Gå till innehåll

När är det dags att avancera?


empa

Recommended Posts

Halloj igen.

 

Jag sitter fortfarande och grubblar på om man skall ta steget längre och försöka gå upp någon nivå. Har suttit på 0,25/0,50 borden på expekt/betson/unibet. Jag har fört statistik över hur mycket jag vunnit kontra satt in.

 

För tillfället ligger jag 10000 kronor plus från dessa borden under en period av 2 och en halv månad. Jag började spela poker på nätet i juni och det är först de sista tiden som jag har hittat ett spel som fungerar bra för de låga borden. Jag har vart uppe och nosat på 0,5/1 dollars/euro borden med hyggliga resultat, har även kört 1/2 dollar det har vart drömdagar där med 100-200 dollar plus sedan har man trillat ner 100 dollar dagen efter.

 

Jag har kontinuerligt plockat ut pengar från mitt pokerkonto. Det kanske är dags att trappa ner på det och försöka bygga upp ett bankroll. För tillfället har jag 130 euro på mitt konto hos unibet. Jag har hela tiden tagit ut allt över 60 euro. Även om inte detta låter mycket för de som drar in storkovan på detta forum så har det vart en gladeligen mottagen extainkomst för familjekassan hemma =).

 

Jag vet att jag kan hantera 1/2 euros borden utan problem, det jag är mest orolig för är svängningarna som man inte kommer undan. Sedan har jag inte lirat så länge. Bör jag stanna kvar 2-3 månader till i gråzonen bland tomtarna på 0,25/0,50 euros borden.

 

 

Skall jag sätta upp ett mål att vid 300 euro så kan jag byta bord osv. Hur har ni gått till väga förr eller senare måste man ta sig uppåt om man vill åt lite större pengar.

 

Empa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kubo. Tack för det snabba svaret. Har faktiskt läst igenom den posten innan. Jag är lite mer nyfiken på hur folk håller sig till de nämna limitarna för bankroll. 300 gånger bb osv. Det tål att tilläggas att jag enbart spelar fixed då jag känner mig bekvämast samt har mest kontroll över pengarna (svängningarna) i det.

 

Som sagt är lite nyfiken på hur snabbt folk har avancerat. Jag har spelat 4:a månader, de två sista månaderna har jag inte behövt sätta in något mer på diverse pokerkonton utan istället kunnat plocka ut pengar från pokern. Jag har samlat på mig en del erfarenhet genom forum samt mycket spelande på de lägre limitborden. Posten kanske verkar lite luddig. Vi alla måste ha börjat någonstans, hur länge har ni spelat och på vilken nivå sitter ni nu? Självklart är detta väldigt individuellt. Men tror många är intresserad av att veta hur en raketkarriär inom pokern har tagit sin början.

 

För min egen del räknar jag inte med att satsa på pokern utan detta är en kul hobby och lite extra inkomst bredvid arbetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Plockar bort den citerade originalposten - Johan*

 

Hur var det när du spelade på 1/2 borden? Satt du med andan i halsen och var rädd för att förlora mkt pengar när någon höjde? Kände du att du inte riktigt vågade göra den där tre-betten för att du var rädd för att investera för mkt i potten? Vågade du betta value på rivern med ditt andra par när du "visste" att motståndaren satt med tredje paret? Kort sagt, känner du dig mentalt förberedd att gå upp i nivå?

 

Rädsla är en enormt begränsande faktor i poker och spelar man på för hög nivå och känner sig obekväm med bett-storleken spelar man oftast suboptimalt. Känner man sig rädd för att göra det där pottbettet på turn för att det är för "dyrt" ska man gå ner i nivå tills man klarar det, detta oavsett hur stor bankrulle man har.

 

Så jag tycker du ska känna efter, du har ju definitivt bankrulle att klara både 0,5/1 samt 1/2 utan problem och funkar ditt spel på 0,25/0,5 nivån så fixar du 1/2, finns lika många tomtar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelarna är garanterat tomtiga på 1-2 nivån också, det är inte så ovanligt att hitta tomtiga bord på 10-20 heller så du oroar dig definitivt för mycket om du tror att du kommer stöta på mycket skickligare motståndare på 1-2.

 

Även om poker bara är en hobby för dig så bör du definitivt flytta upp så fort du känner dig bekväm, orsaken är att din vinst ökar drastiskt när du hoppar upp i nivå. Exempelvis så räcker det ju med 0,5BB/100händer på 1-2 för att motsvara 2BB/100 händer på 0,25-0,5, och det finns inte en chans i helvetet att dina motståndare är fyra gånger bättre på 1-2.

 

Hur mycket pengar du behöver beror helt på din relativa skicklighet samt hur risktolerant du är. Eftersom motståndet vanligtvis är mycket mjukt på den här nivån så fungerar 300BB säkerligen som en utmärkt buffert för dig, men det går inte riktigt att säga om du inte samlar ihop konkret data. Specifikt din BB/100 h samt din standardavvikelse per 100/h, alternativt kan du ta måtten per timme istället men det är inte alls lika informativt.

 

Vinden nämner också att det är oerhört viktigt att du är bekväm med insatserna, så du kan ju gradvis växla upp till en högre nivå. Alltså huvudsakligen spela på en limit du är van vid och då och då hoppa upp till din nästa tilltänkta limit, det går ganska fort att bli avtrubbad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är att jag är obekväm med insatserna. För tillfället lirar jag på unibet och av någon anledning är potterna på 0,25/0,50 borden som jag sitter på lika höga som de på 0,5/1 euros borden. Har gått ungefär 800 euro plus på de borden den här månaden. Detta är utan överdrift för har stenkoll på utbetalningsstatistik osv. Då har jag dock spelat 4-5 timmar de flesta dagarna under månaden.

 

Vid ett tillfälle låg jag back 60bb och det är den största svängningen jag haft där. Jag tror fortarande problemet ligger mentalt. Jag tycker man får lägga in för mycket i potten. Kan också bero på att det knappt finns några 10 mannas bord med limit 0,5/1-1/2 euros bord på unibet som är aktiva.

Då man sätter sig på ett 6 manna bord och är van vid 10 manna så rullar pengarna iväg snabbare.. Man kastar kort och betalar blinds.

 

Jag hade en riktigt dålig dag på betson för ca 2 månader sedan då jag förlorade nästan 100 dollar under en dag (1/2 dollars bord). Detta var på ett 5 manna bord och jag hade en sån där dag då man förlorade på alla kort... AA mot 53 osv.... efter det har jag gått tillbaks till de låga borden och försöker hålla mig till 10 manna bord.

 

Det går bra på de låga borden.. men samtidigt vet man att man måste avancera uppåt för att komma åt de större pengarna.

 

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag är också nyfiken!

 

Själv har jag spelat på 0.25/0.5 $ NL 10-mannabord på Prima ett tag nu. Är en konstant vinnare och går stadigt framåt. Tycker inte jag spelar särskilt bra, utan rätt straightforward och det lönar sig. Snor en del blinds och bluffar rätt ofta om jag höjt utan att träffa, spel som är lönsamt verkar det som.

 

Jag funderar på att hoppa till 0.5/1 $ nu, men är lite skraj. Inbillar mig att spelarna där åtminstone inte är lika stora tomar som på 0.25/0.5. Själv anser jag mig åtminstone inte vara en megatomte som de flesta som jag spelar mot, och givetvis spelar jag hellre mot idioter än mot de som åtminstone har lite koll. Sämsta möjliga motstånd = bra för rullen.

 

Vad tycker ni andra som hoppat upp en nivå? Hur har det känts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat lite 0,5/1 NL idag...tycker skillnaden mot 0,25/0,5 faktiskt är betydande. Betydligt mer raisande pre-flop och även en hel del re-raisande pre-flop, något jag är ovan vid från den lägre nivån. Dessutom verkar spelarna mer synbenägna då de tror att man bara har en halvbra hand. Tycker jag kan köpa massor av potter på den lägre nivån, här var det bara pengar i sjön att försöka sno någon pott....blev riktigt avskräckt faktiskt...

 

Tror nästan det är mer lönsamt att spela mot tomtarna på 0,25/0,5....Någon som håller med? Eller finns det fiskar på 0,5/1 någon annanstans än på Prima?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

mbman,

jag håller också på med den där resan. (Går mer och mer över till 1/2 FL).

 

Jag tycker att både de som hävdar att motståndet skiljer respektive inte skiljer sig åt på de här låga nivåerna har rätt.

 

Min rekomendation är att du kliver upp till 0,5-1 genom att spela på Party-nätverket. För motståndet där skiljer sig inte jämfört med 0,25-0,5 på t ex Betson, Unibet. Troligtvis för att lägsta nivån på Party är just 0,5-1.

Dessutom får du lite extra säkerhet om du nyttjar bonusarna. (Som jag antar att du inte gjort). Om Empire/PokerOffice-erbjudandet är kvar så rekomenderar jag varmt att hoppa på det. Då kan du se om du förlorar pga oflyt eller dåligt spel.

 

Edit: Såg nu att du spelar NL. well, well sorry :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...