Gå till innehåll

6,8 eller 10 vid bordet, vilket är lättast?


kahlis

Recommended Posts

Jag undrar hur många vid bordet som är lättast? jag själv har spelat ganska mycket på 6 manna bord 0,25-0,50 nl med varierande resultat men numera gått över till 10 manna bord och fått en stabilare uppgång på min bankrulle. är det fler som tycker det eller är det bara en tillfällighet?

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-manna låglimit är lättast. Spela korten, spela aggressivt. Inga dumbluffar.

 

6-manna gäller det ha lite mer koll, och framför allt stake. Du ska veta när du ska syna ner, och när du kan utnyttja din motståndares foldequity. En dålig spelare klarar sig mycket bättre på 10manna än på 6-manna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som aldrig spelat poker tycker nog 6-manna är lättast. På 10-manna kommer han bli överkörd. Däremot när man börjar få lite koll på spelet är 10-manna som parre säger lättare eftersom det är i stort sett bara att spela korten.

 

= Struntsnack!

 

När man börjar få koll ska man börja spela 6-manna, så enkelt är det.

tiomanna är ett enda låååååångt väntande på att floppa ett set och dubbla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som aldrig spelat poker tycker nog 6-manna är lättast. På 10-manna kommer han bli överkörd. Däremot när man börjar få lite koll på spelet är 10-manna som parre säger lättare eftersom det är i stort sett bara att spela korten.

 

= Struntsnack!

 

När man börjar få koll ska man börja spela 6-manna, så enkelt är det.

tiomanna är ett enda låååååångt väntande på att floppa ett set och dubbla upp.

 

På microlimit och med begränsade kunskaper är det ju ett utmärkt sätt att bygg rulle på. Man kan ju på en höft spela dubbla antalet 10-bord som 6-bord, så att det ska bli sådär hemskt långtråkigt håller jag inte med om. Men 6-manna är ju roligare, visst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja på er!

 

Efter att spelat 10manna bord så har jag gått över till 6manna bord istället.

Tycker det är mycket lättare....största anledningen är nog att det är färre "tomtar" man måste slå :D. Tex om du har en bra starthand och betar så vid 10manna bord kanske det är 5st som hänger på med risken att dom/nån får in två par med sin 7 och 2 i olika färg.

 

Obs spelar på låga nivåer så detta kanske inte stämmer på dom lite högre nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja på er!

 

Efter att spelat 10manna bord så har jag gått över till 6manna bord istället.

Tycker det är mycket lättare....största anledningen är nog att det är färre "tomtar" man måste slå :D. Tex om du har en bra starthand och betar så vid 10manna bord kanske det är 5st som hänger på med risken att dom/nån får in två par med sin 7 och 2 i olika färg.

 

Obs spelar på låga nivåer så detta kanske inte stämmer på dom lite högre nivåerna.

 

Mitt råd är att du provar igen på 10-manna och bettar mycket hårdare preflop än du gör nu. Prova dig fram tills du får något i stil med 1-2 motståndare med dig varje gång du raisar med dina höga pockets. Det finns ingen anledning att hålla dig till 3bb-höjningar preflop om folk ändå är villiga att syna 20bb-höjningar med mediokra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som aldrig spelat poker tycker nog 6-manna är lättast. På 10-manna kommer han bli överkörd. Däremot när man börjar få lite koll på spelet är 10-manna som parre säger lättare eftersom det är i stort sett bara att spela korten.

 

Jag säger ju att det är tvärtom... 10-manna lättare, 6-manna mycket svårare... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja på er!

 

.....

Tycker det är mycket lättare....största anledningen är nog att det är färre "tomtar" man måste slå :D. .....

 

 

? Personligen har jag inget emot att det är fullt av tomtar och fisk på de borden jag spelar. Jag tror ju inte att jag kommer tjäna mer pengar för att världseliten kommer och sätter sig vid bordet...

 

Kan man inte hantera tomtar och fisk så har man ett grundläggande problem i sitt sätt att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? Personligen har jag inget emot att det är fullt av tomtar och fisk på de borden jag spelar. Jag tror ju inte att jag kommer tjäna mer pengar för att världseliten kommer och sätter sig vid bordet...

 

Kan man inte hantera tomtar och fisk så har man ett grundläggande problem i sitt sätt att spela poker.

 

 

Har inte heller nåt mot fisk och tomtar, grejen är den att spelet flyter på bättre nu på 6-manna bord bara. När jag spelade 10-manna så åkte jag på dom här nitarna när nån floppa 2par direkt med 7-2 typ pga att många följde med när jag bettade.

Håller på att jobba på mina problem....har varit lite feg tidigare men nu är jag lite tuffare och det har gett resultat. Så kanske jag ska prova på 10-manna bord igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många är inne på:

 

10-manna: Spela korten

6-manna: Spela spelarna

 

Därför är faktiskt 6-manna i viss mån mycket lättare för en nybörjare. Spelar han exakt lika så går det bättre på 6-manna. Synar han för ofta preflop och synar ner postflop, så funkar det på 6-manna. På 10-manna är han slagen ALLDELES för ofta för att det ska gå.

 

Nu går det ju inte i 6-manna heller, men han får stryk 4*turfaktor ggr färre per varv.... (eftersom han ser 95% av alla floppar och synar ner 92% av dom)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4bord 10manna så har man nått o göra.

6manna kräver ju att man sitter o läser spelarna stup i ett, och är man trött o hängig håller det inte. Att spela fler än 4bord 6manna går fetbort för mig iaf..2 får oftast räcka.

 

Sen fattar jag inte varför B2B ska hålla på med sina 8manna? Va e meningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen fattar jag inte varför B2B ska hålla på med sina 8manna? Va e meningen?

 

Raken slår hårdare?

 

Kan man säga att det är raken som är anledningen till att man har 6-mannabord öht? Det är ju tex vanligare ju högre man kommer med SH. Raken har ju ett maxtak på dessa nivåer och det är naturligtvis bättre ju färre som sitter vid bordet (fler givar per timme).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...