitter brevid, vet inte om det är en tillfällighet men det verkar inte så iallafall.

 

Finns ju många tänkbara bidragande orsaker till att det skulle kunna stämma, men är det så att du förklarar för henne vad som händer och därmed själv tänker klarare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att jag spelar bättre när min flickvänn sitter brevid, vet inte om det är en tillfällighet men det verkar inte så iallafall.

 

Finns ju många tänkbara bidragande orsaker till att det skulle kunna stämma, men är det så att du förklarar för henne vad som händer och därmed själv tänker klarare?

 

Ja ibland är det ju så, ibland sitter hon och kollar och kollar och ifrågasätter mitt spel, vilket ju såklart får mig att tänka till en extra gång.

 

Sen kanske det också kan ha att göra med att man spelar bättre när man mår bättre, vilket jag såklart gör om jag sitter i soffan med min flickvänn jämfört med om jag sitter ensam hemma mitt i natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min flickvän brukar sitta o titta på när jag lirar också.. det är fan sant det där går alltid bra när hon kollar på, sen när hon gått o lagt sig vänder det ganska ofta. Brukar sitta och säga vilka kort jag behöver, så brukar hon som maskot komma in med bra förutsägningar om vilka kort som kommer.. klonkskillsen med låga PPs som sätter triss på flopp är aldrig så bra som när hon kollar på :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag en bezzerwizer som inte ens vet hur man stavar till det men det mesta som du nämner är för mig är en självklarhet. Egentligen handlar ju allt det där om psykisk och fysiskt välbefinnande.

 

Sköna kläder. En bra stol. Något att tugga på. En platt skärm som man inte får ont i ögonen av osv Det finns ju hur mycket som helst. Någon kanske går igång av rökelse. Inte faan vet jag. ;)

 

Tyvärr är jag så jävla dålig på det där men ditt inlägg väckte nog mig. Jag skall ta och fixa mitt kontor så att det ökar välbefinnandet. Kanske ha en shysst grönsak i fönstret osv

 

Bra inlägg!

 

// Angående flickvänner som tittar på så finns det en mekanism som kallas observatörs- aktörs effekten som gör att folk förbättrar sitt arbete när de blir beskådade. Det finns även studier som visar på att män joggar snabbare när de blir beskådade just av det motsatta könet. Någon kanske känner igen sig? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...