Gå till innehåll

Undvika personlig vendetta?


olalun

Recommended Posts

Hejsan!

 

Har märkt av ett problem i mitt spel som jag tidigare inte hade. Spelar för det mesta på Party och har en trevlig buddylist som jag försöker använda mig av. Försöker hitta spelare som genererar mkt action. Problemet är ju att man rätt ofta blir utdragen av dessa, även som stor favorit. Vid dessa tillfällen gäller det ju att inte tilta, utan att bara nypa sig själv i låret, reloada och eventuellt skriva nh i chatten.

 

Problemet på sistonde är att jag blir för personlig efter dessa utdragningar och förmodligen spelar lösare. Vill ta tillbaka pengarna från fisken så fort som möjligt och med för många marginella händer. Tänker typ: "kan han dra ut med en fyraoutare, så kan väl jag med...". Detta tankesätt är ju helt åt h-vete och förvandlar ju mig själv till hajföda!

 

Detta var inget stort problem tidigare. Givetvis har det även att göra med om man är i en bra eller dålig period. I en bra period är det ju mkt lättare att bara skratta åt utdragningarna. I en dålig, så blir det lätt att man lackar ur på fisken. Vill undvika detta och fortsätta mitt tidigare så framgångsrika spel!

 

Jag undrar om någon har några bra tips till att inte ta det för personligt och hur man ska behålla lugnet och fortsätta spela sin bästa poker?

 

 

Mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk istället att när du nu börjar bli personlig efter utdragningar efter utdragningar..är att när DU vinner så är det säkert någon annan som känner exakt likadant,men det tänker ju inte du på eller???

 

Själva grejen är att du känner dig som ett "offer" när just du förlorar....

 

 

Försök tänka att man har sina svackor emmelanåt..eller så är det helt enkelt bättre spelare du spelar mot.

 

BYT BORD eller ändra taktik!

 

En viktig regel i poker är:"Don´t take it personal,kiddo-It´s just a game"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till att det brukar vara bäst att byta bord om man börjar tilta på nån enstaka spelare.

 

Det är bara näst bäst. Bäst är att sluta spela poker.

 

Allvarligt talat fattar jag inte det här med tilt. Hur kan man tilta när man har spelat rätt? Alla normalbegåvade människor fattar ju att man inte kan vinna alla potter man är favorit i.

 

Se till ditt spel, inte resultat. Det är ju ration bra beslut kontra dåliga beslut som är viktig, resultat är bara missvisande på kort sikt. Har du spelat handen rätt ska du vara nöjd, oavsett vem som vann potten. Klarar du inte det ska du inte spela poker.

Har du spelat handen fel och vunnit ska du skämmas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du spelat handen fel och vunnit ska du skämmas

 

Nej, det är ju då (iaf vid livespel) som man ställer sig upp, skriker "klooooonk" och hånar motståndarens jättedåliga klonkarskills, samt hånar honom för något annat helt orelaterat, typ hårfärg eller sättet han stirrar på riverkortet som två-outade honom på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att det som kan vara roten till det onda många gånger kan ligga i undertryckt aggression mot något annat som kan ha hänt. Man kan reta sig på chefen(om man har något jobb och inte är proffsspelare) eller någon "vän" som retat upp en...Då är man mer känslig för andra störningar såsom utdragningar.

 

Själv tar jag några minuters break, tar en kopp kaffe och kavlar upp ärmarna och suger i igen...

 

En kompis till mig som är yrkesspelare sätter upp en gräns för varje kväll.

Förlorar han mer än ett visst belopp per kväll så slutar han helt den dagen och vilar tills nästa dag.

 

Man måste ju också komma ihåg att dessa torskspelare MÅSTE bli uppmuntrade ibland och vinna på skitkort. Annars så tröttnar de ju och slutar...och pokern behöver deras pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju då (iaf vid livespel) som man ställer sig upp, skriker "klooooonk" och hånar motståndarens jättedåliga klonkarskills, samt hånar honom för något annat helt orelaterat, typ hårfärg eller sättet han stirrar på riverkortet som två-outade honom på!

 

Ja just det, förlåt. Jag glömde att 95% av alla pokerspelare är idioter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju då (iaf vid livespel) som man ställer sig upp, skriker "klooooonk" och hånar motståndarens jättedåliga klonkarskills, samt hånar honom för något annat helt orelaterat, typ hårfärg eller sättet han stirrar på riverkortet som två-outade honom på!

 

Ja just det, förlåt. Jag glömde att 95% av alla pokerspelare är idioter :)

 

Fritt hån är ju 90% av charmen med dealer's choice-spel, ska utnyttjas maximalt för att få motståndare i maskin, blir helt enkelt roligare spel om någon mer än jag säger "pott" på varje gata...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till att det brukar vara bäst att byta bord om man börjar tilta på nån enstaka spelare.

 

Det är bara näst bäst. Bäst är att sluta spela poker.

 

Allvarligt talat fattar jag inte det här med tilt. Hur kan man tilta när man har spelat rätt? Alla normalbegåvade människor fattar ju att man inte kan vinna alla potter man är favorit i.

 

 

Om han ser strikt rationellt på det har du naturligtvis rätt. Det finns inget skäl att bli förbannad på någon enstaka spelare eller bli arg över någon enstaka förlorad pott.

 

Nu är det ju dock så att många duktiga pokerspelare har enorma vinnarinstinkter och med detta brukar följa att man är en rejält "dålig förlorare". Jag tror att denna instinkt att "hata att förlora" är en förutsättnig för att bli riktigt duktig.

 

Så man behöver inte sluta spela poker för att man blir förbannad eller upprörd när man förlorar en pott. Du behöver bara hitta ett sätt att hantera det så att det inte påverkar ditt framtida spel.

 

Personligen (jag hade ganska grava tiltproblem i begynnelsen av min karriär), så löste det sig med tiden. När man spelat ett antal 100k händer så har man sett det mesta och bryr sig inte så mycket längre. Ser du också till att spela på en nivå där du har en väldigt liten del av din BR på bordet hela tiden kommer det kännas mindre otrevligt de gånger du blir rejält utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju dock så att många duktiga pokerspelare har enorma vinnarinstinkter och med detta brukar följa att man är en rejält "dålig förlorare". Jag tror att denna instinkt att "hata att förlora" är en förutsättnig för att bli riktigt duktig.

 

Det är en viss skillnad på att hata att förlora och att bete sig som ett spädbarn som inte fått mat på fyra timmar.

 

Jämför Doyle Brunson, som nog de flesta håller med om är en av världens absolut bästa pokerspelare, alla kategorier, med Phil Hellmuth som är bra på NLT-turneringar och inte så mycket annat. Bäbismentalitet tar helt enkelt fokus från det som är viktigt, vilket gör att Phil aldrig kommer bli en lika komplett pokerspelare som filbunkslugne Doyle.

 

Har du nånsin sett Phil Ivey skrika ut sin frustration över en förlorad pott? Tycker du Tony G är en bättre spelare bättre än Ivey?

 

Hata att förlora är bra men man måste kunna kanalisera sin ilska över förlusterna på nåt annat än poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är pissigt när man loosar massa cash på att någon firre drar ut en. Speciellt när man inte är så korkad själv och spelar 500% fler händer. Fast grejen är ju den att man tjänar mer på det i längden. :) Visst, han vinner ett inköp av dig, men du kommer förmodligen vinna två av honom. Försök tänka så - även om inte jag gör det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju då (iaf vid livespel) som man ställer sig upp, skriker "klooooonk" och hånar motståndarens jättedåliga klonkarskills, samt hånar honom för något annat helt orelaterat, typ hårfärg eller sättet han stirrar på riverkortet som två-outade honom på!

 

Ja just det, förlåt. Jag glömde att 95% av alla pokerspelare är idioter :)

 

Och följaktigen är 95% av medlemmar på denna forum idioter.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till att det brukar vara bäst att byta bord om man börjar tilta på nån enstaka spelare.

 

Det är bara näst bäst. Bäst är att sluta spela poker.

 

Allvarligt talat fattar jag inte det här med tilt. Hur kan man tilta när man har spelat rätt? Alla normalbegåvade människor fattar ju att man inte kan vinna alla potter man är favorit i.

 

Se till ditt spel, inte resultat. Det är ju ration bra beslut kontra dåliga beslut som är viktig, resultat är bara missvisande på kort sikt. Har du spelat handen rätt ska du vara nöjd, oavsett vem som vann potten. Klarar du inte det ska du inte spela poker.

Har du spelat handen fel och vunnit ska du skämmas ;)

 

Ja du har helt rätt att man inte bör spela poker om man inte kan ta några förluster på rad utan att börja tilta. Personligen brukar jag inte börja tilta när jag blir utdragen men däremot om jag spelar apkass.

 

Ex. sitter och spelar mot en dålig spelare som hela tiden överbettar potten och höjer var och varannan hand preflop. Har suttit och väntat in en bra hand för att dubbla upp och får den till slut och träffar hårt på floppen. Fi betar såklart hårt och jag höjer och han synar. Turnen gör att en möjlig färg ligger på bordet. Normalt gör det att jag saktar ner men mot denna spelare måste jag få in smeten känner jag just då. Vid showdown visar det sig att han råkade ha färgen... En sån gång är det svårt att inte börja tilta mot just den motspelaren eftersom jag spelade just så idiotiskt som jag aldrig skulle ha gjort mot nån annan och då har jag lärt mig att det är bäst att byta bord för det brukar vara svårt att inte tilta mot fi efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig som är yrkesspelare sätter upp en gräns för varje kväll. Förlorar han mer än ett visst belopp per kväll så slutar han helt den dagen och vilar tills nästa dag.

 

Det är nog ett av de bästa råd man kan ge i sådana här situationer. 3 backade inköp och jag loggar ut snabbt och med ilsken uppsyn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...