Gå till innehåll

Hur hantera uppgång?


Che

Recommended Posts

Undrade lite angående min egen form hur andra skulle välja att se det hela.

 

Det är så att jaag ganska länge varit en vinnande spelare. Dock inga större pengar utan några hundralappar då och då.

 

Nu för en två tre veckor sedan har jag börjat dra in oerhört mycket mera. Jag snittar över 5 gånger så mycket mera i timmen som tidigare.(BB alltså) Till saken hör ju även att jag har börjat spela på lite högre nivåer. Spelat på 100 samt 200 inköpet på party nu. (NL)

 

Min fråga för er är nu om detta beror på att man kommit in i en "hotstreak" bara och det kommer förmodligen lugna ner sig eller om jag kan förvänta mig lira in så här mycket?

 

 

Mina egna tankar är att det går så här pass bra är mycket för att de här killarna är mycket tightare än de på lägre nivåerna. Vilket gör mitt aggresiva lir mycket mycket bättre. Alltså tjänar betydligt mera på det då de faktiskt kan lägga QQ om ett A kommer och liknande.

 

Aj a svar är alltid välkomna trots att texten förmodligen är lite luddig

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att jag är bra på att se om folk har en bra hand eller om jag ska akta mig och på det viset trycka på lite mera när de har en marginell hand. Samt uttnyttja de som är lite för tighta så att säga. Mitt problem i de lägre limitsen har varit att jag har emellanåt blivit nersynad av skräphänder eller blivit grymt förvånad över att folk synar höjningar med vissa kort. I och med att jag är aggresiv så kostar det en del och ger inte samma utdelning.

 

Bluffar en del men nästan aldrig utan outs. Beror ofta på vilken person eller hur många som är med i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man ska dra några slutsatser om förväntad vinst, bör man ha genomlidit några rejäla förlustperoider. Dessa irriterande svackor med xx AA på raken som förlorar mot triss, två par, stegdrag, färgdrag etc etc som oundvikligen kommer för alla spelare.

 

Var glad så länge kortleken är snäll och du får bra med action på dina bra händer. Vänta med att säga upp dig från jobbet eller sluta skolan tills du har fått in lite mer material att dra några statistiska slutsatser ifrån :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man ska dra några slutsatser om förväntad vinst, bör man ha genomlidit några rejäla förlustperoider. Dessa irriterande svackor med xx AA på raken som förlorar mot triss, två par, stegdrag, färgdrag etc etc som oundvikligen kommer för alla spelare.

 

Var glad så länge kortleken är snäll och du får bra med action på dina bra händer. Vänta med att säga upp dig från jobbet eller sluta skolan tills du har fått in lite mer material att dra några statistiska slutsatser ifrån :)

 

Jag är glad, Men antod att jag skulle fått svar liknande de här då jag förmodligen skulle skrivit likadant tillbaks. Personligen tror jag att jag har en normal form och att min spelstil helt enkelt passar sig bättre mot tightare spelare, och att det är därför det nu gått så pass bra.

 

Jag har ju spelat tillräckligt för att uppleva dessa svackor och toppar men är ju som sagt en vinnande spelare på lägre nivåer också så byte av nivå kom naturligt så att säga då det på senaste känns som att jag dominerar de bord jag är på totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lösa dåliga spelare (lösa bra spelare är en helt annan femma) är ju den absolut mest lönsamma typen av motståndare i no-limit. Det är ju mycket bättre med någon som är villig att lägga $100 på att försvara en $9-pott med top pair- no kicker än någon som är villiga att släppa TPTK på samma flopp.

 

En tanke kan ju vara att Partys låga stackstruktur ofta gör det hyffsat rätt att försvara sina mediokra händer med alla sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bevittnat fenomenet med loose aggresive spelare på $100 NL borden på paradise. En sådan spelare satte sig ner med $40, han gick iväg med $400 30 minuter senare. Visserligen floppade han 8 av 10 händer, höjde helt sjuka summor, höjning preflop och potsize bet postflop t.ex och det var alltid nån som hängde med till rivern där dom la sig samtliga gånger förutom en, då blev han synad och vann med A3s.

 

Jag har en teori, inte så genomtänkt och har inte alls orkat kolla om den stämmer, men när folk börjar spela så kör de låga limits, ibland microlimits och där är det 1. skitsummor som inte är något o bry sig om och 2. de kan inte mkt om matematiken med spelet, rankning av starthänder etc. därför synar dom mycket, spelar för många händer etc. I den limit du flyttat upp i nu har många spelare fått haj på det här med starthänder, de kan grundläggande matte och har på så sätt fått ihop pengar o arbetat sig ur låglimits/microlimits. Problemet är att de spelar alldeles för mkt enligt reglerna, t.ex om de har flushdrag på bordet och motståndaren höjer x1.5 potten så foldar de för de inte får potodds, givetvis bluffar motståndaren i det här fallet.

 

Men för att besvara din fråga får jag väl säga att det känner du nog bäst själv, tyvärr talar du ju inte om för oss om du är tight eller loose, eller om du anpassar din stil efter motståndarna. Tycker du att du har läst av bordet och motståndarna och i varje hand anpassat din stil till dom så kanske det inte bara är en hotstreak. Hotstreak innebär tur vilket innebär en variabel, när det kommer till tight-aggresive spelare är den variabeln oftast vilka starthänder dom får och hur floppen ser ut. Deras hotstreaks är 3st AA på en timma med KK's QQ's AK's och liknande. En loose-aggresive spelares hotstreak är att få tighta spelare vid bordet, han inser inte dynamiken med att läsa av spelarna och anpassa sig utan kommer det in en tight-aggresive-tricky spelare som förstår hans stil kommer han att förlora sina chips och hans hotstreak får därmed ett abrupt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Che, kul att vi har samma dilemma (vi kan ju diskutera det ikväll på livespelet) :).

 

Har också hamnat i någon form av hot-streak, eller vad man nu ska kalla det. Ligger 1400$+ de senaste 9 dagarna. Trots att jag är en ganska medioker spelare känner jag att jag har rätt bra koll på 0.5/1 (100$ NL)-borden. Givetvis är det här på tok för kort tid för ett statistiskt underlag; jagkan bara hålla tummarna och hoppas på att det fortsätter uppåt. Det som känns som den avgörande faktorn för mig är att de dagarna när "this flop is brought to you by Satan" och det känns som min farsa har blandat leken och jag får 9,2o eller liknande två timmar i rad, så kan jag gå en aning plus eller bara en gnutta minus - jag förlorar inte längre några mängder på dessa sura dagar, vilket jag gjorde precis när jag började spela.

 

Lycka till, till oss båda :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lösa dåliga spelare (lösa bra spelare är en helt annan femma) är ju den absolut mest lönsamma typen av motståndare i no-limit. Det är ju mycket bättre med någon som är villig att lägga $100 på att försvara en $9-pott med top pair- no kicker än någon som är villiga att släppa TPTK på samma flopp.

 

En tanke kan ju vara att Partys låga stackstruktur ofta gör det hyffsat rätt att försvara sina mediokra händer med alla sina pengar.

 

Grejen är vad jag tror att jag har bättre chans vid ett bord med tex fyra tighta spelare och två lösa då jag snabbt kan se vad alla vid bordet går för men när jag däremot spelar mot fem lösa och en tight så låser det sig och på ngt sätt lyckas ja ginte lika bra. Dels för att jag har problem att plocka upp enkla potter och dels för att jag inte fattar att om jag höjer att ngn synar med J 3 tex. Jag menar då att jag emellanåt kan förlora hela inköpp på en flop så som j 3 3 och man sitter på ett överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Che, kul att vi har samma dilemma (vi kan ju diskutera det ikväll på livespelet) :).

 

Har också hamnat i någon form av hot-streak, eller vad man nu ska kalla det. Ligger 1400$+ de senaste 9 dagarna. Trots att jag är en ganska medioker spelare känner jag att jag har rätt bra koll på 0.5/1 (100$ NL)-borden. Givetvis är det här på tok för kort tid för ett statistiskt underlag; jagkan bara hålla tummarna och hoppas på att det fortsätter uppåt. Det som känns som den avgörande faktorn för mig är att de dagarna när "this flop is brought to you by Satan" och det känns som min farsa har blandat leken och jag får 9,2o eller liknande två timmar i rad, så kan jag gå en aning plus eller bara en gnutta minus - jag förlorar inte längre några mängder på dessa sura dagar, vilket jag gjorde precis när jag började spela.

 

Lycka till, till oss båda :).

 

Asså jag har ju inte koll på allas nick men vad heter du på riktigt? Eller annars är det ju bara att sgäa till att det är du som är brandon ikväll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men för att besvara din fråga får jag väl säga att det känner du nog bäst själv, tyvärr talar du ju inte om för oss om du är tight eller loose, eller om du anpassar din stil efter motståndarna. Tycker du att du har läst av bordet och motståndarna och i varje hand anpassat din stil till dom så kanske det inte bara är en hotstreak. Hotstreak innebär tur vilket innebär en variabel, när det kommer till tight-aggresive spelare är den variabeln oftast vilka starthänder dom får och hur floppen ser ut. Deras hotstreaks är 3st AA på en timma med KK's QQ's AK's och liknande. En loose-aggresive spelares hotstreak är att få tighta spelare vid bordet, han inser inte dynamiken med att läsa av spelarna och anpassa sig utan kommer det in en tight-aggresive-tricky spelare som förstår hans stil kommer han att förlora sina chips och hans hotstreak får därmed ett abrupt slut.

 

Skulle säga att jag anpassar mig till resten av spelarna väldigt mycket. Då jag ibland känner mig välldigt loose och ibland alldeles för tight. Är det ngn överaggresiv spelare så kan man tex limpa in med en hel del pp för de överaggressiva är väldikt duktiga på att betala av om man träffar setet. Men i min spelstil så är jag oftast väldigt aggresiv när jag väl träffar ngt eller om alla visar svaghet och poten är tillräckligt stor såvitt man inte sett ngn slowplaya allting. Då jag är så pass aggresiv som jag är så är det väldigt sällan som jag behöver visa upp mina kort och oftast visas de endast då jag har en väldigt bra hand. Så mina motståndare har ofta ingen vidare read på mig tror jag.

Men jag tror inte jag bluffar allt för mycket utan mest semibluffar. De bluffar jag gör är när jag tror att ngn stjäl eller liknande och bluffreraisar vilket är väldigt givande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Che,

om man går efter hur du har kommenterat de som ar svarat på ditt inlägg verkar det som du redan bestämt dig och nu ville ha lite bekräftelse på att du verkligen är så bra som du hoppas.

 

chansen finns att du råkar ha en spelstil som passar mot bättre motstånd. Men sannolikheten att du just nu är inne i en hot streak är väldigt mycket större.

 

att någon hoppar upp en nivå eller två, vinner stort på kort tid och sedan tror att dom kan vinna massor är inte precis något ovanligt. det kommer in ett par sådana inlägg per månad på diverse forum. de flesta får ett ganska så brutalt uppvaknande.

 

spela ett par månader på den här nivån och se hur det går. Det är nog det enda sättet att veta.

 

Jag hoppas att du har rätt. Det ger hopp till oss som vill upp. Men förvänta dig inte att fortsätta vinna 5BB mer än på den lägre nivån. Den winraten är garanterat en kortsiktig statisktisk fluktuation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har rätt. Det ger hopp till oss som vill upp. Men förvänta dig inte att fortsätta vinna 5BB mer än på den lägre nivån. Den winraten är garanterat en kortsiktig statisktisk fluktuation.

Han spelar ju no-limit så helt orimligt är det väl inte.

 

Jag vet inte om du (che) skaffat Poker Tracker än, om inte så gör det omgående för att bokföra ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Che,

om man går efter hur du har kommenterat de som ar svarat på ditt inlägg verkar det som du redan bestämt dig och nu ville ha lite bekräftelse på att du verkligen är så bra som du hoppas.

 

Det är väl klart att man tror man är bra? Spelat som en vinnande spelare i minst ett halvårstid så varför skulle jag inte ha ett bra självförtroende och säga vad jag tror. Och visst är jag blåögd då det är mig själv det handlar om?

Samt att jag tror inte heller steget från 50 inköp till 200 inköpet på party behöver vara så stor skillnad för alla spelare.

 

 

spela ett par månader på den här nivån och se hur det går. Det är nog det enda sättet att veta.

 

jo, klart jag ska så länge det fungerar.

 

Jag hoppas att du har rätt. Det ger hopp till oss som vill upp. Men förvänta dig inte att fortsätta vinna 5BB mer än på den lägre nivån. Den winraten är garanterat en kortsiktig statisktisk fluktuation.

 

Gillar inte att du använder ordet garanterat. Jag har ju varit med så pass länge också så att jag vet att bara för att man vinnner stort ett tag så är man inte proffs.

Min poäng är att ajg har ju inte haft ngn jävla dyng tur och dragit ut spelre utan spelat ut dem och betat tillräckligt för att inte heller behöva visa upp mina händer. För som sagt tidigare så visar jag i stort sett aldrig upp mina händer här lika mycket som jag gjort på lägre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har rätt. Det ger hopp till oss som vill upp. Men förvänta dig inte att fortsätta vinna 5BB mer än på den lägre nivån. Den winraten är garanterat en kortsiktig statisktisk fluktuation.

Han spelar ju no-limit så helt orimligt är det väl inte.

 

Jag vet inte om du (che) skaffat Poker Tracker än, om inte så gör det omgående för att bokföra ditt spel.

 

Ska skaffa pt, har använt pengar till annat tidigare då jag inte tyckt jag behövt det och endast fört statistik efter BB/h och hur långa sessioner ungefär.

Kommer du ikväll Johan? Rekord i antal deltagande ikväll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är jolla och che samma person eller har jag missat något?

det ser lite lustigt ut när jag läser tråden så kanske har något inlägg trillat ur eller raderats.

 

jag är en nolla på NL men nog måste det vara i det närmaste omöjligt för någon som har en viss säkerställd winrate på x BB att gå upp och spela mot bättre motstånd och då vinna 5x BB.

alltså inte 5 BB mer eller ens fem gånger så mycket pengar. Fem gånger så mycket BB (jag skrev fel i mitt förra inlägg).

 

om det inte framgick i mitt tidigare inlägg så menar jag inget illa (det brukar framgå om jag menar illa :)) Försöker bara vara realistisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är jolla och che samma person eller har jag missat något?

det ser lite lustigt ut när jag läser tråden så kanske har något inlägg trillat ur eller raderats.

Jag tror att vi har ett fall av personlighetsklyvning.

 

jag är en nolla på NL men nog måste det vara i det närmaste omöjligt för någon som har en viss säkerställd winrate på x BB att gå upp och spela mot bättre motstånd och då vinna 5x BB.

alltså inte 5 BB mer eller ens fem gånger så mycket pengar. Fem gånger så mycket BB (jag skrev fel i mitt förra inlägg).

Jag avsåg förstås 5 extra BB, att femdubbla sin win-rate händer nog inte om motståndarnas skicklighetsnivå ligger någonstans ens i närheten av varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aj då var hemma hos min bror och skrev inlägget. Tänkte inte riktigt på det. Så fråga nummer ett.

 

 

Men inte helt säker på hur många BB det var så räknade lite fel. (räknade lite snabbt på 2$ när betsen är 4$) Men ungefär dubbelt så många BB drar jag in än tidigare vilket inte är omöjligt. Ursäkta mitt tidigare krångel. Trött och räkna igenom saker lite snabbt blev fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...