Gå till innehåll

FLT - AA blir båt och stöter på stort motstånd


TANDEMCYKELN

Recommended Posts

Vänner,

 

I går kväll spelade jag en hand som jag har gått och grubblat på under förmiddagen i dag. Jag skulle uppskatta lite kommentarer från er angående mitt spel.

 

Det är fredag kväll runt 21:00. Många har säkert tagit sig en öl eller två. Jag sitter och spelar på några FL-bord hos Cryptologic. Samtidigt tittar jag på TV och surfar på nätet. Jag har alltså inte särskilt stor "read" på mina motspelare. De personer som jag memorerat är idioterna.

 

Jag sitter på CO och får A:spade: A:diamond:. Tre personer innan mig limpar. Jag höjer. BB synar. Limparna synar också.

 

Pott: 10.5 SB och 5 personer.

 

Inget ovanligt händer innan floppen. Det är så här det fungerar på Cryptos låga FL-bord.

 

FLOP: A:club: 8:club: 5:spade:

 

Fi 1 (personen på BB) betar ut. Alla andra lägger sig. Jag höjer och Fi 1 synar.

 

Pott: 14.5 SB.

 

Floppen är riktigt bra. Jag sätter ett set med mina ess. Två spader på bordet, men det är ingenting som oroar mig.

 

TURN: 8:diamond:

 

Fi 1 betar ut. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag synar.

 

Pott: 29.25 BB.

 

Min första tanke här är givetvis att turn är helt underbar. Jag får den högsta möjliga båten. Efter ett antal höjningar från båda sidor (man får höja hur många gånger som helst på Crypto om det bara är kvar två personer i potten) funderar jag dock på om jag kan vara uppe mot ett fyrtal. Det skulle liksom stämma, tycker jag. Jag fegar ur och synar ner Fi 1:s höjning.

 

RIVER: 7:spade:

 

Fi 1 betar. Jag höjer. Fi 1 höjer. Jag synar.

 

Pott: 35.25 BB.

 

Efteråt tycker jag att jag spelar som en total idiot här. Jag menar, på turn tror jag att jag är uppe mot fyrtal, varför höjer jag då här? Fi 1 visar stor aggresivitet och potten är väldigt stor. Jag biter dock på naglarna när vi tvingas visa upp våra kort

 

Hur skulle ni ha spelat denna hand? Spelade jag rätt? Skulle jag fortsatt att höja på turn? Hjälp!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh om det e på låg nivå tycker jag du kan raisa turn till all-in. I NL hade man ju ställt in rätt snabbt där.

 

På river kan du väl check-syna om du är jätte orolig men det kommer ju kännas rysligt vekt om han t.ex. visar K8, A8, 85 lr min personliga gissning 55. Jag skulle spela den för alla pengar iaf. Sätta nån på fyrtalet är inte direkt lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer Fi blir galen med på turn är: A8, 88, 85, 55: Du förlorar enbart mot 88. Om inte fi är en hyffsad spelare så hade jag försökt få in alla mina pengar i potten.

 

Skulle Fi verkligen betta ut med 88 på floppen? Jag tror han hade A8, eller 85 och vill skydda sig mot färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle INTE ha fortsatt höja på turn.

Jag skulle däremot ha synat ned betydligt tidigare.Jag skulle troligen ha höjt endast tre ggr.Efter det måste man ändå respektera att man är upp emot möjligt fyrtal.Better safe than sorry.

Det blir jobbigt här i och med ingen read.

Ingen höjning på rivern,men det är redan påpekat.

Jag hoppas du vann potten.Det finns en del lustiga spelare på låga FL bord.Han kunde möjligen också ha A8 pocket,även om handen såsom den spelas inte tyder på något annat än fyrtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelteoretiskt är du långt ute och hattar i rejält exploaterbart område efter kanske femte höjningen eller så på turn. Fler höjningar än så kan man helt enkelt inte göra utan nötterna mot en semi-vettig motståndare.

 

I NL skulle degen naturligtvis åkt in, men det är rätt för att man inte behöver motståndarens aktiva hjälp vid bortåt tio beslutspunkter för att det ska lyckas. Efter ett några höjnignar på turn så kan TC inte ha något annat än AA, 88 och 55 och både 88 och 55 är extremt otroliga. Man måste anta att moståndaren försöker spela dåligt om man tror att han ger så mycket action med 55 eller 85 i den sekvensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gyre-aldrig lägga för många ägg i samma korg.Nästa hand är bara sekunder borta-och DÅ kanske man sitter med de definitiva nötterna.

Med "Better safe than sorry" menar jag att risken för förlust alltid måste vägas emot möjligheten till vinst.Man får aldrig ta för stor risk,och eftersom vi får utgå från att vi har långsiktig edge finner jag ingen anledning att skynda annat än långsamt.

Det är bättre att övervärdera downside än undervärdera upside IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så väldans passiva och tighta hela tiden. Känns som att alla handhistories får till svar 75% av gångerna att man ska folda handen, även fast det kanske finns en hand som slår än, och flera möjliga som inte gör det. Som i exemplet ovan alla oroar sig för ett jävla fyrtal, ofta killen sitter på två åttor?? Finns många argument i hur han spelar handen som säger att han inte har åttor. Var bara glad att han vill höja så mycket som han vill.

 

Men det är ju klart han kan ju ha fyrtal men den risken får man ta, ess full med åttor är för bra för att kasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så väldans passiva och tighta hela tiden. Känns som att alla handhistories får till svar 75% av gångerna att man ska folda handen, även fast det kanske finns en hand som slår än, och flera möjliga som inte gör det. Som i exemplet ovan alla oroar sig för ett jävla fyrtal, ofta killen sitter på två åttor?? Finns många argument i hur han spelar handen som säger att han inte har åttor. Var bara glad att han vill höja så mycket som han vill.

 

Men det är ju klart han kan ju ha fyrtal men den risken får man ta, ess full med åttor är för bra för att kasta.

 

Det var väl ingen som sa att man borde folda heller utan att man borde sluta höja tidigare och välja att syna ner istället. Stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej menade fel med folden folk vill att han slutar höja. Men att han t ex inte capar med mellansettet på flop säger ju det mesta tycker jag. Färgdrag ute... Och är han nu en tomte som inte capar med mellansettet på turn så kan han lika gärna börja capa med AK på turn. Men det är ju mina teorier. Jag tror han har en sämre kåk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så väldans passiva och tighta hela tiden.

Fyra fem höjningar ska ju in, men efter det så måste den andre snubben vara crazy för att det ska vara värt det.

 

Känns som att alla handhistories får till svar 75% av gångerna att man ska folda handen,

Jag läser typ alla HH:ar och det stämmer inte med min uppfattning alls. Ofta kommer det upp i NL och då gäller det preflopp.

 

även fast det kanske finns en hand som slår än, och flera möjliga som inte gör det. Som i exemplet ovan alla oroar sig för ett jävla fyrtal, ofta killen sitter på två åttor?? Finns många argument i hur han spelar handen som säger att han inte har åttor. Var bara glad att han vill höja så mycket som han vill.

Ok, här är hur TC:s HD ser ut i motståndarens perspektiv:

 

Preflopp: 55+,A8s+,KTs+,QTs+,JTs,T9s,98s,87s,76s,ATo+

Flopphöjning: 88+,55,A8s+,KsQs,KsJs,KsTs,QsJs,QsTs,JsTs,Ts9s,9s8s,ATo+

Turnhöjning 1: KK+,88,55,AQs+,A8s,AJo+

Turnhöjning 2: AA,88,55,AQs+,A8s,AQo+

Turnhöjning 3: AA,88,55,AKs,A8s,AKo

Turnhöjning 4: AA,88,55,A8s

Turnhöjning 5: AA,88,A8s

 

Det här är väldigt optimistiskt för ditt argument eftersom inte många spelare skulle gå till fyra och fem bet på turn med parad bräda med TP.

 

Det skulle vara intressant att se hur du tror att den andre killens HD ser ut vid de olika beten. Här verkar det ju som om du tror att den inte förändras alls.

 

Men det är ju klart han kan ju ha fyrtal men den risken får man ta, ess full med åttor är för bra för att kasta.

Ingen har ens börjat antyda att man ska kasta, bara att man ska sluta höja.

 

Ok, men någonstans måste man ju börja fundera på det. Jag är ganska säker på att det är någonstans kring femte eller sjätte beten man ska sakta ned.

 

Ditt argument verkar helt baserat på att motståndaren är fullständigt jäkla dum i huvudet och tejpar ned raiseknappen utan att tänka det minsta på vad han kan vara uppe mot. Detta utan att TC har märkt något sådant beteende tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej menade fel med folden folk vill att han slutar höja. Men att han t ex inte capar med mellansettet på flop säger ju det mesta tycker jag.

Om det får hans motståndare att tro att han lika gärna kan gå till 58 bet på turn med AK så är det ett extremt bra spel.

 

Sen donkbetar han ju direkt på turn, det är inte direkt inkonsistent spel för folk som vill ha in många bet i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att jag skulle sätta han på något som AK men det är en hand folk inte släpper så lätt. Som jag sa tror jag han har en sämre kåk.

Jag tror att FI har bestämt sig för en hand som han tror är bäst, låser in sig på det och som du sa "tejpar raise knappen".

 

Något jag också undrar är vad det är för limit, jag har bara antagit att den är max 2-4 men börjar vi komma upp högre skulle jag nog bli mer passiv med handen.

 

Det där med 75% säger fold var bara en känsla jag läser kanske bara en tiondel av alla HHs så där har du nog bättre koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är hur TC:s HD ser ut i motståndarens perspektiv:

 

Preflopp: 55+,A8s+,KTs+,QTs+,JTs,T9s,98s,87s,76s,ATo+

Flopphöjning: 88+,55,A8s+,KsQs,KsJs,KsTs,QsJs,QsTs,JsTs,Ts9s,9s8s,ATo+

Turnhöjning 1: KK+,88,55,AQs+,A8s,AJo+

Turnhöjning 2: AA,88,55,AQs+,A8s,AQo+

Turnhöjning 3: AA,88,55,AKs,A8s,AKo

Turnhöjning 4: AA,88,55,A8s

Turnhöjning 5: AA,88,A8s

 

Vore intressant att veta vilken limit hand utspelade sig på, tror knappast att genomsnittsmotståndaren på 1/2 tänker så där himla mycket på vilken hand motståndaren kan ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Jag har noggrant läst igenom alla svar. Tack för alla åsikter!

 

Jag tycker att jag spelade handen ganska bra, trots allt. Hade man bara fått höja fyra gånger (så som det är på många andra klienter) hade jag givetvis cappat både turn och river. Dock blir det en milsvidd skillnad på Crypto om man sitter på den näst högsta handen och det blir tävling om vem som vågar höja flest gånger.

 

Nivån det handlar om är $0.5/$1.0.

 

Fienden hade 55 och jag vann potten med en större båt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nivån det handlar om är $0.5/$1.0.

 

Fienden hade 55 och jag vann potten med en större båt. :)

 

Alltså fallar alla argument om att Fi tänker på vilken hand du har, jag hade stoppat in var enda peng jag hade på bordet alla gånger i denna situationen på denna nivån eftersom det finns bra många fler kåkar som du slår än fyrtal som slår dig.

 

EDIT: Gratulerar till en fin pott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju hålla med om att din uppställning om hur Fi ser Hero's hand under spelets gång blir mindre och mindre relevant ju längre ner i limits du klättrar.

 

Eller anser du en genomsnittspelare på 0.5/1.0 lägger lika stor tyngd på motståndarens troliga HD som en på 5/10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...