Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Faktum är att jag som försvarhand mot en fi som stjäl med typ hälften av sina händer skulle föredra händer som J9o eller T7s över A5o även om de equitymässigt är klart sämre.

Men en A-hög hand har showdown-value, det har inte T7s. Visst är det väl så att i stöldsituationer (precis som i SH; Eisel hade ett resonemang om detta också) är styrkan av höga kort mer värt än att de är i färg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Här är ett exempel på brutalt försvar av BB. Det är den andra handen i inlägget. Om ni har svårt att läsa action försöker knappen stjäla och vår hjälte synar i BB m. 43s. Han missar floppen och check-höjer (vad var det jag sa?), sen betar han turn och river och fi nöjer sig att syna ner.

 

Senare kommenterar Andrew vad han skulle gjort med A4 i samma läge:

With, A4, it’s hard to say specifically. I might have folded A4 preflop. There is some chance that I might raise with A4 on that flop, but it’s pretty small. I’m more likely to fold a dominated ace on a flop that misses me. With a nut-backdoor flush draw, I might stick around and/or get jiggy, but without one it’s an almost certain fold.

Känns som om jag kanske ska byta fot och börja släppa Ax med låga x i BB framöver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen hittar jag en riktig guldgruva som håller på att tilta bort sina pengar på 3/6. Han synar ner med allt och heter i denna handen BB. Knappen är ganska traditionell, men långt ifrån en stjärna. Två händer senare har knappen tagit resten av hans pengar och han lämnar bordet. Själv är jag 20 BB ner efter fem händer. Bra start. Slutgnällt. Jag lovar.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (3 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with Q :diamond: , Q :club: .

Button raises, morberg 3-bets, BB calls, Button caps, morberg calls, BB calls.

 

Flop: (12 SB) 4 :spade: , T :spade: , 9 :club:(3 players)

morberg bets, BB calls, Button raises, morberg 3-bets, BB calls, Button calls.

 

Turn: (10.50 BB) 5 :heart:(3 players)

morberg bets, BB calls, Button calls.

 

River: (13.50 BB) K :diamond:(3 players)

morberg checks, BB checks, Button bets, morberg calls, BB folds.

 

Final Pot: 15.50 BB

 

Button has As Kh (one pair, kings).

morberg has Qd Qc (one pair, queens).

Outcome: Button wins 15.50 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får. Inte. Tilta!

 

MuPpen köper in för 6BB och börjar med att posta en av dem.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with K :club: , J :heart: . MP posts a blind of $3.

1 fold, MP (poster) checks, 1 fold, morberg raises, BB calls, MP calls.

 

Flop: (6 SB) 6 :diamond: , J :club: , 7 :heart:(3 players)

morberg bets, BB folds, MP calls.

 

Turn: (4 BB) 4 :diamond:(2 players)

morberg bets, MP raises, morberg calls.

 

River: (8 BB) 5 :heart:(2 players)

morberg checks, MP bets, morberg calls.

 

Final Pot: 10 BB

 

MP has 3h 5c (straight, seven high).

morberg has Kc Jh (one pair, jacks).

Outcome: MP wins 10 BB.

 

Grattis till vinsten, MP. Verkligen. Men måste du dela ut den till alla andra runt bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade svårt att hitta några bra bord på 3/6 tidigare idag, så det blev 150 händer 5/10. Senare på kvällen lite 3/6 igen. Ligger lite tightare än tidigare och har VPIP på 21-22. Vete tusan om det gör någon skillnad däremot. Krävs nog en hel del händer för att kunna avgöra det. Just nu (1700 händer) ligger jag i alla fall back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget sug efter att spela in en videosession och sen dela med dig av? Tycker personligen det är ett bra hjälpmedel då de som tittar får en bättre helhetsbild av spelet och spelarna runtomkring vilket gör att det blir betydligt lättare att ge utvecklande kommentarer.

Något jag också skulle vilja se, inte bara från morberg utan från de flesta FL SH lirarna. Jag är väl den enda som gjort en och det var ju ett tag sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget sug efter att spela in en videosession och sen dela med dig av? Tycker personligen det är ett bra hjälpmedel då de som tittar får en bättre helhetsbild av spelet och spelarna runtomkring vilket gör att det blir betydligt lättare att ge utvecklande kommentarer.

Något jag också skulle vilja se, inte bara från morberg utan från de flesta FL SH lirarna. Jag är väl den enda som gjort en och det var ju ett tag sen.

Hur gör man? Vilken mjukvara behöver man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget sug efter att spela in en videosession och sen dela med dig av? Tycker personligen det är ett bra hjälpmedel då de som tittar får en bättre helhetsbild av spelet och spelarna runtomkring vilket gör att det blir betydligt lättare att ge utvecklande kommentarer.

Något jag också skulle vilja se, inte bara från morberg utan från de flesta FL SH lirarna. Jag är väl den enda som gjort en och det var ju ett tag sen.

Hur gör man? Vilken mjukvara behöver man?

 

Jag har gjort ett par för "internanalys". Det enda du behöver är CamStudio och en tutorial för hur du ska ställa in vissa saker i programmet så det inte laggar så förbenat när man ska titta på det sen. En enkel googling efter camstudio borde ge önskat resultat. Mkt enkelt program också f.ö. så de med ringa datorvana behöver knappast känna sig avskräckta.

 

Någon som använder sig av annan mjukvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att spela in en video, men det är inte något jag lovar. För att det överhuvudtaget ska bli aktuellt behöver jag detaljerade instruktioner.

 

 

CO är enkel att genomskåda. Har 20/12/2,3 (119) och spelar utan trixigheter. SB borde vara bordets donator med sina 80/9/0,5 (90), men har haft klonken på sin sida och verkar trivas. Spelar som ni förstår de flesta händerna. Synar ofta för han kan träffa något på nästa gata. Betar ut om han gör det. Drömmotståndare med andra ord.

 

Har mitt Fancy Play Syndrome brustit ut i galopperande tokigheter, eller är jag nästa Ed Miller i denna handen?

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is MP with A :club: , A :diamond: .

1 fold, morberg raises, CO 3-bets, 1 fold, SB calls, 1 fold, morberg calls.

 

FPS 1: Berätta inte för bordet att jag har AA genom att cappa.

 

Flop: (10 SB) 4 :spade: , 3 :spade: , 2 :diamond:(3 players)

SB checks, morberg checks, CO bets, SB calls, morberg raises, CO 3-bets, SB calls, morberg calls.

 

FPS 2: Check-höj standardspelaren, men cappa inte för att försöka säga: "Jag skojade bara. Jag trodde att min hand var bättre än din, men det är den nog inte."

 

Turn: (9.50 BB) 7 :spade:(3 players)

SB checks, morberg checks, CO bets, SB calls, morberg raises, CO calls, SB folds.

 

FPS 3: Tredje spader landar. Jag är säker på att CO inte har färgen eftersom han har två likadana kort med hög valör. Dock inte högre än min. Om SB höjer har han dragit och träffat till färgen. Jag checkar igen, CO betar, SB synar och jag smetar in check-höjning nummer 2. SB lägger sig (!).

 

River: (14.50 BB) 8 :heart:(2 players)

morberg bets, CO calls.

 

Nu gör jag ett traditionellt värdebet med vad som måste vara bästa handen.

 

Final Pot: 16.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att spela in en video, men det är inte något jag lovar. För att det överhuvudtaget ska bli aktuellt behöver jag detaljerade instruktioner.

 

 

CO är enkel att genomskåda. Har 20/12/2,3 (119) och spelar utan trixigheter. SB borde vara bordets donator med sina 80/9/0,5 (90), men har haft klonken på sin sida och verkar trivas. Spelar som ni förstår de flesta händerna. Synar ofta för han kan träffa något på nästa gata. Betar ut om han gör det. Drömmotståndare med andra ord.

 

Har mitt Fancy Play Syndrome brustit ut i galopperande tokigheter, eller är jag nästa Ed Miller i denna handen?

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is MP with A :club: , A :diamond: .

1 fold, morberg raises, CO 3-bets, 1 fold, SB calls, 1 fold, morberg calls.

 

FPS 1: Berätta inte för bordet att jag har AA genom att cappa.

 

Flop: (10 SB) 4 :spade: , 3 :spade: , 2 :diamond:(3 players)

SB checks, morberg checks, CO bets, SB calls, morberg raises, CO 3-bets, SB calls, morberg calls.

 

FPS 2: Check-höj standardspelaren, men cappa inte för att försöka säga: "Jag skojade bara. Jag trodde att min hand var bättre än din, men det är den nog inte."

 

Turn: (9.50 BB) 7 :spade:(3 players)

SB checks, morberg checks, CO bets, SB calls, morberg raises, CO calls, SB folds.

 

FPS 3: Tredje spader landar. Jag är säker på att CO inte har färgen eftersom han har två likadana kort med hög valör. Dock inte högre än min. Om SB höjer har han dragit och träffat till färgen. Jag checkar igen, CO betar, SB synar och jag smetar in check-höjning nummer 2. SB lägger sig (!).

 

River: (14.50 BB) 8 :heart:(2 players)

morberg bets, CO calls.

 

Nu gör jag ett traditionellt värdebet med vad som måste vara bästa handen.

 

Final Pot: 16.50 BB

 

Jag hade spelat som dig. Jag tror att 70% vinner du. 25% har han tvåpar/set/stege och 5% har han färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat ett annat program än Camstudio. Det heter Screen Virtuoso Pro och är gratis. Jag hittade det på http://www.downloads.com som är en sida med freewarez.

Det var riktigt schysst. Pro-versionen kostade oengar, men det fanns en gratisvariant. Har spelat in en session, nu ska jag bara hitta någonstans att hosta en 25M fil. Försöker med putfile.com, men jag fattar inte om jag håller på att ladda upp just nu...

 

Edit: Den ska tydligen finnas på http://media.putfile.com/3-6-may men det funkar sådär för mig. Håller på att trycka upp den till Google Video nu. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt tveksam till spelet i AA-handen. Både preflop och på floppen har du ju garanterad syn från båda på en cap och missar således en BB på var och en av dessa gator. Nu är det ju inte säkert att CO hade varit lika aggressiv på floppen om du hade cappat pre, men hyfsat sannolikt med tanke på att han trebettar din checkraise så som det ser ut nu. Han har hittills höjt varje gång det har varit hans tur, och det är du som håller igen bettandet genom att syna - är det så att du har missat två BB nu genom ditt medvetet passiva spel så får du verkligen jobba på för att ta igen dem på turn. När SB (visserligen oväntat) lägger sig efter din turnhöjning försvinner i princip alla sådana möjligheter. Du får dessutom svårt att återhöja om du åker på en höjning på de senare gatorna så länge du inte träffar ett set, så den enda värdehöjningen du kan få in är egentligen checkraisen på turn. Denna är dock inte jätterolig som brädan ser ut nu om CO sitter på en hög spader (tämligen sannolikt) och checkar bakom.

 

Sammantaget känns det som att du har ett någorlunda likartat värde på att spela som du gör gentemot att ösa på från början (även om jag tror att det senare är något bättre), med den stora skillnaden att du låter två motståndare se handen ända fram till turn för ett rabatterat pris samt inbjuder till en gratistitt även på river med tre spader på bordet - jag tror inte att det är optimalt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Wagghos linje har faktiskt. Hade det varit HU hade jag antagligen inte cappat preflopp eller floppen men nu är du uppe mot en synstation och en otrixig spelare som säger att han har ett högt par (AK/AQ i spader borde finnas i hand HD också). Tror det är lite FPS över ditt spel faktiskt.

 

Du tvingar dig själv att ta igen två BB på turn med ditt spel på tidigare gator och det tror jag inte du gör så ofta som du vill, denna gången gjorde de det inte tex. Och ytterligare en aspekt om du cappar floppen och CO inte höjer turn är att ni hade (i detta fallet) fått med SB som kanske hade betalat av på river också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tvingar dig själv att ta igen två BB på turn med ditt spel på tidigare gator och det tror jag inte du gör så ofta som du vill, denna gången gjorde de det inte tex.

Jag håller inte med. Om jag cappar pre minskar mina möjligheter att även kunna cappa floppen. Och om jag får det kan jag definitivt inte få in mer än ett bet på turn.

 

Säg att jag cappar pre, betar ut flop, CO höjer och SB lägger. Då ligger jag klent till. Finessen här är att jag vill försöka behålla SB i handen genom att inte tvinga honom att syna två bet kallt (att han synar 2,5 pre är bara att tacksamt ta emot).

 

Hur ser ditt (och ni andra som inte håller med) scenario ut för att få ut så mycket som möjligt av handen och när förstår CO i detta scenario, som är en tänkande spelare, att han är slagen och slutar att höja? I min hand börjar han misstänka det efter min CR på turn men är/känner sig tvingad att syna ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Den ska tydligen finnas på http://media.putfile.com/3-6-may men det funkar sådär för mig.

Ok, den verkar funka fint. Välj en större upplösning än default (800 är nära orginal; välj dock inte "original" för det funkar inte...). Google video lyckades skala ner videon till annan upplösning och det blev inte så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här kommer en hand som påminner om AA, men här finns inget färgdrag. Har inga stats på MP, men han verkar sund. SB är muppen med 60/13/0,6 även om jag bara har 30 händer.

 

Är detta verkligen bättre spelat än så jag gjorde i AA?

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is UTG with K :heart: , K :diamond: .

morberg raises, MP 3-bets, 1 fold, SB calls, 1 fold, morberg caps, MP calls, SB calls.

 

Flop: (13 SB) 7 :heart: , 3 :diamond: , T :spade:(3 players)

SB checks, morberg bets, MP raises, SB folds, morberg 3-bets, MP calls.

 

SB måste syna två kallt och lägger sig. MP synar bara min trebet eftersom det nu är uppenbart att jag har ett högt PP och jag har tappat möjligheten att studsa fler bet på honom. Inte för att det har någon betydelse, det finns ingen bakom honom att utnyttja studsen för.

 

Turn: (9.50 BB) 8 :heart:(2 players)

morberg bets, MP calls.

 

River: (11.50 BB) 4 :club:(2 players)

morberg bets, MP calls.

 

Final Pot: 13.50 BB

 

Vilken föredrar ni, AA eller KK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken föredrar ni, AA eller KK?

 

KK

 

Ang AA handen

pre flop köper jag pga deception men på floppen är det dags att cappa och beta ut på turn, ens värsta mardröm är ju att det blir rundcheck på turn ( och att båda foldar då man betar ut på rivern.)Om jag skulle vara MYCKET säker på att CO betar turn så är din linje bra.

Dock så är man sällan säker på det så ta inte sådana risker när position saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...