Gå till innehåll

NL - Overbet pre- resp. postflop

Recommended Posts

Postad

Vad har ni för erfarenheter och vilka slutsatser kan rimligen dras i samband med att händer överbettas? Frågan är givetvis svårbesvarad då ytterligare förutsättningar (read, image, position, etc etc..) egentligen krävs. Men om man kokar ner samtliga situationer där överbet förekommer så borde det väl främst handla om

1. Fi vill försvara sin legitima hand (och slippa se en flop eller ytterligare ett kort).

2. Fi vill bluffa till sig potten genom att skrämma till sig den.

3. Fi vill få betalt för sin legitima hand genom att spela deceptivt.

Om vi ska ta preflopspelet som exempel. Det är inte ovanligt att man ser personer som massivt överbettar potter (typ bettar 10 x pott). Om överbettet kommer i sen position efter många callers kanske det inte är lika svårt att förstå överbettet. Samma sak gäller väl egentligen på flop och turn. Då det troligen främst handlar om att tunna ut alt. försvara sin hand. Ett överbet på river och i tidig position preflop är svårare att tolka.

Skulle vara kul om ni vill dela med er av era erfarenheter och slutsatser i ämnet.

Postad

Det som jag generallt har uppmärksammat är att överbett i cash-games oftast handlar om starka händer (speciellt pre-flop och på rivern) medan de troligare är bluffar i turneringsspel.

Tror att det främst beror på två saker:

I cash-games får man många fler bra händer (multitable, snabbare spel, oftare online) och man bryr sig inte lika mycket om man inte får action på en viss hand.

Djupare stackar i cash games. Det gäller att bygga pott tidigt samtidigt som man inte vill ge motståndarna alltför bra implicita odds.

Postad

Kom på en annan, ganska uppenbar sak - all in på flop indikerar väldigt ofta ett semibluffande drag med många outs (OESD/gutshot+flushdraw, stegdrag+overcards, nutflushdraw etc).

En överbett på rivern indikerar oftast på de nivåer jag spelar (i nämnd ordning) antingen:

*En mycket stark hand som desperat försöker få in så mycket marker i potten som möjligt (oftast när de kommer på att deras slowplayande gjort att potten är på 3BB :) )

*Ett missat drag. Allra helst om bettaren checkar rivern.

Postad

Nu får editera bort denna hand om ni vill men tänkte ta ett konkret exempel där jag inte fattar vad han menar med sitt överbet. Spelet har ganska löst men vad betyder ett bet på 20 i en pot på 12?

********* Hand History for Game 2769166903 *****

0/0 Texas Hold'em Game Table (NL) - Sat Sep 24 19:25:57 EDT 2005

Table Table 36646 (Real Money) -- Seat 3 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: roysbois ( $91.33)

Seat 2: Matvichuk1 ( $156.35)

Seat 3: farmer488 ( $9.05)

Seat 4: mcmanus8 ( $159.37)

Seat 5: patiencedude ( $275.16)

Seat 6: EJMCEO ( $62.40)

Seat 7: KarlMalowned ( $182.10)

Seat 8: theaetetus9 ( $78)

Seat 9: to_themax ( $152.10)

Seat 10: xuyvam ( $133.25)

mcmanus8 posts small blind (0.50)

patiencedude posts big blind (1)

** Dealing down cards **

Dealt to Matvichuk1 [ Qs, Qc ]

EJMCEO folds.

KarlMalowned folds.

theaetetus9 calls (1)

to_themax folds.

xuyvam calls (1)

roysbois folds.

Matvichuk1 raises (4) to 4

farmer488 folds.

mcmanus8 folds.

patiencedude folds.

theaetetus9 calls (3)

xuyvam calls (3)

** Dealing Flop ** : [ 7h, 7d, Js ]

theaetetus9 checks.

xuyvam bets (20)

Postad
På .25/.5 innebär det enligt min erfarenhet antingen

- Ett J

- Ett PP, även underpar

Den som verkligen har en 7 väntar ofta till turn med att betta.

Nu var det iofs 0.5/1 men det är ju svindyrt att höja för info här. Synar jag och han fortsätter beta har jag ingen anning om vad han kan ha.

Postad
På .25/.5 innebär det enligt min erfarenhet antingen

- Ett J

- Ett PP, även underpar

Den som verkligen har en 7 väntar ofta till turn med att betta.

Nu var det iofs 0.5/1 men det är ju svindyrt att höja för info här. Synar jag och han fortsätter beta har jag ingen anning om vad han kan ha.

Upplever me att han INTE har 7an. Hade nog ställt in eller bara raisat direkt där, med motiveringen att jag tror att hans tankegångar är att jag inte ska våga syna med AK eller även pocket10or eller även högre pocketpair. Men som sagt, upplever inte särskilt ofta att någon INTE skulle slowspela ett triss när någon annan har raisat preflop.