Gå till innehåll

Poker och teknologi i framtiden?

Recommended Posts

Postad

Idag har utvecklats teknik för att på blackjack hålla reda på allas kort och marker genom sensorbord.

Detta skulle ju kunna användas i poker, och då skulle man ju faktiskt kunna följa en stor turnering live på internet där man i realtid(kanske med 5 minuters eftersläpning eller så) kan se exakt allas kort och markerstapel.

Nästa steg skulle kunna bli att ersätta kort och marker med displayer. Det skulle snabba upp spelet och göra det säkrare; inga felräkningar eller felbeslut om vem som vunnit potten.

Teoretiskt skulle man också kunna kombinera det bästa av två världar: En del spelar närvarande på bordet medan andra är uppkopplade via internet. Fast det skulle kanske föra det hela för långt...

Postad
Idag har utvecklats teknik för att på blackjack hålla reda på allas kort och marker genom sensorbord.

Detta skulle ju kunna användas i poker, och då skulle man ju faktiskt kunna följa en stor turnering live på internet där man i realtid(kanske med 5 minuters eftersläpning eller så) kan se exakt allas kort och markerstapel.

Nästa steg skulle kunna bli att ersätta kort och marker med displayer. Det skulle snabba upp spelet och göra det säkrare; inga felräkningar eller felbeslut om vem som vunnit potten.

Teoretiskt skulle man också kunna kombinera det bästa av två världar: En del spelar närvarande på bordet medan andra är uppkopplade via internet. Fast det skulle kanske föra det hela för långt...

Fast om personer i turneringar lirar "uppkopplade" mot andra som lirar Live så förlorar det en stor del av Live Pokern: Read av Spelarens ansikte och kroppsspråk etc.

Sen så förlorar det tjusningen ... (enligt privat åsikt)

Sen så tror jag det är roligare för TV-tittande personer att se hur spelarna agerar, hur de ser ut etc. när de bluffar istället för att man ser två kort och endast ett namn.

Och det ska ju vara lockande för TV-publiken med då TV-bolagen tjänar pengar på det med ...

Är riktigt trött nu så jag har inte läst igenom så jag kan ha svammlat lite i svenskan!

//KF

EDIT: Att ha sensorer i kort och marker tror jag är bra dock ... För utomstående att kolla in på en sida vem som är specifik chipleader, hur mycket pengar som ligger i potten, hur mycket spelare A har stoppat in etc. (ger Dealern ett lättare jobb + minsker felberäkning)..

+ att om man har sensorer i korten så sätter man en gräns där korten ej får överskrida får då är det lika med Fold. Då blir det också mindre tjaffs på den punkten!

//KF2

Postad
Korten och markerhögarna ser man ju i dgasläget med, så vad är skillanden?

Man behöver ingen kamera som filmarkorten och antal marker kan räknas ut automatiskt vilket gör att man kan sända "live" med viss fördröjning för att motverka fusk.

Att markerna räknas automatiskt underlättar även för dealern som slipper räkna markerna vid olikalägen vilket ger ett snabbare spel. Uträkningen av bästa låga hand i hög/låg spel blir automatiskt.

Postad

Jag tror inte att korten kommer att tas bort iaf, att det är riktiga kort är en stor del av spelet och många tells ges på hur en spelare hanterar korten.

Däremot skulle det vara kul om en saftblandare tändes och lite fyrverkeripjäser small av när folk åkte ut :D