Gå till innehåll

NLT - QQ med A på brädan


GuzTen

Recommended Posts

Spelade lite på 24H och fick QQ UTG +4.

 

4 bb raise och en caller i UTG +2

 

Brädan Ac 7h 3h

 

Personen på UTG +2 som är en solid och erfaren spelare är först att agera bettar runt 3 bb.. Alltså ungefär en tredjedel av potten.. "check to the raiser" är ett begrepp som han alltså inte respekterade.

 

Fråga 1. Hur skall man tolka detta?.

 

a. Har han ett A med en dålig kicker?

b. Har han ett färgdrag och vill få en billig turn?

c. Eller vill han kolla upp att hans KK, QQ, JJ, TT är legitima..

d. ?

 

Ni pokerhajjar kanske kan dela mer er av er visdom här..

 

Fråga 2. Hur skulle ni agera?

 

a. Raise

b. call

c. fold

 

Tacksam för svar...

 

GuzTen

 

* Pill, pill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är blott en överaggressiv tomte, men jag skulle antingen re-raisa honom ungefär pott eller folda. Jag lutar åt re-raise om det är en solid spelare, dvs en som är foldkapabel.

 

Om han slår om efter det så är det bara att folda, då han antagligen har Ax (ev. A-bra kicker), tvåpar eller set, om han inte är en notorisk bluffare vilket skulle komplicera saken.

 

Frågan är om han i detta läge skulle släppa händer som A8, A9, eller om han skulle beta färgdraget på detta sätt? Det är i och för sig inte omöjlighet att han har AhXh, i vilket fall han antagligen också trycker.

 

Jag vet inte, knivigt läge. Gillar inte bara en syn i detta läge - vad gör du om han betar ut igen på turn?

 

Men å andra sidan är jag en överaggressiv tomte. Jävligt jobbig situation, jag skulle nog bli förvirrad, sen re-raisa och skänka bort lite mer pengar när jag foldar mot hans omslag. Någon mer kompetent spelare kan säkert analysera situationen bättre än mig.

 

EDIT: Jävligt jobbigt läge då han antagligen har Ax, set eller flushdrag och du ligger bara före ett flushdrag. Problemet är ju att han kan ha hjärter-flushdrag med A. Fy fan. Det är inte många av hans tänkbara händer som du slår IMHO...

 

Han underbetar ju potten också, vilket borde indikera att han inte är rädd för färgdraget alternativt tror att du re-raisar. Jag lutar faktiskt åt fold/syn och check/fold på turn om jag inte förbättrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och bra svar Parre. Jag gillar pokerforum just för sådana som du som lägger ner lite tankekraft på folk som är förvirrade..

 

Jag lutar åt att det var en bet enbart för att få information.. Om jag re-raiser så betyder det att jag troligtvis är rädd för flushdraget och har därmed Ax någonting.. Men det krävs en rejäl re-raise för att få bort honom. Bara en mini-raise skulle nog inte fungera om nu han har flushdraget och vill ha en billig turn.. Dock skulle det fungera om han sitter med JJ, QQ, KK, då skulle han nog foldat.

 

Ett set har han nog inte, då skulle han checka och sedan re-raisa mig... Eller betta mycket kraftigare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limp/syn UTG+2 från en solid spelare... Jag skulle sätta honom på typ AJ/AQ/AK. AhJh skulle inte fårvåna mig alls och 777 är absolut inte osannolikt.

AA/KK skulle han limp/reraisat med när du höjde preflop. QQ och nedåt kan vara en möjlighet, men jag tror inte han hade bettat ut med de händerna. QQ känns i vilket fall inte speciellt kul där.

 

En solid spelare betar inte floppen för att få information, han har en hand han vill spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar nusseman, men jag blir ändå lite frågande när du säger att en solid spelare inte bettar för information. Kan du utveckla det lite?

 

Jag snappade upp någonstans att betta för information är oftast ingen bra idé. Men just i detta fall, så kändes det som en riktigt bra grej att göra.

Om det blir omslag så får man väl omvärdera sin hand som exempelvis kan vara TT, JJ eller kanske A9o osv. KK, QQ skulle han nog ha raisat preflop.. Tänkte inte så långt lite pinsamt faktiskt. Nåväl, om han hade AhJh så kanske det är en bra idé att betta 33% av potten enbart för att kanske se turn billigare om jag nu bara callade hans bet.

Att han hade 777 låter osannolik, varför skulle han betta där? Varför inte checka och sedan raisa, han visste att jag skulle potbetta flop, speciellt om det finns en möjlig färgdrag/steg..

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar nusseman, men jag blir ändå lite frågande när du säger att en solid spelare inte bettar för information. Kan du utveckla det lite?

En solid spelare ska ha nödvändig information utan att behöva köpa den. Beta med enda syfte att få information gör man helt enkelt inte.

 

Jag snappade upp någonstans att betta för information är oftast ingen bra idé. Men just i detta fall, så kändes det som en riktigt bra grej att göra.

Om det blir omslag så får man väl omvärdera sin hand som exempelvis kan vara TT, JJ eller kanske A9o osv. KK, QQ skulle han nog ha raisat preflop.. Tänkte inte så långt lite pinsamt faktiskt.

 

Jo, tänker du så är ju alla bet till för att få information. Jag syftade på bet med enda syfte att få information.

 

Nåväl, om han hade AhJh så kanske det är en bra idé att betta 33% av potten enbart för att kanske se turn billigare om jag nu bara callade hans bet.

 

Tja, sätter han dig på ett par TT-KK så har du ju i runda slängar bara 5-10% vinstchans, så 1/3 bettet är ju kanske inte helt dumt.

 

Att han hade 777 låter osannolik, varför skulle han betta där? Varför inte checka och sedan raisa, han visste att jag skulle potbetta flop, speciellt om det finns en möjlig färgdrag/steg..

 

En möjlighet är att ni har så mycket stålar att en liten bet av honom följt av en höjning från dig ger honom möjlighet att ställa in med precis lagom mycket så han inte över- eller underbettar potten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a. Har han ett A med en dålig kicker?

b. Har han ett färgdrag och vill få en billig turn?

c. Eller vill han kolla upp att hans KK, QQ, JJ, TT är legitima..

d. ?

Om han verkligen är erfaren och solid så vill han knappast ge ett billigt kort till färgdrag här. Om han inte har färgdrag själv..för övrigt tror jag inte han är så solid. Jag skulle "aldrig" betta 1/3 av potten här. Att esset inte är i hjärter ställer till det lite grann, han kan ha bettat med ess hög färgdrag med eventuell dålig kicker. Han kan vara rädd för att du har A med bättre kicker men uppenbarligen kan han inte folda mot ett pottbet så då bettar han själv 1/3 av potten, Eller så är han helt enkelt ute å fjantar runt med KJs eller dylikt.

 

Jag skulle kanske höjt och foldat mot omslag. Syn gillar jag inte riktigt.. det känns svagt..speceillt om du tror han kommer fyra av igen på turn. Så fold eller potraise skulle vart min linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
a. Har han ett A med en dålig kicker?

b. Har han ett färgdrag och vill få en billig turn?

c. Eller vill han kolla upp att hans KK, QQ, JJ, TT är legitima..

d. ?

Om han verkligen är erfaren och solid så vill han knappast ge ett billigt kort till färgdrag här. Om han inte har färgdrag själv..för övrigt tror jag inte han är så solid. Jag skulle "aldrig" betta 1/3 av potten här. Att esset inte är i hjärter ställer till det lite grann, han kan ha bettat med ess hög färgdrag med eventuell dålig kicker. Han kan vara rädd för att du har A med bättre kicker men uppenbarligen kan han inte folda mot ett pottbet så då bettar han själv 1/3 av potten, Eller så är han helt enkelt ute å fjantar runt med KJs eller dylikt.

 

Jag skulle kanske höjt och foldat mot omslag. Syn gillar jag inte riktigt.. det känns svagt..speceillt om du tror han kommer fyra av igen på turn. Så fold eller potraise skulle vart min linje.

 

Jag skulle kunna betta 1/3 av potten om jag hade tvåpar/set i första position och kan förvänta mig en re-raise av FI (Dvs jag tror att han har träffat sin hand/är aggresiv/är bluffbenägen). Detta då det blir mycket enklare att få in cash på floppen då jag fortfarande är favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är blott en överaggressiv tomte, men jag skulle antingen re-raisa honom ungefär pott eller folda. Jag lutar åt re-raise om det är en solid spelare, dvs en som är foldkapabel.

 

Vill inte vara ordbengen, men kan inte alla bara ta och lära sej att det heter raise när man höjer någons bet. Höjer du en höjning blir det reraise. Blir lätt förvirrande efter några inlägg när alla skriver olika.

 

EDIT: noterade att inlägget var 2 år, kanske hunnit lära sej det då.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att inte tänka så mycket spela bara direkt på intuition

Brukar fubnka bra som fan för mig!

Har kommit itm på två freerolls genom att spela så!

 

skojar du? shit pommes frites. men då är du typ ett sånt härnt proffs va? coolt! grattis! :roll:

 

åhh, nej, nu var jag sådär dryg igen.. PF gör mig till en ond människa :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bossbaver, LOL.

 

Ok inlägget är 2 år gammalt, men frågeställningen är alltid aktuell.

 

Här känns det som om man antingen leder med väldigt lite eller ligger efter med mycket (Färgdrag med låt oss säga K topp eller Ax). Du har enbart investerat 4 BB så släng handen och vänta på ett bättre läge.

 

Man behöver inte vinna alla pottar man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett set har han nog inte, då skulle han checka och sedan re-raisa mig... Eller betta mycket kraftigare..

 

Om jag floppar ett set mot en flop som även innehåller ett ess så betar jag ALLTID in i preflop-höjaren om jag sitter ur position.

 

Vi förutsätter att alla har ~100bb i stacken

 

Ett exempel: Jag har 77 i tidig position. En spelare i sen position höjer 4bb och två synar. Potten är då ~15bb.

 

Floppen kommer A73 eller liknande. Om jag betar 10bb in i preflophöjaren och han sitter på ett starkt ess så kanske han slår om och höjer med 20-30bb till. Nu är potten ~50bb och jag kan trycka all in om det finns drag ute (både för att skydda mig mot draghänder och för att representera en drag-semibluff) eller syna om brädan är torr och sen checkraisa all in på turn eftersom han i princip alltid kommer att beta även turn om han har ett starkt ess. Och när han gör det så är han committad.

 

Om jag check/raisar floppen så kommer han jäkligt billigt undan om han är en tänkande spelare. Om han har AK och betar 15bb och vi sen synar 15bb och höjer 30bb till. Då borde han faktiskt kunna lägga sin TPTK om han inte har en read på dig som extremt bluff/drag-aggro.

 

Det man riskerar med ovanstående taktik är givetvis att han lägger KK/QQ/KQ/JJ osv. Men om han har det så är det enda vi skulle ha vunnit hans eventuella continuation bet på max 15bb. Vi riskerar alltså en ynka CB för att vinna hela hans stack. Jag tycker det är klart +EV att betta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett set har han nog inte, då skulle han checka och sedan re-raisa mig... Eller betta mycket kraftigare..

 

Om jag floppar ett set mot en flop som även innehåller ett ess så betar jag ALLTID in i preflop-höjaren om jag sitter ur position.

 

Vi förutsätter att alla har ~100bb i stacken

 

Ett exempel: Jag har 77 i tidig position. En spelare i sen position höjer 4bb och två synar. Potten är då ~15bb.

 

Floppen kommer A73 eller liknande. Om jag betar 10bb in i preflophöjaren och han sitter på ett starkt ess så kanske han slår om och höjer med 20-30bb till. Nu är potten ~50bb och jag kan trycka all in om det finns drag ute eller syna om brädan är torr och sen checkraisa all in på turn.

 

Om jag check/raisar floppen så kommer han jäkligt billigt undan om han är en tänkande spelare.

 

Börja checkraisa alla oträffade låga par mot "tänkande" spelare då...

 

Är personligen inte så anti-checkraises med sets beroende lite på brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett set har han nog inte, då skulle han checka och sedan re-raisa mig... Eller betta mycket kraftigare..

 

Om jag floppar ett set mot en flop som även innehåller ett ess så betar jag ALLTID in i preflop-höjaren om jag sitter ur position.

 

Vi förutsätter att alla har ~100bb i stacken

 

Ett exempel: Jag har 77 i tidig position. En spelare i sen position höjer 4bb och två synar. Potten är då ~15bb.

 

Floppen kommer A73 eller liknande. Om jag betar 10bb in i preflophöjaren och han sitter på ett starkt ess så kanske han slår om och höjer med 20-30bb till. Nu är potten ~50bb och jag kan trycka all in om det finns drag ute eller syna om brädan är torr och sen checkraisa all in på turn.

 

Om jag check/raisar floppen så kommer han jäkligt billigt undan om han är en tänkande spelare.

 

Börja checkraisa alla oträffade låga par mot "tänkande" spelare då...

 

Är personligen inte så anti-checkraises med sets beroende lite på brädan.

 

Får jag en check/raise mot mig när jag träffat TPTK och jag varit preflop-höjaren så tänker jag mig för. Motståndaren ser ju också esset, eller vad det nu är, och är alltså inte rädd för det.

 

Så visst, det fungerar nog bra som en bluff mot många. Men mot flertalet på låga stakes så är det självmord.

 

Nej, alla som inte tänker sig för backar ofta TPTK med hela sin stack. De spelarna kan man spela lite hur man vill mot i ett sånt här läge. Det jag menar är att man även ska försöka få de lite bättre spelarna pot committade. Då tycker jag det är betydligt effektivare att betta in i fi så att han får höja och därigenom "hänga sig själv".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kul att se sin gamla post för två år sedan fortfarande väcker debatt. :-)

 

Nu har jag ytterliggar två års erfarenhet av internet poker och jag tycker fortfarande att min ursprungsfråga är svår.

 

Idag hade jag nog raisat denna spelare, för att jag ser det som svaghet att beta ungeför halva pot mot preflop raisern. Över två års efarenhet säger det mig att de oftast har en medioker hand som de vill testa. Efter din raise så får du ibland en call och sedan en check på turn från Fi, då är det viktigt att följa upp med en turnbet runt pot(om ett ofarligt kort dyker upp)... Nu skall du se denna bet som en ren bluff.. Då får bara calls av bättre händer och eventuellt någon tomtes färgdrag.

 

Nackdelen, du är rökt om spelaren har ett set... Vilket du inte skall vara rädd för.. Om du inte kan förlora 100BB när du sätter dig ner så har du inte vid bordet att göra.

 

Så mot solida spelare så bettar jag därför också rätt in i raisern om jag får ett set ur position. Kanske inte halva pot utan mer runt 80% (Jag gör samma sak med färgdraget)

 

En annan lösning är att du spelar dina QQ vekt. Då kan du få spelaren att bluffa bort sina pengar om han har en svagare hand än dig. Men samtidigt så ger du dem som har en draghand en möjlighet att dra ut relativt billigt. Jag föredrar att betta, andra föredrar att calla. Välj själv..

 

/Guzten

 

Ps. Skulle jag få en reraise på min raise, så foldar jag kvickt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...