omduvoresomjag Postad 30 Januari , 2006 Rapport Postad 30 Januari , 2006 Jag har ett märkligt intresse för det amerikanska presidentskapet. Missa inte Vita Huset på TV nu strax (bara inte filmgalan drar över). Såg Commander in Chief på TV 4 tidigare, men det är bara en blek kopia ("jag är inte bara president, jag är mamma också"). Blek kopia var ändå vänligt sagt. Maken till tramsigt skräp får man leta efter. Alla är goda ELLER onda, det finns inget mellanting. Presidenten tramsar till sina egna personliga behov före nationens. S k r ä p. Suck, jag som skulle hålla mig från OT-postningar, aja, skyller på att det var du som började! Citera
morberg Postad 31 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 31 Januari , 2006 Det är inte så mycket att berätta. Motståndarna spelar uselt. Jag (tror jag) spelar bra. Jag får dåliga kort. Det får inte de andra. BB kvar på nivån: 30-70 Händer spelade: 4.564 Citera
Gyre Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Det är inte så mycket att berätta. Motståndarna spelar uselt. Jag (tror jag) spelar bra. Jag får dåliga kort. Det får inte de andra. BB kvar på nivån: 30-70 Händer spelade: 4.564 Jag kan sätta en peng på att du spelar bättre än dem och att du är vinnande, sen att det inte visar sig när du som mest behöver det är ju lite beklagligt. Men tänk på alla Sklansky-dollar du har vunnit! Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Men tänk på alla Sklansky-dollar du har vunnit! Jo, såna har jag gott om . Det skulle ju vara trist om 100 BB-skottsbelackarna skulle visa sig få rätt till slut. Men vi får se. Om inte annat litar vi på att du kan bevisa att det går att få fäste på 5/10 med 100 BB. Citera
Gyre Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Men tänk på alla Sklansky-dollar du har vunnit! Jo, såna har jag gott om . Det skulle ju vara trist om 100 BB-skottsbelackarna skulle visa sig få rätt till slut. Men vi får se. Om inte annat litar vi på att du kan bevisa att det går att få fäste på 5/10 med 100 BB. Klart vi fixar det. Om det skulle krisa så är det bara att sälja sin själ till djävulen så tar han hand om variansen. Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Om det skulle krisa så är det bara att sälja sin själ till djävulen så tar han hand om variansen. Nja, det är det nog inte värt. Jag får leta upp en affär som tar Sklansky-dollar istället. Skottet på 5/10 ser ut att gå mot sitt slut, jag har lite skrammel kvar på kistbotten men det räcker inte länge om inte turen vänder snart. Får tillbaks till 3/6 och grinda på igen. BB kvar: <30 Händer spelade: 4.675 Citera
Svinto Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Det skulle ju vara trist om 100 BB-skottsbelackarna skulle visa sig få rätt till slut. Men vi får se. Om inte annat litar vi på att du kan bevisa att det går att få fäste på 5/10 med 100 BB. Rätt i avseende på vad? Ni har ju inte direkt hävdat att det inte går att torska 100BB. Huvudsyftet med skottningen var väl att du skulle vänja dig vid nivån och sen kanske med lite tur inte förlora alla skottpengarna? Jag tycker att du gjort rätt även om du förlorar allt så länge skottningen innebär att du kommit ett steg närmare 5/10. Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Ni har ju inte direkt hävdat att det inte går att torska 100BB. Nej, det stämmer. Det jag menade var kanske snarare att det hade varit kul att motbevisa tesen att det krävs 300 BB för att kunna gå upp en nivå. Jag tycker att du gjort rätt även om du förlorar allt så länge skottningen innebär att du kommit ett steg närmare 5/10. Det tycker jag också. Ett skott är just det; ett försök att ta sig upp en nivå med en begränsad risk. Ibland går det. Ibland går det inte. Citera
Gyre Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Om inte annat lyckades både du och jag komma upp till 3/6 med 100BB. Förresten, hur mycket sätter du dig på bordet med? 25BB ala 250$? Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Förresten, hur mycket sätter du dig på bordet med? 25BB ala 250$? Japp. Och om jag kommer under typ $150 köper jag in $100 till. BB kvar: 30-70 Händer spelade: 4.858 Citera
Gyre Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Förresten, hur mycket sätter du dig på bordet med? 25BB ala 250$? Japp. Och om jag kommer under typ $150 köper jag in $100 till. BB kvar: 30-70 Händer spelade: 4.858 Ok, du hade med andra ord en schysst session precis. Grattis Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Ok, du hade med andra ord en schysst session precis. Grattis Tack, känns kul att fått lite mer tid på nivån. Hoppas på att kunna logga in 5k-händer och en resultatrapport innan skottningspengarna har tagit slut. (Tja, om jag ändå hoppas så hoppas jag så klart att skottningspengarna aldrig ska ta slut.) Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Sådär. Inte riktigt 5k-händer, men nära nog. Ska vi börja med kurvan? Och så statistiken: Någon som känner för att bidra med en analys? Citera
Gyre Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Inte så mycket att säga om statsen tycker jag. Det mesta ser bra ut, vi har ungeför samma PFR fast jag har bara 22% VPIP, fast det kommer antagligen från ditt blindförsvar som är lite lösare än mitt. W$aSD känns liite låg tycker jag (?) och check/raise en aning högt, 2% är vad jag har läst ska vara lagom. Grafen ser inte så där rolig ut. "You win some and you lose some" passar ganska bra in på den Men det vänder nog snart, för vända kommer det göra och det är bara att hoppas det är innan dina 100BB är slut för denna gången. Citera
morberg Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 W$aSD känns liite låg tycker jag (?) Det tycker jag med och misstänker (med risk för att låta som en überfisk) att det jag upplevt som kalla kort återspeglas i den siffran; särskilt om man tittar på min WtSD som är ett par procentenheter lägre än jag hade på 3/6. Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Nu gör jag rätt pantade mörkförsvar, men jag tycker nog att du kan kosta på dig att syna med lite mer suitat skräp och händer som 97o och k5o. Särskilt mot sb måste du ju tokförsvara, men det antar jag att du redan gör. Jag är också mer aggressiv än dig med att sno mörkar. Återigen så är det mer suitat skräp som gäller pga semibluffkapaciteten och att man får ramla in i lite sköna par pga drag. På rivern så känns du lite småpassiv så där iom att checken är ditt vanligaste spel, så det kan ju vara så att du missar en del värdebet. Men jag har egentligen ingen koll på PT-siffror eftersom jag aldrig funderat på dem särskilt mycket. Citera
rambler Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Litet antal händer för att bestämma winrate,mkt möjligt att det är lite oflyt etc.bla bla. tydligast läckan är för låg AF på river (måste missa rätt mkt value bets) ditt spel skulle må bättre av att inte vara så aggro på floppen lite för mkt cr skulle vilja se ett screenshot från pos.fliken,skulle bli förvånad om du inte torskar alldeles för mkt pengar från sb,var lite tightare där. I övrigt ser det helt ok ut,går ju alltid att optimera lite till men inga stats som är dåliga. Rent allmänt: Var tightare när du inte har position. Vi vet ju alla att man måste vara aggressiv men du har tendenser att bli lite av en lag emellanåt ofta i små potter och ur position (Känns lite hårt att behöva säga det men jag tror att det är så,ursäkta.) Om du kollar på lite händer så ser du att du är rätt aggro ur pos K,5s handen iso. raise i sb A,3o handen och passiv med pos A,8o handen (3 spader på bordet) A,Do handen mot 2 opps. Din linje var ju passiv med topparen och pos och aggressiv Raise och 3 bet med mera mediokra/svårspelade händer utan pos.Tog dessa ex ur minnet nu bara tror att dom var rätt-men mönstret är tydligt. Försökte visa alternativa linjer (och bättre?) då vi diskuterade bla dessa händer. Tråkigt nog så tog några postare som borde veta bättre det som att jag inte förspråkade aggression vad som missades i sammanhanget är att du inte saknar aggression utan att det snarare är tvärtom. måste sluta nu. Citera
Bjorn_ Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Nu vet jag inte om jag egentligen har så mycket att backa upp mina åsikter med pga begränsad SH erfarenhet och begränsad erfarenhet av PT men kan ju ändå inte knipa käft. Du har ca 5% lägre Vpip på sexmanna än jag har på tiomanna vilket antagligen säger mer om mig än om dig... (Dvs jag tror inte att DU spelar särskillt fel.) Däremot tycker jag att du skall öppna upp spelet när du försvarar mörkarna. Att ha folded BB to steal på 18% som jag har är kanske en överdrift men ärligt talat tror jag att de allra flesta BRA postflopspelare ska ha ett värde klart under 50% givet inte allt för mördande motstånd. Eventuellt ska du även stjäla lite mer även om det kan vara bara pga kalla kort och den förlorade respekt det för med sig. Min filosofi i dessa lägen bygger på följande. De största pengarna tjänar man postflop. Jag anser också att mörkstölder och mörkförsvar är de svåraste händerna att spela bra postflop. Om man då anser sig vara den klart bästa postflopspelaren vid bordet (och det gissar jag att du oftast gör eller i alla fall borde göra) bör man spela på ett sätt som leder till många sådana lägen dvs stjäla mycket och försvara mycket. Dina aggressionsiffror ser helt ok ut tycker jag, att de går ned på river är ju helt naturligt. Spelar man drag och marginella made hands aggresivt på flop och turn så kommer man ju oftare hamna på rivern med marginella händer som inte är värda att betta för värde. /Bjorn Citera
Bjorn_ Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Ett tillägg I tråden synkrav från BB ifrågasatte du hurivida det kunde vara lönsamt att försvara BB extremt mycket mot steals. Nu är dessa siffror efter bara ca 7500 händer totalt vilket är MILTALS ifrån att vara tillräckligt stor sample size men just nu har jag: Folded BB to steal 18% Folded SB to steal 65% Och gör jag ett filter över händer med "steal attempted & called/reraised" och "either blind" så har jag 108 sådana med win % 48 BB/hand +0.27 PFR 17% WtSD 41% W$SD 50% Dessa lär ju förhoppningsvis vara grovt oupphållbara men så länge BB/Hand för dessa händer är kvar på grönt tänker jag ju inte ens överväga att försvara mina mörkar mindre. Ursäkta trådkapet... /Bjorn Citera
morberg Postad 3 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Februari , 2006 Kommenterar era stat-kommentarer sen. Ville bara dela med mig av följande. Fi har 50/4/0,4 efter 125 händer och jag vet ärligt talat inte om han skojar eller ej: #3486512223: TjaboPp wins $69 from the main pot with a pair of kings.Fredr000: thought i had flush TjaboPp: one card short, right? #3486513233: Fredr000 wins $79 from the main pot with three of a kind, fives. Fredr000: yea Fredr000: i suppose Fredr000: 5 right? Fredr000: i only had 4 Fredr000: i might have even only had 3 Citera
Gyre Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Kommenterar era stat-kommentarer sen. Ville bara dela med mig av följande. Fi har 50/4/0,4 efter 125 händer och jag vet ärligt talat inte om han skojar eller ej:#3486512223: TjaboPp wins $69 from the main pot with a pair of kings.Fredr000: thought i had flush TjaboPp: one card short, right? #3486513233: Fredr000 wins $79 from the main pot with three of a kind, fives. Fredr000: yea Fredr000: i suppose Fredr000: 5 right? Fredr000: i only had 4 Fredr000: i might have even only had 3 Fisk. Drog upp 10 bord för att hitta några softa att spela på och det visade sig att du satt på två utav de jag satte mig i väntlistan på. Nu när du slutade så fick jag dina platser som såg helt ok ut Citera
omduvoresomjag Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Satt och smygtittade lite på ditt ena bord en kort tid, första handen jag ser är när du vänder upp AK på brädan KQJTJ. Du har fått syn hela vägen av T8o. Hoppas du lade till honom på din kompislista (tog mig friheten att göra det själv iaf). Dina stats ser bra ut, du kommer att klara det galant! Citera
bjora857 Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 det är grymt kul att följa den här dagboken, bra jobbat! lite tankar angående statistiken vpip: jag tycker du ligger helt lagom, jag själv jobbar för att komma upp i de här siffrorna, men det är inte så lätt. preflop raise: Ja du höjer 3/4 av de händer du spelar utanför blindsen. Det är mycket, men om man kollar i litteraturen så är det säkert rätt. "if a hand is worth calling its worth raising with" Jag personligen ligger runt 50% och trivs rätt bra med det. Känner ibland att jag inte vill investera för mycket med en spekulativ hand, men man får väl väga det mot chansen att få ut blindsen och de fördelar aggresionen ger. Fold SB och BB to Steal: Du foldar ofta SB och försvarar oftare från BB. Jag tycker siffrorna ser bra. Det är jobbigt att spela från SB här och med BB fortfarande kvar och med sämst position och relativt lite investerat så tycker jag att man kan folda relativt ofta här. Aggresion factor: Ja siffrorna ser bra ut, som andra har sagt tidigare. Försök få upp river siffran genom value bet. Jag jobbar själv på det, här har man ju inte faran för frikort som tvingar en att beta/raisa därav den kanske låga nummret. Sen ska man ju som bekant inte beta allt, det gäller ju att vara smart och lista ut hur man får ut maximalt med bästa handen. ditt spel skulle må bättre av att inte vara så aggro på floppen Varför då? Jag personligen har 4.38 i aggresion factor på floppen. Jag trivs med det, jag tycker det är ett bra(billigt) sätt att ta reda på var man står i handen. Och att ha initativet i handen är ju aldrig fel. Sen att aggresion factor sjunker till turnen är ju naturligt, nu är det ju inte för informationen som man höjer (för dyrt för att göra det) ja det var väl det, lycka till med skottningen, det kommer gå vägen. det är väl säkert jag som fått det om bakfoten men en skottning är väl just att gå upp i nivå med lite för få BB än det som man normalt bör ha... Citera
Gyre Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Satt och smygtittade lite på ditt ena bord en kort tid, första handen jag ser är när du vänder upp AK på brädan KQJTJ. Du har fått syn hela vägen av T8o. Hoppas du lade till honom på din kompislista (tog mig friheten att göra det själv iaf). Dina stats ser bra ut, du kommer att klara det galant! Skulle man lägga till nån på buddylisten för en sån sak skulle den snart vara full ditt spel skulle må bättre av att inte vara så aggro på floppen Varför då? Jag personligen har 4.38 i aggresion factor på floppen. Jag trivs med det, jag tycker det är ett bra(billigt) sätt att ta reda på var man står i handen. Och att ha initativet i handen är ju aldrig fel. Sen att aggresion factor sjunker till turnen är ju naturligt, nu är det ju inte för informationen som man höjer (för dyrt för att göra det) ja det var väl det, lycka till med skottningen, det kommer gå vägen. det är väl säkert jag som fått det om bakfoten men en skottning är väl just att gå upp i nivå med lite för få BB än det som man normalt bör ha... Man missar massor av värde från aggresiva motståndare genom att vara för aggro mot dem eftersom du ger dem chans på chans att lägga sin svaga han de hade bettat den hela vägen på alla gator om du bara synat istället. Med 4.38 aggresion factor på floppen och högt på turn (gissar att du har över 3.5, rätt?) så missar man väldigt mycket värde. Jag var själv så aggresiv tidigare men efter att ha lungnat ner mig i rätt lägen inser jag hur mycekt värde jag bettade bort tidigare. Citera
bjora857 Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Med 4.38 aggresion factor på floppen och högt på turn (gissar att du har över 3.5, rätt?) så missar man väldigt mycket värde. Jag var själv så aggresiv tidigare men efter att ha lungnat ner mig i rätt lägen inser jag hur mycekt värde jag bettade bort tidigare. Nja 2.64 på turn, 1.33 på river. Men jag köper ditt resonemang, makes sense. Vet inte riktigt om det hör ihop, men jag försöker att ha en plan med mina höjningar. Säg att det blir headsup på floppen, jag har en halvbra hand, 2:a par eller toppar med usel kicker. Då finner jag ingen anledning till att höja och få reda på var jag står för jag har redan bestämt att jag kommer syna ner honom, har jag sämre hand => jag sparar pengar har jag bättre hand => får in mer pengar i potten är det däremot 3 motståndare och samma situation så kanske jag höjer om det är läge, för nu kan jag tänka mig att lägga mig om jag får motstånd. bättre att ta reda på var man står redan på floppen istället för att betala på varje gata. Det kanske var ett sidospår men iaf... Citera
Recommended Posts