Gå till innehåll

FL - Openraise från SB, handkrav?

Bjorn_

Recommended Posts

I denna tråd diskuteras diverse varianter på strategi för de tillfällen man är först in från SB på ett FLT bord.

De flesta verkar spela med en ren raise/fold strategi och min fråga är helt enkelt ungefär hur stor procent av alla händer ni höjer med från SB här och vilka händer som det är.

Som exempel kan ju sägas att höjer man med:

{22+,A2s+,K2s+,Q8s+,J9s+,T8s+,98s,87s,76s,A2o+,K9o+,Q9o+,J9o+}

motsvarar detta ca 35% av alla möjliga starthänder och man har i snitt en 60-40 edge mot en helt slumpmässig hand vilket ju är vad BB har när du höjer.

Ska man höja ungefär dessa händer? Eller kanske fler eller färre eller bara andra...

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Completar ni aldrig först in från SB?

Jag gör det ibland med offsuit-händer av typen T7o som är för starka att folda med 3-1 i pottodds (när blindsen är mindre än ½ BB så completar jag aldrig SB först in) men det sitter en 50VP$P snubbe i BB. Väldigt sällan han släpper sin blind mot en SB-raise, där emot är det ofta man får en fold om man autobettar floppen. Folk kanske inte ser det som ett lika troligt steal-försök?

EDIT: HD:en du räknade upp är ju lite skev? Du höjer med 76s men inte K5o, jag vet ju vilken hand jag hade valt och det är inte 76s.

Länk till kommentar

Det är väldigt beroende på hur löst BB spelar.

Säg att BB bara synar med 25% bästa händerna och om BB synar så kastar du handen (ja även om du har AA och floppar fyrtal):

Du vinner 1 BB 75% av gångerna = +0.75.

Du förlorar 2 BB 25% av gångern = -0.50

Total +0,25

Det är EV+ att alltid höja!

I praktiken kommer du vinna minst 33% av alla gånger som BB synar så väntevärdet är bättre än så.

Det är då rätt att höja så länge som du får 2 kort av dealern!

Det blir +/- 0 om BB synar 33% av gångerna och man använder sig av ovanstående mycket dåliga taktik. Självklart kan man förvänta sig att vinna en del händer även om BB synar en. Om man då även räknar med att man vinner 33% av de gånger BB synar så är det fortfarande EV+ att höja så länge man har fått 2 kort. EV blir då +0.66BB

Det är först när BB börjar syna med 66% av händerna som det börjar bli dåligt att höja med alla händer.(givet att man fortfarande bara vinner 33% av händerna om BB synar - men spelar BB så löst så kanske man kan nå så mycket som 40% vinster och då är det fortfarande EV+).

Så har du 2 kort på handen i SB och all har foldat till dig - raisa - det är förmodligen EV+!

PS Så länge BB inte är Gus Hansen eller någon annan spelare som synar så länge DE fått 2 kort av dealern!

Länk till kommentar

Din matte är lite off, du riskerar ju 1½ liten bet för att vinna 1½ liten bet, dvs lyckas stealen 50% eller mer är den ju omedelbart lönsam.

Sedan behöver man knappast vara Gus Hansen för att syna med any two om man tror att SB höjer med nästan vad som helst här.

Skulle gissa att min synfrekvens från BB när SB openraisar varierar mellan 45 och 75% och det är mycket möjligt att det är för lågt.

/Bjorn

Länk till kommentar

Completar ni aldrig först in från SB?

EDIT: HD:en du räknade upp är ju lite skev? Du höjer med 76s men inte K5o, jag vet ju vilken hand jag hade valt och det är inte 76s.

Tips, tråden jag länkar till handlar just om openlimp från SB.

Handdistributionen var bara ett snabbt hopkrafsat exempel, mest för att ge folk ett begrepp om ungefär hur mycket händer som krävs för ett visst procenttal...

/Bjorn

Länk till kommentar

Eventuellt ligger rätt siffra för andel händer närmare 50%, men jag vet inte. Jag baserar detta helt enkelt på att ca 1/2 av starthänderna har mer än 50% vinstchans mot BB, och det känns inte som om nackdelen av positionen och risken att bli 3-betad skulle ta ut det faktum att du har en halv bet rabatt för att spela.

Ett problem i praktiken med att spela färre händer att man oftast inte ger motståndaren chansen att göra några misstag. Om man tittar på EV för att spela många av händerna i botten av din lista och de som ligger precis utanför så får man nog ett värde i närheten av 0. Det indikerar dels att du har en stor potentiell fördel i att motståndaren kan lägga sig för mycket (som vetgirig redan pratat om), dels att om du är bättre än BB så kan du komma med i handen med en liten nackdel som du kan förvandla till en fördel senare.

Det sista säger oss dessutom att mot vissa typer av motstånd (löst/passivt) bör det vara rätt att limpa in med många händer.

Länk till kommentar

Om vi gör en mycket primitiv modellering med följande antaganden:

För enkelhetens skull antar vi FLT $1/2 med $0.5 och $1 blinds. Vi räknar också totalEV inklusive blindsen.

1) SB höjer 40% av händerna och foldar 60% av händerna (Detta är ganska exakt som i mikjs förslag)

2) Om SB har höjt så synar BB med exakt samma 40% av händerna som SB höjer med och foldar resterande 60%. (Detta är ganska dålig strategi för BB men lätt att räkna på)

3) Spelarna är ungefär lika skickliga postflop.

Med dessa föutsättningar kommer EV för SB vara:

EV = -0.5 * 0.6 + 1 * 0.4 * 0.6 +- EV (händer till flop)

Där första termen är de small blinds man förlorar när man foldar, andra termen det man tjänar de gånger man höjer och BB foldar och tredje termen är värdet av alla de händer som går vidare till floppen.

Detta värde är rimligtvis neggativt för SB efterssom de i snitt har lika starka händer och är lika skickliga men BB har position.

Summerar vi ihop kan vi se att även med denna dåliga BB strategi har vi ett neggativt EV som är mer än $0.06 (antagligen markant mer). Detta är dock en klar förbättring jämfört med att bara släppa sin blind vilket ger en EV på -$0.5.

Ärligt talat så tror jag följande saker:

1) Mot optimalt spel av BB är inte en ren raise/fold strategi optimal

2) De flesta foldar markant för mycket från BB då SB openraisar

3) Detta gör att en ren raise/fold strategi ändå ofta är ett framgångsrikt spel.

/Bjorn

Länk till kommentar

Jag tycker det är lite olyckligt att du delat på frågorna om hur SB och BB spelar, eftersom de hör intimt ihop. Det är omöjligt att svara på det ena utan att svara på det andra.

Det här är ett extrem komplicerat problem som jag inte ska försöka lösa just nu. Det rimligaste sättet att attackera det är nog att arbeta med simuleringar på dator, men det kräver att man har ett program med en stark postflop-strategi. Pokeranalytiskern Abdul Jalib har gjort en del sådant här med programmet Turbo Texas Holdem. Ta och kolla lite gamla usenet-arkiv så dyker det nog upp något.

Här är några saker att ta hänsyn till när man analyserar "för hand":

1) BB har antagligen en liten fördel i handen men bara en bråkdel av en bet.

2) BB måste försvara sig i närheten av hälften av gångerna för att SB inte ska få ett vinnande spel i att höja varje hand. Liknande gäller SB - han måste spela minst 1/3 av händerna för att inte automatisk förlora en för stor del av sin bet.

3) Beslutet att spela en hand är baserat på effektiva odds för hela handen. Som en förenkling kan man se det som att BB har effektiva odds 4 mot 3 på att "syna ner" SB.

4) Givet att en spelare inte lägger sig baserar han beslutet att höja i första hand på equity mot motståndarens HD samt det faktum att han kan bli kontrahöjd. I andra hand väger han in att spelet måste varieras/balanseras för att göra det svårare för motståndaren att få en read.

5) BB kommer att vinna pengar senare i handen på position. SB:s motgift är att spela färre händer än vad som indikeras av equity/odds-uträkningar.

En viktig sak att tänka på är som sagts att värdet på en strategi inte är speciellt känsligt för den exakta gränsen för vilka händer man spelar. Många händer har nämligen väldigt nära EV 0. I dessa fall domineras värdet på en hand av hur bra man spelar i förhållade till sin motståndare. I extrama fall kan man ju till och med spela händer som teoretiskt är stora förlorare, tex höja med 32o om BB lägger sig för ofta.

Länk till kommentar