Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En hand jag är fundersam över, hur hade ni spelat den? Hade ni betalat av på river?

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

Preflop: Hero is MP3 with Kc, As.

UTG raises, 2 folds, Hero 3-bets, 4 folds, UTG calls.

Inget speciellt konstigt här, vill få potten headsup. Att han inte reraisar sållar bort AA och KK från min read på hans hand.

Flop: (7.50 SB) 8s, 3h, 7d (3 players)

UTG checks, Hero bets, UTG raises, Hero calls.

Jag brukar inte lägga mig för ett omslag på flop av rena imageskäl, hyffsadeodds för en syn om han skulle sitta på t.ex JJ.

Turn: (5.75 BB) 9d (3 players)

UTG checks, Hero checks.

River: (5.75 BB) 9h (3 players)

UTG bets, Hero calls.

Här sätter jag honom på AK-AJ, även om det inte stämmer in på floppen. Kunde han tänkas checkraisa turn igen?

Final Pot: 7.75 BB

Hur känner ni er inför denna handen? Känns readen stabil? Är det lönt att betala av? Vilken hand höjer man på floppen med för att sedan checka turn?

Postad

Du spelar handen OK tycker jag. Efter denna lite märkliga sekvens ska du så klart kolla på river vad han har. Dina reads är för stela dock. Du kan inte utesluta AA/KK preflop, och absolut inte sätta honom på AK-AJ på river när han kan ha nästan vad som helst. Just det senare är det som gör synen så attraktiv. Å andra sidan antyder du att du själv inte riktigt tror så helhjärtat på din "AK-AJ"-read.

Postad

Tja, hans checkraiseraise på floppen är ju naturligtvis oroväckande, men många spelare hade spelat AK på samma sätt (kanske även jag i en situation som denna). Det är ju möjligt att han försöker checkraisa turn, men det känns osannolikt... ungefär lika troligt tror jag är att han upptäckt att hans hand inte är så het, och kanske är rädd att jag sitter på ett par. Är naturligtvis inte säker på AK-AJ, då hade jag höjt river, men tycker ni synen är befogad ändå?

Postad

Ingen read på fi?

Tycker du spelade handen rätt mot en okänd. Han kan mycket väl sitta på överkort här, efter att han checkat turn. En syn på rivern vinner ganska säkert mer än de 1 av 8ggr som krävs för en lönsam syn.

Postad

Hade också synat ner river. Han kan som sagt mkt väl sitta på överkort. Men om jag ska dra till med en vild gissning i det här fallet, säger jag.. fyrtal! När han träffade setet på turn fick han för sig att bli lite tricky.

Hur som helst, den här situationen brukar man ofta hamna i, särskilt shorthanded. Man höjer med AK/AQ preflop, man hamnar heads up och får överkort på floppen. Motståndaren checkar, man betar och blir höjd. Här kan man ju antingen ta den försiktiga inriktningen och bara syna, för att sen lägga sig på turn utan förbättring. Eller The Kidders variant, med re-raise på flop, bet på turn och check på river. Detta beror givetvis mycket på om motståndaren är aggro/tricky eller solid. Men om fi ligger någonstans mitt emellan eller är okänd? Vad tycker ni?