Gå till innehåll

NL - Vad göra med AK mot re-raise preflop?

Recommended Posts

Postad

Sex spelare vid bordet.

Både du och fi har 100*BB.

Du har precis satt dig vid bordet och har ingen koll på någon av spelarna.

UTG foldar.

Du höjer 4*BB.

Snubben efter foldar

Fi på knappen re-raisar till 8*BB.

SB och BB foldar.

Hur gör ni i det här läget? Jag tycker det är en skitjobbig situation eftersom fi har position på mig och har en lika djup stack...

* Gissar NL :) - QoS *

Postad

Antingen ta en flopp och hoppas på bra träff, men visst kan det va farligt eftersom hans mini-reraise indikerar en monsterhand. Eller så kan du testa med att slå om preflop och trycker han då till igen är du (troligtvis) slagen och kan kasta. Men nu är jag fel person att svara på detta då jag till 95% spelar turneringar och där läget troligtvis hade varit ett helt annat.

Postad

En av situationerna jag också hatar, svårspelad. Jag brukar spela den efter read för det mesta, är spelaren aggressiv och lös så reraisar jag oftast men är han tight så kan jag syna och ta en flop.

Dessutom spelar suited eller inte stor roll i vad jag gör.

Postad
En av situationerna jag också hatar, svårspelad. Jag brukar spela den efter read för det mesta, är spelaren aggressiv och lös så reraisar jag oftast men är han tight så kan jag syna och ta en flop.

Dessutom spelar suited eller inte stor roll i vad jag gör.

Håller med om att det är svårt. Men det jobbiga med att ta en flop är att A och K dödar action vs QQ och JJ ganska mycket tycker jag :/. När man får action är man ju slagen eller splitar mestadels. Detta är dock på 10-max där jag tycker att re-raisear inte förekommer ofta och oftast innebär AK, AA-JJ. Kanske är annars på 6-max?
Postad

Rätt eller fel, jag trycker nio av tio ggr där.

Har oddsen för att dra ut underpar, kungar är inte oslagbara, AQ inte alls otänkbart, inte heller AJ. Enda handen som jag är riktigt rädd för är AA.

Läget är utmärkt tillfälle att skapa sig en bra tableimage.

(Vi pratar väl 5-6 max?)

Postad

Jag trycker in 96 för att förutom att vinna 12,5bb förhoppningsvis osynat även vinna RESPEKT och FRUKTAN ;)

Nästa gång nån höjer mig så där respektlöst vet jag att dem sitter på en stark hand. Då kan jag syna och SPELA handen.

Postad

Att han miniraisar visar bara att han är en idiot och inget annat. Att göra det med t ex AA är rena självmordet.

Att folda är självklart inte aktuellt mot en så mesig höjning. Jag skulle syna och checkhöja honom när jag träffar. Vet jag inget om honom så checkfoldar jag om jag missar, förutsatt att han inte gör en lika fjollig bet på flop.

Postad

Vad gör ni mot ett större raise på ett fullbord då? Tycker att det är en riktigt jobbig situation och lägger den oftast numera om jag inte har någon read. I alla fall på lowstakes är den vanligaste handen för re-raise AA/KK och har de något annat dödar A eller K oftast all action. Om de däremot har AA/KK är det stor risk att man förlorar hela eller en stor del av stacken.

Å andra sidan känns det lite vekt att lägga en så pass stor hand, men med >100bb i stacken är det väl inte värt att ta reda på var man står?

Däremot i turneringar med mindre stackar och aggressivare spel är det oftast en solklar all in IMO.

Postad

Svaret beror på om AK är suited och i större utsträcking på vilken nivå det spelas på. På micronivå betyder det bara att det är micronivå medan det på högre nivå allt oftare finns ett syfte med reraisen.

BTW så är det inte riktigt minireraise, just sayin'.