Gå till innehåll

NL - Vilka händer skall spelas på €0.10/0.20?

Joel Eriksson

Recommended Posts

Hello alla storfiskare!

Här kommer en fråga från en "fisk" ni säkert spelat av en del pengar, så nu får ni allt gottgöra mig med lite hjälp! ;-)

Som relativ nybörjare går jag med i alldeles för många händer. Finns det någon där ute som kan ge tips på någon bra lathund eller liknande jag kan följa innan jag greppat vilka starthänder jag skall spela, och kanske även rekommendationer om hur?

Tacksam för svar, det är ni säkert skyldiga mig.. :)

TPF!

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller starthänder så ska du se till att börja tänka på andra faktorer än själva handen för att avgöra hur du ska agera. Självklart går det att få en lista på händer som är bra, mindre bra osv. Men det går inte att ha en statisk lista att kika på.

Ett vanligt misstag är att man ser en starthand som spelbar oavsett situation. Väg in din postion, dina motståndare, stackdjup, om någon har höjt eller inte, osv. Det klassiska svaret brukar ju bli: det beror på. Och det ligger något bakom det.

Jag tror att du kommer att komma långt ifall du försöker se lite längre än bortom "starthänder". Försök se till varje situation, för värdet på en hand varierar väldigt därefter.

Ett vanligt misstag är dock att man spelar för många händer. Ett annat är att man synar höjningar med lite för många händer som inte gör sig bra mot en höjning.

Ett grundtips: Om du inte är säker på hur du ska göra, lägg dig. Du förlorar aldrig pengar på att lägga dig, men går du med i för många potter så blöder du iväg pengar fort.

Länk till kommentar

http://www.pokerpuls.se/pokerskola/9/

Köp gärna några böcker. Detta är det tips jag kan ge dig:

Låna pokerhandboken av Dan Glimne (den är inte värd att köpa)

och läs igenom den 1 gång för att få en bakgrund och komma in i tänket.

Köp sedan Theory of Poker av David Sklansky. Denna kommer ge dig en mycket bra teoretisk grund om pottodds, slowplaying, bluffar osv.

Efter att ha läst denna bör du läsa Pot-limit och No-limit poker av Bob Ciaffone och Stewart Reuben. Denna går inte lite mer på de enskilda spelen och olika taktiker samt innehåller en Quiz efter varje kapitel vilken är bra.

Läs därefter ToP igen. Anteckna gärna viktiga grejer.

När du kan dessa böcker bra och kanske vill gå upp en nivå kan du kanske kika på Super System 2 av Doyle Brunson, fast denna är ganska avancerad

Lycka till

Länk till kommentar

Hårt och snålt:

Det du ska spela är AK och AQ s/o, AA ner till JJ. Sedan kan du ta med lite mer händer i speciella situationer. T.ex om du sitter sent och ingen annan har gått med, eller om du sitter sent och många har gått med.

Sedan spelar det ju stor roll om det är FL eller NL också. I NL kan en hand som 67s vara guld värd under rätt förutsättningar.

Men i grund och botten ska du spela FÅ händer.

Länk till kommentar

Tycker att tight spel är alldeles för haussat på lägre no limit bord. Anledningen att man ska spela få händer är ju inte att synen i sig kostar så mkt utan att många förlorar för mkt när de väl träffar sin A7o.

På ett passivt bord där folk betalar av ordentligt post flop med TP tycker jag t ex att alla par bör spelas oavsett position. Även Axs (hellre A2-A5 än A6-A8) kan med fördel limpas från MP och framåt.

Det enskilt bästa tipset för en fullständig nybörjare är nog enligt mig att även lira småparen då det nästan är omöjligt att spela fel med ett set medan en taskigt spelad JJ lätt kan kosta hela stacken.

Länk till kommentar

Tycker att tight spel är alldeles för haussat på lägre no limit bord. Anledningen att man ska spela få händer är ju inte att synen i sig kostar så mkt utan att många förlorar för mkt när de väl träffar sin A7o.

På ett passivt bord där folk betalar av ordentligt post flop med TP tycker jag t ex att alla par bör spelas oavsett position. Även Axs (hellre A2-A5 än A6-A8) kan med fördel limpas från MP och framåt.

Det enskilt bästa tipset för en fullständig nybörjare är nog enligt mig att även lira småparen då det nästan är omöjligt att spela fel med ett set medan en taskigt spelad JJ lätt kan kosta hela stacken.

Till viss del ja.

Problemet är att en nybörjare som spelar A7o kommer att syna på träffad sjua och långsamt ge bort hela stacken. DÄRFÖR är det bättre att spela tight - du hamnar inte i samma problem.

Länk till kommentar

Hello alla storfiskare!

Här kommer en fråga från en "fisk" ni säkert spelat av en del pengar, så nu får ni allt gottgöra mig med lite hjälp! ;-)

Som relativ nybörjare går jag med i alldeles för många händer. Finns det någon där ute som kan ge tips på någon bra lathund eller liknande jag kan följa innan jag greppat vilka starthänder jag skall spela, och kanske även rekommendationer om hur?

TPF!

* Lite RP - QoS *

Howard Lederer har en fin lite tabell vad du bör spela och när.

http://www.b-free.se/reaper/pre-flop_strategy.jpg

Borde ge dig lite matnyttig info iaf, och howard kan juh spela poker så är juh inge BS :)

ps. kommer från DVDn, så lite kass inscanning ds.

Länk till kommentar

"When you start out playing No-Limit Texas Hold'em it is best to avoid playing marginal hands, as you will have to do a lot of guessing which will leave you vulnerable. If you have never played NL before, it is recommended that you restrict yourself to only playing pairs AA-22, AK and AQ. With these hands, you will not find yourself caught in many difficult situations and you can still win big pots. Playing only these hands requires a great deal of discipline since you will not be involved in many pots. Playing with this strategy will provide you with a lot of time to study the game and observe the players as you play."

Lycka till!

Länk till kommentar

Jag kör efter tabellerna på denna sida:

http://www.texas-holdem.se/

Spelar dock lite tightare än vad listorna för respektive position anger. Spelar tex inte Axo och Axs i nån position. Med Ax menar jag alltså A med låg kicker. Har alldeles för svårt att spela om jag träffar A på floppen. En låg kicker kan leda till trubbel. Har kollat i Pokertracker och jag har förlorat asmycket när jag förut spelade sånna händer.

Länk till kommentar

Till viss del ja.

Problemet är att en nybörjare som spelar A7o kommer att syna på träffad sjua och långsamt ge bort hela stacken. DÄRFÖR är det bättre att spela tight - du hamnar inte i samma problem.

Var det inte just detta jag sa? :) Att det är ok att spela fler händer så länge man lätt vet var man står vid träff - set med småpar, färg/2-par/triss med Axs etc. Alltså är det viktigaste inte att man spelar en klassiskt tight spelstil med AA-TT + AK/AQ, utan att man undviker kort som KJo, A8o osv.

Var iaf så jag menade :)

Länk till kommentar

Till viss del ja.

Var det inte just detta jag sa? :) Att det är ok att spela fler händer så länge man lätt vet var man står vid träff - set med småpar, färg/2-par/triss med Axs etc. Alltså är det viktigaste inte att man spelar en klassiskt tight spelstil med AA-TT + AK/AQ, utan att man undviker kort som KJo, A8o osv.

Var iaf så jag menade :)

Eeeeeeh. Kom igen nu! :D Du säger att det viktiga inte är att spela tight, utan att inte spela skit..... Vilket borde innebära: Spela tight!

Nu förstår jag sensmoralen i det du försöker säga. På bord där det är 40-50% flops seen behöver du inte spela snortight - eller bör kanske inte ens spela snortight. Men för en nybörjare blir spelet post-flop SÅ mycket lättare om han kommer in i handen med bra kort. För en mer erfaren lirare går det lätt att göra sig pengar på mer marginella händer, men för en nybörjare är det vettigt att bara spela riktigt bra händer.

Länk till kommentar

Fido: Stoneburg sammanfattar ganska väl vad jag menar. I första hand var det egentligen din inställning att pockets lägre än TT inte skulle spelas som jag ifrågasatte.

Om man har lite mer erfarenhet tror jag nog att any2 är spelbara i position om folk sällan raisar samtidigt som average pot är mkt stor i förhållande till blindsen. Men det är ju en annan fråga :)

Länk till kommentar

Fido: Stoneburg sammanfattar ganska väl vad jag menar. I första hand var det egentligen din inställning att pockets lägre än TT inte skulle spelas som jag ifrågasatte.

Om man har lite mer erfarenhet tror jag nog att any2 är spelbara i position om folk sällan raisar samtidigt som average pot är mkt stor i förhållande till blindsen. Men det är ju en annan fråga :)

Mmm, det lät lite lustigt bara! :)

Håller med... gäller bara för en nybörjare att förstå att han måste släppa alla PP som missat floppen! (Bortsett från ett fåtal höga och om man floppar added outs)

Tror att det är min största inkomstkälla i pokern - folk som inte kan släppa sina PP. Visst, man åker på 2-outare så att man storknar, men även om man åker på FÖR många sådana så är det fortfarande måååånga som donerar pengar med 55 på floppen KJ2. För en nybörjare kan det vara lockande att tänka "Äh, ingen har en K, jag kör!", eller "Jag har ju ett par! Det är tokbra! Favorit mot alla händer!". Därför kan det vara farligt att spela dom.

Så som stoneburg säger, bättre att vara alldeles för tight i början. Finns massvis med händer som ger bra värde - speciellt alla PP - men för en nybörjare finns det många fällor som man inte lärt sig än!

Edit:

Skrev lite dumt: Största inkomstkällan måste ju nästan vara QQ som smaskar på på floppen AKx.... Eller JJ/TT som folk har en kärlek för att betta alla gator oavsett flop....

Länk till kommentar

Hello alla storfiskare!

TPF!

* Lite RP - QoS *

Jag är inte skyldig dig ett skit! :twisted: Nä, skämt åsido. Är du ny på NL kan det vara en bra ide att spela de händer som förordas i tabeller lite överallt . Att endast spela par + AK/AQ som Lederer föreslår synes dock lite överdrivet och du kommer knappast ställas inför några svåra beslut under vägen (kanske det som är meningen iofs :D ).

Dock tycker tycker jag inte att du skall stirra dig blind på starthänders värde utan framförallt lära dig spela händer från flop och framåt eftersom det allt som oftast är där man kan tjäna pengar.

Det hela blir väldigt beroende av vilken risk du är villig att ta. Genom att spela fler händer (preflop och postflop) kommer du att åka på en hel del nitar och förluster men din inlärningskurva torde bli något brantare (förutsatt att du analyserar dina fel och brister). Spelar du enligt Lederers råd finns en chans att du går plus redan i början av pokerkarriär men inlärningen och utvecklingen torde ske något långsammare med denna metod. Finns en hel del mycket mer att säga om detta ämne men här har du iallafall några argument/teorier.

Länk till kommentar