Gå till innehåll

Alla nivåer, hur bra är ni egentligen?


Joel Eriksson

Recommended Posts

Hej alla hajar där ute!

När jag (som spelar 0.1/02) eller 3/5/10€-turneringar läser diskussionerna inser jag att jag är ljusår ifran att vara lika avancerade som er, men det säger ju inte allt för mycket.

Därför känns denna fråga berättigad:

 

Hur bra är ni egentligen?

Skulle ni vinna över mig 95 av 100 ggr i HU, eller är skillnaden mindre? Om ni ställer upp i turneringar med låga buy-ins, vinner ni då?

Om ni spelade mot den riktiga eliten, skulle ni sitta och glo som tomtar eller skulle ni ha en mätbar chans?

 

Skulle vara kul att veta vad ni tror om er själva.. ;)

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm... Det är ju lätt att vara bra på nätet lol... om jag t. ex spelare 10 dollar buy in turnering med 10 personer brukar jag hamna "in the money" EDIT: 7-8 ggr av 10.

 

Men skulle jag möta någon riktigt duktig, skulle det nog finnas massor av blodstänk i vattnet ;)

 

EDIT: Heads up... ingen aning.. beror ju på hur bra du är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ni vinna över mig 95 av 100 ggr i HU, eller är skillnaden mindre?

Om du bara blundade och gick all-in varje hand så skulle den bäste spelaren i världen vinna kanske 70% av tiden.

 

Om ni spelade mot den riktiga eliten, skulle ni sitta och glo som tomtar eller skulle ni ha en mätbar chans?

Klart jag skulle ha en chans, men EV:et skulle ju inte vara alltför nice.

 

hmmm... Det är ju lätt att vara bra på nätet lol... om jag t. ex spelare 10 dollar buy in turnering med 10 personer brukar jag hamna "in the money" 8-9 ggr av 10.

Du kan tjäna sjukt stora pengar på att beta att du klarar av det där, du borde inte ha några problem med att skrapa ihop en $100k-rulle på ett halvår eller så utan särskilt mycket jobb. Om det nu stämmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm... Det är ju lätt att vara bra på nätet lol... om jag t. ex spelare 10 dollar buy in turnering med 10 personer brukar jag hamna "in the money" 8-9 ggr av 10.

 

Detta baserat på 10 turneringar eller? Kan aldrig tro att någon kan en ITM% på 80-90. Det är inte mänskligt helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstro va??? skratt...

 

Uttrycke mej kanske lite ospecifikt, ska förklara lite mer detaljerat...

 

Nu pratar jag självklart om turneringar på nätet, alltså inte live. Jag vill först göra klart att jag inte spelar 20 turneringar om dagen och hamnar "in the money" 16 gånger av dom.

 

Jag spelar 3-4 stycken om dagen...

Buy In: 10 + 1 Dollar

1:a är 50 Dollar

2:a är 30 Dollar

3:a är 20 Dollar

 

Om vi säger att jag vinner 1 gång, kommer på andra plats 3 gånger och kommer på tredje plats 4 gånger.

Har jag tjänat 220 dollar men vänta en sekund...

Jag har förlorat 2 gånger också och raken är sammanlagt 10.

Så jag får 180 dollar kvar...

 

Så om jag spelar 3 turneringar dag 1,2,3 och dag fyra spelar 1 så har jag spelat 10 st och kännat runt 180 mer eller mindre beroende på plats.

 

Jag kan ju också tjäna mer eller mindre beronde på hur många 1:a platser och 3:e platser jag tar.

 

Detta är ingen exakt statistik utan en uppskattning från mej (jag har inget större ego, så det är ingen boost shit)

 

Låter det fortfarande orimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstro va??? skratt...

 

Uttrycke mej kanske lite ospecifikt, ska förklara lite mer detaljerat...

 

Nu pratar jag självklart om turneringar på nätet, alltså inte live. Jag vill först göra klart att jag inte spelar 20 turneringar om dagen och hamnar "in the money" 16 gånger av dom.

 

Jag spelar 3-4 stycken om dagen...

Buy In: 10 + 1 Dollar

1:a är 50 Dollar

2:a är 30 Dollar

3:a är 20 Dollar

 

Om vi säger att jag vinner 1 gång, kommer på andra plats 3 gånger och kommer på tredje plats 4 gånger.

Har jag kännat 220 dollar men vänta en sekund...

Jag har förlorat 2 gånger också och raken är sammanlagt 10.

Så jag får 180 dollar kvar...

 

Så om jag spelar 3 turneringar dag 1,2,3 och dag fyra spelar 1 så har jag spelat 10 st och kännat runt 180 mer eller mindre beroende på plats.

 

Jag kan ju också tjäna mer eller mindre beronde på hur många 1:a platser och 3:e platser jag tar.

 

Detta är ingen exakt statestik utan en uppskattning från mej (jag har inget större ego, så det är ingen boost shit)

 

Låter det fortfarande orimligt?

 

Du måste nog börja dokumentera ditt spel för att inte lura dig själv. Skulle det du säger stämma skulle du vara överlägset bäst i värden.

 

Ps det kan naturligvis stämma om du inte har spelat speciellt många turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det du säger stämma skulle du vara överlägset bäst i värden.

 

Ps det kan naturligvis stämma om du inte har spelat speciellt många turneringar.

Det spelar väl ingen roll om han är bäst i världen? Världens bäste spelare (vem det nu är) skulle inte ha i närheten av så bra statistik som 80-90% ITM mot 8-9 pers motsvarande motståndet på $10 SNGs.

 

Efter 10.000 SNGs kanske han/hon skulle hamna ITM 60% av gångerna, eller är det mer? Kanske mindre rent ut av. Jag menar, man behöver ju inte vara någon Phil Ivey för att få en ganska maxad edge mot motstånden på en $10 SNG. Det blir ju inte direkt nåt finlir...

 

*Edit* Nu pratar jag alltså om standard-strukturen på en SNG på nätet. Med en väldigt långsam struktur skulle självklart värdens bäste pokerspelares chans att vinna öka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Jag tycker inte det låter så orimligt... med tanke på att det är på ett ganska lågt inköp endast 10 st. spelare vid bordet.. Men jag kan börja föra en "riktig statistik" idag och återkomma om ca en månad...

Gjorde en edit i tidigare inlägg 90 procent av ggr. in my dreams 70-80, tror jag är troligt... men jag återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Jag tycker inte det låter så orimligt... med tanke på att det är på ett ganska lågt inköp endast 10 st. spelare vid bordet.. Men jag kan börja föra en "riktig statestik" idag och återkomma om ca en månad...

En månad? Vad blir det, ~100 SNGs? Det är ingenting. Det räcker nog för att du ska förstå att du inte kan hamna ITM 80-90% av gångerna, men du kan fortfarande ha en jäkla massa tur och få bra utdelning.

 

Jag skulle kunna sätta hela min rulle jag har jobbat upp på nätet under ett år på att du inte lyckas ha en ITM-statistik > 65% efter 1000 SNGs.

 

Notera att jag inte säger att du är en dålig spelare. Det jag menar är att det spelar ingen roll om du är bäst i världen, du kan inte ha i närheten av så bra statistik som du sägs ha efter att din winning-streak är slut.

 

Men allvarligt svara på killen som startade tråden istället för min orimliga statestik...

Trodde det var du som hade startat tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all respons på min statistik, Den är förmodligen i det blå jag ska börja imorgon att föra en riktigt och sedan ser jag hur den ligger efter en månad... och efter en till etc.

 

EDIT: Tror inte på tur bara på otur... *skratt*

 

Men allvarligt svara på killen som startade tråden istället för min orimliga statestik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra e vi eller hur dåliga e vi? Vad är en haj?

 

Svenskar sägs vara världens bästa onlinespelare. Ändå förlorade hela den svenska spelartruppen tillsammans över en miljard förra året.

 

Otroligt svårt att svara dig något vettigt. Vad vinner Ken och Erik123 på nätet e en enklare fråga att svara på. Själv har jag gått spikrakt en månad för att kränga ordentligt (dvs ett litet plus efter att ha spelat säkert 250 timmar) nästa månad och fortsatt med att spendera en månad i USA (2.5 v i vegas) och komma hem i stor sett pank.

 

Vet inte riktigt vilka svar du söker faktiskt...

 

EDIT* Läste om ditt inlägg nu hehe..

 

Om jag spelade mot eliten skulle jag nog vinna lite i början om jag spelade jättetajt och fick lite bra kortdistribution. Sen skulle dom nog sakta men säkert äta upp mig.

 

Om du och jag skulle spela headsup skulle jag nog förlora eftersom jag suger hästb**le på headsup.

 

Frågan kvarstår dock.. vad menar du med en haj??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ni vinna över mig 95 av 100 ggr i HU, eller är skillnaden mindre?

Om du bara blundade och gick all-in varje hand så skulle den bäste spelaren i världen vinna kanske 70% av tiden.

 

Rätta mig om jag har fel men det spelar väl en ytterst marginell roll om du är bäst i världen eller en under genomsnittlig spelare om fi går all-in varje hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV = Expected Value (väntevärde). Det du i genomsnitt kommer att vinna/förlora på någonting.

 

Exempel 1: 12,25 kr av priset på varje trisslott går till prispengar. Om du köper en trisslott kommer du därför i genomsnitt vinna 12,25kr. Varje enskild gång vinner du antingen 25kr eller mer, eller ingenting alls. Men det genomsnittliga resultatet är att vinna 12.25kr.

 

EV för en trisslott är 12,25kr. Att köpa en trisslott för 25kr har ett EV på -12.75kr.

 

Exempel 2: Du och jag spelar no-limit texas hold'em. Vi har 50kr var i marker. Jag öppnar potten genom att gå all-in från small blind med JT i spader. Du synar från big blind och visar upp två röda sjuor. Innan vi sett floppen kan vi räkna ut att JTs kommer att vinna med ca 45% sannolikhet och 77 med 55% sannolikhet.

 

Eftersom det ligger exakt 100kr i potten har JTs ett EV på 45kr och 77 ett EV på 55kr. Om du hade vetat att jag hade JT i spader på handen hade du kunnat räkna ut att du tjänade 5kr i EV på att syna.

 

EV är ett nyckelbegrepp i all gambling. Med ett positivt EV (+EV) vinner man i längden. Med ett negativt (-EV) förlorar man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra är ni egentligen?

Skulle ni vinna över mig 95 av 100 ggr i HU, eller är skillnaden mindre? Om ni ställer upp i turneringar med låga buy-ins, vinner ni då?

Om ni spelade mot den riktiga eliten, skulle ni sitta och glo som tomtar eller skulle ni ha en mätbar chans?

 

Inte så överdrivet bra, men jag vinner ändå eftersom de flesta jag spelar mot är mycket sämre.

 

Jag är inte så bra påHU-spel och har ingen aning om hur bra du är, men hur stort övertag en skickligare spelare har beror mycket på hur mycket marker man har i förhållande till blindsen. (Fler marker = fler svåra beslut = större övertag för den bättre spelaren.) Som påpekats i tråden går det ju inte att få större än ca 2:1 edge om den andra går all-in innan floppen varje hand.

 

Jag vinner tillräckligt ofta för att jag ska gå plus med hyfsad marginal i sngs med buyins på $25 och lägre.

 

Om jag spelade mot riktiga toppspelare skulle jag vara rädd och mesig och förmodligen ge ifrån mig massor av tells. Min chans att gå plus om vi spelade riktigt länge skulle vara lika med noll, men vid ett enstaka tillfälle skulle jag såklart kunna gå plus om jag hade rejält med tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...