Gå till innehåll

Bra metoder och tips för självdisciplin?


epikyros

Recommended Posts

Jag satt igår och spelade och allt gick bra och var frid och fröjd. Men så förlorade jag en all-in, det började vända, de började syna mina bluffar och genomskåda mina moves. Det började bli sent och jag skulle upp tidigt, jag hade inte ätit sen lunch, jag spelade tre bord samtidigt som jag chattade på MSN, allt gick sämre och sämre. Från nästan två inköp upp dök jag till nästan fyra back.

Det känns naturligtvis ganska onödigt. Fast när man är mitt uppe i det är det svårt att förstå det och inse att det är dags att kliva. Jag har tusen gånger satt upp regler för mig själv för att bara spela när jag är på topp, men jag lyckas aldrig hålla dessa regler. Hur formulerar man bra regler för att kliva innan tilten? Och hur gör man för att lyckas följa dem? Är det någon som har några bra metoder?

 

* Flytt till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur reglerna formuleras är nog inte problemet eller lösningen. Jag försöker känna igen när tiltkänslan eller ofokusering kommer krypandes och tar då en paus. Blir man allt för intresserad av msnchatten/biljarden känns det redan där som en varningsklocka för mig. En annan är om jag inte kan beskriva hur någon av mina motspelare spelar. En lätt ilska och nu-ska-jag-vinna-den-här-potten metalitet en annan.

 

Vet inte riktigt om du är tiltad eller bara ofokuserad. Att äta bättre innan du sätter dig och multitablar så blodsockret håller sig stabilt är ju att rekommendera.

 

Vill du fortsätta lira fast det går kasst är ju alltid sit'n'go ett alternativ.

 

Eller så kan du ju göra som Howard Lederer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Jag känner ju alltid när jag har tappat fokus. Det svåra är att lyssna till den signalen. Jag brukar alltid tänka att jag ska skärpa mig, men som Lederer säger, när jag måste försöka fokusera så har jag redan misslyckats. Min regel måste alltså vara att så fort jag kommer på mig själv med att ha tappat fokus måste jag ta en paus.

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt igår och spelade och allt gick bra och var frid och fröjd. Men så förlorade jag en all-in, det började vända, de började syna mina bluffar och genomskåda mina moves. Det började bli sent och jag skulle upp tidigt, jag hade inte ätit sen lunch, jag spelade tre bord samtidigt som jag chattade på MSN, allt gick sämre och sämre. Från nästan två inköp upp dök jag till nästan fyra back.

Det känns naturligtvis ganska onödigt. Fast när man är mitt uppe i det är det svårt att förstå det och inse att det är dags att kliva. Jag har tusen gånger satt upp regler för mig själv för att bara spela när jag är på topp, men jag lyckas aldrig hålla dessa regler. Hur formulerar man bra regler för att kliva innan tilten? Och hur gör man för att lyckas följa dem? Är det någon som har några bra metoder?

 

* Flytt till Pokerteori - QoS *

 

Några simpla tips, för att minimera risken för tilt kan var att:

 

- Max blåsa 2 inköp, sen tar du en paus!

 

- När du spelat upp 2-3 inköp på ett bord, casha ut och ta ett nytt bord/ta en paus.

 

- Direkt du känner dig ofukuserad, ta en paus! (jag själv lirar aldrig mer än 2h när jag kör cashgame)

 

Läs "Zen and the art of poker", helt underbar bok! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans tror det var Cardplayer om någon som tillät sig göra två misstag per session, sedan reste han sig och gick hem.

 

Har praktiserat den regeln själv ett tag nu och tycker den funkar mycket bättre än både tids- och vinst/förlust-limitar eftersom den tillåter mig att spela så länge som jag gör det bra. Å den regeln lirar ju rätt bra med vad Greg Raymer säger dvs att så länge han fattar rätt beslut så är han nöjd med sitt spel oavsett om han vinner eller förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir korta sessioner med max två misstag för de flesta

 

Baseras inte allt pokerspel på misstag? :D

 

Hur stor misstag man tillåter sig att göra varierar ju naturligtvis från spelare till spelare, men själv tycker jag att ska det vara rätt rejäla saker som dum bluffar när jag fått alla indikationer att motspelaren sitter på nötterna. Jag tycker man känner igen dom direkt när man gör dom och man skäms som en hund även när man sitter och spelar online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir korta sessioner med max två misstag för de flesta

 

Men gör man mycket misstag är det ganska ofrånkomligt att man inte upptäcker de flesta heller, utan skyller på "otur". Då kanske metoden fungerar bra för att successivt göra en mer uppmärksam på sitt spel. :) Jag tyckte det lät som en bra idé iaf, och ska testa det i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där regeln tycker jag låter mycket bra och ska genast testa!

 

Dock så har jag funderat mycket på hur länge en paus ska vara?!

 

Te x: Hur länge ska man pausa efter en tiltsession?

Hur länge ska man pausa efter man vunnit visst mycket? etc etc..

 

Alltså det finns en himmla massa "pauser" inom poker och man kanske inte ska säga det hela i tid, men va fanken, ibland vill man ju in på slagfältet på en gång! 8-)

 

Själv har jag spelat online i 2-3 år och mina pauser brukar kunna bli HEMSKT olika...

 

Nu hoppas jag kanske någon förstår vad jag menar med detta? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...