Gå till innehåll

Allt om gamla datorspel!


Albert

Recommended Posts

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Zelda - A Link to the Past är väl utan tvivel det bästa spel världen hittills skådat och så lär det nog förbli, tyvärr.

 

Minns att jag var beroende av ett grymt spel för en herrans massa år sedan som jag inte minns vad det heter. Gick ut på att man byggde baser runt om på jorden och bekämpade alien invasions, typ. Ufo Defense eller nåt sånt, någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att jag var beroende av ett grymt spel för en herrans massa år sedan som jag inte minns vad det heter. Gick ut på att man byggde baser runt om på jorden och bekämpade alien invasions, typ. Ufo Defense eller nåt sånt, någon?

 

X-COM 1 och 2. Än idag bland det bästa som finns.

 

Ufo Defense och X-COM Enemy Unknown är samma spel, magiskt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger bara Attic Attac på Sinclair ZX Spectrum.

Kan säga att gummitangenterna va rejält nedslitna på den gamla trotjänaren.

 

På slutet va det sånt glapp i sladden till bandspelaren så de va som att dra in triss på floppen med pocketpar, dvs typ var 9e gång fick man igång spelet. :D

 

Andra coola lir va bland annat:

Cyclone

Boulder Dash

TLL - Tornado low level

Knight Lore

Sabre Wulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, verkar som min definition av abandonware var felaktig, jag trodde det som gällde var att abandonware-spel en gång varit kommersiella men släppts fria av sina upphovsmakare/licensägare.

 

Tydligen verkar inte alla dela den definitionen. Utan abandonware kan va precis vilket spel som helst som inte längre säljs(?).

 

Vad kallas det som Back2(the)Roots delar med sej av då, där dom kommersiella spelen släppts fria av upphovsmarkarna/licensägarna?

Jag kommer nog fortsätta kalla det abandonware, den andra definitionen (den rätta) fyller ingen som helst funktion. Definitionen piratkopia finns ju liksom redan.

 

On Topic: Projectyle och Sensible Soccer är dom bästa sportspelen på dator någonsin. Turrican 2 har det bästa soundtracket (Amiga). I andra fall är det alltid C64-versionen som gäller ifall det finns på båda; Last Ninja 1&2 t.ex.

 

Om någon minns PC-spelet som sög mindre än dom andra 1990 (som inte var Civilization, som faktiskt är bra på riktigt) så var det mycket riktigt Kosmonaut. Tyvärr är det ju inte den svenska versionen som finns för nedladdning på utvecklarnas hemsida. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abandonware

Från Wikipedia, den fria encyklopedin.

Jump to: navigation, search

Abandonware, "övergiven programvara", kallas sådana datorprogram som i praktiken, men inte i teorin, inte har kvar något upphovsrättsligt skydd. Vanligen är det program som är så föråldrade, eller vars versioner är så gamla, att programmen inte säljs längre och upphovsrättsinnehavaren inte bryr sig om att skydda sin upphovsrätt. Detta gör att programmen befinner sig i en upphovsrättslig gråzon.

 

På webben har det uppstått en rörelse som ser som sin uppgift att bevara gamla program, främst datorspel, till eftervärlden och att göra den allmänt tillgänglig. Tekniskt sett är det olagligt och att jämställa med piratkopiering, men eftersom ingen längre hävdar upphovsrätten till programmen så kan verksamheten fortgå. De flesta abandonware-webbplatser menar också att de tar bort de upplagda programmen från sina arkiv om upphovsrättsinnehavaren begär det.

 

Att man inte ens får länka till sånt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte ens får länka till sånt..

Sorry att det blir ot, men det här är ju bara löjligt. Ni tillåter diskussioner om hur man smiter från den skatt man enligt lag är skyldig att betala men länkar man till en sida som länkar till spel som inte ens säljs längre blir man censurerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniskt sett är det olagligt och att jämställa med piratkopiering, men eftersom ingen längre hävdar upphovsrätten till programmen så kan verksamheten fortgå. De flesta abandonware-webbplatser menar också att de tar bort de upplagda programmen från sina arkiv om upphovsrättsinnehavaren begär det.

Samtidigt måste ni förstå att det är svårt för oss på POKERFORUM.nu att kolla av alla abandonware sajter för vilka spel som har upphovsrätt i praktiken.

 

Så tillsvidare så säger no-no och hänvisar till att söka på "abandonware" på google.com.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-COM spelen är såklart super. Håller mycket högre klass än de flesta spel som släpps idag. Funderar dock på att ge det senaste UFO Aftermath en chans. Är det någon idé eller är det roligare att spela om ettan eller tvåan?

 

Angående abandonware, kolla in Piratbyråns hemsida. För dom får jag väl nämna utan att bryta mot någon pf.nu-regel? Ursäkta annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får allvarliga nostalgibesvär av den här tråden. Rick Dangerous, Oil Imperium, Defender of the Crown, Ports of Call, Kick Off, Silent Service, North&South, så många guldkorn. Funderar allvarligt på att skaffa en gammal Amiga och lira med polarna. Undrar om det går att få tag i, själv ångrar jag bittert att jag gjorde mig av med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade aldrig någon avsikt att tjata tråden till offtopic den här gången (vilket ofta är huvudsyftet så fort jag ids skriva en text :D). Hsh så har jag inga problem med att förstå att det inte är tillåtet att posta länkar till abandonware.

 

Länken till Kosmonaut däremot är till utvecklarnas hemsida, vet att Cinemaware gjorde samma sak för något år sedan (synd att dom bara gjorde dyngspel :().

 

jemten: Klart att det går att få tag på, anslagstavlan på lokala ICA? Tradera? Annars finns ju WinUAE + TV Out + USBkonverter för antingen PS2 eller Mega Drive (Mega Driven har samma joystickingångar som C64 & Amiga, så har man en eller flera gamla sletna Tac-2 hemma är det bara koppla till PCn) och helt plötsligt har man en Amiga, bara att man trollar bort laddningstiderna (om man inte emulerar driven 100%, vilket såklart är galenskap).

 

Men i mitt tycke håller dom flesta spelen inte måttet idag, och det blir ju aldrig lika skoj som förr, även om man lirar det med samma polare som man lirade med på tiden det fortfarande var hett. Hade nyligen ett par duster med en polare i Gravity Force 2, visst det var okej, men förr i tiden kunde man lira det i timtal utan att bli uttråkad.

 

Och även om det inte har något att göra med datorspel så lyckades jag med "vara liten och kunna skjuta eldbollar i Super Mario Bros."-tricket, tvivlade ganska länge på att det faktiskt var sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, värt att köpa bara för att kunna stoltsera med T-shirten. Det är ett fungerande Mega Drive (har läst om hårvaruhacks där man fixar dit cartridgeport så man kan lira alla andra spel också), fast vid närmare eftertanke så var det såklart...

 

Den andra versionen

 

...jag hade hört talas om tidigare. Är ju antagligen samma hårdvara i iofs.

 

Men om man inte lirar det på Amiga så kan man ju inte uppdatera laguppställningen till dagens. ;) Å Cannon Fodder utan mus går ju inte. Å Mega-Lo Mania går ju inte öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...