Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

morberg

Recommended Posts

Jag ser att all_ur_horses skriver

Bet är bättre här därför att det inte är tillräckligt hemskt att bli tvåbettad på denna bräda av JJ-88, dam och sjua (KK och AA kan vi nog ta bort ur mixen), för vi ofta har 15 outs.
, men jag förstår ändå inte riktigt anledningen att beta turn här. Är det för att jag kan ha en bättre hand? Att det finns foldequity? Att jag inte har en bättre hand, men så pass många outs att det är för värde?

Har jag nu 15 outs kan jag väl lika gärna check-calla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ingen read på fi mer än att han försökte stjäla förra rundan också. Då foldade jag direkt.

Hur är följande linje, korkad eller briljant?

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Preflop: morberg is BB with 7 :diamond: , A :heart: .

3 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

Flop: (4.40 SB) J :spade: , Q :spade: , 8 :diamond:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button calls.

Turn: (4.20 BB) Q :diamond:(2 players)

morberg bets

Länk till kommentar

Ingen read på fi mer än att han försökte stjäla förra rundan också. Då foldade jag direkt.

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

morberg bets

Personligen hade jag synat floppen för att donka turn. Känns som tre-bettet på floppen oftare signalerar draget, varför det nog försvinner en del FE på turn.

Därmed inte sagt att din linje är fel. Och det är ju bra att sätta ner foten ibland.

edit:

Glöm det, jag är trött. Läser helt fel idag :D

Länk till kommentar

Vi kör en snabb hand från SB. Knappen har typ 30/15/2 i stats efter lite drygt hundra händer. Han borde ha någon koll på vad han håller på med.

Party Poker 5/10 Hold'em (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Preflop: morberg is SB with A :heart: , T :heart: .

1 fold, Button raises, morberg 3-bets, BB calls, Button calls.

Flop: (9 SB) Q :heart: , 7 :heart: , 6 :spade:(3 players)

morberg bets, BB folds, Button calls.

Turn: (5.50 BB) 7 :diamond:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

River: (7.50 BB) 6 :club:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

Final Pot: 9.50 BB

Jag tycker att du spelade den här handen perfekt. Om du betar turn och får ett raise emot dig så måste du syna för att sedan folda river. Om du däremot spelar som du gjorde så kan du check raisa river om du är ganska säker på att han betar även där. Eller annars beta ut river.

BRA SPELAT. (om du hade prickat alltså)

Länk till kommentar

morberg bets

Personligen hade jag synat floppen för att donka turn. Känns som tre-bettet på floppen oftare signalerar draget, varför det nog försvinner en del FE på turn.

Därmed inte sagt att din linje är fel. Och det är ju bra att sätta ner foten ibland.

Jag hade foldat mot floppbetet

edit:

Glöm det, jag är trött. Läser helt fel idag :D

Länk till kommentar

Ingen read på fi alls mer än att han höjde UTG förra varvet då alla (inkl. jag på BB) foldade. Han vet mao var raise-knappen sitter (vilket inte alla verkar känna till). Jag har också under ett varv noterat att han även har foldat rätt många händer. Låt säga att han har hyfsad koll, det är i alla fall min utgångspunkt tills jag lärt känna mina motståndare bättre.

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Preflop: morberg is SB with K :heart: , 5 :heart: .

3 folds, morberg raises, BB 3-bets, morberg calls.

Helt ok hand att sno med K5s från SB, men får mothugg.

Flop: (6 SB) J :heart: , 8 :heart: , 4 :club:(2 players)

morberg checks, BB bets, morberg raises, BB calls.

Färgdrag, kul. Brukar försöka blanda till spelet lite och CR ibland med drag på floppen när jag är HU. Naturligtvis kan jag göra detsamma med starka händer ibland. Fi lugnar ner sig. Han borde kunna ha överkort, ett lågt-mellan pocketpar eller ett eget färgdrag.

Turn: (5 BB) K :spade:(2 players)

morberg bets, BB calls.

Nu träffar jag min K och betar ut. När han inte återhöjer kan vi nog avskriva AK från hans HD; rimliga händer som är kvar 55-77, 99-TT, samt AQ-ATo, kanske AQs ända ner till A7s (vet inte hur svag hand han hade trebettat med pre - jag känner honom knappt). K-höga färgdraget har jag och QTs och neråt känns inte direkt som en trebethand.

River: (7 BB) T :heart:(2 players)

morberg bets, BB raises, morberg ?

Färgen går in. Fint tycker jag och betar ut, men han höjer. Vilka händer kan fi ha och ska jag återhöja eller bara syna?

Länk till kommentar

Bra spelat rakt igenom,gillar att du leder ut på rivern också just för att få in ett 3 bet dom gånger han höjer river.

Om fi cappar så är ju synen lätt.

Vad han har, tja, pre flop och på flop så spelar han som han har medel+ par eller ett medel+ A.

Då du gör lite mothugg så blir han passiv och återgår till att syna så han har nog iallafall lite showdown värde. (liten chans att han jagar något drag finns ju också)

Då bordet är dragvänligt så borde han inte slowspela stål utan poppa dig på turn.

Så tillvida han inte bara försöker bluffa dig på rivern då scarecard faller så måste ju tian hjälpt han att träffa 2 par,set stege eller färg.

Sannolikheten att han skull ha just Ah-xh är rätt liten om vi jämför alla tänkbara kombos han kan ha.

Så 3 bettet är lätt och jag räknar med att du scoopar potten jäkligt ofta.

Länk till kommentar

Ingen read på fi alls mer än att han höjde UTG förra varvet då alla (inkl. jag på BB) foldade. Han vet mao var raise-knappen sitter (vilket inte alla verkar känna till). Jag har också under ett varv noterat att han även har foldat rätt många händer. Låt säga att han har hyfsad koll, det är i alla fall min utgångspunkt tills jag lärt känna mina motståndare bättre.

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Preflop: morberg is SB with K symbol heart , 5 symbol heart .

Flop: (6 SB) J symbol heart , 8 symbol heart , 4 symbol club (2 players)

Färgdrag, kul. Brukar försöka blanda till spelet lite och CR ibland med drag på floppen när jag är HU. Naturligtvis kan jag göra detsamma med starka händer ibland. Fi lugnar ner sig. Han borde kunna ha överkort, ett lågt-mellan pocketpar eller ett eget färgdrag.

Turn: (5 BB) K symbol spade (2 players)

morberg bets, BB calls.

Nu träffar jag min K och betar ut. När han inte återhöjer kan vi nog avskriva AK från hans HD; rimliga händer som är kvar 55-77, 99-TT, samt AQ-ATo, kanske AQs ända ner till A7s (vet inte hur svag hand han hade trebettat med pre - jag känner honom knappt). K-höga färgdraget har jag och QTs och neråt känns inte direkt som en trebethand.

River: (7 BB) T symbol heart (2 players)

Färgen går in. Fint tycker jag och betar ut, men han höjer. Vilka händer kan fi ha och ska jag återhöja eller bara syna?

BB har ju en ganska bred HD, då det är blindduell, men givetvis är det en solklar trebet och syn om han cappar.

Får du torsk (avd, nu är vi resultatorienterade) är det nog oftast mot TT och sällan mot nötflushen.

Länk till kommentar

Får du torsk (avd, nu är vi resultatorienterade) är det nog oftast mot TT och sällan mot nötflushen.

'

Torskar vi mot TT på den brädan finns det fler anledningar än att amerikanarna försvinner från party att sluta spela där...

Förstår faktiskt inte varför du postar handen morberg, det är ju världens enklaste 3-bett/syn du har på river där? Du har 4:de nöten HU i ett blindkrig där en massa händer lätt kan höja dig på river, och syna 3-bett. Har han Q9h, 97h eller AXh så får du leva med det för denna gången.

Länk till kommentar

Preflop: morberg is SB with K :heart: , 5 :heart: .

Flop: (6 SB) J :heart: , 8 :heart: , 4 :club:(2 players)

Turn: (5 BB) K :spade:(2 players)

morberg bets, BB calls.

River: (7 BB) T :heart:(2 players)

Självklart trebettar du river.

En annan linje att ta från början är att gå för en check-raise på turn istället och leda river. Det suger ju dock med en K på turn då du inte ens vill få ut A high och par under J, så den bästa linjen där är nog check-call turn och donk-fold/donk-trebet river. Men din linje är också bra givet att du har FE nånstans. Om inte så finns det ju inte så mkt fancy att göra.

Trebetten på river är alltid, alltid solklar. Måste du verkligen fråga för att vara säker på det?

Länk till kommentar

Nämnde det inte innan, men kul att se så många kommentarer och att både gamla favoriter (rambler, Gyre) och vad som ser ut som kommande (bäst att inte nämna någon) har postat inlägg.

Vi smyger igång lite lätt med en gissningslek. Jag minns inte exakta stats på SB, men typ 35/15/1,5. Frågan är: vilken hand har han?

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: morberg is MP with Jdiamond.gif, Jspade.gif.

UTG calls, morberg raises, 1 fold, Button calls, SB calls, BB calls, UTG calls.

Flop: (10 SB) 2diamond.gif, 6spade.gif, Tclub.gif(5 players)

SB checks, BB checks, UTG bets, morberg raises, Button folds, SB calls, BB calls, UTG calls.

Turn: (9 BB) 4diamond.gif(4 players)

SB checks, BB checks, UTG bets, morberg raises, SB 3-bets, BB folds, UTG calls, morberg calls.

River: (18 BB) Jheart.gif(3 players)

SB checks, UTG checks, morberg bets, SB folds, UTG folds.

Final Pot: 19 BB

Jag blev nyfiken och frågade i chatten; han påstod (tjuvkika inte):

par + färgdrag + hålstege

Och nu ett av mina beslut att beakta. Jag fortsätter med riverfrågor. Fi har 53/8/0,7 efter 50 händer. Jag såg honom höja pre med AA för att sedan syna ner resten av handen på en ganska okoordinerad bräda och jag har sett honom släppa en hand på turn HU på A-hög bräda med tre i samma färg.

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: morberg is CO with 8heart.gif, 8spade.gif.

1 fold, MP calls, morberg raises, 1 fold, SB calls, BB calls, MP calls.

Flop: (8 SB) 8diamond.gif, 5spade.gif, Tdiamond.gif(4 players)

SB bets, BB folds, MP folds, morberg calls.

Turn: (5 BB) 9spade.gif(2 players)

SB bets, morberg raises, SB calls.

River: (9 BB) 6diamond.gif(2 players)

SB checks, morberg ?

Det känns som om en del färg- och stegdrag kan ha landat. Gjutet värdebet för mig eller onödigt värdebet åt honom?

Länk till kommentar

Jag cappar turn när UTG är med i JJ-handen.

Och vad sätter du SB på för händer om du vill cappa turn här? Sure, lite overlay från UTG men om inte SB är mongo har han oss krossad här.

Han check/synar två betts kallt på en dragfri flopp och check/3-bettar på en blank turn. Vårt överpar ligger jäkligt illa till här och vi bör dra til 2 outs rätt ofta efter den sekvensen.

Länk till kommentar

Han check/synar två betts kallt på en dragfri flopp och check/3-bettar på en blank turn. Vårt överpar ligger jäkligt illa till här och vi bör dra til 2 outs rätt ofta efter den sekvensen.

Jepp. Men om det hade varit den enda sanningen är det fold som gäller på turn. Det finns en liten möjlighet att fi har ett tvåpar på turn vilket ger mig några rena outs eller att han drar en rövare med toppar och bra kicker. Sen kan han ju vara en komplett galning också, varför jag väljer att syna turn.

Jag ser inte att cap på turn någonsin kan vara korrekt.

Efter att ha läst vad han svarade i chatten gissar jag att hans hand var:

6d 5d
Länk till kommentar

Två snabba händer, en där jag tycker jag spelade fel och en där jag spelade rätt. Vi får se vad publiken tycker.

Preflop: morberg is Button with K :club: , A :heart: .

UTG calls, MP calls, morberg raises, 1 fold, BB calls, UTG calls, MP calls.

Flop: (8.40 SB) 4 :diamond: , T :diamond: , 5 :diamond:(4 players)

BB checks, UTG checks, MP checks, morberg bets

Här tycker jag att det är rätt onödigt att slänga ut ett uppföljningsbet mot tre motståndare och enfärgad bräda. Håller ni med?

I denna handen känner jag mig betydligt mer nöjd med spelet:

Preflop: morberg is UTG with J :club: , J :spade: .

morberg raises, 2 folds, Button calls, 1 fold, BB calls.

Flop: (6.40 SB) A :club: , K :spade: , 8 :diamond:(3 players)

BB checks, morberg bets, Button calls, BB calls.

Två överkort och två spelare som synar mitt flopp-bet. Jag bestämmer mig här för att ge upp handen.

Turn: (4.70 BB) 8 :spade:(3 players)

BB checks, morberg checks, Button bets, BB calls, morberg folds.

Och när knappen betar och BB synar blir beslutet enkelt att lägga.

Det är förmodligen standardspel, men det kanske finns någon som behöver lära sig sådant också.

Länk till kommentar

Två snabba händer, en där jag tycker jag spelade fel och en där jag spelade rätt. Vi får se vad publiken tycker.

Här tycker jag att det är rätt onödigt att slänga ut ett uppföljningsbet mot tre motståndare och enfärgad bräda. Håller ni med?

I denna handen känner jag mig betydligt mer nöjd med spelet:

Två överkort och två spelare som synar mitt flopp-bet. Jag bestämmer mig här för att ge upp handen.

Det är förmodligen standardspel, men det kanske finns någon som behöver lära sig sådant också.

Dom här händerna spelar du kanon, och din analys av varför är helt korrekt.

Länk till kommentar

Nope. Dels kan du leda, dels har du överkort, dels kan du få ut små par utan diamonds. Med fem spelare är det ett svårare beslut, med hela bordet med så känns det dumt att betta, men med "bara" fyra så tycker jag det är en rätt given bet.

Jo, ganska standard men bra spelat. Om brädan hade varit lite ofarligare känns det också rätt att checka med en hand som JJ men betta med ett sämre pocketpar (som behöver försvara sig mer mot överkort). I detta fall handlade det ju dock mer om att du uppenbart var slagen även utan overcallen.

Länk till kommentar

Nope. Dels kan du leda, dels har du överkort, dels kan du få ut små par utan diamonds.

Intressant. Det känns som om mina två överkortsouts i ruter är rätt risiga, vilket gör att jag i princip bara har fyra kort som jag välkomnar på turn. Ändå är det rätt att beta här?

Länk till kommentar

JJ handen: Inte så mycket att säga om, jag tycker itne heller man kan cappa turn.

Angående SB's spel så är skulle jag tro att han har något i stil med :8d::9d:. Han måste ha något sånt känns det som. Ska bli kul att titta i "facit" nu.

88 handen: Jag tycker du ska värdebeta. Det verkar som han är ganska trögpassiv, så som du beskrev AA handen, så jag tror inte han betar några drag då. Tror han har tvåpar eller något sånt. Hade du orkat vika mot c/r på river?

Länk till kommentar

Jepp. Men om det hade varit den enda sanningen är det fold som gäller på turn. Det finns en liten möjlighet att fi har ett tvåpar på turn vilket ger mig några rena outs eller att han drar en rövare med toppar och bra kicker. Sen kan han ju vara en komplett galning också, varför jag väljer att syna turn.

Jag ser inte att cap på turn någonsin kan vara korrekt.

Tycker du spelar JJ handen helt korrekt. Du är ju inte långt borta ifrån att få odds att dra till en J på turn ens. Att lägga överpar på en inte jättefarlig bräda på turn med 17:1 i odds är ju inte det bästa man kan hitta på.

Men att cappa turn är som sagt jättedumt.

AK: Tror inte jag gillar att betta en helfärgad flopp mot 3 spelare där. Visst, chansen att vi leder finns ju men vi har ca tusen outs emot oss och svårt att dra nytta av att får han leder eftersom vi är långt ifrån en showdown.

JJ: Fint, finns inte mycket annat att göra.

Länk till kommentar