Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Grafdags. Detta är i princip hela min SH-historik fram tills idag. Jag körde 3/6 i drygt 20k händer, 5/10 till ca. 30k, 3/6 till botten på nedsvingen vid 33k händer och sedan dess blandat 2/4 och 3/6.

 

march-sh.png.xs.jpg

 

När jag i början av dagboken tyckte att det svängde i SH visste jag inte hur rätt mitt uttalande var även om det var baserat på fånigt små svängningar. Nu kan jag lägga en annan tyngd bakom orden och säger: Det svänger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW, när du har spelat tillräckligt många händer för att din resultatskurva ska se ut som ett rakt streck har du spelat tillräckligt många händer för att få en bra uppfattning om din win-rate.

Det ser ut som om det är några händer kvar tills jag kan skaffa mig den uppfattningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens "undrar hur folk tänker". MP är LAG, höjer med 35-40% av sina händer PF.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with Q:club:, A:club:.

UTG raises, MP 3-bets, 1 fold, morberg caps, 2 folds, UTG calls, MP folds.

 

Flop: (12.33 SB) 7:diamond:, 9:club:, 6:club: (2 players)

UTG checks, morberg bets, UTG folds.

 

Final Pot: 6.66 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens "undrar hur folk tänker". MP är LAG, höjer med 35-40% av sina händer PF.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with Q:club:, A:club:.

UTG raises, MP 3-bets, 1 fold, morberg caps, 2 folds, UTG calls, MP folds.

 

Flop: (12.33 SB) 7:diamond:, 9:club:, 6:club: (2 players)

UTG checks, morberg bets, UTG folds.

 

Final Pot: 6.66 BB

 

Fi är en mycket tänkande spelar och sätter dig på klöver åtta och klöver sju. Han blir då rädd för ditt straightflush drag samt ditt par i sjuor och väljer då att lägga sitt AA då chansen att bli utdragen är för stor och han bara hatar att bli utdragen med AA på handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit lite lågt tryck här på sista tiden. Ingen som läser längre? Jag ser om en tankenöt kan väcka upp lite intresse.

 

MP är en passiv historia med 30/5/1 efter 400 händer. Mao är det ganska ovanligt att han höjer bra händer före floppen (och efter med för den delen). Värt att veta kan också vara att han i 54% av fallen viker sig på floppen mot ett uppföljningsbet.

 

BB har spelat ett varv, men har inte varit inblandad i några händer av vilket jag kan dra slutsatsen att han inte är en komplett galning. Men det är också allt jag vågar säga om honom. Jo, han sätter sig ner vid bordet med typ $67.12. Vad nu det säger.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is UTG with J:heart:, J:diamond:.

morberg raises, MP calls, 3 folds, BB calls.

 

Flop: (6.33 SB) T:heart:, 3:diamond:, K:club: (3 players)

BB checks, morberg bets, MP calls, BB calls.

 

Turn: (4.66 BB) 2:diamond: (3 players)

BB bets, morberg ?

 

Jaha. MP, som ofta viker floppen mot uppföljning, synade mitt bet. Hjälten i BB donkar vad som ser ut som en blank turn och jag har MP kvar att tala efter mig. Potten är på knappt sex bet. Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som tyckte att den förra var för enkel eller ni som tror att några tusen händer räcker för att få ett hum om ens långsiktiga vinstförmåga (det trodde jag själv bara för ett drygt halvår sedan) kommer här lite statistik att begrunda.

 

march-stat-2.PNG.xs.jpg

 

Det vi ser är alla händer jag spelat sedan jag gick ner från 5/10. Bäst motivering till varför jag ska spela 3/6 vinner en virtuell guldstjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående sista handen du postade, jag hade släppt den. Du möter UTG som helt plötsligt vaknar till på turn och betar ut och du har även MP bakom dig. Utan MP bakom hade jag kunnat höja eller syna ner, men med han där skulle jag inte fortsatt.

 

Det vi ser är alla händer jag spelat sedan jag gick ner från 5/10. Bäst motivering till varför jag ska spela 3/6 vinner en virtuell guldstjärna.

Har för mig att det finns något som kallas varians, rätta mig om jag har fel ;). Jag gissar på att du är en lika vinnande spelare på 2/4 som 3/6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som tyckte att den förra var för enkel eller ni som tror att några tusen händer räcker för att få ett hum om ens långsiktiga vinstförmåga (det trodde jag själv bara för ett drygt halvår sedan) kommer här lite statistik att begrunda.

 

march-stat-2.PNG.xs.jpg

 

Det vi ser är alla händer jag spelat sedan jag gick ner från 5/10. Bäst motivering till varför jag ska spela 3/6 vinner en virtuell guldstjärna.

 

Jäklar vad het är har varit på 2/4!

 

Jäklar vad kall du är på 3/6!

 

JJ hade jag släppt där eftersom jag inte har en aning om vad jag står och ligger jag bakom drar jag outs. Kommer antagligen kosta 2 BB att se en showdown med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ hade jag släppt där eftersom jag inte har en aning om vad jag står och ligger jag bakom drar jag outs. Kommer antagligen kosta 2 BB att se en showdown med.

Låter klokt. Inte minst eftersom jag själv resonerade likadant och valde att lägga ner.

 

Ny luring (är det inte märkligt hur många nya situationer som dyker upp hela tiden?):

Fi har inte spelat mer än knappa 30 händer, har 26 VPIP och 22 PFR.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with K:spade:, K:heart:.

2 folds, CO raises, 1 fold, morberg 3-bets, 1 fold, CO calls.

 

Flop: (7 SB) A:spade:, J:heart:, 5:club: (2 players)

morberg bets, CO raises, morberg ?

 

Jag vet fortfarande inte om jag är före eller efter; det är inte omöjligt att fi har höjt floppen som bluff eller "för att se var han är i handen". Det finns väsentligen tre alternativ (fold existerar inte) nu på floppen:

 

1. trebetta och lägg mot cap

2. trebetta och syna cap

3. syna

 

Välj ett och utveckla gärna hur du agerar på turn om du valt alt. 2/3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny luring (är det inte märkligt hur många nya situationer som dyker upp hela tiden?):

Fi har inte spelat mer än knappa 30 händer, har 26 VPIP och 22 PFR.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with K:spade:, K:heart:.

2 folds, CO raises, 1 fold, morberg 3-bets, 1 fold, CO calls.

 

Flop: (7 SB) A:spade:, J:heart:, 5:club: (2 players)

morberg bets, CO raises, morberg ?

 

Jag vet fortfarande inte om jag är före eller efter; det är inte omöjligt att fi har höjt floppen som bluff eller "för att se var han är i handen". Det finns väsentligen tre alternativ (fold existerar inte) nu på floppen:

 

1. trebetta och lägg mot cap

2. trebetta och syna cap

3. syna

 

Välj ett och utveckla gärna hur du agerar på turn om du valt alt. 2/3.

 

Om du trebettar och han sitter på Ax, hur sannolikt är det att han cappar? Om han då bara synar din trebet, ska du betta ut turn när du troligt ligger långt eller väldigt långt efter? Checkar du till honom på turn bettar han och du står inför ett nytt beslut där enda skillnaden är att det är ännu mer troligt att du ligger efter. Måste ändå blir bet/fold på turn där.

Vid trebet och han cappar hade jag foldat, no way att man sitter på mer än två outs i så fall. Inga drag han kan försöka köpa frikort till eller någonting liknande på den floppen. Då har han set eller starkt A.

Synar du bara så vet du inte mycket om var du står i handen och måste betala av två BB till för att få se showdown, dessutom är det tråkigt att vara passiv.

 

Så, spontant alt. 1. Om han bara synar kan han fortfarande sitta på några händer som du slår, thus bet/fold på turn och check/call på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar även hur du tänker, Aya. Jag trebettar med avsikt att lägga men får ingen möjlighet då fi lägger sig först.

 

Körde lite PLO på lägsta nivån. Rätt kul; svängde från $25 (inköp) upp till nästan $40 och sen ner till $15 när jag slutade. Hade inte så bra koll på spelet och var nog ingen stjärna direkt.

 

Fuskade även lite NL25:

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

saw flop|saw showdown

 

BB ($34.80)

UTG ($23.40)

Hero ($45.15)

CO ($17.15)

Button ($48.11)

SB ($20.12)

 

Preflop: Hero is MP with 6:heart:, 6:spade:. SB posts a blind of $0.10.

1 fold, Hero raises to $1, 1 fold, Button calls $1, SB (poster) calls $0.90, 1 fold.

 

Flop: ($3.25) 7:spade:, 6:club:, 2:club: (3 players)

SB checks, Hero bets $2, Button raises to $4, SB folds, Hero raises to $8, Button calls $4.

 

Turn: ($19.25) 9:diamond: (2 players)

Hero bets $15, Button raises to $30, Hero raises to $21.15 (all-in), Button calls $6.15.

 

River: ($88.55) 5:heart: (2 players)

 

Final Pot: $88.55

 

Hero has 6h 6s (three of a kind, sixes).

Button has Kd Ad (high card, ace).

Outcome: Hero wins $88.55.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du öppningsbettar för lite på den floppen, annars sexigt spel av Button :lol:

 

Fortsätt köra PLO när du tar break från FL. Det spelet är ibland nästan lika sjukt hårt som FLSH! :D

Min första PLO session var en fyllesession på PLO500 där en regularskotte stal tre inköp på en halvtimme... :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgudar knappens spel med AK där, helt rätt när den är soooted!

 

Hade varit kul att bemästra PLO hyffsat men jag känner verkligen inte för att lägga energi och lära mig ett spel som svänger så sjukt som det, räcker med den skiten från FL SH.

 

Min första PLO session var en fyllesession på PLO500 där en regularskotte stal tre inköp på en halvtimme... :shock:

Låter som en trevlig session :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du öppningsbettar för lite på den floppen, annars sexigt spel av Button :lol:

Jo, det är lite mindre än vad jag brukar köra. NL är rätt mycket PF-raise, cont. bet och sen är handen över. Jag försökte hitta en minimal storlek på cont. bet för detta bordet vilket är anledningen att jag inte bettade ut pott, vilket jag "normalt" (nu har jag ännu inte hittat något normalt NL-spel, men ni hajar) gör.

 

Avgudar knappens spel med AK där, helt rätt när den är soooted!

Det roliga är att han trycker in stacken efter floppen som han missade kapitalt. Före floppen gör han inget väsen av sig direkt. Mysko att en sån kille kan sitta med dubbelt inköp, men sånt är livet på mikro-limit. Egentligen borde jag nog köra NL50 eller NL100, men det är rätt kul här nere också.

 

Körde lite 3/6 FL senare på kvällen. Tre bord och en fokuserad timme gav samma resultat som en knapp timme TV-tittande och ett bord NL25 med superfiskar. Ibland undrar jag varför jag kör vidare med FL, men sen förlorar jag ett eller två inköp på NL och då börjar jag komma till sans igen. Sen är det väldigt mycket mer action i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde lite 3/6 FL senare på kvällen. Tre bord och en fokuserad timme gav samma resultat som en knapp timme TV-tittande och ett bord NL25 med superfiskar. Ibland undrar jag varför jag kör vidare med FL, men sen förlorar jag ett eller två inköp på NL och då börjar jag komma till sans igen. Sen är det väldigt mycket mer action i FL.

Jag har funderat på det där ganska mycket efter väldigt liknande erfarenheter. Min analys utmynnar i att det är kul och utmanande att spela bra FL trots att motståndet är riktigt bedrövligt. Man måste spela vasst, även mot kompletta idioter. I NL får jag alltid känslan av att det mot riktiga ägg bara handlar om att hamna all-in med skapliga händer. Resultatet av att sen spela optimalt i mer eller mindre marginella situationer drunknar helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, FL är den enda sanna pokerformen - åtminstone för folk med annat än ben innanför pannan. Massor av tunna beslut som var för sig inte är särskilt betydelsefulla, men ändå är det ack så viktigt att göra rätt varje gång.

 

Det går f.ö. utmärkt att bli utdragen i NL också:

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

saw flop|saw showdown

 

UTG ($42.88)

MP ($70.34)

morberg ($27.92)

SB ($20.46)

BB ($16.85)

 

Preflop: morberg is Button with Q:club:, Q:spade:. SB posts a blind of $0.10.

UTG raises to $0.5, 1 fold, morberg raises to $2, 2 folds, UTG calls $1.50.

 

Flop: ($4.35) 2:spade:, 3:club:, 3:diamond: (2 players)

UTG checks, morberg bets $4, UTG calls $4.

 

Turn: ($12.35) 4:spade: (2 players)

UTG checks, morberg bets $10, UTG calls $10.

 

River: ($32.35) A:spade: (2 players)

UTG checks, morberg checks.

 

Final Pot: $32.35

 

UTG has Ad 4d (two pair, aces and fours).

morberg has Qc Qs (two pair, queens and threes).

Outcome: UTG wins $32.35.

 

Nu blir det inte mer NL från min sida på ett tag, varken gnäll eller förundran; jag utgår ifrån att ni som läser här gör det för att ni är intresserade av FL. Men om ni vill diskutera NL går det utmärkt, jag hänger gärna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG has Ad 4d (two pair, aces and fours).

Nu får du fan ta och ge dig morberg, dem var ju suited.

 

Du vet hur jag tänker, 4 outs till hålpipan, 6 outs till hans överkort + 10 outs till färgdraget och kommer färgdraget har han 9 till! Om jag inte har räknat fel så har han alltså 29 outs PLUS att han kan leda! Inte konstigt att han går vidare med den handen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet hur jag tänker, 4 outs till hålpipan, 6 outs till hans överkort + 10 outs till färgdraget och kommer färgdraget har han 9 till! Om jag inte har räknat fel så har han alltså 29 outs PLUS att han kan leda! Inte konstigt att han går vidare med den handen! ;)

Undrar om jag har missat något fundamentalt v.g. NL-strategi... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...