Gå till innehåll

NL - Hur värdera Ax Suited innan floppen?


bennolenno

Recommended Posts

Spelar oftas NL 0.50-1 och har väl klarat mig hyfsat bra. Men det jag har störst problem med är hur man ska behandla A och nåt annat lågt kort suited. Ja, om det andra kortet är 10 eller över så är det kanske inte så stort problem.

Men hur behandlar man tex A,4 suited? Jag menar rent allmänt nu alltså, ingenting om "hur aggressivt är spelet", "vad för folk sitter vid bordet" osv. Utan rent.. ja, statitiskt.

Hur mycket kan det vara värt att se floppen? Ska man gå med om någon höjer..säg 5x big blind? Kommer inte två av min färg på floppen så lägger jag mig ju, om det inte räcker med att checka.

 

Känner att jag mest krånglar till det nu. Men det jag menar är nog: Hur mycket kan det vara värt att att se floppen med A,2 suited?

 

*minipill i rubriken - Nusseman*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar oftas NL 0.50-1 och har väl klarat mig hyfsat bra. Men det jag har störst problem med är hur man ska behandla A och nåt annat lågt kort suited. Ja, om det andra kortet är 10 eller över så är det kanske inte så stort problem.

Men hur behandlar man tex A,4 suited? Jag menar rent allmänt nu alltså, ingenting om "hur aggressivt är spelet", "vad för folk sitter vid bordet" osv. Utan rent.. ja, statitiskt.

Det går absolut inte att svara på din fråga som den är formulerad. Det finns inte heller något "rent statistiskt" material som inte tar hänsyn till hur motståndarna spelar.

 

En tumregel är dock, absolut inte mer än 5% av din stack i HU-potter, och då ska det vara mot någon tomte som betalar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså... formulerar mig som en åsna. Men klart man kan säga hur ofta det kommer 3 av samma färg som man har på handen? Det har inget med hur andra spelar eller inte. Ren statistik. Så ofta kommer det 3 av samma färg på bordet. Sen finns det 4 olika färger. Ja.. nåt sånt.. eller?

 

Edit: var betyder HU-pottar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså... formulerar mig som en åsna. Men klart man kan säga hur ofta det kommer 3 av samma färg som man har på handen? Det har inget med hur andra spelar eller inte. Ren statistik. Så ofta kommer det 3 av samma färg på bordet. Sen finns det 4 olika färger. Ja.. nåt sånt.. eller?

Det har inget med statistik att göra, det är kombinatorik. Kolla in http://www.pokernator.com

 

 

Edit: var betyder HU-pottar?

Heads-up, alltså en mot en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fråga var egentligen: "om jag har 2 suited cards på handen, hur stor chans är det att jag floppar en färg?"

 

Chansen är 0,84%, eller 1 på 118 floppar.

 

Saker du också måste räkna in är att du floppar par, två par, triss, kåk etc.

 

Om du tycker att 0,84% är lite så har du just kommit fram till en av de viktigaste sakerna i Texas, det är inte ofta man träffar floppen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så slänger du A2s så långt bort från bordet du bara kan. Oftast är det en skräphand såvida du inte sitter i sen position i en ohöjd pott då kan du eventuellt se floppen särskilt med många limpare. Mot en 5xBB höjning lägger du dig. Detta förutsatt att du talar om cashgame förstås. Sent i en turnering med stora mörkar kan det vara en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att du koncentrerar dig på själva preflopraiset när du måste tänka oerhört mycket på position i stället. Som tidigare inlägg, tidigt ut slänger du handen, om någon höjer sent och du är efter, skulle jag möjligen syna. Det ger även ofta effekten att fler kommer efter dig och det höjer riskmomentet för höjaren.

 

Att folk höjer efter position, dvs utnyttja sin sena position är inte ovanligt, och om dessutom denna checkar när du synat honom om han är först, finns det stora möjligheter att du kan vinna potten om du bara satsar efter hans check, fast då inga små summor utan hela pottens värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...