Gå till innehåll

Garanti på varorna i VIP-Shoppen?


Recommended Posts

Postad

Lämnas det någon garanti på grejerna man beställer via VIP-shopen?

Jag menar, har ni beställt t.ex. iPod Nano's från komplett så bör ni väl ha fått garanti i sin tur av dem?

 

 

MVH

Ulf

* Lite RP - QoS *

Postad
Apple har väl garanti på alla sina produkter i ett år?

 

Man har väl enligt lag 3 års garanti på alla produkter?

 

Nej, du har enligt lag två års reklamationsrätt.

 

Rättelse, från den 1 april 2005 har man 3 års reklmationsrätt. Källa

Postad

Lite konstigt svar... är det någon garanti eller ej? :P För ni bör väl ha fått det av komplett då ni köpte dem av dom? (fast ni kanske hade något speciellt avtal)

 

Och vad händer om den slutar fungera? Skall man bara skicka in den till dig då Johan?

 

MVH

Ulf

Postad

Självklart har vi garanti på alla varor.

Men eftersom det är vi som står som kund direkt mot leverantören så måste vi lösa frågan med dem.

 

Vi har hittills haft en produkt som strulat och då skickade vi ut en ny till kunden.

 

Mvh Johan

Postad
Lite konstigt svar... är det någon garanti eller ej? :P För ni bör väl ha fått det av komplett då ni köpte dem av dom? (fast ni kanske hade något speciellt avtal)

 

Och vad händer om den slutar fungera? Skall man bara skicka in den till dig då Johan?

 

MVH

Ulf

 

Apple har väl "world wide warranty" på 1 år, vilket betyder att om du får problem inom 1 år så är det bara att felanmäla på hemsidan, så kommer en budbil med ett paket. Där packar du ner din ipod, och så kör de iväg den för lagning. Dock verkar apple vara kinkiga på att laga grejer med bucklor eller liknande, då de klagar på att det är användarens eget fel p g a yttre skador

Postad

Eftersom Heypoker är återförsäljaren så är det Heypoker som får ta hand om garantiärenden. Oftast ger man 1år i garanti som återförsäljare eftersom de flesta tillverkare har 1 års garanti (med vissa undantag på vissa produkter).

Dock kan det vara mycket lättare och smidigare om kunden (du som har köpt av heypoker) själv tar kontakt med tillverkaren och sköter garantiärendet själv. Väldigt många tillverkare vill att kunden själv ska kontakta dem istället för återförsäljaren (d-link tex) om det har gått mer än 30 dagar sen köpet gjordes.

 

Så självklart är det garanti på produkterna. Hur lång garanti det är kan dock variera.

 

Reklamationsrätten, som nu är 3år (dock gäller enbart varor köpte efter 1a April, varor köpta innan det har fortfarande 2 år), ska INTE blandas ihop med garanti. Har det gått 6 månader sedan du köpte varan och du vill använda dig av reklamationsrätten är det DU som kund som ska kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.

 

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=129&lngCategoryID=1674

 

 

Lättaste är att kontakta sin återförsäljare vid funderingar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...