Gå till innehåll

Sannolikhet för en triss och två-par floppas?

DocAman

Recommended Posts

Hej!

Antag att 4 spelare ser floppen och två personer sitter med par och två personer sitter med icke-par och inget överlapp finns vad det gäller valörerna på korten (t.ex. något i stil med: 33, 66, JQ och TA). (Sannolikheten att en person ska floppa två par är väl ungefär 2% förutsatt att inte floppen parar sig, och för att en person med pocket par ska floppa trissen är ungefär 11%.)

:? Men hur räknar man ut sannolikheten att det floppas en triss och ett två-par samtidigt om floppen inte parar sig (3 olika valörer på floppen)?

:?:? En lite svårare fråga (kanske) är hur man räknar ut sannolikheten att det floppas en triss och ett två-par samtidigt om floppen parar sig (t.ex. något i stil med JJK)?

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls säker på detta men en enkel modell är väl:

4/44 (=3 el. 6:a på första kortet) * 12/43 (TJQA på andra) * 5/42 (AT/QJ på tredje, beroende på andra kortets valör). Detta blir i runda slängar 0.3%.

Kanske? :)

EDIT: Ser nu att det här inte stämmer. Istället för att jag försöker lappa ihop det är det lika bra att ni kollar på Callahans uträkning istället :roll:

Länk till kommentar

Hej!

Antag att 4 spelare ser floppen och två personer sitter med par och två personer sitter med icke-par och inget överlapp finns vad det gäller valörerna på korten (t.ex. något i stil med: 33, 66, JQ och TA). (Sannolikheten att en person ska floppa två par är väl ungefär 2% förutsatt att inte floppen parar sig, och för att en person med pocket par ska floppa trissen är ungefär 11%.)

:? Men hur räknar man ut sannolikheten att det floppas en triss och ett två-par samtidigt om floppen inte parar sig (3 olika valörer på floppen)?

Om spelarna har 33, 66, QJ och AT så finns det bara fyra sorters floppar som ger både set och tvåpar: 3QJ, 3AT, 6QJ och 6AT. Varje flopp kan komma på 2 * 3 * 3 = 18 olika sätt (det finns 2 setkort och 3 av varje tvåparskort).

Eftersom antal möjliga sätt att ge floppen är C(44,3) får vi att sannolikheten är:

4 * 18 / C(44,3) = 72 / 13244 ~= 0.0054 = 0,54%.

:?:? En lite svårare fråga (kanske) är hur man räknar ut sannolikheten att det floppas en triss och ett två-par samtidigt om floppen parar sig (t.ex. något i stil med JJK)?

Vilka kort kan spelarna ha?

Länk till kommentar

I andra uppgiften så tänkte jag mig samma startkort på fyra spelare!

Hmm, paret träffar ju automatiskt minst tvåpar om det kommer ett par på bordet. Undrar lite vad det här ska vara bra till, men ok, jag kör på bara:

Scenariot inträffar om det kommer TTx, JJx, QQx eller AAx där x inte ger någon kåk/fyrtal. Så vitt jag kan se kan x ges på 34 olika sätt. Eftersom flopp-paret kan ges på 3 sätt får vi:

4 * 3 * 34 / C(44,3) ~= 0,031 = 3,1%.

Länk till kommentar

Tack Callahan!

Du har varit till stor hjälp m.a.p. hur man räknar. Nu kan jag räkna själv på andra, liknande uppgifter. Dina uträkningar verkar solida. Jag fick samma svar som du när jag tidigare ikväll räknade ut den andra uppgiften (inspirerad av hur du löste den första uppgiften) :D

Länk till kommentar