Gå till innehåll

När ska jag säga till min spelberoende bror?


mattias552

Recommended Posts

Kan det inte vara så att han egentligen visst vet att det går dåligt och att han förlorat för mycket pengar, fast han kan inte låta bli att spela ändå? Och att han tänker att det nog kanske börjar gå uppåt snart?

 

Om det är på det viset så är det ju bara att han inte vill att andra ska veta hur mycket han stoppat in. Och skulle man ta upp det med honom kanske han skulle kunna lugna sig just eftersom han inte kan hålla det för sig själv längre.

 

Jag tycker du ska hitta på en vit lögn om varför du gick in med hans lösen, och säga att du råkade se att det var ganska mycket pengar. Och sen ta det därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak är säker och det är att du måste sköta snacket väldigt snyggt med tanke på att du varit inne och tjuvkollat. Han lär lacka ur oavsett vad då han kan använda det mot dig.

 

Nu vet jag inte varför du var inne och tjuvkollade men med ursäkten att du var orolig eller kände ansvar då du lärt upp honom borde fungera om brorsan är sansad.

 

Sen vet jag inte hur du kommit fram till att han är spelberoende för det går absolut inte att utläsas ur inlägget? Du skall vara väldigt försiktig när du använder diagnoser.

 

De summor han spelar bort är ju inte så stora förutom en månad även om han är kock. De tjänar väl hyvsatt dessutom. Det verkar väl i och för sig som det eskalerat på sistonde.

 

De känns mera som han är i farozonen för spelberoende. Fortsätter han så där så kan det gå illa.

 

Jag tycker du skall prata med honom nu. Gör det lättsamt allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i början, första 1-2 månaderna förlorade jag också några tusenlappar på pokern, kanske tom upp mot 10 000kr

 

hade nån sagt att jag vart spelberoende då hade jag lackat totalt

 

sen blev jag bättre och började vinna riktigt fina pengar, dock hade jag extremt mkt tid på dagarna att ägna åt pokern som han inte har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tråkigt att höra din bror kan vara spelberoende.

Visst, pokern kan vara svår att lägga ifrån sig när man väl börjat. Så var även jag. Dock sätter jag en maxlimit på vad jag får förlora innan jag stänger ner pokerklienten.

 

Och byta lösenord hjälper nog inte. Då skaffar han sig bara en ny användare på något annat pokernät. Inte så svårt.

Ring och prata med spelberoende-linjen. (http://www.spelberoende.se) hur du kan gå tillväga.

 

Jag har också småbarn, så jag kan tänka mig det inte är bra att spela bort flera tusen i månaden på poker.

 

Jag prioriterar min sambo och min unge mer än ett par kort.

 

Ställ han mot väggen och fråga hur pokern går, eller sammankalla hans familj så de sitter vid bordet samtidigt och får lyssna.

I Värsta fall får väl socialen kopplas in och det vill han nog inte.

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar han har utöver sitt kockjobb. Men som du säger så tjänar han inte så bra?

 

Well.. Lycka till.

 

/Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är ju inte som att det måste vara antingen eller. Antingen är man redo för socialen eller så är det de första månaderna av en mycket lukrativ pokerkarriär. Det kan ju bara vara så att han är småkass men blir trollbunden av spelet och därför förlorar mer pengar än han egentligen själv tycker borde vara okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

 

Ställ han mot väggen och fråga hur pokern går, eller sammankalla hans familj så de sitter vid bordet samtidigt och får lyssna.

I Värsta fall får väl socialen kopplas in och det vill han nog inte.

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar han har utöver sitt kockjobb. Men som du säger så tjänar han inte så bra?

 

Well.. Lycka till.

 

/Jimmy

 

Ehh nu lackar jag ur. Gör inte som denna person säger för det är ren idioti. Men det tror jag du fattat själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

 

Ställ han mot väggen och fråga hur pokern går, eller sammankalla hans familj så de sitter vid bordet samtidigt och får lyssna.

I Värsta fall får väl socialen kopplas in och det vill han nog inte.

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar han har utöver sitt kockjobb. Men som du säger så tjänar han inte så bra?

 

Well.. Lycka till.

 

/Jimmy

 

Ehh nu lackar jag ur. Gör inte som denna person säger för det är ren idioti. Men det tror jag du fattat själv.

 

Tråkigt nog så tror jag att den som skrev inlägget ovan menar allvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

 

Ställ han mot väggen och fråga hur pokern går, eller sammankalla hans familj så de sitter vid bordet samtidigt och får lyssna.

I Värsta fall får väl socialen kopplas in och det vill han nog inte.

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar han har utöver sitt kockjobb. Men som du säger så tjänar han inte så bra?

 

Well.. Lycka till.

 

/Jimmy

 

Ehh nu lackar jag ur. Gör inte som denna person säger för det är ren idioti. Men det tror jag du fattat själv.

 

Håller med. Väldigt dumt att dra ihop hela familjen och få honom att känna sig antingen som en skyldig eller som ett offer. Tänk dig in i situation där ett syskon har samlat hela familjen för att diskutera dina "problem" - brorsan kanske tycker att du dricker för mycket eller att du börjar bli tjock eller vad som helst. I den situationen slår man bakut, blir förbannad och knappast sporrad att ta tag i sina problem (om det nu är ett problem). Över huvud taget tycker jag att det är onödigt att blanda in fler i det här än er två, i det här stadiet. Snackar du med hans sambo kommer han bara att känna att du har gått bakom ryggen på honom ännu mer (du har ju redan gått bakom ryggen på honom genom att logga in på hans konto). Om du ska kunna hjälpa honom måste du vinna hans förtroende och du ligger redan lite back på den fronten efter att ha "spionerat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i samma sits med en polare och det är skitsvårt.. OM, jag säger OM han nu är på väg att bli spelberoende(SB)/jagar sina förluster kan jag lova dig att han kommer sitta där med dig, säga att du har rätt o s v sen när du tror allt är ok så fortsätter han i smyg.. för om han är SB kommer suget vara så starkt.. personer som inte har varit där kan inte föreställa sig vilka sjuka saker man intalar sig för att rättfärdiga att man borde spela.. bara lite.. sen har du ett problem till.. om du talar om att du varit inne på hans konto kommer han garanterat byta lösen och sen har du inte en aning om hur mycket han spelar..

Jag tror det är bättre du kommer med förslaget att ni ska lira ihop någon lördagskväll på hans konto då givetvis.., sen kan du ju alltid "råka" se vad du sett och på så sätt undviker du kanske lite bättre att bli ovänner..?

 

Lycka till/Neo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med psykologen och dom andra. Inte fan ska han känna någon skam över det han gjort, det var ett mindre bra felsteg men slutar han direkt så kan han gå rakryggad ur situationen. Ingen förutom du och han behöver ens ha en aning om att han spelat bort lite pengar och kanske har lite problem med spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror de flesta här har ungefär lika stor begär som honom efter att spela poker. Man älskar ju kicken och på det sätt spelet konsumerar en. Sen är det ju bättre om man går plus än minus, och går man för mycket minus måste man ju försöka gå ned i nivå eller lägga av/skära ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mitt bästa tips är att du försöker umgås så mycket som möjligt med honom utan att vara påträngande. Vet inte vilka gemensamma intressen ni har men ni kan alltid bjuda över honom på middag eller andra tillställningar. Alla har vi ett behov att prata av oss och spelberoende vill gärna prata av sig, men de känner ett behov att sitta kvar framför burken och försöka vinna tillbaka pengarna. Att ställa direkt ledande frågor angående poker till en potentiell spelmissbrukare är lika dumt som att ge pengar till en alkoholist! Har man börjat hamna i skiten blir man lätt en skicklig på att lura och ge skenet av framgång.

 

Få saker är så underskattade som värdefulla promenader eller liknande. Samtidigt som det är bra för pokerspelandet så rensar det hjärnan och inbjuder till samtal. Visa att du finns där för honom och att du gärna hjälper honom om han stöter på utmaningar. Dra gärna paraleller i ditt eget liv där han ställt upp för dig.

 

Sen tycker jag du aldrig mer ska kolla av hans konto. Det gör varken att du eller han kommer att må bättre. Tvärtom så kommer han må bättre om du inte vet eller kommer få veta hur det går.

 

Ps! Hamnade själv lite i skiten när jag blev nonchalant efter en lång tids framgång, men mina bröder var där för mig och jag lättade på mitt betungande samvete. Så det funkar! Jag vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ställ han mot väggen och fråga hur pokern går, eller sammankalla hans familj så de sitter vid bordet samtidigt och får lyssna.

I Värsta fall får väl socialen kopplas in och det vill han nog inte.

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar han har utöver sitt kockjobb. Men som du säger så tjänar han inte så bra?

Håller med, förmodligen den dummaste lösning jag någonsin läst. sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...