Gå till innehåll

NLT - Högt par i sb mot shortstack plus normalstack


Recommended Posts

Har en situation här under som jag inte alls vet hur man ska spela optimalt. Har just satt mig på bordet så ingen read. Skulle vara tacksam om ni kan ge lite tips på hur man spelar denna hand optimalt.

 

Players:

fluuken (EUR 77,08 in seat 1)

bryst (EUR 19,75 in seat 2)

Hero (EUR 100,90 in seat 3)

EL_HEFE (EUR 155,15 in seat 4)

Fetkamsen (EUR 106,75 in seat 5)

Caddy87 (EUR 98,50 in seat 6)

 

Dealer: bryst

Small Blind: Hero (0,50)

Big Blind: EL_HEFE (1,00)

 

Hero was dealt: Qh - Qd

 

Fetkamsen Raise (4,00) UTG raise brukar innebära bra händer.

Caddy87 Fold

fluuken Fold

bryst All-In (19,75)

Shortstack som går all in kan innebära vad som helst och med stor sannolikhet är han underdog mot mig.

 

Hero Call (19,25)

Tror jag leder mot shortstacken men frågan är hur stark UTG raisaren är? Om jag trycker all in för att isolera mig så tror jag att jag bara får syn av AA/KK. Jag väljer att checka för att ha möjlighet att komma ifrån handen om UTG trycker plus att jag gott kan lägga ner min hand vid överkort på floppen som shortstacken kan ha träffat. Bra eller dåligt?

EL_HEFE Fold

Fetkamsen Call (15,75) En blixtsyn kommer.

 

Flop Js - 8c - Jc

 

Hero Check Vet fortfarande inte vart jag står så jag checkar för att se vad Fi gör.

 

Fetkamsen Bet (50,00)

Ett rejält bett kommer och frågan är om nån spelar AA/KK på det viset? Tycker personligen han borde ha tryckt preflop med dessa händer om han inte vill locka in mig i potten?

 

Hero ? Vad göra då floppen inte skrämmer mig nämnvärt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad sägs om en höjning efter shorten går allin?

försöka isolera dig samt ta UTG raisarens pengar som han lagt in.

 

endast AA bör kunna syna där då.

 

Och givetvis KK också.

 

En höjning före floppen kan vara bra. Prova kring 35 eller så. Då ska ju UTG-raisaren släppa allt utom AA och KK tycker man. Som Djens sagt. Du är iofs väldigt väldigt commited då. Men du har då en chans att släppa handen om du vill och orkar! :) Bara ett alternativ till syn pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad sägs om en höjning efter shorten går allin?

försöka isolera dig samt ta UTG raisarens pengar som han lagt in.

 

endast AA bör kunna syna där då.

 

Ja nu har jag just börjat lira 6manna så man ska ju värdera sina händer högre här men om jag höjer då blir jag ju potcomittad och måste syna ner UTG. Eller tycker du att jag kan lägga ner handen om jag höjer upp till 40 euro och sedan får en all in mot mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bäst att klistra in hur jag spelade handen även om det egentligen är oväsentligt. Tur i oturen att jag gjorde fel beslut i just denna specifika situation visade det sig. Valde att folda floppen just av anledningen att det är ovanligt att nån bluffar en tom sidopott.

 

Hero Fold

Fetkamsen Payback (50,00)

 

Turn Js - 8c - Jc - 5d

River Js - 8c - Jc - 5d - Kc

 

Fetkamsen shows: Ac - Ks (two pairs, kings and jacks)

bryst shows: Qs - Tc (a pair of jacks)

 

Fetkamsen wins: EUR 57,25 (with two pairs, kings and jacks)

Rake: EUR 3,00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bäst att klistra in hur jag spelade handen även om det egentligen är oväsentligt. Tur i oturen att jag gjorde fel beslut i just denna specifika situation visade det sig. Valde att folda floppen just av anledningen att det är ovanligt att nån bluffar en tom sidopott.

 

Hero Fold

Fetkamsen Payback (50,00)

 

Turn Js - 8c - Jc - 5d

River Js - 8c - Jc - 5d - Kc

 

Fetkamsen shows: Ac - Ks (two pairs, kings and jacks)

bryst shows: Qs - Tc (a pair of jacks)

 

Fetkamsen wins: EUR 57,25 (with two pairs, kings and jacks)

Rake: EUR 3,00

 

Ouch. Bara att stortilta och gå vidare. Tycker det är rätt att folda när han bettar, men problemet är ju att du bjuder in honom till att slänga iväg ett konstigt bet eftersom du spelar så passivt. Givet att du synar preflop tycker jag nog att du borde betta ut på floppen. Hans syn pre borde ju rimligtvis tyda på att han inte har AA eller KK. Om han raisar på floppen får du väl kasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Djens. Han kan och bör ju spela stenhårt på position efter floppen och då spelar du i princip QQ enbart för att träffa triss, det känns inte så hett. In med degen preflopp. Har han AA/KK och synar är det bara att beställa klonken på turn :)

Killen har höjt en gång UTG, varför skulle han ha AA/KK och varför skulle man inte vilja ha värde av hans 22-JJ, SC, Axs och annat han höjt därifrån med?

 

Han har inte implicita odds att lira de händerna för 20% av sina marker så man tjänar ju på att han spelar dem. Särskilt som hans semibluffar med färgdrag och liknande är tämeligen värdelösa för honom. Ok, antagligen synar han bara med typ AK och 99+, men det är händer man vill ha värde av.

 

Ställer man så ger man honom inte möjlighet att göra bort sig genom att spela exempelvis TT.

 

Om man inte har någon koll på motståndaren så ska ju degen in på den floppen, iom att potten är stor och han mycket väl kan ha en sämre hand. Eftersom det är lite svårt att representera en semibluff här så är nog CR bättre än att beta ut.

 

Motståndaren kan ju såklart ha AA/KK och i så fall tycker jag han har spelat dem helt ok. Finns ju ingen anledning till alltid dega in med de händerna preflopp när det finns en annan 100bb stack med en stark hand som kan få mycket svårt att släppa när det bara kommer underkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...