Gå till innehåll

NLT - Bromsa med TPTK?

Recommended Posts

Postad

Stoneburg:

Varför är du så aggressiv i diskussionerna? Tycker du att jag någonstans har pissat på dina åsikter får du gärna förklara var. Och vad vill du uppnå med att posta din skrytfold? Av någon anledning tror jag inte du vill ha kommentarer huruvida den var rätt eller inte, det har du nog redan bestämt dig för innan.

Postad
Allvarligt, hur fan det vara "vekt" att lägga TPTK när det mesta pekar på att man är slagen. Det är ju otroligt puckat resonerat. Hur tänker du? Här är en fold du kan suga på ett tag:

Valkrie99 called - $0.50

Jeffm351 folded

MissMuffet folded

DoThaFunk raised - $2.00

peterga folded

OICURMT folded

Busto folded

Stoneburg called - $2.00 2:diamond: 2:spade:

laddy folded

banshee75 folded

Valkrie99 called - $2.00

** Dealing the flop: 2:heart: 7:heart: A:spade: $6.75

Valkrie99 checked

DoThaFunk checked

Stoneburg checked

** Dealing the turn: 3:spade: $6.75

Valkrie99 bet - $2.00

DoThaFunk raised - $8.00

Stoneburg folded

Jag skulle inte kunna folda nej. Hur kan du sätta han på AA rätt upp och ner, bra read?

Postad

Alltså det där är ju en helt bisarr fold jag gör och det finns väl ungefär en chans på miljonen att jag lägger ett set i en raisad pot om det inte finns en uppenbar stege eller färg (nu hade han ju AA så). Rekommenderar naturligtvis inte att man gör det heller men det var ett exempel för att visa att man kan folda bra händer.

Anledningen att jag är så aggressiv är att jag tycker kvaliteten på det här forumet sjunkit och att åsikterna blir dummare och dummare, samt att de presenteras på ett slentrianmässigt sätt utan eftertanke eller analys*. Att sedan hälften av tråderna är bad-beat historier nu gör inte det hela bättre.

Spelet som rekommenderas i många fall är helt enkelt inte bra poker utan bara "gambling" där ett coinflip är helt okej och det är "vekt" att lägga om man har ett par eller ett drag. I och för sig skulle jag stödja alla de åsikterna om de presenterades i chatten på de bord jag spelar, eftersom jag vill att mina motståndare ska spela så, men på ett diskussionsforum föredrar jag till skillnad från pokerbordet intelligent motstånd.

Jag kan se att den där folden kan vara schysst men däremot förstår jag itne húr fna du kan få någon action överhuvetaget så tight du verkar spela?!

Du måste inse att den absolut största majoriteten av spelare inte har koll. Majoriteten av dem lägger inte AA (eller AK med träff) oavsett hur tydligt det är att du eller jag har de slagna. Majoriteten spelar sina egna kort och går alldeles för långt med dem. Du och många andra lider av "Fancy Play Syndrome" där ni tror att man måste göra moves och försöka skapa table image osv, det behöver man inte om man inte spelar på hög nivå och/eller shorthand. Nu spelar iofs du shorthand, där TPTK är mycket starkare och bluffar/read/image är viktigare, men majoriteten av HH handlar om Full Table.

Dessutom varierar jag mitt spel extremt mycket beroende på motstånd, dvs hur moståndaren passar in på loose/tight och passiv/aggro skalan bland annat. Kan posta en HH från igår där jag check/raisar floppen och sen betar Turn med *inget* mot en kille som jag *vet* har AA/KK bara för att jag också vet att han är en bra (tight) spelare och har spelat mycket med mig. Jag fick honom att folda men jag gör det movet en gång på hundra och BARA mot en sån spelare, för att dra nytta av den image jag vet att han har på mig efter flera hundra händer. I 99,99% av fallen är det check/fold, och det är vad jag kommer att rekommendera.

Om idén med det här forumet är att folk ska utvecklas till bättre spelare tycker jag att det är vad man ska göra, om idén är att skapa så många LAG-fiskar och Parre (sorry!) som möjligt.... ja, då är jag ju helt fel ute.

* De lysande undantagen är Hjort, Gdaily och några andra.

Postad

Stoneburg, den där 22-handen är ju otroligt vekt spelad, och kan omöjligt vara EV+ att släppa. Du synar in 4BB med en hand du vet att du kommer släppa oavsett vad som kommer?

Om du inte kan fortsätta med handen även om du träffar ditt set på en guldbräda, varför spela 22 ens?

Sedan att du förespråkar en enorm tajthet kanske andra har en annorlunda spelstil? Förstår inte varför du ska dryga dig mot alla som inte spelar som du tycker, ge lite konstruktiva tips istället för att i princip säga: du är korkad och dålig på poker.

Postad
Stoneburg, den där 22-handen är ju otroligt vekt spelad, och kan omöjligt vara EV+ att släppa. Du synar in 4BB med en hand du vet att du kommer släppa oavsett vad som kommer?

Ja precis så är det. Träffar jag inte quads så check/foldar jag.

Hade du bemödat dig om att läsa hela mitt inlägg kanske du hade kommit till biten där det står att det är en helt exceptionell fold som jag kanske skulle göra en gång på 10000 och att jag absolut INTE skulle rekommendera att någon foldar där utan det BARA var ett exempel för att illustrera att TPTK (särskilt på den brädan) inte är en särskilt "svår" eller "weak/tight" fold.

Detta är EXAKT varför jag blivit så dryg på sistone. Folk bemödar sig inte att vare sig läsa eller förstå saker innan de postar.

ge lite konstruktiva tips istället för att i princip säga: du är korkad och dålig på poker.

1. Jag ger alltid* ett förslag på hur jag tycker man BORDE spelat handen, alltså konstruktivt. I det här fallet föreslog jag check/fold på turn och förklarade varför. Vad baserar du din kritik på?

2. Jag säger aldrig* att PERSONEN är korka utan att sättet de SPELADE på är korkat.

* Nästan aldrig i alla fall, kan ha missat det någon gång. Du får gärna ta fram 10 poster och kolla.

Postad

Ja precis så är det. Träffar jag inte quads så check/foldar jag.

Hade du bemödat dig om att läsa hela mitt inlägg kanske du hade kommit till biten där det står att det är en helt exceptionell fold som jag kanske skulle göra en gång på 10000 och att jag absolut INTE skulle rekommendera att någon foldar där utan det BARA var ett exempel för att illustrera att TPTK (särskilt på den brädan) inte är en särskilt "svår" eller "weak/tight" fold.

Tja, det är ju lite svårt att förstå vad du försöker uppnå med ditt exempel. Att du lägger set på den brädan kan ju knappast få en att förstå varför man borde släppa TPTK. Du kunde ju lika gärna ha visat att du foldat JhTh på AKQh bräda, bara för att visa "att det går".

Nu var ju just det lite extremt, men om du säger att du visar att det kan vara rätt ibland att starka händer inte räcker till, så känns det som att du underförstått menar att setfolden var helt korrekt.

Lite dåligt exempel som fick mig att undra, det var allt.

Annars beundrar jag ditt övriga spel, tight och aggressivt med disciplin.

Postad
Skriv inte så förbannat långa predikningar om du vill att folk ska läsa igenom dem.

Folk behöver inte läsa genom dem så länge de inte tänker svara. Ska man däremot kommentera något tycker jag att man kan kräva att personen läst och gjort ett försök att förstå det den ska kommentera. Själv föredrar jag ett längre inlägg med substans framför ofta meninslösa upprepningar av one-liners, men du får gärna hoppa över mina inlägg om du tycker det är jobbigt att läsa "långa" stycken.

Postad
Allvarligt, hur fan det vara "vekt" att lägga TPTK när det mesta pekar på att man är slagen. Det är ju otroligt puckat resonerat. Hur tänker du? Här är en fold du kan suga på ett tag:

Valkrie99 called - $0.50

Jeffm351 folded

MissMuffet folded

DoThaFunk raised - $2.00

peterga folded

OICURMT folded

Busto folded

laddy folded

banshee75 folded

Valkrie99 called - $2.00

Valkrie99 checked

DoThaFunk checked

Stoneburg checked

Valkrie99 bet - $2.00

DoThaFunk raised - $8.00

Stoneburg folded

Varför checkar du flop? Har du redan bestämt dig för att du är slagen elller? Otroligt dåligt spel.

Postad

FPS?

Jag märker när jag spelar tight hur mkt färre calls jag får. dessutom gör jag tvärtom mot vad forumet säger rätt många gånger, t.ex. händerna förrea veckan där alla förespråkade fold/check osv.

Jag spelar mkt på reads och SH och min spelstil när den är på topp (inte tiltad, pigg o med självförtroende) krossar 1/2-3/6 SH NL på party, det vet jag, det har jag gjort innan, innan jag badstreaka o förlorade det där självförtroendet.

Så det är bara att välja egentligen:

Antingen spelar man som Stone eller som Mig. Båda teknikerna funkar som sagt ypperligt.

Postad

Valkrie99 called - $0.50

Jeffm351 folded

MissMuffet folded

DoThaFunk raised - $2.00

peterga folded

OICURMT folded

Busto folded

laddy folded

banshee75 folded

Valkrie99 called - $2.00

Valkrie99 checked

DoThaFunk checked

Stoneburg checked

Valkrie99 bet - $2.00

DoThaFunk raised - $8.00

Stoneburg folded

Varför checkar du flop? Har du redan bestämt dig för att du är slagen elller? Otroligt dåligt spel.

Nej jag checkar flop för att få mer information. Min read säger att han betar om han har A, checkar han har han antingen ett lägre PP eller så slowplayar han AA. Känskan sa att han slowplayade. När han raisar turn så bestämmer jag mig för att han har AA, inte fan raisar han med TT-KK (och som sagt var hade han betat Ax). 99,99% av fallen betar jag floppen och trycker in resten så snabbt jag kan men det hade du ju redan förstått om du hade orkat läsa hela posten...

Postad
FPS?

Jag märker när jag spelar tight hur mkt färre calls jag får. dessutom gör jag tvärtom mot vad forumet säger rätt många gånger, t.ex. händerna förrea veckan där alla förespråkade fold/check osv.

Jag spelar mkt på reads och SH och min spelstil när den är på topp (inte tiltad, pigg o med självförtroende) krossar 1/2-3/6 SH NL på party, det vet jag, det har jag gjort innan, innan jag badstreaka o förlorade det där självförtroendet.

Så det är bara att välja egentligen:

Antingen spelar man som Stone eller som Mig. Båda teknikerna funkar som sagt ypperligt.

Jo som sagt så tror jag att din stil funkar utmärkt på högre nivåer och short-handed. Antagligen är den till och med mer +EV än min stil då (även om jag är klart mer loose när jag spelar SH). Tror dock att den är dåligt lämpad för Full Table på lägre nivåer (0.01/0.02 - 0.5/1). Där vinner "basic poker" ocg TAG spel klart mer. Dessutom är poker som poesi och litteratur, det är okej att bryta mot reglerna om man KAN dem. När Gunnar Ekelöf skriver "bokstävlarna" är det bra poesi, när Johan i årskurs 4 gör det är det ett stavfel.

Postad

"När Gunnar Ekelöf skriver "bokstävlarna" är det bra poesi, när Johan i årskurs 4 gör det är det ett stavfel." :lol:

Och ja, på FT NL <_0,5/1 skulle jag förmodligen bli slaktad. men det är ändå kul att två så olika stilar funkar bra båda två.

Postad

Valkrie99 called - $0.50

Jeffm351 folded

MissMuffet folded

DoThaFunk raised - $2.00

peterga folded

OICURMT folded

Busto folded

laddy folded

banshee75 folded

Valkrie99 called - $2.00

Valkrie99 checked

DoThaFunk checked

Stoneburg checked

Valkrie99 bet - $2.00

DoThaFunk raised - $8.00

Stoneburg folded

Nej jag checkar flop för att få mer information. Min read säger att han betar om han har A, checkar han har han antingen ett lägre PP eller så slowplayar han AA. Känskan sa att han slowplayade. När han raisar turn så bestämmer jag mig för att han har AA, inte fan raisar han med TT-KK (och som sagt var hade han betat Ax). 99,99% av fallen betar jag floppen och trycker in resten så snabbt jag kan men det hade du ju redan förstått om du hade orkat läsa hela posten...

Det är två andra spelare med i potten. Du får ingen information genom att checka och dessutom ger du gratiskort.

Nu råkar det bli så att fi1 betar och fi2 höjer på turn. Om fi1 checkar och fi2 betar ut så har du fortfarande ingen aning om vart du står.

Ledsen att jag klankar ned på ditt spel när allt du ville göra var att visa hur bra du är som kan folda set mot överset.

Postad

Valkrie99 called - $0.50

Jeffm351 folded

MissMuffet folded

DoThaFunk raised - $2.00

peterga folded

OICURMT folded

Busto folded

laddy folded

banshee75 folded

Valkrie99 called - $2.00

Valkrie99 checked

DoThaFunk checked

Stoneburg checked

Valkrie99 bet - $2.00

DoThaFunk raised - $8.00

Stoneburg folded

Det är två andra spelare med i potten. Du får ingen information genom att checka och dessutom ger du gratiskort.

Nu råkar det bli så att fi1 betar och fi2 höjer på turn. Om fi1 checkar och fi2 betar ut så har du fortfarande ingen aning om vart du står.

Ledsen att jag klankar ned på ditt spel när allt du ville göra var att visa hur bra du är som kan folda set mot överset.

Tror du att det är en orginell tanke att man inte ska lägga set här? Tror du att jag missade att färgdraget låg? Tror du att du har bättre read på motspelarna än jag hade? Om den här handen hade postats här hade jag nog föreslagit att personen i min situation betade pot och gick all-in om han blev raisad. Som jag sagt ett par gånger nu var det extrema omständigheter och om du inte har förstått det ännu så postade jag den för att det var den mest extrema fold jag gjort... på några hundra tusen händer.

Det verkar vara ett genomgående tema nu att "beta för att ta reda på vart man står" och "beta för att få information". Det är ett dyrt sätt att få information och inte alltid det rätta. Eftersom jag har min motståndare på TT-AA har antingen HAN bara två outs, eller JAG bara en out. Alltså gör det egentligen inget att ge honom ett gratiskort. Om SB råkar ha två i suit så okej, jag kommer ändå inte skyffla in en massa pengar om jag ser ett hjärter på turn. Om det dessutom är en kille som spelar drag aggressivt kan det vara bättre att ge ett gratiskort på floppen för att sen trycka på turn (om han tex tänker C/R allin på floppen med färgdraget).

I och för sig förstod du ju inte poängen med handen så jag kanske bara borde svarat "det var inte därför jag postade den".

Postad
"Tror du att det är en orginell tanke att man inte ska lägga set här?"

Nej har jag sagt det? Har dessutom inte klagat på din fold utan på ditt spel på flop.

"Tror du att jag missade att färgdraget låg?"

Nej.

"Tror du att du har bättre read på motspelarna än jag hade?"

Jag har absolut ingen read på motsspelarna jag har aldrig spelat mot dom. Om du har så bra read på dina motsåndare att du kan sätta dom på AA efter standardbet preflop och check på flop ja då är mina reads inte ens i närheten av dina.

".....så postade jag den för att det var den mest extrema fold jag gjort... på några hundra tusen händer."

Och på vilket sätt är det intressant på tråden hur extrema folds du kan göra?

Att folda set mot spelare som du har extremt bra read på kan knappast jämföras med om du ska slänga TPTK mot en spelare som du inte har någon koll på. Jag kan förstå att vill illustrera en kontrast men så mycket dryg kritik som du ger får du gott kunna ta lite själv

"Det verkar vara ett genomgående tema nu att "beta för att ta reda på vart man står" och "beta för att få information".

Det är ett dyrt sätt att få information och inte alltid det rätta.

Eftersom jag har min motståndare på TT-AA har antingen HAN bara två outs, eller JAG bara en out.

Alltså gör det egentligen inget att ge honom ett gratiskort."

Säg att det inte blir bet raise på turn utan bara bet från killen du har på 1010-AA ska du folda då?

Du måste höja då för att definera din hand vilket du kunde gjort på flop istället. Vet inte hur den här killen spelar men det finns otroligt många händer som folk kan checka på flop och sen betta ut på turn som inte har dig slagen.

"Om SB råkar ha två i suit så okej, jag kommer ändå inte skyffla in en massa pengar om jag ser ett hjärter på turn."

Nej det kanske du inte betalar av men istället för att ta betalt har du gjort ett förlorande spel.

"I och för sig förstod du ju inte poängen med handen så jag kanske bara borde svarat "det var inte därför jag postade den"."

Nej jag förstår ingenting.

Postad
så mycket dryg kritik som du ger får du gott kunna ta lite själv

Absolut, jag kan bli bättre på nästan allt, att ta kritik är definitivt en av de saker jag skulle kunna förbättra.

Säg att det inte blir bet raise på turn utan bara bet från killen du har på 1010-AA ska du folda då?

Nej då skulle jag nog ha höjt rejält, trycker han då in så blir det ett jobbigt beslut.

Du måste höja då för att definera din hand vilket du kunde gjort på flop istället.

Ja, men då har jag redan mycket mer information än jag hade på floppen. Jag fick ju extremt mycket information på turn i och med min flop check.

Nej det kanske du inte betalar av men istället för att ta betalt har du gjort ett förlorande spel.

I majoriteten av fall är det ett litet förlorande spel (jag förlorar 4bb), i minoriteten av fallen (då han faktiskt har ett överset) är de ett extremt lönsamt spel (jag slipper förlora hela stacken). Nu lyckades jag få till det så att jag valde rätt just den här gången och det tycker jag är hela poängen med poker. I 99,9% av fallen är det rätt att göra på ett sätt, i 0,1% rätt att göra tvärtom. Är du det minsta osäker bör du naturligtvis välja det som oftast är rätt.

Nej jag förstår ingenting.

Jag har försökt uttrycka mig tydligt, hoppas du förstår nu.