Gå till innehåll

NLT - All-in med färgdrag post-flopp?


jackbalsam

Recommended Posts

Oftast när jag postar HH's här då brukar det vara händer jag förlorat, men nu tänkte jag göra ett undantag och posta en hand jag vann.

 

Detta var vid ett 0.5/1-bord NL 6manna. Sitter i BB och blir tilldelad Q :club: 9 :club: .

 

UTG raisar direkt minimum raise till $2. All synar utom en vilket gör att jag får helt okej odds att limpa från BB.

 

UTG har en stack på $108, jag lite drygt $130.

 

Floppen kommer perfekt:

9 :diamond: 3 :club: 7 :club:

Högsta paret och färgdrag. Potten är nu på $10.

 

SB chackar och jag bettar $8, inte riktigt pott men jag spelar mest för mitt drag så jag bettar lite mindre än pott.

UTG som raisat preflop raisar mig direkt med $16, $8 till för mig att syna. Alla foldar fram till mig.

 

I det har jag pottodds på 8/38 eller lite bättre än 1/5 på att syna för mitt färgdrag.

 

Till saken hör att jag hade spelat väldigt aggressivt vid det här bordet och köpt väldigt många potter. Tänkte att UTG möjligtvis hade ett överpar och ville sätta mig på plats. Bestämde mig för att semibluffa all-in för att ge honom någonting att fundera på. UTG synar.

 

Han visar ett par i ess (ett av dom klöver) vilka han har mes-spelat preflop enligt mig (hade han raisat ordentligt pre-flop hade jag släppt min mediokra hand illa kvickt).

 

I alla fall, turn kommer A :diamond: vilket ger honom triss i ess, men river kommer 10 :club: , vilket gör att jag drar ut honom med min färg.

 

Tycker ni att jag gjorde rätt som ställde in postflop eller hade ni spelat på ett annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart en intressant hand, vid första ögonkastet tycker jag att potten känns lite för liten och Qc är lite väl svagt som sidokort för att en all-in ska kännas klockren. Now for some Pokerstove Fu.

 

För att göra en enkel uppställning över problemet:

 

UTG blixthöjer minibeloppet, jag antar att det representerar ordentligt med styrka och när han sedan minihöjer dig rätt in i stort fält kan vi vara ordentligt säkra på att så är fallet. Sålunda säger vi att din motståndare har AA-JJ, 99 eller AcKc.

 

Potten är på 34 och du skickar in resten av din stack vilket innebär att du riskerar 98 för att få 34 och din motståndare får odds på 90:132 eller ~1:1,47.

 

Om vi nu förutsätter att din foldar QQ och JJ samt syna med resten av sina händer så får du följande EV på en all-in:

 

12/23 av tiden så vinner du 34 när din motståndare lägger sig.

 

10/23 av tiden så hamnar du all-in mot AA-KK eller 99. De gångerna snittar du en förlust på cirka $1, antagligen runt $3 om man tar hänsyn till raken.

 

1/23 av tiden så hamnar du all-in mot AcKc och då snittar du ~23,7.

 

Ditt viktade snitt blir således: 12/23*34-10/23*3+1/23*23 ~ 17,4.

 

Alltså tjänar du i snitt ungefär $17 varje gång du gör det här movet mot en motståndare som kan förväntas ha den handdistributionen jag beskrev samt folda QQ och JJ.

 

Om vi ändrar förutsättningarna så att din motståndare synar med QQ och JJ så blir ditt EV följande:

 

22/23 av tiden så hamnar du all-in mot AA-JJ eller 99, och du snittar då runt $9.

1/23 av tiden så hamnar du all-in mot AcKc och du snittar då $23.

 

Det viktade snittet blir då: 22/23*9+1/23*23 ~ 9,6

 

Om din motståndare är lättläst och kan förväntas ha antingen KK eller AA samt alltid syna med dessa händer blir ditt snitt helt enkelt ~$9 om man tar hänsyn till raken.

 

Som synes så är en all-in +EV i alla dessa situationer, även om det kanske var betydligt mindre än vad du väntat dig. Om du kan tjäna mer pengar genom att istället syna är väldigt motståndarberoende och beror till stor del hur han kan förväntas reagera på färgen eller möjlig triss (Q:et har ju fördelen att ingen väntar sig tvåpar i det läget och det kommer heller inte möjliggöra stege eller färg på turn).

 

Din ideale motståndare här vore ju någon som tydligt var märkt med AA samt skulle slöspela dessa till river och inte alls respektera en möjlig färg. Mot en sådan motståndare vore det nästan säkert bättre att bara syna och lägga ned på rivern om du inte förbättrat. Mot någon som var lite mer rimligt aggressiv, svårläst, eller ovillig att betala är det bättre att ställa in direkt.

 

P.S. Orsaken till att jag separerar AcKc från de andra synhänderna är att pokerstove inte låter en särskilja specifika färger när man ställer upp en handdistribution, vilket innebär att AsKs skulle räknats med i ditt EV. Ren och skär lathet med andra ord. Jag var också rätt slarvig med att applicera raken konsistent, om du orkar kan du göra om beräkningarna och helt enkelt plocka bort $3 från varje pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...